• 0

Onderzoekuren Offerte doorberekenen aan potentiële klant?

(aangepast)

Hallo,

Ik besef dat ik veel uren kwijt ben aan het onderzoeken van een bepaalde use-case voor een klant vóór ik een offerte verstuur (bijv. of de wens van de klant wel mogelijk is). 

Nu vroeg ik mij af hoe jullie dit doen? Of op welke manier zouden jullie dit aanpakken?

Gr, Geluk

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 2

 

 

een use-case maken / schrijven is iets anders dan een offerte maken toch?

op basis van een use-case kan je klant offertes opvragen voor te ontwikkelen software neem ik aan?

 

Wat je kunt doen is de use case beschrijving laten betalen zodat je potentiele klant een (goede) beschrijving heeft van wat ze nodig hebben. Daarna maak je een offerte waarbij je de kosten van de use-case in mindering brengt als ze jou kiezen.

 

Kiezen ze jou niet ben je betaald voor een goede use-case die het bedrijf dan kan gebruiken om offertes bij verschillende partijen op te vragen.

 

Het alternatief, geld vragen voor het maken van een offerte is meestal niet bespreekbaar.

 

Link naar reactie
  • 2

Sommige vragen kennen meerdere oplossingen en het liefst geef je een offerte af die pasklaar is. En daarin zit de valkuil. Want daarbij vergeet je dat je:

- uren maakt om over de casus na te denken;

- uren maakt om te berekenen welke oplossing het beste uitpakt;

- je kennis inzet om überhaupt een advies te geven. Kennis die ook beslist betaald mag worden (*).

 

Je kunt daar op twee manieren mee omgaan:

- offerte maken met een open einde t.a.v. de te kiezen oplossing. Dus je benoemt de mogelijkheden, maar zonder aan te geven welke het meest geschikt is en zonder gefixeerd prijskaartje. En daarbij aangeven dat er een definitieve prijsvaststelling volgt zodra je uitgewerkt hebt wat de beste oplossing is. En die uitwerking dus wel specificeren qua kosten.

 

- op voorhand aangeven dat het opstellen van een offerte i.v.m. de diverse mogelijkheden op zichtzelf al advieswerk herbergt en dus kosten rekenen voor het maken van een offerte met een gerichte oplossing. Noem het dan ook geen offerte, maar splits het: het eerste deel is advieswerk, het tweede deel de uitwerking. 

 

(*) deed me denken aan de bekende factuur anekdote:

"After my client complained that I charged 5,000 USD for simply pushing a button, I sent him an invoice:

- Time spent for pushing 1 button:  $ 1

- Knowing what button to push: $ 4,999"

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Duidelijk thanks. Het gaat inderdaad om het ontwikkelen van software.

En stel dat de klant al wél een use-case/idee heeft, maar het nog niet duidelijk is of het technisch mogelijk is. Moet ik deze onderzoeksuren dan voor eigen rekening nemen?

Edit: Zag de laatste reply niet (thanks).

aangepast door GelukGeluk
Link naar reactie
  • 0
8 minutes ago, Joost Rietveld said:

Sommige vragen kennen meerdere oplossingen en het liefst geef je een offerte af die pasklaar is. En daarin zit de valkuil. Want daarbij vergeet je dat je:

- uren maakt om over de casus na te denken;

- uren maakt om te berekenen welke oplossing het beste uitpakt;

- je kennis inzet om überhaupt een advies te geven. Kennis die ook beslist betaald mag worden (*).

 

Je kunt daar op twee manieren mee omgaan:

- offerte maken met een open einde t.a.v. de te kiezen oplossing. Dus je benoemt de mogelijkheden, maar zonder aan te geven welke het meest geschikt is en zonder gefixeerd prijskaartje. En daarbij aangeven dat er een definitieve prijsvaststelling volgt zodra je uitgewerkt hebt wat de beste oplossing is. En die uitwerking dus wel specificeren qua kosten.

 

- op voorhand aangeven dat het opstellen van een offerte i.v.m. de diverse mogelijkheden op zichtzelf al advieswerk herbergt en dus kosten rekenen voor het maken van een offerte met een gerichte oplossing. Noem het dan ook geen offerte, maar splits het: het eerste deel is advieswerk, het tweede deel de uitwerking. 

 

(*) deed me denken aan de bekende factuur anekdote:

"After my client complained that I charged 5,000 USD for simply pushing a button, I sent him an invoice:

- Time spent for pushing 1 button:  $ 1

- Knowing what button to push: $ 4,999"

 



Hoe zou ik het beste een offerte met "open einde" kunnen samenstellen? Heb je hier toevallig een voorbeeld van?

Link naar reactie
  • 1

Als ik de vraag goed begrijp, kom ik uit op een offertetraject volgens de IAA-methode: Er is altijd eerst een Intakefase (die houd je gratis), vervolgens komt de daarop gebaseerde Analysefase (die kost geld) en het daar weer op gebaseerde Actievoorstel/Advies.

Als degene op basis daarvan met jou in zee wil, kun je aangeven dat de Analysefase dan gratis is.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 2
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Op dit moment zit ik in twee projecten waar het gaat om een complexe software implementatie. Bij beide oplossingen wordt een 'discovery fase' aangeboden waarin er een proof of concept geleverd wordt en die discovery wordt betaald.

Eigenlijk precies wat Hans ook aangeeft. 

Link naar reactie
  • 1
Op 27-10-2022 om 15:46, GelukGeluk zei:

Nu vroeg ik mij af hoe jullie dit doen?

In sommige branches is een betaalde offerte gebruikelijk, in andere niet. Of ik die uren betaald wil zien hangt dus af van de branche (concurrentiepositie) en de potentiele opbrengst van de opdracht waarmee ik het risico van onbetaald voorwerk kan afdekken. Wat je kiest maakt niet uit, als het in jouw branche op de langere termijn maar voldoende oplevert. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
Op 27-10-2022 om 16:00, Joost Rietveld zei:

(*) deed me denken aan de bekende factuur anekdote:

"After my client complained that I charged 5,000 USD for simply pushing a button, I sent him an invoice:

- Time spent for pushing 1 button:  $ 1

- Knowing what button to push: $ 4,999"

 

Ik ken de Nederlandse versie als een klap met de hamer op de juiste plek. 

Maakt het wel ingewikkeld om je werk te beprijzen. Soms is één gesprek voldoende om de klant een flink stuk vooruit te helpen of zelfs zijn probleem op te lossen. Maar is dat dan een acquisitiegesprek (gratis intakegesprek)? En lukt het vooraf een prijs af te spreken voor iets waarvan je weet dat het waardevol is voor de klant, maar wat zonder de toelichting volstrekt onduidelijk is? 

 

Ik experimenteer naar voorbeeld van Martijn Aslander al een tijdje met Waardebepaling Achteraf. Ik laat de klant achteraf bepalen wat het advies hun waard was en stuur voor dat bedrag dan een factuur. Dat valt dan meer of minder mee. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, insparcom zei:

Ik experimenteer naar voorbeeld van Martijn Aslander

 

Dat is al even geleden dat ik hem gesproken heb, hij werkt inderdaad op basis van giften, schijnt fiscaal ook interessant te zijn...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.