• 0

[Column] Plannen in onzekerheid

In de normale logistieke praktijk kunnen we vaak handelen op routine. We hanteren prognosemodellen en -software en kunnen bij wijze van spreken op basis van de weersverwachting en tijd van het jaar voorspellen hoeveel ijsjes er komend weekend gegeten gaan worden. Maar hoe kunnen we plannen in onzekerheid? De coronacrisis lijkt de logistiek in een complete chaos gestort te hebben. De supply chains liggen stil, zijn verstoord óf vertonen een enorme piek. Alle ‘normale’ forecast-modellen zijn niet langer bruikbaar. Uit gesprekken met logistiek en supply chain-managers blijkt een behoefte om zich voor te bereiden op de middellange termijn, maar er heerst veel twijfel: ‘Je kúnt je niet voorbereiden, want je weet nu niks.’

 

De situatie waarin alles onzeker is en niets planbaar lijkt, is militairen niet vreemd. Militairen opereren steevast in een omgeving waar de situatie voortdurend kan veranderen, waar extremen eerder normaal zijn dan uitzondering en de problemen per definitie complex.

In algemene zin anticiperen militairen op operationele inzet door een goede training, het verzamelen van zo veel mogelijk informatie, een gedegen planning en gestandaardiseerde wijze van optreden. Maar ook als je daar binnen jouw bedrijf nooit de behoefte toe hebt gevoeld of de tijd voor hebt gehad, kun je een aantal militaire lessen en technieken in de huidige crisis toepassen.

 

Zorg voor rust

In de eerste plaats is rust van essentieel belang. De crisis gaat langer duren dan een paar dagen. Blijf daarom gezond eten, ga (als je nog buitenshuis werkt) op tijd naar huis, probeer goed te slapen en te ontspannen. Stel indien mogelijk ploegendiensten in. Houd je collega’s in de gaten en help elkaar. Wees een buddy voor elkaar. Goed timemanagement zorgt voor duurzame inzetbaarheid.

 

Scheid planning van uitvoering

In een chaotische situatie kun je alleen nog maar reageren en is er geen ruimte om te anticiperen en vooruit te plannen. Creëer een planningsteam dat zich niet met de waan van de dag bezighoudt maar vooruitkijkt naar morgen, naar volgende week, volgende maand, een half jaar verder.

 

Definieer het probleem

Een goede probleemdefinitie is het begin van de oplossing. In de praktijk zullen probleemdefinitie en het vinden van oplossingen door elkaar heen lopen. Complexe (ongestructureerde) problemen kennen zelden een enkelvoudige oorzaak. Het gaat erom een gezamenlijk bruikbare interpretatie te vinden.

 

Verzamel informatie

Zet je informatievoorziening voorop. Een crisis schreeuwt om andere antwoorden dan die die jouw systemen normaal genereren. Dat moet je dus organiseren. Begin met het formuleren van de kernvragen waar je mee worstelt om überhaupt te kunnen plannen. Probeer zo de grootste onzekerheden te verminderen.

Het is ook zinloos oplossingen te bedenken zonder eerst grondig te hebben vastgesteld wat de oorzaken van de op te lossen problemen zijn. Onderzoek de omgeving. Welke externe, politieke, economische, sociale, infrastructurele en informatie-factoren zijn van invloed op jouw specifieke situatie? Welke interne factoren spelen mee? Hoe zit het met de financiering van de onderneming en hoe is de personele situatie? Welke kansen zien we, naast alle bedreigingen?

Wacht niet tot je alle informatie hebt, want die heb je nooit. Je moet dus aannames doen, en die moet je valideren in je verdere informatievoorziening.

 

Creëer scenario’s

Scenario-ontwikkeling helpt een situatie inzichtelijk te maken, waardoor deze weliswaar nog steeds ingewikkeld en complex is, maar wel beter hanteerbaar. Denk na over de richtingen waarin de huidige situatie zich kan ontwikkelen. Formuleer daarbij het meest waarschijnlijke scenario, maar ook een of twee extreme varianten. Scenario’s zijn geen prognoses of voorspellingen, maar helpen in het onderzoeken en formuleren van oplossingsrichtingen.

Ontwikkel handelingsperspectieven en mogelijke wijzen van optreden

Wanneer scenario’s zijn opgesteld kunnen deze gebruikt worden om handelingsperspectieven uit te werken. Handelingsperspectieven zijn opties, denkrichtingen, ideeën en mogelijke acties, die helpen de uitdagingen van elk scenario het hoofd te bieden, maar ook mogelijke kansen te onderkennen. Formuleer mogelijke wijzen van optreden. Weeg deze mogelijke wijzen van optreden af tegen alle scenario’s. Wat kunnen de gevolgen zijn van de manieren van optreden in de verschillende scenario’s? Inventariseer de risico’s en maak een kosten-batenanalyse.

 

Kies een aanpak

In een complexe situatie is een bepaalde aanpak of oplossing niet goed of fout, maar hooguit beter of slechter. De kwaliteit van een oplossing kan – afhankelijk van het moment – variëren. Een initieel als goed beoordeelde oplossing kan uiteindelijk rampzalige gevolgen hebben wanneer onbedoelde neveneffecten gaandeweg duidelijk worden. Planning dient onder dit soort complexe omstandigheden dus een iteratief proces te zijn; blijf de toestand beoordelen en pas je aan de omstandigheden aan conform de OODA-loop (Observe, Orient, Decide & Act).

Maak onderscheid tussen korte, middellange en lange termijn

De middellangetermijnplanning is in feite je plan de campagne waarin je de samenhang van je aanpak beschrijft en aangeeft langs welke lijnen je de crisis wilt beteugelen. Daarin beschrijf je ook doelstellingen (gewenste effecten) en mijlpalen. Meten is weten! Definieer de doelen die je wilt bereiken SMART.

Met het middellangetermijnplan geef je je medewerkers focus en daarmee kunnen ze ook begrijpen waarom sommige kortetermijnmaatregelen nodig zijn. Het helpt je ook bij het richten van die kortetermijnplanning die je vooral in hapklare brokken moet hakken en moet koppelen aan de mijlpalen. Je lange(re)termijnplan richt zich op het herstel dat na de crisis moet gaan plaatsvinden. Denk daar ook nu al over na.

 

Sturing

Stuur op effecten die je wilt bereiken en ga vooral niet micro-managen. Zeker dat laatste is een valkuil die je moet zien te vermijden. Beschrijf WAT je wilt bereiken en WAAROM. Laat de vertaling naar de uitvoering aan de uitvoerende elementen van je organisatie. Daarmee creëer je eigenaarschap, maak je het een team-effort en geef je ze de vrijheid om situationeel te handelen. Voorkom groepsdenken door bijvoorbeeld het aanwijzen van een ‘advocaat van de duivel’, het betrekken van buitenstaanders of het aanmoedigen van een kritische houding. Betrek regelmatig het hele team en maak gebruik van de hier aanwezige kennis en ervaring.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 3
31 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Ondernemende ondernemers hebben in die tijd al tig keer de O-O-D-A loop doorlopen om te analyseren wat er verandert en wat ze daarvan kunnen maken.

 

Geen idee wat de O-O-D-A loop inhoudt maar na de eerste schok van 15 maart met een omzetverlies van 25% voor evenementenschoonmaak (geen idee hoe lang dat nog gaat duren) ben ik gelijk gaan nadenken, lobbyen en de boer op gegaan bij mijn andere klanten om extra mogelijkheden in kaart te brengen met als gevolg dat ik vanaf mei zonder de evenementenbranche weer op mijn oude omzet niveau zit. En een nieuwe klant verwelkomd die mijn auto bij zijn buurman zag staan en belde of ik zijn in aanbouw zijnde pand ook wilde schoonmaken. (graag dus in deze barre tijden:grinning-face:)

Link naar reactie
  • 2
1 uur geleden, Prinsenhof zei:

Falen in de voorbereiding, is voorbereiden op falen.

In de nabeschouwing van de wedstrijd weet iedere toeschouwer hoe het spel gespeeld had moeten worden.

 

1 uur geleden, Prinsenhof zei:

Hier gaan nog vele boeken over geschreven worden, een gat in de markt!

Associaties van losstaande feiten en meningen leiden tot vele complottheorieën ...

... gelukkig bestaat er zoiets als een afvalputje ... en die is diep, héél diep.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2
6 uur geleden, TwaBla zei:

Familiebedrijven doen daar vaak eigenwijs niet aan mee, ook omdat ze niet afhankelijk willen worden van banken en leasemaatschappijen. Zou er geen ruimte zijn voor een Onderlinge Familiebank die helpt bij conservatieve financiering?

 

Familiebedrijven hebben geen onderlinge familiebank nodig, juist daar zie je vaak al de conservatieve / klassieke balans en financieringsstructuur.

Als zo'n bedrijf bij een bank  komt staat de deur open, men financiert graag.

 

Quote

En hoe vertaal je zoiets nu naar eenmanszaken? Geen dure lease-auto, geen kostbaar huurkantoor op een fancy lokatie, geen trage betalingen aan leveranciers...

 

Bij eenmanszaken is het niet eens zozeer managen van de balans. Maar meer het zo goed  mogelijk scheiden van zakelijk en prive en voor je eenmanszaak veel meer zakelijk te denken en er geen sport van maken om zoveel mogelijk privelasten op de zaak af te schuiven..

Dus

- zakelijke kosten puur op zakelijk rendement beoordelen, voor fiscale aftrekposten geldt hetzelfde als kopen in de uitverkoop. Niet kopen is altijd goedkoper (100% besparing) dan met 30% korting  kopen.

en

- geen blinde ambitie maar geplande ambitie.

"ik stop het eerste jaar alles terug in de zaak en leef van mijn spaargeld.." klinkt altijd prachtig op verjaardagsfeestjes en netwerkborrels. maar dat spaargeld is je financiële imuunsysteem (ik ga hem erin houden), daar mag je best op een paar maandjes op interen, maar je moet hem ook laten herstellen.

Dus prima om de eerste 5 duizend winst in voorraad of bedrijfsmiddelen te stoppen. Maar van elke volgende 1000 euro winst gaat er 500 euro naar de privebuffer (terug) en 500 naar uitbreiding ondernemingskapitaal.

Prive: moet je er voor starters en jonge bedrijven (5-7 jaar)  naar streven een permanente buffer van 6 maanden privelasten te hebben, daarna moet de buffer al snel oplopen naar 1 a 2 jaar zodat je bijv ook het ziekte risico sterk inperkt of een AOV verzekering kan nemen met een lange wachttijd, wat enorm scheelt op premies..

 

Zakelijk: In de startfase /  peuterjaren zo min mogelijke terugkerende kosten en contracten langer dan 1 jaar.
Een lease auto is de magnetronmaaltijd van het ondernemerslasten. Lekker makkelijk, geen omkijken naar. Ja als je timmerman of loodgieter bent is zo'n bedrijfsbus onmisbaar en een taxichauffeur en koerier heeft ook weinig keus dan een goede bedrijfsauto te hebben.

Maar als je dienstverlener bent of een webshop hebt, denk dan eens na over zakelijk vervoer budgetteren (naar behoefte) en niet meteen voor een leasebak te kiezen.

Er wordt nog te snel gedacht, ik wil prive niet zonder auto en heb ook zakelijk regelmatig  vervoer nodig dus lease ik er maar één dan heb ik altijd vervoer.

Durf ook eens naar zakelijke kosten per kilometer te kijken, hoe vaak je hem nu echt zakelijk nodig hebt en of je hem wel kunt terugverdienen via je tarieven.

Ik weet het, het klinkt ingewikkeld, maar dat is zelf erwtensoep maken ook als je het nog nooit gedaan hebt. En tussen 4 jaar leasen en geen auto zit ook nog Short lease, daghuur van auto's, deel auto's en OV gebruik of combinaties. Te weinig mensen realiseren zich dat een 3 of 4 jarige leasecontract feitelijk een persoonlijke lening is van 30-60 duizend euro..

 

Afijn dit zijn maar wat losse voorbeelden. Sommige noemen zo'n aanpak "bootstrappen" of lean methode, voor eenmanszaken is het gewoon gezond financieel verstand blijven gebruiken en eerder naar je oma of moeder luisteren over hoe het huishoudboekje werkt dan naar de financiële dienstverlener of (auto)verkoper die op papier zet welke mega voordelen je kan halen met het niet kopen maar leasen..

Link naar reactie
  • 1
48 minuten geleden, TwaBla zei:

Het zal voor menig ondernemer die nu in nood dreigt te komen een hele troost zijn dat er collega's zijn die dit allemaal zagen aankomen en op alle eventualiteiten waren voorbereid. Petje af!

In mijn glazen bol zie ik alleen mijn gezicht weerspiegelen.

Het is geen kwestie van 'zien aankomen', want wat er nu speelt had net zo goed pas over tien jaar kunnen ontstaan of er had iets heel anders kunnen gebeuren.

Het enigste wat je zeker weet, is dat er met enige regelmaat iets gaat gebeuren wat minder leuk is en dat je je daar enigszins op voor kunt bereiden.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst ... tenminste als je daarvoor een deel van je vermogen achter de hand houdt.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, henkh zei:

Ieder probleem is ook een kans.

De wereld zit vol met kansen die erop wachten benut te worden.

 

Mooie spreuk op een tegeltje aan de wand ...

At the end ...

we regret the chances we didn't take,

and the choices we didn't make.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
13 uur geleden, Prinsenhof zei:

 

De door u aangehaalde alinea over sturing vind ik met name relevant.

 


Het aardige is dat deze juist niet gaat op een centraal aangestuurde commandostructuur. In de chaos van oorlog (‘fog of war’ Clausewitz)  kan (zal) de situatie zo snel veranderen, dat eerder gegeven bevelen totaal nutteloos worden. Dan is het belangrijk dat militairen hun handelen kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie en dat is alleen goed mogelijk als je het doel weten wat de commandant wil bereiken (commander’s intent). Door de Duitsers al bedacht als ‘auftragstaktik in de 19e eeuw, soms wel, soms minder goed door hen toegepast. De wijze van optreden van tankcommandant Guderian aan het begin van de Tweede Wereldoorlog is  er een mooi voorbeeld van. In het Nederlands spreken we van  opdrachtgerichte commandovoering, in het Engels van Mission Command.   
 

Als het gaat over het al dan niet goed handelen van de GGD Amsterdam heb ik daar onvoldoende info over om een mening te hebben. Geen idee of jouw waarneming correct is. Wel is het menselijk  om de start van een crisis en de waarschuwingssignalen niet te herkennen, te bagatelliseren, dan wel te negeren. Elke goede rampenfilm begint zo Met inderdaad die ene wetenschapper die het wel ziet ;-).

aangepast door insparcom
Aanvulling

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
2 uur geleden, Prinsenhof zei:

Dus

Help je klanten om veilig bij jouw bedrijf te kunnen kopen. Kijk wat je branchevereniging voor je kan doen en kijk wat andere ondernemers doen.

Dat dus ... al had dat veel eerder toegepast kunnen worden.

Veel retailwinkels - in sommige winkelstraten bijna alle - zijn vrijwillig dicht gegaan terwijl dat niet verplicht was.

De winkels die wel zijn opgegebleven, hebben met een paar simpele maatregelen extra hoge omzetten gemaakt.

 

Door de angst van de één is de vangst voor de ánder.

 

Welke lessen hebben we geleerd ?

Dat je als ondernemer altijd als ondernemer moet blijven kijken en handelen en niet als consument moet gaan gedragen.

aangepast door Cosara
Toevoeging

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
8 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Wat heet met regelmaat? 

 

De laatste keer dat er een serieus verlammende pandemie was is in 1918, en ergens betwijfel ik of het toen onmogelijk was om bijvoorbeeld een cafe uit te baten, ongeacht of 30% van je klanten en personeel eraan zou sterven. 

 

Afgezien van de 2 wereldoorlogen is er niets meer van deze schaal gebeurd, en dat is 75 jaar gelden. Het is niet zozeer het virus zelf dat de schade oplevert, maar de reactie van overheden daarop, en helaas is dat onvoorspelbaarder dan rampen op zich. 

 

Als je op grote schaal kijkt ja, zeldzaam, als je op kleinere schaal kijkt is dit de derdevierde  keer in 17 jaar 2003 was de SARS I uitbraak, 2007 Q koorts, 2009 Mexicaanse griep, vooral van de laatste herinner ik dat virologen toen al zeiden "we hebben geluk gehad dat het niet doorzette".

 

Wat je ook ziet is dat landen die in die eerdere uitbraken het zwaarst getroffen zijn, nu lage cijfers hebben, Taiwan voorop, maar ook in Canada valt het mee. Omdat daar het meest rigoreus en effectief is ingegrepen. De kat is daar zogezegd gewoon de boom uitgejaagd ipv eruit gekeken.

 

Voor bedrijven geldt na Corona dat ze inderdaad wel moeten gaan kijken naar pandemie scenario's want 1 ding is zeker als er een SARS III of de volgende exotische griep uitbreekt zal er een stuk minder worden afgewacht.

De meest "simpele maatregel" voor wat grotere (MKB) bedrijven zou kunnen zijn om de balans weer te "verlengen". Stel je voor dat je 50% van je leasewagenpark in eigendom hebt op de balans, deels gefinancierd met banklening en deels met eigen geld. Als je dat nu doet ben je een "sukkel".

Maar als je logisch nadenkt.. leasen zorgt voor veel hogere cash-out die moeilijk te reduceren is, een leasemaatschappij heeft veel minder ruimte om te herfinancieren omdat er die ijzeren koppeling is tussen 1 bedrijfsmiddel en de financiering ervan.

Banken hebben altijd het aflosuitstel gekend, vrijwel elke bedrijfslening heeft die zo'n clausule

Verder heeft bedrijfsmiddelen op de balans als voordeel dat je ook kan spelen met de afschrijving. Machines die stilstaan hoef (soms mag) je niet af te schrijven. Dat leidt tot een beter (commercieel) resultaat zodat je aan de condities van je financiering kan blijven voldoen. Tegelijk zou je fiscaal wel maximaal kunnen blijven afschrijven.

 

De balans is in feite het immuunsysteem voor het bedrijf en de afgelopen 30 jaar is het vooral in de mode geraakt om zonder jas buiten te lopen, de balans is uitgekleed door bedrijfsmiddelen niet meer te kopen maar te leasen en met grote sale and leaseback acties de solvabiliteit op te poetsen.

Link naar reactie
  • 1

Even terug naar de zin van plannen en waarom onzekerheid juist de meest relevante component is om mee te calculeren in zo'n planning. Als - eveneens - ex-beroepsmilitair verbaasde het mij dan ook dat er bij ziekenhuizen niet zoiets als een 'vredes- en oorlogs-bevelstructuur' bestaat, waar je tussen kunt schakelen. Dat militairen daarin moesten ondersteunen om zoiets op te zetten. Ik dacht oprecht dat een SEH al volgens 'oorlogsbevelstructuur' werkte.

 

In mijn 12 militaire jaren heb ik, zo blijkt ook wel vaker in mijn latere loopbaan, blijkbaar waardevolle lessen geleerd: bij een calamiteit kun je dan schakelen naar een soort kalmte om overzicht te bewaren ('de bekende knop om te zetten') en naar een beheerste planmatige aanpak van de situatie over te schakelen, dat zit er nu nog in gedrild.

 

Als ex-Luchtmachter vind ik het dan ook haast geen toeval dat de 'Wet van Murphy' bedacht is door een Luchtmachtofficier... :face-with-hand-over-mouth: ook vind ik het achteraf geen toeval meer dat ik HEAO CE heb gedaan, waarin de krijgsmacht-termen 'Visie, Strategie, Missie' ook veelvuldig worden gebezigd met hetzelfde doel. Als je in militair studiemateriaal het woord 'vijand' vervangt door 'concurrent' kom je volgens mij al een heel eind met zo'n studie en in je ondernemingsplan :winking-face:.

 

Het grote verschil is wel dat inderdaad aanscherping, oefening en training wel stelselmatig bij brandweer en defensie gebeurt volgens diverse protocollen, maar minder tot helemaal niet bij bedrijven volgens de ondernemingsplannen...

 

Dat het overigens bij defensie ook goed mis kan gaan, vernemen we nogal eens uit de media, maar bij een goede planning hoort ook briefen én de-briefen om ervan te leren...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
52 minuten geleden, TwaBla zei:
4 uur geleden, Cosara zei:

Veel retailwinkels - in sommige winkelstraten bijna alle - zijn vrijwillig dicht gegaan terwijl dat niet verplicht was.

De winkels die wel zijn opgebleven, hebben met een paar simpele maatregelen extra hoge omzetten gemaakt.

 

Door de angst van de één is de vangst voor de ánder.

Is dit wel waar?

Het voordeel van een boekhouder .. cijfers liegen niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Prinsenhof zei:

Ga met je leveranciers, je personeel en je klanten om álsof het "familie" van je is ...

Het woordje álsof is wel het belangrijkste onderdeel van deze strategie ... want als het ooit eens een keertje fout loopt dan ben je maar wát blij dat het geen familie is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Roel J zei:

We hebben al tientallen jaren het militair / calamiteitenhospitaal in Utrecht.

 

De Kromhout, mij wel bekend, heb daar ook weleens medische zorg 'genoten'...

 

We zitten op dezelfde lijn over de mogelijke aanpak, denk ik.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Er is een veel sterkere parallel te vinden met militaire planning.

 

Dinosaurussen zitten al ruim acht weken binnen te klagen over wat "de overheid" hen aandoet. Ondernemende ondernemers hebben in die tijd al tig keer de O-O-D-A loop doorlopen om te analyseren wat er verandert en wat ze daarvan kunnen maken. En misschien hebben ze in al die weken, zelfs zonder het te beseffen, de derde of vierde iteratie van een soort tweewekelijkse scrum sprint afgerond.

 

Cijfers liegen inderdaad niet, maar als je in twee maanden niet verder bent gekomen dan je beklagen over dalende cijfers, ben je zelf het probleem geworden.

 

Een trauma-arts schakelt bij problemen niet over op een ander beleid, maar versnelt. Samen het team waarmee hij is opgeleid en jarenlang heeft getraind. En het team dat daardoor vertrouwen heeft in elkaar en aan een half woord voldoende heeft. Dát is een veel relevantere parallel wanneer het aankomt op winnen of verliezen. Of op overleven en ten onder gaan.

Link naar reactie
  • 1

Observe, Orient, Decide & Act

 

Iteratie: herhalend

 

Scrum sprint: een afgebakende tijdsperiode, is de basis van een Scrum project. Elke sprint duurt telkens even lang, meestal tussen de 1 en 4 weken (afhankelijk van het project), en volgen elkaar steeds direct op.

 

:winking-face:

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur geleden, TwaBla zei:

De hele tegenstelling tussen winnaars en verliezers in deze periode komt me wat gekunsteld (en zelfs onaardig) over. Sommige ondernemers zitten in de hoek waar de klappen vallen, anderen hebben nu kansen. Daar zal best wel een slimmerd tussen zitten. Maar ik denk dat het voor de meesten een lot uit de loterij is. Een enkeling wint en veel mensen verliezen. Grotendeels toeval. Geen reden om jezelf schouderklopjes uit te delen.

 

Hier zit de angel Twa. Een boeren slimme bakker koopt alleen loten van de lokale voetbalclub, korfbalclub, ponyclub, club van vrouwen etc. Iedereen die bij hem binnenkomt, die hij van gezicht kent (omdat het een vaste klant is) en die iets van een lotje of advertentie probeert te verkopen, daar zal hij JA op zeggen. Als hij je niet kent of het niet vertrouwd zal hij zeggen "ik heb vandaag al loten gekocht bij een andere vereniging, maar kom volgend jaar gerust weer vragen".

 

Een ondernemer houdt niet van de tegenstelling winnen of verliezen. Wat krijg je van een debiteurenpost van 250.000, als er winnaars en verliezers zijn? Juist, slapeloze nachten 's nachts en buikpijn overdag. Je wil een constante stroom van inkomsten en uitgaven. Als 5 euro binnen komen is 1 euro voor de kosten, 1 euro inkoop, 1 euro personeel, 1 euro privéopname en 1 euro investeringsreserve/post onvoorzien.

 

Die eerste 4 euro's zijn het eenvoudigste te managen. De meeste ondernemers kunnen het je op zondag op de "club" in 10 minuten voorrekenen en uittekenen hoe hun handel in elkaar zit. (Als een "winstgevend concept verhaal/zeepbel/sprookje" perse vanuit een prospectus of met een beamer gepresenteerd moet worden en niét op een bierviltje mag kunnen ze de postzegels en de zaalhuur sparen > als ik naar sprookjes wil kijken ga ik naar de Efteling, dat kost me voor een hele dag met 4 man 200 euro en daar hebben we het hele jaar lol van > inclusief voorpret en napret).

 

Die 5de euro is de lastigste. Wanneer moet je beginnen met investeren en wanneer afbouwen? Daar heb je invloed op en kun je je in laten adviseren. DE REST heb je geen invloed op dus dat moet je links laten liggen, dat is onvoorzien (inbrekers, ziekte, derving).

 

Ik kom uit een ondernemersgeslacht. Onze voorgrootouders (is dat de juiste benaming?) deden al in de tijd van Napoleon zaken voor zichzelf. In onze familie is in al die generaties , in allerlei takken van sport nog nooit iemand failliet gegaan. Ik ken niemand in de familie die een kasteel heeft (in binnen- of buitenland), niemand rijdt een Ferrari, niemand is verslaafd aan cocaïne (voor zover ik weet :-) ), zijn wij dan perfect? Nee, verre van dat. Wij worden grootgebracht met delen en vermenigvuldigen. Het merendeel van de familieleden hebben (als het gegeven is) 2 of meer kinderen. Ik mag het niet hardop zeggen maar volgens mij zit daar een filosofie achter of het is een geschenk van iets of iemand.

 

Ons "geheim" is niet onze relatie met een bank, ons "geheim" is niet onze relatie met de overheid, met beide onderhouden wij een neutrale relatie. Wij sponsoren geen enkele politieke partij! Wij zijn altijd neutraal. Dat maakt ons zo safe als de Bank van Zwitserland.

 

Mijn broer en ik zitten in een ondernemers "Club van 100". Een Club van 99 familiebedrijven in Nederland. Onze Club heeft leden in allerlei sectoren, kanalen en hoe je het wil noemen. Er zitten 1-pitters bij (interieurarchitecten, tandtechnici, projectontwikkelaars) tot bedrijven van een man of 500 personeel in loondienst. Ook bij ons zijn er ondernemers die regelingen gebruiken zoals NOW of overbruggingskredieten. Piept en kraakt het dan nergens in de Club? Vliegen wij in een onzichtbare Stealth vliegtuig? Echt niet! Ook bij ons zijn er ondernemers die het heel zwaar hebben. Wij hebben heel veel leden met een motel. Altijd een goede plek om je kassa neer te zetten, behalve als heel Nederland thuis gaat werken dan ben je 's avonds snel klaar met het tellen van je kassa. Pompstations idem dito.

 

Hoe blijven wij dan drijven?

 

Wij helpen elkaar. Als het iemand het moeilijk heeft is dat vaak iemand wiens vrouw wij ook al 25 jaar kennen. Van wie wij geboortekaartjes hebben ontvangen. Van wie wij peetoom kunnen zijn of waar we regelmatig als klant of leverancier over de vloer komen. Wij zijn allemaal met elkaar verbonden. Als 1 van ons bloed, bloeden wij allemaal. Dat vinden wij simpelweg niet leuk. Dus als het even kan dan helpen we een handje. Rijden we 10 km om de bedrijfswagen om bij een lid te tanken. Of we bestellen een afhaalmaaltijd en als we een flesje wijn willen drinken blijven we slapen. De formule is eigenlijk heel simpel samen te vatten:

als je een ander helpt bij het verdienen van zijn boterham, dan zal hij jou, zeker in nood, ook helpen bij verdienen van jouw boterham. Eerst geven dan pas nemen.

 

De resultaten?

 

Tot nu toe hebben wij 7 leden die hebben aangegeven dat het mooi geweest is. Dit zijn met name ondernemers die een onderneming hebben in de laatste fase voordat hij overgaat naar een volgende generatie of gestaakt wordt of aan een derde of het personeel overgedragen wordt. Die gaan nu naar hun boekhouder/accountant en maken hun "exitplan". Een enkeling wilde al met pensioen gaan en stopt een paar jaar eerder. En de rest houdt het hoofd zo koel mogelijk en probeert waar mogelijk elkaar te helpen met raad en daad. En drinkt net als altijd om 20 uur een kopje koffie ...

aangepast door Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Topcolumn Hans!

 

Wat vind jij van het belang van continuïteitsplannen en scenario's spelen/ oefenen  voor bedrijven als ze niet in een crisis zitten.

Zijn die bedrijven stress-bestendiger en weerbaarder dan branchegenoten? 

 

En loont het de moeite om nu - tijdens de crisis - aantekeningen te maken van concrete problemen, misvattingen en knelpunten om die later in scenario's en plannen te behandelen? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Norbert Bakker zei:

Wat vind jij van het belang van continuïteitsplannen en scenario's spelen/ oefenen  voor bedrijven als ze niet in een crisis zitten.

Zijn die bedrijven stress-bestendiger en weerbaarder dan branchegenoten?

 

 Een (ex-) militair vragen of oefenen zin heeft is bijna retorisch ;-). In een normale commerciele bedrijfsomgeving richten we ons op optimalisatie van de processen, van servicegraad, van reductie van kosten etc; zeg maar de 'normale' KPI's. De dagelijkse bedrijfsvoering geeft veelal voldoende feedback voor te nemen acties. Een crisis is echter niet normaal en veriest een andere aanpak en besuitvorming. Om de oprichter van het Crisis Onderzoekteam, Uri Rosenthal, maar te citeren; een situatie noopt pas tot crisisbesluitvorming als er sprake is van dreiging, urgentie en onzekerheid.

 

Bij militaire operaties is er per definitie sprake van een crisis. Daar kun je je alleen op voorbereiden door te oefenen, omdat de situatie waarin militairen terecht komen in het echt in Nederland niet voorkomt. Daarom oefent de Krijgsmacht voortdurend. Ze traint de skills en drills van individuele militairen, waaroor worden het geperfectioneerde automatismen die de militairen onder alle omstandigheden vlekkeloos kunnen uitvoeren. Daarnaast oefent Defensie ook regelmatig in teamverband. Zo smeedt Defensie individuele militairen tot een op elkaar ingespeelde eenheid. Bovendien versterken oefeningen de onderlinge band en het vertrouwen tussen militairen.

 

Al dat oefenen zorgt ervoor dat militairen ook in een nieuwe abnormale situatie deze snel kunnen analyseren, alternatieven kunnen formuleren en een keuze maken voor een te nemen actie. Er hoeft geen tijd verspild te worden aan procedures en randvoorwaarden, omdat deze al van te voren helder vastgelegd en beoefend zijn. Zo is er meer intellectuele capaciteit beschikbaar voor de crisisbesluitvorming en -aanpak.

 

Het antwoord op de retorische vraag is dus inderdaad ja. Bdrijven die oefenen voor calamiteiten zijn weerbaarder. Maak dus een calamiteiten- nood- of crisisplan. Oefen regelmatig; leren door te ervaren is cruciaal.  Je investeert daarmee in vaardigheden die je nooit nodig hoopt te hebben. Maar het draagt zonder meer bij aan de teamvorming en verdient zich altijd terug als het ondenkbare zich echt voordoet. 

 

1 uur terug, Norbert Bakker zei:

En loont het de moeite om nu - tijdens de crisis - aantekeningen te maken van concrete problemen, misvattingen en knelpunten om die later in scenario's en plannen te behandelen?  

 

Het bijhouden van een (eenvoudig) logboek in een crisissituatie is altijd slim. Overigens dat zou dan verder moeten gan dan de geschetste problemen, misvattingen en knelpunten. Een logboek zou alle acties, planning en verantwoordelijkheden moeten bevatten, zodat deze vanaf de start helder zijn en gevolgd kunnen worden. Bij de evaluatie kan dan bijvoorbeeld gekeken worden welke interventies effectief waren en welke niet. Zie voor meer tips en handvatten bij de aanpak van een crisis ook:

https://insparcom.nl/corona-crisismanagement-tips/

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, insparcom zei:

Een (ex-) militair vragen of oefenen zin heeft is bijna retorisch ;-).

 

Het was  een beetje vragen naar de bekende weg inderdaad :winking-face:.

 

De realiteit is (of was?) dat in tijden van geen crisis en economische voorspoed de aandacht en  animo voor continuïteitsplanning  bij bedrijven laag is als het geen verplichting is, enige uitzonderingen daargelaten. 

 

Iedereen ziet snapt het belang wel, maar het past niet in de agenda en/of  het budget . Zou dat na deze crisis veranderen (of te veranderen zijn?) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-4-2020 om 14:51, Norbert Bakker zei:

De realiteit is (of was?) dat in tijden van geen crisis en economische voorspoed de aandacht en  animo voor continuïteitsplanning  bij bedrijven laag is als het geen verplichting is, enige uitzonderingen daargelaten. 

 

Iedereen ziet snapt het belang wel, maar het past niet in de agenda en/of  het budget . Zou dat na deze crisis veranderen (of te veranderen zijn?) 

 

Dat is een lastige vraag. Je hoopt dat het antwoord ja is, maar op dit moment krijgen de bedrijven die wel nagedacht hebben over een crisis, die geld gereserveerd hebben geen steun van de overheid. Welke boodschap zenden we daarmee uit?

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, insparcom zei:

...maar op dit moment krijgen de bedrijven die wel nagedacht hebben over een crisis, die geld gereserveerd hebben geen steun van de overheid. Welke boodschap zenden we daarmee uit?

 

Bij kleine ondernemers is er geen toetsing van vermogen. Er wordt wel gevraagd naar winstverwachting (ondernemersinkomen).

 

Grote bedrijven krijgen hulp bij kostenbesparing, dus ook daar tellen reserves niet mee.

 

Welke bedrijven die geld gereserveerd hebben krijgen geen steun?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.