Ik ben een zpp’er en heb begin dit jaar een aantal facturen ontvangen door zogenaamd self-billing. Deze zijn gemaakt door twee verschillende intermediairs. Vervolgens heb ik sinds mei mijn eigen facturen opgesteld (voor andere latere opdrachten). Hiervoor ben ik begonnen met factuurnummer 1.
De self billing facturen heb ik niet opgenomen in de nummerreeks. Bij mijn weten is het mogelijk om meerdere opeenvolgende factuurnummerreeksen te hanteren binnen één administratie maar het blijkt dat die self-billing facturen niet helemaal legitiem zijn omdat op de facturen niet vermeldt staat dat het een “factuur uitgereikt door afnemer” is en de oplopende factuurnummerreeks niet van mij is maar van het intermediair zelf.
Daardoor twee vragen:
1. hoe kan ik de facturen self-billing in mijn administratie verwerken?
a. Kan ik een (niet te versturen) factuur voor de ontvangen self-billing factuur maken? De self-billing factuur is wel van een veel eerdere datum dan de laatste factuur in mijn nummerreeks. Voorbeeld: factuur nummer 20 (15.05.2020), factuur nummer 21 (05.02.2020). Ik heb begrepen dat oplopende factuurnummers en factuurdatum niet verplicht in relatie staan met elkaar
b. Zijn er nog andere mogelijkheden om dit te boeken in mijn administratie – bijvoorbeeld als “omzet zonder factuur”?
2. Is het mogelijk dat ik in het vervolg voor elk self- billing factuur dat ik ontvang een eigen (niet te versturen) factuur maak in mijn boekhoudpakket en daarmee zorg voor aansluiting in mijn administratie (in dit geval worden oplopende factuurnummers en oplopende factuurdatums gehanteerd ).
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
DJbouw
DJbouw
Ik ben een zpp’er en heb begin dit jaar een aantal facturen ontvangen door zogenaamd self-billing. Deze zijn gemaakt door twee verschillende intermediairs. Vervolgens heb ik sinds mei mijn eigen facturen opgesteld (voor andere latere opdrachten). Hiervoor ben ik begonnen met factuurnummer 1.
De self billing facturen heb ik niet opgenomen in de nummerreeks. Bij mijn weten is het mogelijk om meerdere opeenvolgende factuurnummerreeksen te hanteren binnen één administratie maar het blijkt dat die self-billing facturen niet helemaal legitiem zijn omdat op de facturen niet vermeldt staat dat het een “factuur uitgereikt door afnemer” is en de oplopende factuurnummerreeks niet van mij is maar van het intermediair zelf.
Daardoor twee vragen:
1. hoe kan ik de facturen self-billing in mijn administratie verwerken?
a. Kan ik een (niet te versturen) factuur voor de ontvangen self-billing factuur maken? De self-billing factuur is wel van een veel eerdere datum dan de laatste factuur in mijn nummerreeks. Voorbeeld: factuur nummer 20 (15.05.2020), factuur nummer 21 (05.02.2020). Ik heb begrepen dat oplopende factuurnummers en factuurdatum niet verplicht in relatie staan met elkaar
b. Zijn er nog andere mogelijkheden om dit te boeken in mijn administratie – bijvoorbeeld als “omzet zonder factuur”?
2. Is het mogelijk dat ik in het vervolg voor elk self- billing factuur dat ik ontvang een eigen (niet te versturen) factuur maak in mijn boekhoudpakket en daarmee zorg voor aansluiting in mijn administratie (in dit geval worden oplopende factuurnummers en oplopende factuurdatums gehanteerd ).
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/66413-self-billing-eigen-administratie-zzp/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag