• 0

Zakelijk Netwerken

Ik kreeg een goede tip van een ondernemer, die nu een negen maanden geleden met een bedrijf begonnen is.

Hij vertelt dat hij zijn netwerk vergroot door aan iedereen met wie hij serieus in contact kwam, vraagt hem in contact te brengen met twee anderen.

Hij heeft wel van te voren nagedacht wat voor contact profiel hij zoekt (bijv. finacier uit een bepaalde hoek, klantcontact bij een bepaald bedrijf of een bepaalde branche).

Hij heeft dan een introductie verhaal klaar, zodat hij snel en kwalitatief goed kan reageren op het aangebrachte contact.

Dit is belangrijk omdat de contact legger een zeker risico loopt door zijn netwerk open te stellen, en als er dan een slechte (langzaam of lage kwaliteit) reactie komt, werkt dat negatief ook voor voor de contactlegger

8)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik heb jouw lijstje even doorklikbaar gemaakt....
Respect! :)

 

Heeft iemand ook de ervaringen bij bovenstaande clubs?

Ben een keer bij een themalunch van de NMNH geweest. Ik was gewaarschuwd dat de gemiddelde leeftijd vrij hoog zou liggen en dat klopt ook. Gemiddeld 70? :o Aantal wandelstokken geteld, maar ook chauffeurs ;) Tijdens de lunch wordt er een presentatie gehouden door iemand, dus feitelijk heb ik weinig kans gehad om met mensen kennis te maken, behalve de mensen aan je eigen (ronde, heel belangrijk!) tafel. Voor mij is het netwerk wel interessant omdat mijn directe zakelijke doelgroep de directeuren van bedrijven zijn en persoonlijk leer je natuurlijk heel veel van de grijze haren ;)

 

Ze zijn bezig met een 'projectgroep' of 'commissie' geloof ik die zich gaat richten op jonge startende ondernemers, de 'mini-ondernemingen'. Bleek dat ik aan tafel zat met een van de commissieleden. Helaas kwam deze man niet zelf in actie door mij aan te spreken als zijn doelgroep zijnde, maar moest mijn gastheer hem daarop wijzen... Ik begreep ook dat de commissie al een geruime tijd bestaat, maar dat er nog weinig gebeurd is... ik ga kijken of ik daar niet iets aan kan doen! ;D

 

Maar goed; feitelijk is het een van de oudste netwerken, bestaat vooral uit de oudere generatie, directeuren van (grote) ondernemingen of ex-directeuren. Er is dringend behoefte aan nieuwe leden, jonge wel te verstaan, dus misschien verandert er de komende tijd het een en ander. Maar veranderen is niet iedereens lievelings bezigheid, dus ik denk dat de Dobberman kroket nog vele jaren standaard op het menu zal staan! ;)

 

Heb je hier wat aan?? ???

 

Carolien

www.ideeinbedrijf.nl, Innovatieconsultants

Link naar reactie
  • 0

Netwerken, het wordt telkens weer aangehaald als de manier om aan nieuwe klanten te komen. Het voordeel is me helemaal duidelijk, de manier waarop ik dit kan realiseren niet helemaal. Ik ben niet zo iemand van - voor mijn gevoel - geforceerde netwerkbijeenkomsten.

 

Bij de bijeenkomsten waar ik tot nu toe ben geweest was de inhoud bedroevend slecht en de gelegenheid om in contact te komen met andere nog minder. Daarbij moet je begrijpen dat ik een zetje nodig heb, iemand zo maar aanspreken doe ik niet. Maar als het ergens over mag gaan dan graag. Of te wel een netwerkbijeenkomst moet mij de gelegenheid bieden om met mensen direct in gesprek te komen (opdrachten uitvoeren, discussies voeren etc), dan kom ik ergens. Op die manier wil ik ook wel in contact komen.

 

Nu ga ik zeer binnenkort naar een netwerkbijeenkomst waar ik door iemand anders in mijn reeds bestaande netwerk op attent ben gemaakt. Ik ga mezelf maar in het diepe gooien. Ze doen namelijk een "one minute elvetator pitch", maar dan zonder lift zeg maar. Aangezien de bijeenkomst gaat over "hoe te netwerken", ga ik mezelf heerlijk kwetsbaar opstellen en eens kijken wie me daarop gaat aanspreken. Begin gemaakt, maar ik ben er nu al retezenuwachtig voor :P

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Daarbij moet je begrijpen dat ik een zetje nodig heb, iemand zo maar aanspreken doe ik niet.

 

Dat hebben meer mensen. Ik was eens op een bijeenkomst van de European Electronic Messaging Association, zeg maar alle large buyers van e-mail. Bij binnenkomst ben ik met mijn verse koffie maar een praatje gaan maken met een vent die daar ook een beetje om zich heen stond te kijken alsof-ie liever iets leuks ging doen. Was een Australiër die voor het eerst in Brussel kwam. Een half uur in de presentatie staat het bestuur op om de nieuwe voorzitter van de World Electronic Messaging Association te verwelkomen. Drie keer raaien wie dat was...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het BNI-netwerk heeft ook dergelijke 60 seconds waarbinnen je moet uitleggen wat je bedrijf doet en wat voor mensen je zoekt. Het is interessant om te zien dat het toch best lastig is om binnen 60 seconde exact uit te leggen wat we doen, waar we in gespecialiseerd zijn en voornamelijk; wie je zoekt.

 

Probeer het eens voor jezelf.. en dan niet in 10 - 15 seconde maar echt 60 seconde die pakkend genoeg zijn.. ik wens u allen veel suc6!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Probeer het eens voor jezelf.. en dan niet in 10 - 15 seconde maar echt 60 seconde die pakkend genoeg zijn.. ik wens u allen veel suc6!

 

Ja hé, ga me nog zenuwachtiger lopen maken

 

Een half uur in de presentatie staat het bestuur op om de nieuwe voorzitter van de World Electronic Messaging Association te verwelkomen. Drie keer raaien wie dat was...

Wat had je gezegd? "Boring here isn't it, i've heard they will present their new president. I hope he has something interesting to say, but I don't expect that to happen". ;-)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Netwerken blijft snel vertrouwen scoren.. wat ik wel heb gemerkt is na een paar keer die 60 sec. te hebben geprobeerd het allemaal een stuk gestroomlijnder verloopt.

 

Wie is hier trouwens een linkedin.com gebruiker?

Hoe bevalt dat? Zelf net mee gestart maar wel een verschrikkelijk leuk initiatief.

Link naar reactie
  • 0

Nou gisteren heb ik deelgenomen aan een netwerkbijeenkomst van het startersnetwerk uit Roosendaal. In het RBC voetbalstadion kwamen denk ik zo'n 50 mensen bijeen om eerst te luisteren naar dhr. Pollemans, voorzitter van RBC en ondernemer (Pollemans Super de Boer uit Roosendaal, 165 medewerkers)

 

Na zijn verhaal over het vallen en opstaan, het opnieuw in valkuilen lopen, uitgaan van je eigen kracht en over het altijd in je eigen zaak moeten staan was het tijd voor een korte pauze om daarna een one-minute-elevator pitch te doen. Het werd allemaal los gebracht, de minuut was "hard" maar er werd laconiek overgedaan als er mensen in die minuut eigenlijk niets hadden verteld (een enkeling was al na 30 seconden klaar :P)

 

Zelf had ik me hier ook voor opgegeven zodat mensen mij daarna eventueel zouden aanspreken. Hoewel ik een zin in mijn verhaal miste en vond dat ik niet heel goed het belangrijkste punt naar voren bracht, werd ik toch door 2 mensen direct aangesproken en er zijn de nodige kaartjes gewisseld.

 

Iets dat me vooraf tegenstond (het ergens naar toe gaan om jezelf "uit het niets" te verkopen) ging tijdens deze bijeenkomst op een heel ontspannen manier, eigenlijk vanzelf. Een volgende keer ga ik in ieder geval gewoon weer naar dit netwerk en ik heb ook een uitnodiging voor een ander netwerk.

 

Of er concreet iets uit gaat komen weet ik niet, maar het zijn wel 2 leads op zo'n avond en volgens mij is dat een hele goede score ;-)

Of te wel voor mij had dit zin.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Zeker! goed bezig!

 

ik draai denk ik elke week wel een sessie, helaas is je ROI op die leads meestal laag, dat komt pas als je wordt aangedragen vanuit mensen die ooit iets een opdracht hebben gedaan. Zo hebben wij een applicatie ontwikkeld die voor alle deelnemers binnen het netwerk vrij te gebruiken is, om een profiel te maken en interesses uit te wisselen.. soort dating site voor bedrijven :D

 

Daar halen we redelijk wat business uit omdat men dan direct kan zien wat je doet.. en natuurlijk veel leads binnen het netwerk teruggeven..

Link naar reactie
  • 0

@ Molenaar:

LinkedIn ken ik (zoek me maar eens op daar ;D), vind het alleen bij lange na niet de leukste (gratis) business networking site die er is.

Ik vind Orkut weliswaar rommeliger, maar prettiger in het gebruik.

Ecademy (www.ecademy.com) is ook wel goed te gebruiken. Flickr, Always-On, Ryze, Friendster...wel gebruikt, maar kom ik eigenlijk nauwelijks meer.

Ik ben wel heel benieuwd naar die applicatie die jullie hebben ontwikkeld! (iets voor op www.socialsoftware.nl?)

 

Ik hoor veelvuldig dezelfde klacht over netwerkmeetings. Dat gevoel van 'wat doe ik hier?', dat gewapper met visitekaartjes (en als dat niet bij je past heb je pech), de lage ROI van zo'n tijdrovende bezigheid, enzovoorts.

Wat IK me dan afvraag:

Hoe ziet een geoptimaliseerde netwerkmeeting eruit?

Hoe kan het wat menselijker, met een hogere ROI?

(ik vind online netwerken wel een stuk handiger, je kan aan iemands profiel meteen zien hoe&wat, en een praatje aanknopen via een berichtje of mail)

 

Hebben jullie daar ideeën over?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik werd van de week gebeld door BNI Amsterdam, of ik interesse heb. Ze zeiden dat ze mij graag erbij wilden hebben vanwege mijn expertise. Echter, toen ik een beetje vragen stelde bleek de dame in kwestie geen idee te hebben wat ik dan wel deed... ???. Mijn site had ze ook nog niet bekeken. Ik denk dat ze de telefoonnummers gewoon bij de KvK uit de bak vissen?

 

Al met al had ik er niet echt een lekker gevoel bij. Heb vervolgens wel een heel vriendelijk mailtje gehad van de 'directeur' van BNI Amsterdam.

 

Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Is dit nu een club die te vertrouwen is? Heeft het zin om maar gewoon eens naar zo'n bijeenkomst te gaan?

 

Kan aan mij liggen, ik ben gewoon altijd erg beducht op mensen die me geld proberen af te troggelen :). Goeie kans dat ik door die afstandelijkheid soms ook gigantische kansen laat liggen....

 

Wat zijn jullie ervaringen met BNI (Amsterdam)??

 

En Annedien, ik ben het met je eens. Ik voel me denk ik meer thuis met internet, puur om het feit dat je dan rustig thuis met je bakkie koffie de kat uit de boom kunt kijken. Wel zo veilig, maar aan de andere kant vraag ik me wel weer af in hoeverre je dan niet teveel de kat uit de boom kijkt.

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

PS: het is wel een idee om 'ervaringen' van netwerken uit te wisselen... scheelt hoop tijd en moeite (en irritatie?) Of is dat iets te persoonlijk en onethisch? Ik denk dus niet alleen aan goede ervaringen maar vooral ook aan slechte ervaringen. Ja of nee? ???

 

een netwerk netwerk meeting :-\

 

;D

Deze heldere opmerking werd mede mogelijk gemaakt door Douwe Egberts...

Link naar reactie
  • 0

Ik werd van de week gebeld door BNI Amsterdam, of ik interesse heb. Ze zeiden dat ze mij graag erbij wilden hebben vanwege mijn expertise. Echter, toen ik een beetje vragen stelde bleek de dame in kwestie geen idee te hebben wat ik dan wel deed... ???. Mijn site had ze ook nog niet bekeken. Ik denk dat ze de telefoonnummers gewoon bij de KvK uit de bak vissen?

 

Al met al had ik er niet echt een lekker gevoel bij. Heb vervolgens wel een heel vriendelijk mailtje gehad van de 'directeur' van BNI Amsterdam.

 

Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Is dit nu een club die te vertrouwen is? Heeft het zin om maar gewoon eens naar zo'n bijeenkomst te gaan?

 

Kan aan mij liggen, ik ben gewoon altijd erg beducht op mensen die me geld proberen af te troggelen :). Goeie kans dat ik door die afstandelijkheid soms ook gigantische kansen laat liggen....

 

Wat zijn jullie ervaringen met BNI (Amsterdam)??

 

En Annedien, ik ben het met je eens. Ik voel me denk ik meer thuis met internet, puur om het feit dat je dan rustig thuis met je bakkie koffie de kat uit de boom kunt kijken. Wel zo veilig, maar aan de andere kant vraag ik me wel weer af in hoeverre je dan niet teveel de kat uit de boom kijkt.

mijn suggesties :

Ten eerste - De meeste mensen die daar heen gaan hebben geen pistool bij zich ;D. Dat is al een fijne gedachte, niet? Verder komen die mensen daar om met allerlei andere mensen te praten over wat ze willen doen. Daar kan je ze dus op aanspreken - "Goedenavond *handje* ik ben *naam* wat doe jij?" Of woorden van die strekking. De kans is erg groot dat ze daar graag over willen praten.

 

Als dat je in de oren klinkt als een gezellige avond, zou ik er zeker eens heen gaan. Als de gesprekken nergens op uitdraaien hou je er misschien wel wat aardige kennissen aan over!

 

Als het klinkt als een avond van marteling en dwangmatig gepraat dan moet je het in mijn ogen niet doen - jij mag toch zelf beslissen of je er heen gaat dus waarom iets doen wat je niet leuk vind? Maar laat je niet weerhouden door angst voor het onbekende (mocht het dat zijn natuurlijk), een oud-hollandse "baat het niet dan schaadt het niet" benadering is meestal wel op zijn plek.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)

Link naar reactie
  • 0

Niet meer naar recepties maar netwerken via internet

 

1 juli 2004 - Datingsites zijn een groot internetsucces. Menig relatie begint met een chat of emailcorrespondentie via een koppelwebsite. Als het voor privécontacten werkt, waarom dan niet ook voor zakelijke contacten?

 

Besloten clubs

In de VS is een hele generatie nieuwe bedrijven ontstaan die businessnetworkingdiensten aanbieden. Het gaat hier om in mindere of meerdere mate besloten clubs waar mensen kennis met elkaar maken en vriendschappen sluiten, voor zakelijke doeleinden wel te verstaan. U breidt uw netwerk dus uit achter de PC en laat recepties voor wat ze zijn.

 

Businessmodel

Honderdduizenden mensen hebben zich al bij dergelijke businessnetwerken aangesloten. De businessmodellen van deze firma’s lopen uiteen, de beste manier om er geld mee te verdienen is nog niet uitgekristalliseerd. Ryze, een van de weinige winstgevende businessnetworkingfirma’s, verdient z’n geld onder meer met kaartjes voor de (offline) networkingbijeenkomsten in grote steden die maandelijks door de firma worden georganiseerd. Linked In is, met 400.000 geregistreerde gebruikers (invitation-only), de grootste.

 

Nederland

In Nederland bestaat nog geen zakelijke datingsite, hoewel het ter ziele gegane tijdschrift Next! het een tijdje heeft geprobeerd. Ook het evenementenbureau Managers Only zet de eerste stappen met Networking Plaza. (bron: Marketing Online)

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Niet meer naar recepties maar netwerken via internet

 

 

Nederland

In Nederland bestaat nog geen zakelijke datingsite, hoewel het ter ziele gegane tijdschrift Next! het een tijdje heeft geprobeerd. Ook het evenementenbureau Managers Only zet de eerste stappen met Networking Plaza. (bron: Marketing Online)

 

Marketing Online is niet goed geïnformeerd.

