Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Lesley80

Productaansprakelijkheid dropshipping

Recommended Posts

Beste HL leden,

 

Ik heb een vraag omtrent mijn webshop en de productaansprakelijkheid hiervan. 

 

Klant besteld bij mij een product - deze bestelling wordt doorgezet naar mijn Nederlandse contact. Mijn Nederlandse contact besteld het bij een leverancier in binnen- of buitenland (NL, China, Polen, Spanje, US) en laat het vanuit daar direct versturen naar mijn klant. 

 

Zelf heb ik geen geldstromen naar rechtstreekse leveranciers, maar alleen naar mijn Nederlandse contact die het hele leveringsproces, bestellingen etc voor zijn rekening neemt. 

 

Wie is hierbij de productverantwoordelijke en is het zinvol voor mij om een dure productaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, aangezien ik de producten zelf niet in handen krijg en lever. Ik vertrouw op mijn Nederlandse contact (bedrijf) dat de productstroom voor mij uit handen neemt? 

 

Ben ik dat omdat ik het verkoop aan de consument en de consument mij betaald?

Is mijn klant dat omdat zij in feite het product importeren vanuit de leverancier ergens over de wereld?

Is mijn Nederlandse contact dat die de goederen betaald, besteld en indirect levert naar mijn consument?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 minuten geleden, Lesley80 zei:

Ben ik dat omdat ik het verkoop aan de consument

 

Voor producten van buiten de EU: Ja, jij hebt een overeenkomst met de consument voor levering van het product, al die andere betrokkenen niet. 

Edited by Ron van der Kolk

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Ron van der Kolk said:

 

Voor producten van buiten de EU: Ja, jij hebt een overeenkomst met de consument voor levering van het product, al die andere betrokkenen niet. 

 

Ik koop toch eigenlijk van een NL bedrijf, ik dacht eigenlijk dat die dan verantwoordelijk zijn in de keten. Ik betaal alleen het bedrijf in NL voor de levering van producten aan mijn klanten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Voor producten van buiten de EU: Ja, jij hebt een overeenkomst met de consument voor levering van het product, al die andere betrokkenen niet. 

 

Een overeenkomst van levering maakt je niet automatisch ook productaansprakelijk. Daarvoor is meer nodig  :producent of importeur zijn, het goed bewerken (assembleren of repareren etc) of je als zodanig gedragen (o.a. eigen merk) 

 

10 uur geleden, Lesley80 zei:

Ik koop toch eigenlijk van een NL bedrijf, ik dacht eigenlijk dat die dan verantwoordelijk zijn in de keten.

 

Het zou kunnen, maar dat valt op basis van deze summiere informatie niet te beoordelen.   Vooral de rol van het "contact" (importeur, groothandel, de feitelijke dropshipper? en zo ja wat maakt dat jouw rol?)  is vaag. 

 

Ik zou de vraag en de feitelijke situatie (wat voor soort producten, waar vandaan, welke overeenkomsten etc) voorleggen aan je verzekeringsadviseur. Als een andere partij het productaansprakelijkheidsrisico loopt, hoeft de verzekering ook niet zo duur te zijn. Ben je wel productaansprakelijk; dan is een passende verzekering dringend nodig en heb je mogelijk nog meer zaken te regelen


B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement en verzekeringen

 

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact 📞📧

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Een overeenkomst van levering maakt je niet automatisch ook productaansprakelijk. Daarvoor is meer nodig  :producent of importeur zijn, het goed bewerken (assembleren of repareren etc) of je als zodanig gedragen (o.a. eigen merk) 

 

 

Het zou kunnen, maar dat valt op basis van deze summiere informatie niet te beoordelen.   Vooral de rol van het "contact" (importeur, groothandel, de feitelijke dropshipper? en zo ja wat maakt dat jouw rol?)  is vaag. 

 

Inderdaad,  zelfs met de "MEDEDELING VAN DE COMMISSIE over het markttoezicht op online verkochte producten" lastig te bepalen.  Ingewikkelde constructies, import en intracommunautaire leveringen, vraag me ook af hoe dit fiscaal is dichtgetimmerd.... 


BvL Douane Advies - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Norbert Bakker zei:
13 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

 

Voor producten van buiten de EU: Ja, jij hebt een overeenkomst met de consument voor levering van het product, al die andere betrokkenen niet. 

 

Een overeenkomst van levering maakt je niet automatisch ook productaansprakelijk. Daarvoor is meer nodig  :producent of importeur zijn, het goed bewerken (assembleren of repareren etc) of je als zodanig gedragen (o.a. eigen merk) 

 

Ik denk dat de term productaansprakelijkheid door TS niet helemaal in juiste context is gebruikt..

Dat is ook wat Ron denk ik bedoelt: namelijk dat de consument altijd bij de verkoper mag aankloppen en dat de verkoper daarna moet zien dat hij zijn geld terugkrijgt van de formeel productaansprakelijke.

Een consument mag met een niet werkend product gewoon naar de verkoper en verwachten dat hij de oplossing regelt, ofwel reparatie ofwel vervanging. De consument hoeft niet naar de importeur of leverancier van de verkoper, omdat de verkoper alleen maar een dropshipper is.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

24 minuten geleden, Roel J zei:

Ik denk dat de term productaansprakelijkheid door TS niet helemaal in juiste context is gebruikt..

 

Zou kunnen

 

Quote

Dat is ook wat Ron denk ik bedoelt

 

Dat denk ik niet, omdat Ron heel specifiek benoemt dat het alleen voor producten van buiten de EU geldt. Dat is bij garantie niet relevant en bij productaansprakelijkheid juist wel.

 

Productaansprakelijkheid is vastomlijnd begrip in het Nederlandse en internationale aansprakelijkheidsrecht;  over wat het is kan en mag daarom geen twijfel bestaan. Ter voorkoming van verdere (begrips-) verwarring:

 

  • schade aan het product / niet werkend product = garantie = verantwoordelijkheid verkoper (met evt verhaal op fabrikant)
  • schade veroorzaakt door het product (als gevolg van een gebrek, o.a. ontwerp- of productiefout) aan personen of goederen  = productaansprakelijkheid = niet de verantwoordelijkheid van de verkoper maar van de fabrikant

 

Zie ook de duidelijke wettekst van artikel 6:185 van het Burgerlijk wetboek: (produktenaansprakelijkheid):

Quote

De producent is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door een gebrek in zijn produkt

 

24 minuten geleden, Roel J zei:

namelijk dat de consument altijd bij de verkoper mag aankloppen en dat de verkoper daarna moet zien dat hij zijn geld terugkrijgt van de formeel productaansprakelijke.

 

In letterlijk zin: nee dus. Bij productaansprakelijkheid mag je de consument doorverwijzen naar de fabrikant of importeur (sterker nog: de eigen verzekeraar zal dat ook vereisen) 

In figuurlijke zin: bedoel jij hier zeer waarschijnlijk garantie, en dan klopt het (behoudens de term "productaansprakelijke")


B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement en verzekeringen

 

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact 📞📧

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 299 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept