Ga naar inhoud
  • 0

Een origineel website idee: Echt geld verdienen door raden, niet gokken

Dames & Heren,

Ik ben van plan een website te bouwen waar aangepaste muziekjes staan.

Ze zijn NIET te onthullen door bijvoorbeeld SHAZAM.

Het idee is simpel:

Men schrijft zich in (o.a. een e-mailadres en een paypal account), raadt hij/zij de titel van het nummer, en vervolgens krijgt ie €5-10 per muziekje.

fase 1:

Ik verzorg de muziekjes en ik geeft de prijzen uit mijn eigen geldpot (Max  €200/maand)

Bij succes ga ik door naar de 2e fase.

fase 2:

Muziekmakers mogen er hun werk plaatsen. Ik doe de verificatie.

Spelers mogen raden. De eerste 2x zijn gratis.

Ik reken alleen transactiekosten. Het maakt mij niet uit welke partij (muziekmaker of speler) meer winst maakt.

 

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Wellicht heb ik ergens niet aan gedacht ?

 

 

met vriendelijke groet,

Hob

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Jouw businessmodel is gebaseerd op de veronderstelling dat muziekmakers bereid zijn om te betalen als iemand hun muziekstukje herkent. 

 

Waar verdienen muziekmakers geld aan? Hoeveel is dat ongeveer?

 

Welk voordeel hebben zij aan het meedoen aan en zelfs betalen voor een herkenningsmachine?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dit is geen businessmodel, maar dit heet volgens mij gewoon prijsvraag.

 

Ik zou als advies nagaan of je in fase 1 de 'aangepaste' muziekjes zomaar mag gebruiken. Fase 2 snap ik voorlopig niet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Ward van der Put zei:

Wat is het verschil tussen raden en gokken?

 

 

Mijn gevoel: raden vereist een soort van vaardigheid die je kans vergroot. Bv welk nummer is dit.

 

Gokken tast je compleet in het duister. Gooi ik straks kop of munt.

aangepast door wimj
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Highio zei:

Dit is geen businessmodel, maar dit heet volgens mij gewoon prijsvraag.

 

Als er geen businessmodel is, dan is het liefdadigheid. Er zal toch een verdien-structuur in moeten zitten.

 

Gebruik gewoon een ander woord. 😜

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Moderator     7,7k 149
5 uur geleden, TwaBla zei:

Jouw businessmodel is gebaseerd op de veronderstelling dat muziekmakers bereid zijn om te betalen als iemand hun muziekstukje herkent. 

 

Waar verdienen muziekmakers geld aan? Hoeveel is dat ongeveer?

 

Welk voordeel hebben zij aan het meedoen aan en zelfs betalen voor een herkenningsmachine?

 

Inderdaad, ik zie ook niet in waarom een muzikant zou betalen voor deze dienst. 

 

Voor de 'herkenners' is het wellicht wel aantrekkelijk, tenzij je een model verzint waarbij ze alleen geld verdienen als de beter scoren dan je puur op statistische grond zou mogen verwachten. Zo niet loont het om zo rap mogelijk zoveel mogelijk te gokken en daarmee geld te verdienen zonder enige inzet. 

Link naar reactie
  • 1
9 uur geleden, Ward van der Put zei:

Wat is het verschil tussen raden en gokken?

 

Al langs geweest bij de  Kansspelautoriteit?

Voor de kansspelautoriteit is van belang dat het geen kansspel is omdat het herkennen van een stukje muziek vaardigheid en kennis vergt.

 

Kenmerkend voor een kansspel is De aanwijzing van de winnaars vindt plaats door enige kansbepaling, waarop de deelnemer in het algemeen geen overwegende invloed kan uitoefenen.

 

In dit geval oefent de deelnemer wel een overwegende invloed uit. Het is te vergelijken met Raden Maar van Kees Schilperoort zaliger. 🤑

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goed plan, inventief, nog nooit van gehoord (wat eigenlijk ook niks zegt 😉 ), niet te ingewikkeld en ook niet te simpel.  

Scheidslijn tussen gokken en raden is dun, Roulette (draaiende tafel en draaiende bal) is gokken. Golden 10, (tafel staat stil, alleen de bal draait) is raden. Ik zou dat probleem dus eerst tackelen. 

Link naar reactie
  • 0

Heb je al gedacht aan Buma? Ook al speel je de nummers zelf na, om ze herkenbaar te houden zul je toch de originele melodie moeten gebruiken en dan heb je te waarschijnlijk maken met Buma. 

 

En wat is je verdienmodel? Advertenties? Of moeten gebruikers credits kopen, 1 credit per spel?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Genoeg om over na te denken, dunkt me: gokken, raden, prijsvraag, quiz voor mijn part, elke vorm heeft zo zijn eigen aspecten, die nader onderzocht dienen te worden en op haalbaarheid getoetst. Op basis van de onderzoeksresultaten kun je het idee wellicht verder uitbouwen naar een concept wat je steeds verder kunt verfijnen.

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wellicht klinkt deze titel beter:
"Geld verdienen door muziek te herkennen"


Hoe groter je muziekkennis is, hoe meer je geld verdient.
Hier gaat de KSA (kansspelauthoriteit) niet over.

 

Laat maar het woord "aangepaste" vallen.
Het muziekje zal namaak zijn, maar het lijkt net op het echte nummer. (logisch, zo wordt het aantekkelijker voor de herkenners)
Daarom worden er geen IE-rechten (Intellectueel eigendoms) geschonden.

 

Het doel van de 1e fase is populariteit.
- De muziekjes zijn dan zo makkelijk gemaakt dat herkenners MEESTAL het goed hebben en SOMS het fout hebben.
- Daardoor winnen ze vaker dan verliezen.

Vanaf de 2e fase begin ik wat winst te maken.


In deze fase doen de muziekmakers ook mee.
Een voorbeeld:
- Maker1 plaatst een muziekje en stelt de verhouding prijs/poging tarief vast op 10/2 euro.
- De eerste 6 spelers proberen gemiddeld 3x/p en hebben pech. 6 x 3 x 2 = 36 naar maker1.
- De 7e speler doet 2 pogingen en heeft het goed.
2 van speler7 naar maker1
10 van maker1 naar speler7

 

Hoe beter men muziek maakt, hoe langer hij/zij het volhoudt ))

 

Natuurlijk zullen er tientallen muziekjes dagelijks beschickbaar zijn.
Zelf ken ik 2 enthousiaste muziekmakers die dit idee hun aanspreekt. De vreemden worden natuurlijk gescreend.

 

Ik hoop dat de winststrategie nu wat duidelijker is.

 

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

aangepast door Hob_77
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Hob_77 zei:

Vanaf de 2e fase begin ik wat winst te maken.

In deze fase doen de muziekmakers ook mee.

 

Een levendige fantasie: Herkent u deze deun?

 

Maar ik herhaal mijn vragen.

 

Waar verdienen muziekmakers geld aan? Hoeveel is dat ongeveer?

 

Welk voordeel hebben zij aan het meedoen aan en zelfs betalen voor een herkenningsmachine?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 hours ago, Hob_77 said:

Een voorbeeld:

- Maker1 plaatst een muziekje en stelt de verhouding prijs/poging tarief vast op 10/2 euro.
- De eerste 6 spelers proberen gemiddeld 3x/p en hebben pech. 6 x 3 x 2 = 36 naar maker1.
- De 7e speler doet 2 pogingen en heeft het goed.
2 van speler7 naar maker1
10 van maker1 naar speler7

 

Hoe beter men muziek maakt, hoe langer hij/zij het volhoudt ))

 

Heb je het voorbeeld begrepen ?

aangepast door Hob_77
Link naar reactie
  • 0

Aha, je moet 2 euro betalen om mee te mogen doen. Of 20 cent. En als je het goed raadt, krijg je 10 euro. Of 100 cent. 

 

De verhouding prijs/poging is uiteraard niet dezelfde als mislukt/ geslaagd. In jouw voorbeeld is er sprake van twintig pogingen waarvan eentje slaagt. Dan verdienen de aanbieders, want 1/20 is minder dan 1/5. Maar bij 1/4 kom je geld tekort. Wie vult dat aan?

 

Nog afgezien van de vraag waarom mensen uberhaupt mee zouden doen aan zo'n spelletje GuezzTunes...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waarom is dit geen kansspel?

De maker stelt de verhouding vast tussen succes en falen en ook de opbrengst bij succes. 

 

Vervolgens wordt een lied afgespeeld dat niet het origineel is, maar er op lijkt. Of je het herkent, is volgens mij geen kwestie van muziekkennis, maar van simpelweg het vermogen van jouw brein om het geluid te plaatsen bij iets wat je eerder gehoord hebt! Het is geen vaardigheid!

 

Als ik bij 1 tegen 100 win (omdat ik veel nutteloze feiten heb onthouden), dan betaal ik ook kansspelbelasting. 

 

Als ik heel veel weet van voetbal en ik win de toto, betaal ik ook kansspelbelasting. 

 

En dan tot slot van de site van de kansspelautoriteit:

 

"De Kansspelautoriteit onderscheidt 2 categorieën spellen:

spellen waarbij spelers tegen de aanbieder van een kansspel spelen (bijvoorbeeld een speelautomaat of casinospel) en spellen waarbij spelers tegen elkaar spelen. In de eerste categorie hebben spelers per definitie geen overwegende invloed. Aanbieders hebben een financieel belang bij de uitkomst van het spel en zullen dit niet aanbieden als ze verlies lijden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0
Moderator     7,7k 149

Mwoah, je zou nog wel kunnen argumenteren dat dit een behendigheidsspel is en geen kansspel, muzikale voorkennis en dergelijke spelen een rol. Het is geen roulette.

