• 0

Heeft boekhouder beroepsgeheim m.b.t. betalingsachterstanden?

Hoi allemaal,

 

Ik zit in de clinch met mijn boekhouder door een forse achterstand in betalingen door omstandigheden, enerzijds door mijn eigen toedoen, laat ik daar ook maar gelijk eerlijk zijn. Wel heeft de boekhouder een stap gezet waar ik even vraagtekens bij plaats of dit wel mag. Hij schijnt een belangrijke relatie (1 van mijn opdrachtgevers) te kennen en die is op de hoogte van mijn betalingsachterstand. Deze opdrachtgever heeft ook te kennen gegeven te hopen dat ik daar netjes uitkom. Ik heb mijn boekhouder hierop aangesproken in het kader van beroepsgeheim/privacy. Die verweert zich echter dat dit buiten de privacy/beroepsgeheim valt omdat hij geen financiële of privégegevens heeft gedeeld anders dat ie aan mij irriteert inzake de achterstand aan rekeningen. Ergens heb ik ook het gevoel dat ie het indirect heeft gebruikt als drukmiddel wat ik hem ook niet kwalijk kan nemen en wel ergens ook weer begrijp, maar heeft hij gelijk dat hij dit kan?

 

Ik hoor graag van jullie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Buiten je feitelijke vraag om denk ik dat het belangrijk is om goed contact te houden met je crediteuren als je een achterstand hebt, en afspraken maakt over hoe- en wanneer je ze verwacht op te kunnen lossen.

 

Ik lees veel begrip van jouw kant in je bericht, beter focus je je op een goede relatie, ook met je boekhouder. Je hebt misschien nog hard nodig de komende tijd.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, PrimaD zei:

Wel heeft de boekhouder een stap gezet waar ik even vraagtekens bij plaats of dit wel mag. Hij schijnt een belangrijke relatie (1 van mijn opdrachtgevers) te kennen en die is op de hoogte van mijn betalingsachterstand.

Heeft de boekhouder inderdaad die stap gezet of is de betreffende opdrachtgever ook zonder zijn informatie op de hoogte van uw betalingsachterstanden ?

 

Los van dit alles ... een boekhouder behoort nog geen enkel woord (negatief of positief) over u of uw onderneming aan derden te verstrekken zonder uw toestemming, tenzij hij of zij daartoe wettelijk is of wordt verplicht.

 

Als dat wel gebeurt dan is het voor mij als ondernemer (én boekhouder) genoeg om te zeggen ... exit boekhouder. 
Op zich is het vrij onschuldig wat er nu is gebeurt, maar wat als zijn belangrijke relatie niet uw opdrachtgever is, maar een regelrechte concurrent van u ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste PrimaD,

 

Welkom op Higherlevel.

 

10 uur geleden, PrimaD zei:

Ik heb mijn boekhouder hierop aangesproken in het kader van beroepsgeheim.

 

Boekhouder is net als belastingadviseur geen beschermd beroep en valt daarom niet onder het wettelijk geregelde beroepsgeheim. Je kunt wel kijken of de boekhouder in kwestie is aangesloten bij een beroepsorganisatie waar regels zijn afgesproken, of kijken in de voorwaarden die je met de boekhouder bent overeengekomen.  

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. Ik merk dat het misschien toch wel grijs gebied is als ik de reacties lees. Enerzijds is het wel enige vorm privacy informatie, maar ja, er is bijvoorbeeld tegenwoordig ook een BKR een incassobureau (aan wie hij meer info zou delen dan alleen betalingsachterstand).  Het is niet netjes, hoe langer ik erover nadenk denk ik dat hij dit wel winnend zou kunnen verdedigen. Ik moet het ook even los kunnen laten en focussen op zsm verplichting nakomen en een andere boekhouder zoeken.  Denk overigens dat de AVG hier niet zoveel te maken heeft omdat die de focus heeft op de automatisering, vastlegging , verwerking en bescherming van privacy gegevens.

 

Dank voor de input.

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, PrimaD zei:

Ik merk dat het misschien toch wel grijs gebied is als ik de reacties lees.

 

Totaal geen grijs gebeid!

 

Uiteraard mag je als intermediair dit soort privacygevoelige info niet zomaar delen met derden.

Maar ja: wat doe je er aan...

 

Waarschijnlijk niets, want dat is veels te ingewikkeld. Zaak dus om een andere oplossing te zoeken (en ook aan je eigen verplichtingen te voldoen). 

 

Overigens gaat de AVG wel degelijk ook over dit soort zaken: het als 'verwerker van gegevens' ten onrechte (zonder expliciete toestemming) doorgeven van (mogelijk gevoelige) gegevens aan anderen.

Desbetreffende "boekhouder" zou eigenlijk een privacyverklaring moeten hebben en daarin zou dan ook moeten staan met wie hij/zij gegevens deelt: kan mij niet echt voorstellen dat deze 'case' binnen zijn/haar policy valt.

Aan de ander kant vind ik het zo enorm onprofessioneel klinken allemaal (het 'lekken van gegevens omdat er niet betaalt wordt'...) dat de bewuste man/vrouw hoogst waarschijnlijk (vermoed ik dan) helemaal geen privacyverklaring heeft.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Maar ja: wat doe je er aan..

 

Zo snel mogelijk orde op zaken stellen wat betreft de achterstanden en een andere boekhouder zoeken.

 

22 uur geleden, PrimaD zei:

Die verweert zich echter dat dit buiten de privacy/beroepsgeheim valt omdat hij geen financiële of privégegevens heeft gedeeld anders dat ie aan mij irriteert inzake de achterstand aan rekeningen.

 

slap gezwets, Je huurt hem in om jouw zaken te behartigen en niet om ze wereldkundig te maken. Als hij zich irriteert aan de achterstanden dan moet hij de opdracht teruggeven. Wat jou niet ontslaat van betalingsverplichtingen uiteraard.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.