• 0

kan een vof voortbestaan louter voor huisvesting

Beste mensen,

 

Sinds jaar en dag met 3 partners een VOF (met projectmatig verschillende inkomsten en als gevolg lastige administratie)

Nu om diverse redenen tijd om de boel meer uit elkaar te trekken.

De VOF willen we graag houden alleen voor zaken rond onze huisvesting (werkplek gas licht internet telefoon verzekering etc)

Daarnaast willen we 4 eenmanszaken oprichten/worden voor de diverse werkzaamheden van een ieder.

 

_Mag/kan de vof voor dit doel nog een aantal jaren blijven bestaan?
 

_En kan de vof (waarin we dan allen dus nog zitten naast ieder onze eigen eenmanszaak)

facturen sturen voor huur etc aan onszelf als eenmansbedrijfjes?

_En hoe zit dat met de btw aangifte/afdracht en aftrek dan in dat geval?

Of hoeven het geen facturen te zijn maar kunnen dat gewoon overboekingen zijn?

 

_En wat zijn de mogelijke fiscale gevolgen?

 

Mogelijk domme vragen maar ik stel ze toch graag.

Bijvoorbaat dank voor delen kennis hierover.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank alvast voor de snelle reactie!
De huisvesting wordt gehuurd. 
De vof zal dus verder geen functie meer hebben behalve als huurder van de plek en alles wat daarbij komt kijken.

En wij dachten dus dat we dan vanuit de Vof factuur voor huur etc aan onszelf zouden moeten sturen.

Maar misschien is dat helemaal niet nodig en volstaat overboeken vanuit de eenmanszaak naar de vof?

We zullen dan tenslotte beide zijn; én eenmanszaak, én deeluitmakend van de vof.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Geen idee of het mag en of het toegevoegde waarde heeft boven iemand 'hoofdhuurder' maken. Of de huidige vof zou als maatschap ingericht moeten worden. Ik zie de (toegevoegde) waarde van aanhouden van de vof in de huidige vorm niet direct als verhuurder (leveranciers) mee zou(den) willen werken aan aanpassing van huurcontract(en). De 'hoofdhuurder' zou drie keer voldoende borg, goede contractuele vastlegging en een administratieve vergoeding kunnen verlangen van medegebruikers.

 

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 22-12-2021 om 01:16, growupgirl zei:

Daarnaast willen we 4 eenmanszaken oprichten/worden voor de diverse werkzaamheden van een ieder.

Waarom niet de activiteiten bundelen in de vof?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 22-12-2021 om 13:35, Hans van den Bergh zei:

Waarom niet de activiteiten bundelen in de vof?

 

En

 

Op 22-12-2021 om 01:16, growupgirl zei:

Sinds jaar en dag met 3 partners een VOF (met projectmatig verschillende inkomsten en als gevolg lastige administratie)

 

Nog een observatie: in een huurovereenkomst leg je de rechten en plichten van de huurder vast. :smiling-face-with-sunglasses: Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt in de vorm van een stichting, en die legde uit de huurinkomsten ook reserves aan voor doelbestemmingen. Verschil is: stichting is aparte rechtspersoon. Dat kan een optie voor de toekomst zijn. Bijkomend voordeel: huurovereenkomst met pandbeheerder blijft in takt als een huurder afhaakt.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ik vind de aansprakelijkskwestie is deze ook wel een interessante om in het oog te houden;

immers, zowel voor een eenmanszaak, als voor de VOF zijn de eigenaren persoonlijk aansprakelijk. Ook financieel. Dat is een open deur.

 

Maar.. Als een van de eigenaren van de andere eenmanszaken de rekeningen niet meer kan betalen naar derden, kan dit ook persoonlijk verhaalt worden bij die eigenaar. Omdat de privepersoon gelijk is aan de zakelijke persoon, lijkt het mij dat ook de VOF (waar de persoon dus ook lid van is) in dat geval de klos kan zijn. En als de VOF financieel aansprakelijk is, wellicht de mede-eigenaren ook? Dan zou je privé op kunnen draaien voor de schulden van een ander, via de VOF.

Link naar reactie
  • 0

Moet nog ff uitvinden hoe ik jullie kan 'quoten' in dit schermpje .. . ;-)

Maar in antwoord op Hans van den Bergh: de activiteiten (grafisch ontwerpen in dit geval) bundelden we al vele jaren en we wilde het nu juist meer uit elkaar trekken omdat we toch allemaal zo langzamerhand onze eigen opdrachtgevers hebben. Een andere reden was om t qua administratie en financiële verdeling dus helderder te maken.

Ook onze boekhouder vond het best een opgave.
Even leek het ei van Columbus gewoon 4 aparte zakelijke bankrekeningen binnen de vof maar dan blijven we toch zakelijk met elkaar verbonden.  En dat maakt t juist zo gecompliceerd.

We hebben overigens geen schulden. Wel kapitaal dat we nog onderling zullen moeten verdelen.

Zal nog wel even puzzelen zijn.. want hoe bereken je dat? 

 

Dus 4 eenmanszaakjes en de vof laten voortbestaan (die we dus toch al hadden) voor de huisvesting lijkt gemakkelijker en gelijkwaardiger dan 1 van ons hoofdhuurder maken.

 

Maar @TwaBla: misschien is een stichting ook een idee..

Als een van ons er echt mee wil stoppen of niet meer in t pand wil zitten dan zullen we die vof waarschijnlijk toch moeten opheffen..

Of als ik t goed begrepen heb, kan je een vof wel continueren ook als een van de vennoten er uit wil stappen (?)

 

En @JCfish: Inderdaad is de aansprakelijkheid een goed punt

al  kennen we elkaar echt al lang en denk ik dat we tijdig aan de bel zouden trekken mocht iemand in de problemen komen.

 

Maar qua belasting aangifte is t nog niet helemaal helder. Ieder heeft dus 2 'zaken' maar de
de vof heeft feitelijke geen inkomsten behalve dus dat wat we zelf aan de vof overmaken voor de huur etc.

Maar misschien is dat toch iets om met de boekhouder door te spreken?

Of werpt iemand er hier alvast een boekhoudkundig licht op....

 

Met dank weer voor jullie respons!

Link naar reactie
  • 0
Op 24-12-2021 om 09:21, growupgirl zei:

activiteiten (grafisch ontwerpen in dit geval) bundelden we al vele jaren en we wilde het nu juist meer uit elkaar trekken omdat we toch allemaal zo langzamerhand onze eigen opdrachtgevers hebben.

 

Bijzondere redenering?! Want...

 

De VOF heeft opdrachtgevers, ieder van jullie bedient die opdrachtgevers vanuit die vof, de omzet daaruit komt op de gezamenlijke rekening van de vof en de winst wordt volgens de overeengekomen verdeelsleutel onder vennoten verdeeld.

 

Over dat winstdeel betaalt elke invividuele vennoot IB. De fiscus ziet jullie als vof en verwacht dat ieder van jullie de winst verdeelsleutel toepast t.b.v. de individuele aangifte IB. 

 

Op 24-12-2021 om 09:21, growupgirl zei:

reden was om t qua administratie en financiële verdeling dus helderder te maken.

Ook onze boekhouder vond het best een opgave.

 

Veel helderder dan ik hierboven beschreef, wordt het niet. Ik begrijp jullie niet, maar de boekhouder begrijp ik volkomen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Op 24-12-2021 om 09:21, growupgirl zei:

kan je een vof wel continueren ook als een van de vennoten er uit wil stappen (?)

 

Alleen als hierover in het vof-contract iets concreets is overeengekomen. Zoniet, dan houdt de VOF op te bestaan en moet alles met elkaar vereffend worden.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 24-12-2021 om 10:56, Hans van den Bergh zei:

De VOF heeft opdrachtgevers, ieder van jullie bedient die opdrachtgevers vanuit die vof, de omzet daaruit komt op de gezamenlijke rekening van de vof en de winst wordt volgens de overeengekomen verdeelsleutel onder vennoten verdeeld.

 

Nou even praktisch. Drie van de vier draaien goed maar de vierde maakt verlies. Wat dan? Dan komen de vennoten tekort, maar de aparte freelancers (plan B) niet. Eén van de vier wil investeren in een fotostudio, wat nu? De VOF zegt nee, maar de freelancers (plan B) kunnen op zich keuzes maken. Zeker als ze kunnen kiezen: dit is voor elk en dat is voor de collectiviteit.

 

Op 24-12-2021 om 09:21, growupgirl zei:

Maar @TwaBla: misschien is een stichting ook een idee..

Als een van ons er echt mee wil stoppen of niet meer in t pand wil zitten dan zullen we die vof waarschijnlijk toch moeten opheffen..

Of als ik t goed begrepen heb, kan je een vof wel continueren ook als een van de vennoten er uit wil stappen (?)

 

Je bedoelde wellicht: "Of als ik t goed begrepen heb, kan je een vof stichting wel continueren ook als een van de vennoten er uit wil stappen?"

 

Een stichting is een aparte rechtspersoon, dus die blijft bestaan als één van de partners afhaakt. Dat is het voordeel van een aparte rechtspersoon. Het vergaarde kapitaal (machines en meubilair) blijft ook bij de stichting. Je kan er uiteraard voor kiezen om in de overgang van VOF naar stichting wel beslissen om een deel over de vennoten te verdelen en een deel in de collectiviteit achter te laten. Een stichting heeft geen winstoogmerk, maar kan prima een pand beheren. Een stichting mag best geld reserveren, bijvoorbeeld voor huurderving. Ik zou er geen pensioenen in opslaan. Daar zijn weer andere oplossingen voor.

Het is een mooie opzet om op te zetten als je goed met elkaar kan opschieten, maar bespreek ook wat je doet als er een conflict ontstaat. :nerd-face:

 

 

 

aangepast door TwaBla
Plan B

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank wederom voor al t meedenken..

Inmiddels ook met de boekhouder gesproken. Die inderdaad vertelde dat voor dit soort gezamenlijke uitgaven als huisvesting vaak een stichting in t leven wordt geroepen 

ivm met de door jullie aangedragen argumenten maar dat een vof ook kan.

Dan is het een kwestie van geld overboeken vanuit de eenmanszaak rekening naar de Vof rekening

(hoeft niet met factuur, wat ook logisch is, want waarom zou je aan jezelf facturen gaan schrijven...)

En dat je dus voor de IB, de Vof en de eenmanszaak samen opgeeft.

Afijn misschien voor jullie gesneden koek maar hier moest t nog even helder worden.

 

De aansprakelijkheid is inderdaad wel een ding om opnieuw goed over na te denken.

Al is die niet anders dan voorheen en weten we van elkaar hoe de vlaggetjes er bij hangen.

Voorlopig lijkt dit nu nog even de simpelste oplossing.

Ieder voor zich en toch nog wat samen. Uiteindelijk kunnen we nog kiezen om de Vof te veranderen in een stichting op enig moment.

 

Voor nu een gezond, fijn en hopelijk werkzaam 2022!

Link naar reactie
  • 0
Op 28-12-2021 om 18:22, growupgirl zei:

De aansprakelijkheid is inderdaad wel een ding om opnieuw goed over na te denken.

Al is die niet anders dan voorheen en weten we van elkaar hoe de vlaggetjes er bij hangen.

Inderdaad, nu is die er ook al en als de VOF stopt blijft de hoofdelijke aansprakelijkheid voor een ieder van de huidige vennoten.

Wat ik niet zou doen is het huurcontract verlengen binnen de VOF, dus als het huidige contract afloopt tijdig opzeggen (meestal 1 jaar voor einde) en dan kijken naar nieuwe constructie waarin de aansprakelijkheid beter geregeld kan worden of ieder gewoon zelf voor werkruimte zorgen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Is de boekhouder hier belanghebbende of adviseur? Het komt op mij over als een onduidelijke en ongewenste status voor diverse betrokkenen.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

 

Er is een reden waarom vier ondernemers samen een VOF vormen en een ruimte huren, dus wellicht is dit ooit ontstaan als een gezamenlijke firma waar de vennoten steeds meer eigen opdrachten in kregen. Blijkbaar is er geen conflict, alleen veranderde omstandigheden. Dan is het verstanding om de constructie van die VOF tijdig om te zetten in eentje die bij de nieuwe omstandigheden (en wensen van de firmanten) past.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.