Hoewel momenteel niet zo heel actief, is www.meet-anyone.com een in Nederland ontstaan initiatief.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In mijn ervaring zijn de meeste netwerken niet gebaseed op een solide idee dat door alle deelnemers wordt gedragen. Noem het een missie, visie, doel, strategie, thema, whatever. Dodelijk.

 

Alleen bij elkaar komen om "kennis te maken" of kaartjes uit te wisselen is een garantie dat de club niet of nauwelijks van de grond komt. Dit soort netwerken zijn ook meestal gericht op nemen en niet op geven: de obligate 60 seconden pitch, en het deprimerende rondhangen met kaartjes in je hand.

 

Mijn ervaring is dat op de meeste netwerken de 95-4-1 'regel' van toepassing is: 95% van de deelnemers zit passief vanaf de zijnlijn mee te kijken, 4% draagt redelijk actief bij en 1% houdt met grote inspanning de boel gaande. Op het moment dat die 1% wegvalt, bloedt een netwerk meestal snel dood.

 

Tenzijn het netwerk doelbewust interactie mogelijk maak. Annedien had het eerder al over Ecademy (www.ecademy.com), ik heb er zelf goede ervaringen mee. Ik groei mijn netwerk en haal er internationaal business mee binnen. Het is een dynamische site, er gebeurt veel, er zijn veel mensen die bijdragen.

 

Geen visie, geen klandizie. Een netwerk moet met alle leden eerst vragen betantwoorden als: wie zijn wij? Waar staan we samen voor? Wat zijn onze gemeenschappelijke doelen? Wat zijn onze waarden en wat is onze pool van talenten, skills en ervaring.

 

Eigenlijk niet anders dan het runnen van een bedrijf.

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Mijn ervaring is dat op de meeste netwerken de 95-4-1 'regel' van toepassing is: 95% van de deelnemers zit passief vanaf de zijnlijn mee te kijken, 4% draagt redelijk actief bij en 1% houdt met grote inspanning de boel gaande. Op het moment dat die 1% wegvalt, bloedt een netwerk meestal snel dood.

 

 

Je geeft het eigenlijk zelf al aan: als je niet tot de genoemde 4 of 1 % behoort, zit je langs de zijlijn te kijken of er misschien een koekje voor je overblijft.

 

Er zijn teveel van deze (95%) mensen, die dan ook nog eens de "zin" van het netwerken durven te veroordelen.....

 

Natuurlijk is het voor de genoemde 95 % mensen bijna zinloos om deel te nemen aan netwerkmeetings. Maar de oorzaak daarvan moet niet gezocht worden in de meeting, maar in de mensen die eraan deelnemen.

 

Ik heb in deze trhread ook al berichten gezien met de strekking dat het beter zou zijn om het netwerken via internet te doen. Het is wel lekker anoniem en lekker onpersoonlijk. Kan ik eerst even zijn site checken voordat ik bedenk dat het interessant is om met hem of haar een gesprekje aan te gaan. Even een vraagje tussendoor: Wie is er niet interessant dan??

 

Kijk eens in je huidige netwerk, hoeveel van die personen heb je eerst beoordeeld voordat je er een relatie mee aanknoopte.

 

Maar ik ben het helemaal met je eens hoor, als je niet van mening bent dat je een waarde kan toevoegen aan een netwerk, ga er dan vooral niet aan deelnemen. je zou alleen maar ruis veroorzaken voor diegenen die werkelijk willen netwerken.

 

Het statement missie, visie, doelstelling .....tsja das inderdaad dodelijk als het gebruikt wordt om een duidelijke doelstelling, nl: het vergroten van je netwerk, te beoordelen.

 

Voorts zou ik graag eens kennismaken, heb je een kaartje??

 

Link naar reactie
  • 0

ik ben van mening dat ieder zijn/haar eigen talenten heeft en dat het talent van de ondernemer is om daar gebruik van te maken. Gebruik te maken van die 95% die langs de kant zit. Gewoon lekker met iedereen gaan kletsen en kijken wat hun klokje doet tikken en dat eventueel gepast inzetten. Lijkt mij :D

Link naar reactie
  • 0

Op Ecademy staat in een van de fora een thread over het werk van de antropologist Dunbar, wiens werk interessante inzichten oplevert voor netwerken. Hij gebuikt onderzoek naar o.a. de sociale netwerken van apen om zijn stelling te onderbouwen, dat er een inherente grens is aan de grootte van een menselijk netwerk.

 

"... there is a cognitive limit to the number of individuals with whom any one person can maintain stable relationships, that this limit is a direct function of relative neocortex size, and that this in turn limits group size ... the limit imposed by neocortical processing capacity is simply on the number of individuals with whom a stable inter-personal relationship can be maintained."

 

Die limiet zou 147.8 zijn (wie is die 0.8 dan?). Dunbar zegt dus niet dat je niet meer mensen kunt kennen, maar dat je simpelweg niet de breincellen hebt om met meer mensen een zinnige relatie op te bouwen.

 

Aangenomen dat dit waar is, roept dit vragen op over het nut van netwerken. Dat wil zeggen: heeft het zin om alle meetings af te struinen en duizenden kaartjes te vergaren? Dunbar's stelling impliceert van niet. Immers, je hebt de tijd en energie niet om echt iemand te leren kennen en om daar een vertrouwensrelatie mee op te bouwen. Wat je overhoudt is een bak met addressen en misschien een levercirrrose van alle netwerkdrankjes.

 

Wat denken jullie?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

@ Ilja

Op Ecademy staat in een van de fora een thread over het werk van de antropologist Dunbar, wiens werk interessante inzichten oplevert voor netwerken. Hij gebuikt onderzoek naar o.a. de sociale netwerken van apen om zijn stelling te onderbouwen, dat er een inherente grens is aan de grootte van een menselijk netwerk.

 

"... there is a cognitive limit to the number of individuals with whom any one person can maintain stable relationships, that this limit is a direct function of relative neocortex size, and that this in turn limits group size ... the limit imposed by neocortical processing capacity is simply on the number of individuals with whom a stable inter-personal relationship can be maintained."

 

[knip]

 

Wat denken jullie?

 

Zodra apen in staat zijn om een KvK nummer aan te vragen zal ik eens over Dunbar z'n theorie nadenken ;)

 

In het zakelijk verkeer wordt vanzelf tamelijk snel zichtbaar welke relaties intensief zijn of kunnen worden (of zouden moeten worden) en welke je met een paar keer 'pingen' per jaar (of nog minder) kunt onderhouden.

Ik denk dat Dunbar's definitie van "stabiele interpersoonlijke relatie" heel bepalend is in dit verhaal.

Wat ik me afvraag is of er in de business arena andere regels gelden dan in de sociale netwerken sec, waar Dunbar het over heeft.

 

Volgens mij is het dus vooral ook een onderscheid aanbrengen in je "inner circle" en meer perifere relaties en dan nog minder intensieve af-en-toe relaties (die zich met af en toe pingen laten "onderhouden").

Dunbar stelt dat "grooming" (vlooien ;)) essentieel is voor het onderhouden van je relatie, en dat mensen dit grotendeels hebben vervangen met taal.

 

Ik vraag me af hoe flexibel de menselijke geest is in het accepteren van substituten van "grooming" als er maar een duidelijk (gemeenschappelijk of individueel) belang is.

 

 

@ Targon

Ik heb in deze trhread ook al berichten gezien met de strekking dat het beter zou zijn om het netwerken via internet te doen. Het is wel lekker anoniem en lekker onpersoonlijk. Kan ik eerst even zijn site checken voordat ik bedenk dat het interessant is om met hem of haar een gesprekje aan te gaan. Even een vraagje tussendoor: Wie is er niet interessant dan??

 

Hoewel het waar is dat je vantevoren niet kunt inschatten of een bepaald persoon vanuit zakelijk perspectief heel interessant is (een klus jouw kant opstuurt, een lucratieve alliantie met je zal aangaan, grote wijsheid in je leven brengt en een beter mens en ondernemer van je maakt) leert ervaring wel op welke parameters je kunt scannen om iets tijdsefficiënter te netwerken.

Bovendien: hoe verder je zelf komt, hoe interessanter je weer wordt voor anderen die een claim doen op je tijd en energie. Daar wil je ook een inschatting in kunnen maken. (En dan helemaal niet op potentiele winstgevendheid of zoiets, maar je kunt wel duidelijk onderscheid maken tussen mensen die alleen maar komen om te krijgen en bij wie het woordje "geven" niet in hun woordenboek voorkomt- al was het maar in aandacht, of interesse!)

 

Anoniem en onpersoonlijk... handig toch?

Aan de andere kant; zo anoniem en onpersoonlijk is het niet. Hier op het forum zijn veel voorbeelden te vinden van mensen die dachten dat ze hiér iets konden verkondigen dat ondertussen doormiddel van Google erg gemakkelijk te ontzenuwen was. (Studenten van 18 met veel initialen en poeha die deden alsof ze een megacorp aan het runnen waren... kwartiertje Googlen en je heb een veel accurater profiel van ze).

 

Er zijn teveel van deze (95%) mensen, die dan ook nog eens de "zin" van het netwerken durven te veroordelen.....

 

Natuurlijk is het voor de genoemde 95 % mensen bijna zinloos om deel te nemen aan netwerkmeetings. Maar de oorzaak daarvan moet niet gezocht worden in de meeting, maar in de mensen die eraan deelnemen.

 

Een beetje meedogenloos is dat wel gesteld vind ik.

De conceptuele benadering van de meeste netwerkmeetings is puur gericht op mensen die geen enkele remming voelen om met vreemden te praten (terwijl dit bij veel mensen een natuurlijke neiging is! Schijnt evolutionair ook verklaarbaar te zijn- dus een biologische aanleg). Het is ook vaak georganiseerd door mensen die het niet erg vinden om met vreemden te praten. The more, the better!

Het is toch niet raar dat mensen aarzeling voelen om met een vreemde een gesprek aan te knopen en dan ook nog zichzelf moeten verkopen. Twee dingen waar veel mensen klamme handen van krijgen.

Er zijn onder de mensen die het wél doen trouwens ook veel mensen die weliswaar klamme handen krijgen, maar het toch doen (...).

Op het moment dat je snapt waar de reactie door veroorzaakt wordt kan je die managen-- maar dan moet er wel een sterke wil zijn om uberhaupt te 'netwerken' omdat je hier het nut van inziet en begrijpt dat conctacten belangrijk zijn.

 

Van die 95% zou ik wel eens willen horen hoe dat anders kan, dan.

Het is beter een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis, toch?

(En wat te denken van een gat in de markt ;-)

 

Die 95% lijkt me trouwens een topje van een "verlegen ijsberg"-- dat zijn de mensen die bij wijze van spreken het boekje "Niet durven, toch doen!" hebben gelezen. Die de strijd met tegenstrijdige signalen aan zijn gegaan ("Ik moet naar die meeting en nieuwe mensen leren kennen!" -- "Ik durf niet met iemand te gaan praten!") en bij wie het signaal van angst het blijkbaar gewonnen heeft.

Kun je nagaan hoeveel mensen maar gewoon thuis of op kantoor blijven "omdat een netwerkbijeenkomst niks voor ze is."

Moet succesvol ondernemerschap afhangen van je sociale vaardigheden, kun je je dan afvragen.

De link tussen social skills en succes is in menig wetenschappelijk onderzoek natuurlijk al aangetoond- maar zou het ook anders kunnen werken?

Wat als de verlegen mensen zaken gaan doen met andere verlegen mensen? Krijgt DVO (De Verlegen Ondernemer) dan meer bestaansrecht of werkt het niet zo?

 

@ Martin

Gebruik te maken van die 95% die langs de kant zit.

Bedoel je dat je het als extroverte ondernemer een beetje voor die 95% compenseert door met hén te gaan praten?

("Gebruik maken van" klinkt multi-interpretabel zeg maar ;)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Bedoel je dat je het als extroverte ondernemer een beetje voor die 95% compenseert door met hén te gaan praten?

("Gebruik maken van" klinkt multi-interpretabel zeg maar

En zo is het ook bedoeld. Dus als dat de invulling ervan is voor jou dan zou dat kunnen zijn wat je ermee doet en met mensen gaan praten zal een eerste stap zijn.

 

Uiteraard kan een neveneffect van je eigen netwerk uitbreiden zijn dat je daarmee voor anderen compenseert. Nuja - het zij zo ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.