 

Maar de vraag is eerder waarom iemand zo betalen om dit spel te spelen. Ik ga echt niet de hele dag deuntjes luisteren om vervolgens geld in te zetten of ik die deuntjes herken of niet. Als de verhouding tussen beloning voor correct benoemen groot genoeg is vergeleken met de inzet heb je denk ik vooral programmeurs als "klant": Die techniek vordert best snel. Was 10 jaar geleden het onderscheid maken tussen een kat en een hond op een foto nog vrijwel ondoenlijk voor een computer? Nagenoeg.  Koop je nu een nieuwe Huwai telefoon dan krijg je er techniek bij die vrijwel feilloos vertelt wat er in het blikveld van de camera zit: een mens, een kat, een hond, een strand, zonsondergang, of een bord eten... en als je niet oppast ook nog welke maaltijd dat dan wel is. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

De maker stelt de verhouding vast tussen succes en falen en ook de opbrengst bij succes. 

 

Dat zie je ook bij prestatiebeloning. Dan wordt alle ondernemen gokken. Je biedt iets aan en je moet maar afwachten of de markt het oppikt.

 

Overigens kan de maker de verhouding tussen succes en falen niet vaststellen. De aanbieder hanteert een rekenmodel. Daar zit de gok. In het voorbeeld gaat hij uit prijs/poging verhouding van 2 op 10, oftewel 1 op 5. Vervolgens suggereert hij dat 1 op 20 pogingen slaagt. Kassa: iedereen wordt rijk. Maar als 1 op 4 pogingen slaagt (omdat de melodie makkelijk te herkennen is) wordt iedereen arm.

 

Daarom is het ook een onzinnig idee.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ter vergelijking: een grijpautomaat op de kermis. Is dat een kansspel of een behendigheidsspel?

Argument uit het ongerijmde: indien dat laatste, dan zou de exploitant failliet moeten kunnen gaan als een clubje vaardige spelers op zijn kraam neerstrijkt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Om even op mijn vergelijking terug te komen; die is een wat ongelukkige, omdat de wetgever een uitzondering maakt voor kermisautomaten. De reden daarvoor is dat kermissen van oudsher tijdelijk zijn, en de blootstelling eraan te kort werd geacht om gokverslaafd te worden. En dus is de kansspelautoriteit niet echt geïnteresseerd in de vraag of een grijpautomaat nou een behendigheidsspel of een kansspel is (al neigen ze naar dat laatste).

 

Grijpautomaten verschijnen pas op de radar van de autoriteit sinds kermisautomaten meer en meer opduiken in arcadehallen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

We kunnen er veel over zeggen, hier staat alles wat er over te melden valt: 

https://kansspelautoriteit.nl/  en https://wetten.overheid.nl/BWBR0002469/2018-07-28

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

We kunnen er veel over zeggen, hier staat alles wat er over te melden valt: 

 

Nee hoor, de interpretatie van regels en wetten is een voortdurend heen-en-weer van voor-en-tegen. Dat geldt zelfs voor bijbels geboden. Dus er valt eindeloos veel te melden.

 

Is een quiz een kansspel? Nee! Je kan wel gokken op het juiste antwoord, maar verondersteld wordt dat mensen met kennis een voorsprong hebben.

 

Is een multiplechoice examen een kansspel? Wie gokt heeft een kans op vier (toe ik examen deed waren het doorgaans 4 antwoordmogelijkheden) maar toch neemt men aan dat vaardigheid belangrijker is.

 

Deze variant op Raden Maar heeft niet eens een multiplechoice optie. Nog meer vaardigheid vereist dus. 😇

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Punt over interpretatie is plausibel, maar - kenmerkende eigenschappen van - bepaalde spelsoorten zijn vastgelegd als kansspel, daar kan het spelidee aan getoetst worden. 

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
  • 0

Heren,

Voor de 1e fase maakt het niet uit of het idee nou een quiz of een kansspel is.

En mijn vraag gaat niet eens over de categorie die dit spel eronder valt.

Als ik op de 1e fase de potentie kan laten zien, wordt het spel door specialisten verder uitgewerkt. En zeker aan de regels gehouden.

Ik ben maar een kleine grafisch ontwerper.

 

Ik wil graag weten of het een beetje zin heeft om eens te proberen.

 

TwaBla

Ik zal vanavond het bovenstaande voorbeeld van het verdienmodel verder uitleggen.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.