Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
herman van der helm
herman van der helm
In deze tijd van hoge gas en brandstof prijzen en vergaande milieudoelstellingen is het volgens mij noodzakelijk te kijken wat je zou kunnen doen om het energieverlies in het verkeer op een slimme manier te beperken en tegelijkertijd het gasverbruik van woningen te verminderen.
Een idee:
Het gemiddelde huishouden verbruikt zo’n 1300 m3 gas. Dat is ruwweg 13.000 kWh benodigd voor warmte.
Per 10km rijden met een diesel of benzine auto wordt 1 liter diesel/benzine = 10kw aan brandstof verstookt.
Bij een rendement van circa 25 tot max 30% gaat er 70% warmte verloren. Circa de helft hiervan via de uitlaat en circa 30% via het koelsysteem.
Het koelsysteem ‘levert’ dus ongeveer 3kw aan warmte op per 10km
Iemand die per jaar 20.000 km rijdt ‘levert’ via het koelsysteem dus 6000kw aan warmte op.
Als deze warmte opgeslagen kan worden in het voertuig tijdens het rijden en overgepompt kan worden bij thuiskomst voor verwarming van tapwater en verwarming van het huis zou een aanzienlijke besparing op de stookkosten te realiseren zijn.
Probleem daarbij is het opslaan van die warmte tijdens de rit.
Dit zou kunnen in een geïsoleerd watervat dat bij thuiskomen aangesloten wordt op de huisinstallatie. Dit water kan een hoge temperatuur tot circa 100graden Celsius hebben en daardoor thuis hoogwaardig gebruikt kunnen worden voor tapwater en als verwarming.
Als een gemiddelde rijder circa 100km per dag rijdt is circa 10 liter diesel verstookt.
Als dit opgeslagen moet worden is een vat van 300 liter nodig. Dit neemt veel ruimte in, die in een personen dieselauto niet beschikbaar is, hoogstens in een busje.
Ook veel auto’s rijden meer dan 100 km per dag dus zou dit ook met een veel groter vat moeten zijn. Daarom zou naar andere warmteopslagmedia gekeken moeten worden.
In diverse onderzoeken wordt warmteopslag met zouten onderzocht. Voornamelijk voor thuisopslag van zonne-energie. Deze geven opslagdichtheden van 10 tot 14 aan t.o.v. die in water.
Deze techniek zou ook doorontwikkeld kunnen worden tot draagbare en vervoerbare ‘accu’ voor in de auto.
Voor de vele miljoenen bezitters van een fossiele brandstof auto zou dit een aanzienlijke rendementsverbetering van de dure brandstof zijn en ook besparing op de gasrekening zijn.
www.tiller.eu - Hefmobiel van Tiller®
www.gezondbelast.nl - Gezond Belast
www.veiligtillennietmeertillen.nl - Veilig tillen = NIET meer tillen
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag