Jump to content
JP Barentsen

Herroeping na goedkeuring restauratie

Recommended Posts

Wij voeren restauraties uit op vloeren bij bedrijven en particulieren. Dit gebeurt op basis van een omschrijving van de schade op een werkbon. Deze omschrijving is de basis van de offerte, welke wordt goedgekeurd en leidt tot de uitvoering van de restauratie. Als de restauratie is uitgevoerd, dan worden de punten op de werkbon met de klant doorlopen en indien akkoord, dan wordt de werkbon ondertekend door de klant, ingescand voor facturatie en de papieren versie wordt achtergelaten bij de klant.

Dit gaat bijna altijd goed, maar het komt wel eens voor dat de ondertekenaar terug komt op zijn beslissing en de restauratie toch niet goed vindt. 

 

Mijn vraag is of dit - herroeping - mogelijk is in deze branche  (maatwerk restauratie die niet omkeerbaar is)  en indien dat mogelijk is, welke termjin geldt er dan?

En is er onderscheid tussen zakelijke en particuliere opdrachten?

 

Alvast bedankt voor de tips.

Edited by JP Barentsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuten geleden, JP Barentsen zei:

Wij voeren restauraties uit op vloeren bij bedrijven en particulieren. Dit gebeurt op basis van een omschrijving van de schade op een werkbon.

Parket? Linoleum? Tegels?

 

Anno 2019 zijn er talloze manieren om de voor/na-situatie vast te leggen op foto of video en digitaal op te slaan en delen, ook in detail. Maken jullie daar gebruik van? Zowel ten dienste van de opdrachtgever als documentatie tbv eventuele geschillen.


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, JP Barentsen zei:

Mijn vraag is of dit - herroeping - mogelijk is in deze branche  (maatwerk restauratie die niet omkeerbaar is)

Als het gaat om genageld/gelijmd parket/linoleum/tegels, dan wel geëgaliseerde en/of geschilderde vloeren ... dus zaken die na verwerking door hun aard onherroepelijk verbonden zijn met andere zaken ... dan lijkt mij het herroepingsrecht/bedenktijd/ontbindingsrecht niet van toepassing.

 

Voor consumenten is van toepassing:

 

Burgerlijk Wetboek Boek 6Geldend van 01-04-2019 t/m heden

Titel 5. Overeenkomsten in het algemeen

Afdeling 2. Het tot stand komen van overeenkomsten

Artikel 230p - De consument heeft geen recht van ontbinding bij:

f. een consumentenkoop betreffende:

4°. de levering van zaken die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere zaken;

Edited by Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een afgetekende werkbon lijkt me een aardig bewijs van accoord bevonden van de geleverde prestatie. Werken jullie volgens branchevoorwaarden?

 

Met wat jij 'herroeping' noemt, kom je denk ik al snel in het domein van 'garantie en nazorg' terecht.

 

Waarom laten jullie een origineel van de werkbon achter bij de klant? Alleen omdat je deze zelf digitaliseert?

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat beloof je in de offerte, het is een reparatie, en uitvoering van de reparatie geschiedt op basis van ge-appte of gemailde foto's.

 

Wat zijn redenen voor herroeping, kleurverschil, technisch niet correct uitgevoerd,

 

Waar tekenen klanten voor, een werkbon geeft aan dat er gewerkt is, staat erop dat de klant na ondertekening accoord is gegaan met de uitvoering van werkzaamheden, wordt de klant daarop gewezen.

 

Kan altijd de gewenste kleur ter plekke worden samengesteld.

 

Tekent de opdrachtgever/geefster altijd of een aanwezige.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herroepingsrecht is enkel iets voor consumenten die bij een bedrijf iets kopen op/via internet.

Transacties buiten internet vallen niet onder herroepingsrecht en maatwerkt (dit wordt op maat gerepareerd)  valt daar ook al niet onder.

 

Er valt dus niks te herroepen, hooguit kan iemand niet tevreden zijn over het door jou verrichte werk en/of kan later blijken dat iets toch niet goed uitgevoerd is en kan dat reden zijn voor herstel/garantie.

 

Met herroeping heeft dat niks te maken, is dus niet mogelijk dat de klant reparaties laat uitvoeren en daarna  dus herroept (dus zegt ik wil het toch niet dus ik stuur het terug).

 

Gaat er nu dus enkel nog maar om waarom de klant niet tevreden is en of het resultaat van jou werkzaamheden inderdaad niet voldoet aan wat de klant beloofd is  danwel wat hij er van had mogen verwachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank jullie voor je opbouwende reacties, daar hebben we wat aan. In het algemeen: de vloeren die we restaureren zijn gietvloeren.

Ik ga eens verder snuffelen in de wetboeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het herroepingsrecht voor consumenten is inderdaad niet van toepassing. Verder kan bij elke reparatie (van wat dan ook, niet alleen bij vloeren) achteraf blijken dat deze toch niet afdoende is / niet goed is gelukt.

Een werkbon voor akkoord tekenen doet daar niet aan af, de klant (zakelijk en particulier) heeft het recht een klacht in te dienen, u in gebreke te stellen en herstel te eisen.

Edited by UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuten geleden, JP Barentsen zei:

Dank jullie voor je opbouwende reacties, daar hebben we wat aan. In het algemeen: de vloeren die we restaureren zijn gietvloeren.

Ik ga eens verder snuffelen in de wetboeken.

dan blijft dus enkel garantie over en klachten over de kwaliteit/uitvoering.

 

Ik denk dat erg belangrijk is dat jij heel duidelijk vooraf aangeeft en vastlegt wat de klant mag verwachten.

Is het b.v. mogelijk dat je een reparatie uitvoerd zodat dat volledig onzichtbaar voor de klant is dat ooit beschadigd geweest is of zal je altijd iets zien van dat het een gerepareerde plek is?

In dat laatste geval dat duidelijk vastleggen zodat de klant geen valse verwachting heeft en niet later kan zeggen: maar ik zie nog steeds dat dat een gerepareerde plek is en ik had verwacht/er is beloofd dat er niks meer van te zien was.

 

Anders kan je dus heel snel in situaties komen dat de klant claimed dat hij niet tevreden is over de kwaliteit van het werk en niet is wat hij mocht verwachten en dus niet of minder wil betalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Ik ga eens verder snuffelen in de wetboeken.

Wat voor algemene of branchevoorwaarden gebruiken jullie? Geschillenregeling?

 

Ik ken op dit gebied tal van praktijkvoorbeelden die niet zo zwart/wit liggen, dus daar zou je in basis in goed overleg of met toelichting naar beider tevredenheid uit moeten zien te komen.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, JP Barentsen zei:

Ik ga eens verder snuffelen in de wetboeken.

 

Mag ik je een kleine tip geven?  Niet doen!

 

Als ik een gietvloer heb die gerepareerd of gerestaureerd  moet worden,  doe ik dat niet zelf maar schakel ik een specialist in zoals jij. 

Als jij een juridisch vraagstuk hebt, zou ik niet in de wetboeken duiken, maar een ter zake kundige jurist inschakelen. Die kan samen met jou de algemene voorwaarden opstellen of aanscherpen en de contracting en opleverprocedure nalopen op verbeteringen. 

 

"Maar dat kost geld!" 

Ja dat klopt: een professional kost geld, maar een amateur is uiteindelijk veel duurder😉 

(En die kosten voor een jurist vallen meestal ook wel mee)


B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

maar een ter zake kundige jurist inschakelen. Die kan samen met jou de algemene voorwaarden opstellen of aanscherpen en de contracting en opleverprocedure nalopen op verbeteringen. 

lijkt me in dit geval een heel goed advies.

zeker aangezien ik me kan voorstellen dat reparaties aan dergelijke vloeren nog al snel onduidelijkheid over het te verwachten resultaat en discussies daarover kunnen opleveren.

en als je 1 probleem kan voorkomen met nieuwe betere voorwaarden en procedures heb je dat waarschijnlijk al terugverdiend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Worstel je met een lopend conflict of wil je voorbereid zijn op eventuele klachten?


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is geen inhoudelijke reactie op de diverse bijdragen...

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept