• 0

[Column] Plannen in onzekerheid

In de normale logistieke praktijk kunnen we vaak handelen op routine. We hanteren prognosemodellen en -software en kunnen bij wijze van spreken op basis van de weersverwachting en tijd van het jaar voorspellen hoeveel ijsjes er komend weekend gegeten gaan worden. Maar hoe kunnen we plannen in onzekerheid? De coronacrisis lijkt de logistiek in een complete chaos gestort te hebben. De supply chains liggen stil, zijn verstoord óf vertonen een enorme piek. Alle ‘normale’ forecast-modellen zijn niet langer bruikbaar. Uit gesprekken met logistiek en supply chain-managers blijkt een behoefte om zich voor te bereiden op de middellange termijn, maar er heerst veel twijfel: ‘Je kúnt je niet voorbereiden, want je weet nu niks.’

 

De situatie waarin alles onzeker is en niets planbaar lijkt, is militairen niet vreemd. Militairen opereren steevast in een omgeving waar de situatie voortdurend kan veranderen, waar extremen eerder normaal zijn dan uitzondering en de problemen per definitie complex.

In algemene zin anticiperen militairen op operationele inzet door een goede training, het verzamelen van zo veel mogelijk informatie, een gedegen planning en gestandaardiseerde wijze van optreden. Maar ook als je daar binnen jouw bedrijf nooit de behoefte toe hebt gevoeld of de tijd voor hebt gehad, kun je een aantal militaire lessen en technieken in de huidige crisis toepassen.

 

Zorg voor rust

In de eerste plaats is rust van essentieel belang. De crisis gaat langer duren dan een paar dagen. Blijf daarom gezond eten, ga (als je nog buitenshuis werkt) op tijd naar huis, probeer goed te slapen en te ontspannen. Stel indien mogelijk ploegendiensten in. Houd je collega’s in de gaten en help elkaar. Wees een buddy voor elkaar. Goed timemanagement zorgt voor duurzame inzetbaarheid.

 

Scheid planning van uitvoering

In een chaotische situatie kun je alleen nog maar reageren en is er geen ruimte om te anticiperen en vooruit te plannen. Creëer een planningsteam dat zich niet met de waan van de dag bezighoudt maar vooruitkijkt naar morgen, naar volgende week, volgende maand, een half jaar verder.

 

Definieer het probleem

Een goede probleemdefinitie is het begin van de oplossing. In de praktijk zullen probleemdefinitie en het vinden van oplossingen door elkaar heen lopen. Complexe (ongestructureerde) problemen kennen zelden een enkelvoudige oorzaak. Het gaat erom een gezamenlijk bruikbare interpretatie te vinden.

 

Verzamel informatie

Zet je informatievoorziening voorop. Een crisis schreeuwt om andere antwoorden dan die die jouw systemen normaal genereren. Dat moet je dus organiseren. Begin met het formuleren van de kernvragen waar je mee worstelt om überhaupt te kunnen plannen. Probeer zo de grootste onzekerheden te verminderen.

Het is ook zinloos oplossingen te bedenken zonder eerst grondig te hebben vastgesteld wat de oorzaken van de op te lossen problemen zijn. Onderzoek de omgeving. Welke externe, politieke, economische, sociale, infrastructurele en informatie-factoren zijn van invloed op jouw specifieke situatie? Welke interne factoren spelen mee? Hoe zit het met de financiering van de onderneming en hoe is de personele situatie? Welke kansen zien we, naast alle bedreigingen?

Wacht niet tot je alle informatie hebt, want die heb je nooit. Je moet dus aannames doen, en die moet je valideren in je verdere informatievoorziening.

 

Creëer scenario’s

Scenario-ontwikkeling helpt een situatie inzichtelijk te maken, waardoor deze weliswaar nog steeds ingewikkeld en complex is, maar wel beter hanteerbaar. Denk na over de richtingen waarin de huidige situatie zich kan ontwikkelen. Formuleer daarbij het meest waarschijnlijke scenario, maar ook een of twee extreme varianten. Scenario’s zijn geen prognoses of voorspellingen, maar helpen in het onderzoeken en formuleren van oplossingsrichtingen.

Ontwikkel handelingsperspectieven en mogelijke wijzen van optreden

Wanneer scenario’s zijn opgesteld kunnen deze gebruikt worden om handelingsperspectieven uit te werken. Handelingsperspectieven zijn opties, denkrichtingen, ideeën en mogelijke acties, die helpen de uitdagingen van elk scenario het hoofd te bieden, maar ook mogelijke kansen te onderkennen. Formuleer mogelijke wijzen van optreden. Weeg deze mogelijke wijzen van optreden af tegen alle scenario’s. Wat kunnen de gevolgen zijn van de manieren van optreden in de verschillende scenario’s? Inventariseer de risico’s en maak een kosten-batenanalyse.

 

Kies een aanpak

In een complexe situatie is een bepaalde aanpak of oplossing niet goed of fout, maar hooguit beter of slechter. De kwaliteit van een oplossing kan – afhankelijk van het moment – variëren. Een initieel als goed beoordeelde oplossing kan uiteindelijk rampzalige gevolgen hebben wanneer onbedoelde neveneffecten gaandeweg duidelijk worden. Planning dient onder dit soort complexe omstandigheden dus een iteratief proces te zijn; blijf de toestand beoordelen en pas je aan de omstandigheden aan conform de OODA-loop (Observe, Orient, Decide & Act).

Maak onderscheid tussen korte, middellange en lange termijn

De middellangetermijnplanning is in feite je plan de campagne waarin je de samenhang van je aanpak beschrijft en aangeeft langs welke lijnen je de crisis wilt beteugelen. Daarin beschrijf je ook doelstellingen (gewenste effecten) en mijlpalen. Meten is weten! Definieer de doelen die je wilt bereiken SMART.

Met het middellangetermijnplan geef je je medewerkers focus en daarmee kunnen ze ook begrijpen waarom sommige kortetermijnmaatregelen nodig zijn. Het helpt je ook bij het richten van die kortetermijnplanning die je vooral in hapklare brokken moet hakken en moet koppelen aan de mijlpalen. Je lange(re)termijnplan richt zich op het herstel dat na de crisis moet gaan plaatsvinden. Denk daar ook nu al over na.

 

Sturing

Stuur op effecten die je wilt bereiken en ga vooral niet micro-managen. Zeker dat laatste is een valkuil die je moet zien te vermijden. Beschrijf WAT je wilt bereiken en WAAROM. Laat de vertaling naar de uitvoering aan de uitvoerende elementen van je organisatie. Daarmee creëer je eigenaarschap, maak je het een team-effort en geef je ze de vrijheid om situationeel te handelen. Voorkom groepsdenken door bijvoorbeeld het aanwijzen van een ‘advocaat van de duivel’, het betrekken van buitenstaanders of het aanmoedigen van een kritische houding. Betrek regelmatig het hele team en maak gebruik van de hier aanwezige kennis en ervaring.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 3-4-2020 om 14:45, Cosara zei:

Degenen die ooit in hun leven een keer in de shit hebben gezeten, realiseren zich maar al te goed dat je op een gegeven moment zomaar weer eens zonder toiletpapier kan komen te zitten.

Goed voorbeeld voor velen ... 'Wij bouwen buffers op in tijden dat het goed gaat'

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Cosara zei:

Goed voorbeeld voor velen ... 'Wij bouwen buffers op in tijden dat het goed gaat'

 

 


Brabantia uit ‘mijn’ dorp doet dat keurig. En betaalt vervolgens mee aan de bedrijven die voor aandeelhouderswaarde ‘kiezen’. Het prisoners dilemma in optima forma. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

 

Een waarheid als een koe! Als je voor één generatie "Pater Familias" bent in een familiebedrijf  heb je altijd hetzelfde doel: zorgen dat je de toko netjes doorgeeft aan de volgende generatie. Oorlogen, ziektes en rampspoed zul je met gezond verstand dienen op te lossen.

 

Op dit moment vallen er harde klappen in de horeca. Veel brouwerijen (toeleverancier) zijn "familiebedrijven" en sommige zijn ook nog gevestigd met hun organisatie in het zwaar getroffen Noord-Brabant en Limburg. Denk hierbij aan Bavaria (Lieshout), Gulpener Bier (Gulpen), Lindeboom (Neer) en Alfa (Thull). Je kunt dus in de komende periode eenvoudig aanschouwen of en hoe goed hun bedrijfsvoering crisissen doorstaat.

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, insparcom zei:

Brabantia uit ‘mijn’ dorp doet dat keurig. En betaalt vervolgens mee aan de bedrijven die voor aandeelhouderswaarde ‘kiezen’ Het prisoners dilemma in optima forma. 

U (waarschijnlijk) en ik (zeker) ook.

 

De zuinigheid wordt gestraft ... maar dat is een bewuste keuze en ingecalculeerd in het resultaat.

De voorzienigheid betaald zich uiteindelijk met rente terug.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-4-2020 om 17:06, Cosara zei:

Het enigste wat je zeker weet, is dat er met enige regelmaat iets gaat gebeuren wat minder leuk is en dat je je daar enigszins op voor kunt bereiden.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst ... tenminste als je daarvoor een deel van je vermogen achter de hand houdt.

 

Wat heet met regelmaat? 

 

De laatste keer dat er een serieus verlammende pandemie was is in 1918, en ergens betwijfel ik of het toen onmogelijk was om bijvoorbeeld een cafe uit te baten, ongeacht of 30% van je klanten en personeel eraan zou sterven. 

 

Afgezien van de 2 wereldoorlogen is er niets meer van deze schaal gebeurd, en dat is 75 jaar gelden. Het is niet zozeer het virus zelf dat de schade oplevert, maar de reactie van overheden daarop, en helaas is dat onvoorspelbaarder dan rampen op zich. 

 

Reserves hebben lijkt nuttig, maar is het ook niet altijd: Als je in 1918 een miljard Mark had kon je daar in 1923 niet eens meer 1 snee droog brood van komen. 

 

Militaire voorbereid is een goede zaak, maar het werkt niet echt goed voor onvoorziene risico's. Stel dat er een meteoriet inslaat van extinction level, wat is dat je plan? Of wellicht kansrijker: wat doe je als ISIS of een soortgelijke club een atoombom boven dichtbevolkt gebied laat afgaan aan boord van een gekaapt vliegveld dat geen melding kan maken van die situatie? Ten tijde van de koude oorlog waren er best plannen hoe om te gaan met een nucleaire aanval, maar vandaag de dag vrees ik een stuk minder. 

 

Bedenk wel dat dit veel erger is dan iets als 9/11 - dat legde de amerikaanse luchtvaart voor een paar dagen stil, maar hier ging het meeste gewoon verder, afgezien van toegevoegd veiligheidstheater op vliegvelden. Vrijwel geen bedrijf sloot, geen airline zette al zijn toestellen in de long term parking, geen idioot vervelende maatregelen voor het dagelijks leven. 

 

Puur zakelijk gezien doen de maatregelen veel meer kwaad dan goed: Als je zeer plotseling 2 of 3 procent van je bevolking zou verliezen (als gevolg van inslag van een astroide of zoiets)  is dat een humanitair drama, maar kun je daarna redelijk normaal verder. Dit is echter uitzichtloos, en dat maakt het zoveel moeilijker. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Wat heet met regelmaat? De laatste keer was 1918.

 

Welke lessen hebben we geleerd?


Kijk naar de  geschiedenis.


De Tweede Wereldoorlog. Ons leger kon niet winnen van Duitsland. Dus na 4 dagen oorlog geef je je over. Achteraf kun je zeggen had de Duitsers gewoon
door laten lopen maar wij zeggen in Brabant: achteraf is het mooi wonen. Magazijnen vol met wapens gaan je dus niet helpen. Ze verouderen, zijn niet meer geschikt of in handen van ongetrainde burgers worden ze verkeerd gebruikt, schijnveiligheid noemen ze dat anno 2020.

 

Wat dan wel?

 

Een boeren slimme oplossing.

Motiveer je volk om het juiste te doen.

Goed voorbeeld doet volgen.

Simpele aanwijzingen.

Simpele dingen goed doen.

Anderhalve meter afstand,

in je elleboog niezen,

niet met trein of bus,

thuis werken.

 

En kijk!

 

Nu mogen de kinderen weer naar school. Bedrijven beginnen weer te draaien. Met Pinksteren zitten we weer op het terras, aan het strand en in het bos. Deze zomer gaan we naar Schiermonnikoog, Cadzand of Vaals. En zelfs weer naar het buitenland.

 

Dus

 

Help je klanten om veilig bij jouw bedrijf te kunnen kopen. Kijk wat je branchevereniging voor je kan doen en kijk wat andere ondernemers doen. Na-apen mag en is zelfs goed. Ga het wiel niet opnieuw uitvinden maar gebruik bewezen technieken. Gebruik eenvoudige materialen. Print aanwijzingen uit, misschien wil je zelfs het 4 kleuren systeem gebruiken. Als je het netter wil doen kun je de prints lamineren. Hanteer een vaste lijn (net zoals je in je reclame zou doen). Als het lukt werk dan samen in je winkelstraat of op je industrieterrein. Zo kun je elkaar helpen. Vreemde ogen zien soms andere dingen.

 

Waar begin je?

 

Begin bij de belangrijkste mensen in jouw bedrijf. Jouw team. Misschien ben je met zijn 4-en, misschien werk je met 4 ploegen. Ga op een veilige manier open met elkaar en iedereen in gesprek. Hanteer een positieve insteek. Praat en handel richting jullie doel. Misschien heb je wel leden van je team met onbekende talenten die je nu in tijden van nood goed kunt gebruiken. Vraag er naar. Ook hier geldt ga het wiel niet uitvinden. Als je open vraagt of iemand wil en kan helpen zul je verbaasd zijn over het potentieel binnen jouw team. Doordat jullie dan samen jullie oplossing maken zetten jullie samen de schouders eronder. Iedereen weet wat hij moet doen en iedereen doet dan wat hij kan. Voor ieder individu geldt: doe wat je kan.

aangepast door Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Cosara zei:

Veel retailwinkels - in sommige winkelstraten bijna alle - zijn vrijwillig dicht gegaan terwijl dat niet verplicht was.

De winkels die wel zijn opgegebleven, hebben met een paar simpele maatregelen extra hoge omzetten gemaakt.

 

Door de angst van de één is de vangst voor de ánder.

 

Is dit wel waar?

 

Volgens mij zijn de mensen snel boodschappen gaan doen bij supermarkten en wellicht de bakker/slager/groentenman, maar was het stil in andere winkels. Ik geloof niet in die mythe van die ene slimmerik die wel zijn kledingzaak heeft leegverkocht.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, Roel J zei:

De balans is in feite het immuunsysteem voor het bedrijf en de afgelopen 30 jaar is het vooral in de mode geraakt om zonder jas buiten te lopen, de balans is uitgekleed door bedrijfsmiddelen niet meer te kopen maar te leasen en met grote sale and leaseback acties de solvabiliteit op te poetsen.

 

Mooie observatie.

 

Familiebedrijven doen daar vaak eigenwijs niet aan mee, ook omdat ze niet afhankelijk willen worden van banken en leasemaatschappijen. Zou er geen ruimte zijn voor een Onderlinge Familiebank die helpt bij conservatieve financiering?

 

En hoe vertaal je zoiets nu naar eenmanszaken? Geen dure lease-auto, geen kostbaar huurkantoor op een fancy lokatie, geen trage betalingen aan leveranciers...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
23 minuten geleden, TwaBla zei:

En hoe vertaal je zoiets nu naar eenmanszaken? Geen dure lease-auto, geen kostbaar huurkantoor op een fancy lokatie, geen trage betalingen aan leveranciers...

 

Eensmanszaken?

3x R

 

Ga met je leveranciers, je personeel en je klanten om álsof het "familie" van je is ... Je gaat dus voor een Relevante wederkerige en gelijkwaardige Relatie die voor beide partijen op korte en lange termijn Rendeert, als dat je innerlijke kompas is dan heeft je eenmanszaak een immuunsysteem opgebouwd die een klap kan hebben én die je uit de as kan helpen herrijzen.

 

(je kunt naar eigen smaak elementen toevoegen - biologisch - of weglaten - stageplaatsen - het is en blijft jouw formule)

 

Het fijne van een eenmanszaak is dat je er vandaag over na kunt denken, een nachtje over kunt slapen en dan morgen het al of niet in praktijk kunt brengen.

aangepast door Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Even terug naar de zin van plannen en waarom onzekerheid juist de meest relevante component is om mee te calculeren in zo'n planning. Als - eveneens - ex-beroepsmilitair verbaasde het mij dan ook dat er bij ziekenhuizen niet zoiets als een 'vredes- en oorlogs-bevelstructuur' bestaat, waar je tussen kunt schakelen. Dat militairen daarin moesten ondersteunen om zoiets op te zetten. Ik dacht oprecht dat een SEH al volgens 'oorlogsbevelstructuur' werkte.

 

Jou verbazing zou misschien juist wel de beste uitweg kunnen zijn..

We hebben al tientallen jaren het militair / calamiteitenhospitaal in Utrecht.

 

Wat zal beter werken denk je? proberen 200+ Ziekenhuizen plannen laten schrijven voor zo'n dubbele bevelstructuur ff de medische eenheden van het leger te trainen voor het bevel overnemen van "civiele" ziekenhuizen bij calamiteiten die te groot zijn om met het calamiteitenhospitaal op te lossen.. (best intressant om te zien wanneer die is ingezet de afgelopen 20 jaar, vaak ook voor relatief kleine incidenten en virologische problemen.. (Ebola e.d.) )

 

Veel militair medisch personeel, zowel artsen als verplegers, werken nu al in civiele ziekenhuizen om voldoende vaardigheden te ontwikkelen en behouden. Vul dat aan met een

BHV-achtige training van civiel zorgpersoneel bij calamiteiten en je kunt heel snel en flexibel overschakelen van "vrede" naar calamiteiten-structuur. waarbij de medisch BHV-ers de kwartiermakers zijn tot het calamiteitenteam. Militaire artsen en verpleegkundigen richten zich op triage en het gewone personeel blijft behandelen.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Roel J zei:

Als je op grote schaal kijkt ja, zeldzaam, als je op kleinere schaal kijkt is dit de derdevierde  keer in 17 jaar 2003 was de SARS I uitbraak, 2007 Q koorts, 2009 Mexicaanse griep, vooral van de laatste herinner ik dat virologen toen al zeiden "we hebben geluk gehad dat het niet doorzette".

 

We hebben er inderdaad de nodige gehad, maar die hebben inderdaad niet doorgezet. Misschien heeft dat wel een soort vals gevoel van veiligheid gegeven dat het nooit doorzet, de laatste keer was 100 jaar geleden en niet vergelijkbaar qua medische technologie - het zou na 1918 nog pakweg 13 jaar duren voordat we een virus uberhaupt konden zien. 

 

Op zich is dat ook niet zo gek: SARS-1 maakte in totaal minder dan 1000 slachtoffers, waarvan slechts 1 in europa. Uiteraard treurig voor de nabestaanden, maar feitelijk niets om je echt heel druk over te maken. 

 

TwaBla Ik geloof er ook niet zo in - retailwinkels die nog wel open waren hebben naar mijn idee erg weinig omgezet, en winkels die "vrijwillig" sloten zullen dat goeddeels gedaan hebben omdat open blijven duurder was. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, bijvoorbeeld bouwmarkten, die konden profiteren van de extra "vrije tijd" en klus-lust als gevolg. 

 

Ondertussen is zowel het consumenten- als producentenvertrouwen door de bodem gezakt. De vraag naar niet-noodzakelijke goederen is gewoon even weg. In de media zie je dan wel foto's van een hele horde mensen die voor de deur van een Ikea in de rij staan, maar dat was de dag dat ze weer open gingen. Stom toevallig heb ik uitzicht op de Ikea in Utrecht, en op de wegen waarover normaliter een hoop verkeer richting meubelboulevard rijdt. Dat is echt helemaal verdwenen, het is nu overdag qua verkeer rustiger dan normaliter midden in de nacht wanneer alles dicht is. 

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

In de media zie je dan wel foto's van een hele horde mensen die voor de deur van een Ikea in de rij staan, maar dat was de dag dat ze weer open gingen. 

 

Die staan normaliter voor de kassa. Nou staan ze voor de deur omdat ze gedoseerd naar binnen mogen. Dat is niet hetzelfde als een stormloop.

 

De hele tegenstelling tussen winnaars en verliezers in deze periode komt me wat gekunsteld (en zelfs onaardig) over. Sommige ondernemers zitten in de hoek waar de klappen vallen, anderen hebben nu kansen. Daar zal best wel een slimmerd tussen zitten. Maar ik denk dat het voor de meesten een lot uit de loterij is. Een enkeling wint en veel mensen verliezen. Grotendeels toeval. Geen reden om jezelf schouderklopjes uit te delen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, henkh zei:

maar na de eerste schok van 15 maart met een omzetverlies van 25% voor evenementenschoonmaak (geen idee hoe lang dat nog gaat duren) ben ik gelijk gaan nadenken, lobbyen en de boer op gegaan bij mijn andere klanten om extra mogelijkheden in kaart te brengen met als gevolg dat ik vanaf mei zonder de evenementenbranche weer op mijn oude omzet niveau zit.

"Elk nadeel heb se voordeel"

 

 

Cosara_Quotes_180.jpg

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, insparcom zei:

 

Ook wel PDCA 

Plan Do Check Act

 

Dat is net iets anders (van Deming), maar wel verwant

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, TwaBla zei:

Die staan normaliter voor de kassa. Nou staan ze voor de deur omdat ze gedoseerd naar binnen mogen. Dat is niet hetzelfde als een stormloop.

 

 

Inderdaad, normaliter loopt een veelvoud van dat aantal mensen door de winkel, maar omdat ze nu voor de deur, 1.5  uit elkaar, opgesteld stonden gaf het wel een illusie dat het heel druk was. Meer dan een illusie is het overigens niet, als je kijkt hoeveel plaatsen op de parkeerplaats bezet zijn dan zie je dat het een fractie van 'normaal' was. 

 

Op zich is dat hele afstand moeten/willen houden best een kans als web developer, er zijn is een verschuiving naar 'meer online' gaande die gunstig is. Op korte termijn levert dat wel wat kansen op, 

 

De gevolgen op iets langere termijn zijn wat minder zeker. Hoe groot het effect zal zijn valt te bezien, maar als je naar indeces van aandelen kijkt lijkt het nogal mee te vallen, al kan dat ook redelijk kunstmatig zijn met rentestanden rond nul.  

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Inderdaad, normaliter loopt een veelvoud van dat aantal mensen door de winkel, maar omdat ze nu voor de deur, 1.5  uit elkaar, opgesteld stonden gaf het wel een illusie dat het heel druk was. Meer dan een illusie is het overigens niet, als je kijkt hoeveel plaatsen op de parkeerplaats bezet zijn dan zie je dat het een fractie van 'normaal' was.

 

Bij een ondernemersvereniging noemen we dit:

 

de 3V's:

je wil vele, vaste, volle klanten.

 

Als we het aantal klanten goed managen halen we op dit moment het optimale resultaat tussen economie en gezondheid.

 

Spot on:

 

Daarom is het voor de economie voldoende als er een beetje "vulling" op straat is, dat 1/3 deel wat op straat loopt is op dìt moment het economisch optimum tussen economie en gezondheid, Premier Rutte, je mag ook Mark zeggen hoor, draait gewoon heel rustig stap voor stap deze kraan open, in dat vak, het managen van mensen in tijden van grote verandering, is er waarschijnlijk op dit geen betere en fittere manager te vinden dan hij. Hij heeft 10 jaar bij Unilever gewerkt als manager Personeelszaken! Unilever hè, dat is niet café "de Upstairs in Mill" (1). Voordat je bij Unilever door de voordeur naar binnen mag wordt je volledig getest, zowel fysiek als psychisch! Als je goedgekeurd wordt door Unilever dan heb je in Nederland altijd te eten!

 

https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/mark-rutte/cv

 

Mijn immuunsysteem?

Mijn opleiding als Bedrijfskundige, toen ik 17 was heb ik de testprocedure doorlopen bij Nyenrode. Dan heb je altijd te eten!

 

Mijn conclusie: op dit moment kunnen wij als wij als "middenstanders" (ondernemers), het beste even Rutte volgen, dan blijven onze bedrijven draaien en de mensen die ons dierbaar zijn blijven gezond!

 

 

 

(1) uiteraard respecteer ik de rechten van de Vliegende Panters aangaande de hierboven aangehaalde handelsnaam.

aangepast door Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Prinsenhof zei:

Bij een ondernemersvereniging noemen we dit:

de 3V's: je wil vele, vaste, volle klanten.

Als met “volle klanten” kopende klanten wordt bedoeld, dan ben ik het daar mee eens.

 

“Kijken, kijken, niet kopen” zal ook in Nederland ongewenst worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Prinsenhof zei:

De kijkers helpen de kopers kopen ...

Schoenmaker blijf bij je leest ...

Slechts ten dele waar ... niet altijd, niet overal, niet voor alles.
Voor uw informatie ... Ik ben niet alleen schoenmaker :smiling-face-with-sunglasses:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Cosara zei:

“Kijken, kijken, niet kopen” zal ook in Nederland ongewenst worden.

 

Geen idee of de coronasituatie werkelijk een langdurig effect zal hebben. 

 

Je hebt mensen die gewoon een uur door een Ikea gaan lopen slenteren zonder per se iets te willen kopen. Geen idee wat ze bezield, maar  het zijn er genoeg. 

Overigens wil dat niet zeggen dat ze niets kopen: Geen ladenkast ofzo, maar de kleinere decoratie items en dergelijke wel. Vaak een beetje prullen die ze eigenlijk niet nodig hadden, maar ook dat levert winst op. 

 

Voor nu lijkt het me geen prettige ervaring (normaliter ook niet, maar soit) als iedereen met een boog om elkaar heen moet lopen. 

 

Qua plannen maakt dat het overigens best lastig - als die maatregelen afgeschaft worden dan krijg je ongetwijfeld weer een piek in de vraag, en die is lastig op te vangen als je leveranciers in het verre oosten zitten, op zeg een maand varen afstand. Je eigen magazijn is ook niet oneindig groot. Maar goed, Ikea is internationaal, dus zij kunnen we wat inkopen doen en dan die boot sturen daar de landen die kappen met maatregelen, je kunt onderweg nog beslissen of die boot naar spanje, engeland of nederland moet ;)

Link naar reactie
  • 0
Op 25-1-2020 om 18:45, Cosara zei:

... een afwijkende buitenlandse naam of identiteit is al voldoende.

Maar dat geeft niet ... dit kwartaal halen we de 300 betalende klanten wel.

Laat Henk en Ingrid maar klagen.

Kredietcrisis, Eurocrisis, Coronacrisis ... plannen in onzekerheid.

 

De planning is iets uitgelopen, maar vandaag is het zover ... de driehonderdste betalende ZZP-klant is binnen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.