• 0

Urencriterium 2021 en gestart in april

Beste experts,

Graag wil ik het volgende voorleggen, een situatie waar ik op het forum en elders op het internet geen eenduidig antwoord op gevonden krijgen.

Ik ben op 1 mei 2021 gestart als ondernemer. Nu lees ik op de website van de Belastingdienst het volgende:

 

Voor bepaalde aftrekposten (zoals de zelfstandigenaftrek, de meewerkaftrek en de oudedagsreserve) moet u voldoen aan het urencriterium. Dat houdt in dat u ten minste 1225 uren per kalenderjaar besteedt aan werkzaamheden voor uw onderneming. Door de coronacrisis kunt u hier in 2021 misschien niet aan voldoen. En dan zou u niet meer gebruik mogen maken van de aftrekposten.

Om dit risico te beperken, geldt er een goedkeuring voor de periode van 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. U mag er in die periode van uitgaan dat u ten minste 24 uur per week aan uw onderneming hebt besteed. Ook als u dat niet werkelijk hebt gedaan.

 

Mijn vraag is nu: mag ik over de maanden januari t/m april deze 24 uur per week ook meenemen in de telling van het urencriterium, ondanks dat ik op dat moment nog niet gestart/ingeschreven was met mijn onderneming?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 uur geleden, NCJ871 zei:

mag ik over de maanden januari t/m april deze 24 uur per week ook meenemen in de telling van het urencriterium, ondanks dat ik op dat moment nog niet gestart/ingeschreven was met mijn onderneming?

 

Nee.

Je mag het aantal uren op 24 uur stellen, als je door de coronamaatregelen onder de 24 uur uitkomt. Als je geen onderneming had, had je niet bestaande onderneming uiteraard ook geen last van de coronamaatregelen.

 

Ze zult dus aan de 1.225 uur moeten komen door alle gemaakte uren van mei t/m december bij elkaar op te tellen. In de maanden mei en juni mag je wellicht wel je uren in die maanden op 24 uur per week stellen, als je door de coronamaatregelen niet aan je uren kwam.

Je uren moet je overigens administreren en aannemelijk kunnen maken. Voordat je overigens aan het urencriterium toekomst, moet je wel ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn. Als dat niet het geval is, is het aantal uren ook niet echt relevant meer.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De voorbereidingsuren mag je meetellen, maar dan dus alleen de werkelijke uren.

zie ook punt 2 in deze link over voorbereidingsuren

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/de-magische-1225-uur-alles-over-het-urencriterium/

 

Waarom is het belangrijk?

Als je sinds 1 mei fulltime aan je onderneming  haal je het urencriterium vrij eenvoudig kunnen halen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, dat is duidelijk en ook heel logisch. Ik ben sinds mei niet full-time met de onderneming bezig geweest en dat is de reden dat ik niet aan de 1225 uren ben gekomen. Dat was wel gelukt als ik in januari-april uit mocht gaan van 24 uur per week, dus vandaar de vraag.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In voorkomende gevallen zit er meer tijd in voorbereiding dan in uitvoering. Heb je die uren ooit vastgelegd? En hoeveel zouden dat er dan zijn voor 2020 en begin 2021? Je kunt dat altijd laten toetsen...

 

...ook de geregistreerde uren vanaf 1 mei zou je nog eens kunnen nalopen op ontbrekende bestedingen aan de onderneming.

 

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

 

 

1 uur geleden, Gast zei:

 

De door jou genoemde bron vermeldt nergens dat je bij twijfel kunt vragen om een toetsing door de belastingdienst, ook niet in enig ander artikel op die site zoals deze: Het urencriterium: hoe zit dat? | Ikgastarten

 

Dus heb je wellicht een andere bron waaruit blijkt dat dit mogelijk is?

 

Ik twijfel daar namelijk sterk aan gelet op een discussie die ik daar zelf met een medewerker van de Belastingdienst over heb gehad. Daar werd stellig beweerd dat de Belastingdienst geen toetsing vooraf doet: alleen steekproefsgewijze controle achteraf (zoals ook vermeld staat in het artikel op ikgastarten). 

 

Ben dus erg benieuwd hoe dat zit. 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Ben dus erg benieuwd hoe dat zit. 

Het is zoals je schrijft ... de Belastingdienst doet geen toetsing vooraf, maar alleen een steekproefsgewijze controle achteraf ... als je geluk of pech hebt.

 

Dus zelfstandigenaftrek claimen, aangifte indienen en afwachten.

Echte rijker of veel armer zal je er tegenwoordig ook niet van worden.

 

Aanvullende informatie: Verrekenen niet gerealiseerde zelfstandigenaftrek.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

'Actuele verwijzing:' had ik dan beter 'Actuele algemene verwijzing:' genoemd.

 

Als topic starter (TS) pas in april is gaan voorbereiden, is de situatie waarschijnlijk geheel duidelijk geworden (vraag beantwoord). Verder is het niet verboden nog een keer opnieuw bestede uren te verzamelen en op te tellen of de Belastingdienst te bellen of schrijven. Er zijn ook ondernemers die 60 of 80 uur werken en geen anderhalve of dubbele aftrek kunnen toepassen. ;+)

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 1

 

16 minuten geleden, Gast zei:

Verder is het niet verboden nog een keer opnieuw bestede uren te verzamelen en op te tellen of de Belastingdienst te bellen of schrijven.

 

Het is ook niet verboden om gewoon te schrijven dat je er kennelijk naast zat met je opmerking dat je de uren bij twijfel kunt laten toetsen. Is wel zo duidelijk voor iedereen, ook voor toekomstige lezers, en het doet ook geen centje pijn:face-blowing-a-kiss:.  

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dan wordt Higherlevel toch nog weer een beetje een discussieforum onder experts, adviseurs en ondernemers. Je kunt iets vooraf toetsen. Steeksproefgewijze toetsing achteraf wordt in een aansluitende reactie in dit topic genoemd. Verder kun je in het algemeen iets kwalitatief en kwantitatief (laten) toetsen.

 

Kun je een opmerking plaatsen in of aan het eind van een belastingaangifte?

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, Gast zei:

Kun je een opmerking plaatsen in of aan het eind van een belastingaangifte?

Dat kan ... daar is aan het einde van het aangifteformulier ruimte voor.

 

Aanvragen uitspraak van de Belastingdienst
Hebt u in deze aangifte gegevens ingevuld waarover u een expliciete uitspraak van de Belastingdienst wilt?

Ja / Nee

 

Echter ... in 14 jaar tijd heb ik nog nooit een reactie hierop terug mogen ontvangen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik hoop van harte dat TS en lezers weer iets aan de bijdragen en verwijzingen van vandaag hebben.

 

Quote

Dat kan ... daar is aan het einde van het aangifteformulier ruimte voor.

 

Retorische vraag.:winking-face:

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Wigbolt zei:
Quote

Dat kan ... daar is aan het einde van het aangifteformulier ruimte voor.

Retorische vraag.

Retorisch voor u misschien.

Voor onwetenden had het beter geweest als u uw opmerking anders had geformuleerd ... Je kunt in of aan het eind van een belastingaangifte een opmerking plaatsen !

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Gast zei:

Dan wordt Higherlevel toch nog weer een beetje een discussieforum onder experts, adviseurs en ondernemers. Je kunt iets vooraf toetsen.

in zijn algemeenheid: je kunt iets voorleggen aan de fiscus, ja.

 

m.b.t. de uren besteed aan je onderneming: Je kunt aan de fiscus de vraag voorleggen wèlke uren meetellen. Ik kan me geen seconde voorstellen dat de fiscus voor jou - indien je dat dus zou verzoeken voordat je de aangifte indient - je urenregistratie gaat uitpluizen en voorzien van een OK stickertje.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De topicstarter is gestart op 1 mei. De hamvraag is of de uren besteed in de 4 maanden januari tot en met april nog aannemelijk moeten worden gemaakt of dat, net als bij "echte" ondernemers, daarop een tijdelijke uitzondering geldt.

 

De vraag is niet of en hoe je de bestede uren aannemelijk kunt maakt, maar of je gebruik kunt maken van de uitzondering.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Vriendelijk verzoek aan alle reageerders is om even rustig terug te lezen wie de aanvulling of beperking 'vooraf' (toetsen) inbrengt om dit draadje of (discussie)topic voor alles inhoudelijk ten dienste van topic starter (TS) en verdere lezers te houden.:face-blowing-a-kiss:

 

Verder zijn we volgens mij in afwachting van een vrijblijvende vervolgreactie van NCJ871 of niet wat betreft de feitelijk bestede uren in voorbereiding van de onderneming.

 

In 2021 (of 2020, is daar een faciliteit voor of jurisprudentie over in het kader van het urencriterium zonder KvK-inschrijving of startdatum onderneming?).

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.