• 0

Verhuizen naar a1 locatie?

Beste mede ondernemers ,

graag zoek ik wat advies met betrekking tot verhuizen naar een a1 locatie.

ik heb samen met mijn vrouw een winkel en heb 2 personeels leden in een redelijk grote stad. De huidige winkel zit op een a2 locatie en draait leuk. Helaas is ons assortiment flink uitgebreid en we hebben dus eigenlijk een tekort aan winkelruimte en magazijn ruimte .

tevens zit onze winkel aan de rand van het centrum. Met het negatieve gevolg dat het de laatste jaren stiller is geworden in het centrum en nu nog meer nu dat consumenten meer hand op de knip houden.

nu is er een mogelijkheid gekomen waardoor er een pand beschikbaar kwam die 2 keer zo groot is als ons huidige en midden op het drukste punt van het centrum zit.

maar het vervelende natuurlijk is dat de kosten flink omhoog gaan .

nu zit ik meer te dubben wat zou het verwachte effect kunnen zijn als we op een betere locatie kunnen openen met veel meer traffic . Het gaat natuurlijk om wat we onderaan de streep gaan overhouden. Heeft iemand hier ervaring mee? Op dit moment zijn mijn huurkosten 15% van de brutowinst en dit zal stijgen naar 30% op basis van huidige winst. 
ik vind het vrij moeilijk om de knoop door te hakken zeker in deze onzekere tijden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen antwoord op je vraag, maar denk ook aan de bereikbaarheid voor laden en lossen van je voorraad. Sommige centra van steden zitten zo op slot dat dat een probleem is. A1-locatie, maar magazijn moeilijk bereikbaar.

En je publiek? Kan die dichtbij parkeren? Afhankelijk van de grootte van de producten die je verkoopt kan dat ook een factor zijn. Voor meubels is een A2-locatie vaak beter dan een A1-locatie.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het meedenken.Bereikbaarheid magazijn laden/lossen is  nu ook  op de huidige locatie aan de orde . Dat veranderd niet veel.

we zitten nu ook in het centrum alleen niet op de hoofdstraat.

bereikbaarheid word beter aangezien dit midden in het centrum ligt dus meer parkeer mogelijkheden. Huidige locatie was het parkeren ook niet verkeerd.

We hebben gewoon een detailhandel en verkopen geen heel grote artikelen.

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ondernemer1978 zei:

Beste mede ondernemers ,

graag zoek ik wat advies met betrekking tot verhuizen naar een a1 locatie.

 Helaas is ons assortiment flink uitgebreid en we hebben dus eigenlijk een tekort aan winkelruimte en magazijn ruimte .

Wat levert het op als je terug gaat naar een beperkter assortiment, wat zijn de fastmovers of een product waar een klant specifiek naar op zoek is.

Kun je een deel afstoten.

 

 

2 uur geleden, Ondernemer1978 zei:

tevens zit onze winkel aan de rand van het centrum. Met het negatieve gevolg dat het de laatste jaren stiller is geworden in het centrum en nu nog meer nu dat consumenten meer hand op de knip houden.

Hoe lang is dit al aan de hand, is het een aanname dat er een terugloop van klanten is omdat je aan de aan de rand van de stad zit, of kopen klanten meer via b.v. een webshop.

Zijn er inmiddels meer concurrenten verschenen.

Naar verwachting komen er wat andere tijden, zouden mensen dan meer uitgeven of komen ze dan juist meer om koopjes.
 

Link naar reactie
  • 1

Is de huur nu 15% van de brutowinst met (BV) of zonder (eenmanszaak/VOF) jullie salaris meegerekend?

 

Hoeveel % van de bezoekers komt nu gericht (als je dat niet weet kun je dat peilen bij ze), en hoeveel % komt spontaan? Ik bedoel: met kleren kun je getriggerd worden door iets in de etalage, terwijl je bij een brillenwinkel niet zoveel spontane mensen hebt die denken goh leuke bril, hier ga ik naar binnen. Heb je concurrentie in de binnenstad (ben je 1 van de 40 damesmode zaken, of verkoop je iets exclusiefs waarvoor men alleen bij jou terecht kan)? 

 

Het is heel lastig om zonder informatie tot een goed beeld te komen. Neem wel even 1 hele grote factor mee: personeel. Jullie zijn nu met zijn vieren. Wanneer heb je een vijfde nodig? Is dat als je 20% meer klandizie hebt? Of zit er rek in tot 50% alvorens je een nieuw personeelslid nodig hebt? Hoeveel kost een personeelslid je per jaar, en wat is je marge? Ik bedoel te zeggen: staar je niet blind op alleen de huurprijs. Even fictief: Als je omzet 600k is, brutowinst na personeel maar voor eigen opames 120k en als je huurprijs van 18k naar 36k gaat, en je met 20% meer omzet (naar €720k) een vijfde personeelslid nodig hebt die je 40k per jaar kost, waarbij de brutomarge op die extra 120k 30% oftewel 36k is betekent het dat je onderaan de streep 22k minder overhoudt (18k extra huur, en 4k voor het extra personeelslid wat zich niet volledig terugverdiend).

 

Cijfers in de toekomst blijven altijd gissen, maar een aantal dingen kun je wel schatten en kun je een best- en worst case scenario op papier zetten. Grofweg heb je nodig:

- huidige huur

- nieuwe huur

- huidige omzet

- huidige winst

- gemiddelde bruto marge op iedere extra euro omzet die je maakt

- hoeveel % meer klandizie verwacht je (best- en worstcase)

- hoeveel % meer klandizie kun je aan met je huidige personeel

- wat zou een nieuw personeelslid je kosten (per jaar incl vakantiegeld, pensioen, etc, maar hoeft natuurlijk niet fulltime te zijn)

 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Ondernemer1978 zei:

De huidige winkel zit op een a2 locatie en draait leuk. Helaas is ons assortiment flink uitgebreid en we hebben dus eigenlijk een tekort aan winkelruimte en magazijn ruimte.

Dat is het beste rendement dat je kunt hebben … weinig m2 en veel artikelen.

Winkelruimte als magazijn gebruiken … dat zijn dure meters. Magazijnruimte kan je beter buiten de winkel houden.

 

16 uur geleden, Ondernemer1978 zei:

tevens zit onze winkel aan de rand van het centrum. Met het negatieve gevolg dat het de laatste jaren stiller is geworden in het centrum en nu nog meer nu dat consumenten meer hand op de knip houden.

Als het stiller wordt in het centrum, waarom dan daar naartoe verhuizen?
Consumenten die naar het centrum willen, moeten toch eerst door de toegangsstraten rijden/lopen. Het zou mooi zijn als jouw winkel aan zo’n toegangsweg is gelegen.

 

16 uur geleden, Ondernemer1978 zei:

nu is er een mogelijkheid gekomen waardoor er een pand beschikbaar kwam die 2 keer zo groot is als ons huidige en midden op het drukste punt van het centrum zit, maar het vervelende natuurlijk is dat de kosten flink omhoog gaan .

Een A1 locatie is niet per definitie beter dan een A2 locatie. Het is vooral de verhuurder die daar een labeltje aanhangt. Druk betekent dat er veel mensen op straat lopen … hoeveel daarvan stappen jouw winkel binnen en hoeveel daarvan kopen ook echt iets ?

 

16 uur geleden, Ondernemer1978 zei:

Op dit moment zijn mijn huurkosten 15% van de brutowinst en dit zal stijgen naar 30% op basis van huidige winst. 

Om je maar uit de droom te helpen … je winkeloppervlak verdubbelen betekent niet dat je winst ook verdubbeld. Hoe groter de toko, des te kleiner de winstmarge.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:
18 uur geleden, Ondernemer1978 zei:

 

Dat is het beste rendement dat je kunt hebben … weinig m2 en veel artikelen.

Winkelruimte als magazijn gebruiken … dat zijn dure meters. Magazijnruimte kan je beter buiten de winkel houden.

Hier zit ook onze valkuil. Doordat we te weinig ruimte hebben is er ook geen ruimte om ons assortiment goed te presenteren. 
We hebben ook veel producten in vitrine kasten de verpakkingen daarvan en extra voorraad staan in ons magazijn. In onze branche heb je veel verloop in artikelen en het is lastig om een kern assortiment te houden die past.

 

1 uur terug, Cosara zei:

Als het stiller wordt in het centrum, waarom dan daar naartoe verhuizen?
Consumenten die naar het centrum willen, moeten toch eerst door de toegangsstraten rijden/lopen. Het zou mooi zijn als jouw winkel aan zo’n toegangsweg is gelegen

Omdat we eigenlijk aan het uiteinde van 1 van de winkelstraten zitten. Het probleem wat we met name afgelopen maanden maar ook ieder najaar zien gebeuren is dat het net te ver weg is bij slecht weer. Daardoor missen we veel omzet. We zijn voor een groot deel een impuls aankoop winkel. Maar daardoor hebben we wel traffic nodig.

 

1 uur terug, Cosara zei:

Om je maar uit de droom te helpen … je winkeloppervlak verdubbelen betekent niet dat je winst ook verdubbeld. Hoe groter de toko, des te kleiner de winstmarge

Die droom heb ik ook zeker niet.ik ben een realist en geen fantast.

Ik ben meer opzoek naar iemand die ervaring heeft met zo’n stap.met name de vraag Is een omzet stijging van 15-20% realistisch? Op onze huidige locatie kunnen we weinig groei meer realiseren . Het huidige pand leent zich niet goed meer voor onze behoeften. Dus we zullen sowieso moeten zoeken naar een ander pand. In onze gemeente heb je weinig mogelijkheden meer die interessant zijn voor onze plannen. 
winkel gebieden worden kleiner en winkelruimtes worden verkleind omdat appartementen meer opleveren.


magazijn ruimte is ook hard nodig aangezien we behoorlijk online groeien en vrachten (5-6 pallets per week)nu vaak in onze winkelruimte binnenkomen en daar lang staan tot we ze hebben kunnen verwerken.

dit geld ook voor de webshop orders die staan dagelijks in onze winkel in de weg omdat het te veel volume is (1-2 rolcontainers overdag en op maandag vaak nog meer) al deze leveringen en orders geven ook een rommelige winkel. En vaak ontkomen we er niet aan dat ze voor producten stellingen staan waardoor ze niet bereikbaar zijn voor klanten.

 

we hebben ook de afweging gemaakt om een 2e winkel te starten in een andere gemeente. Alleen dat is ook niet zonder risico en de kosten zullen daar dan nog hoger zijn omdat we dan extra personeel moeten aannemen. En nog meer voorraad moeten aanschaffen. Bovenop de winkelruimte huur . 


Mijn probleem is dus concreet angst voor het onbekende. Kan ik het straks allemaal wel betalen . Ook als de economie verder afkoelt .

of is dit de kans om door te groeien en een stevigere basis neer te zetten voor de toekomst.

 

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Pieter__VH zei:

 

Is de huur nu 15% van de brutowinst met (BV) of zonder (eenmanszaak/VOF) jullie salaris meegerekend?

 

Vof zijn we op dit moment. We gaan mochten de knoop doorhakken en het gaan doen ons bedrijf omzetten naar bv

15 uur geleden, Pieter__VH zei:

 

Hoeveel % van de bezoekers komt nu gericht (als je dat niet weet kun je dat peilen bij ze), en hoeveel % komt spontaan? Ik bedoel: met kleren kun je getriggerd worden door iets in de etalage, terwijl je bij een brillenwinkel niet zoveel spontane mensen hebt die denken goh leuke bril, hier ga ik naar binnen. Heb je concurrentie in de binnenstad (ben je 1 van de 40 damesmode zaken, of verkoop je iets exclusiefs waarvoor men alleen bij jou terecht kan)? 

We verkopen met name impuls artikelen. We hebben ongeveer 50-60% vaste klanten . Maar we merken dat mensen ons nog lang niet allemaal weten te vinden.

we hebben veel producten die nergens anders te krijgen zijn. (Een groeiende Niche markt die in veel landen al ontwikkeld is naar meerdere ketens) terwijl in nl er nog vrij weinig winkels zijn. We zitten met name in producten die impuls gevoelig zijn en ook perfect zijn om als cadeau te geven.

vooral de impuls factor hebben we traffic voor nodig.

15 uur geleden, Pieter__VH zei:

 

Het is heel lastig om zonder informatie tot een goed beeld te komen. Neem wel even 1 hele grote factor mee: personeel. Jullie zijn nu met zijn vieren. Wanneer heb je een vijfde nodig? Is dat als je 20% meer klandizie hebt? Of zit er rek in tot 50% alvorens je een nieuw personeelslid nodig hebt? Hoeveel kost een personeelslid je per jaar, en wat is je marge? Ik bedoel te zeggen: staar je niet blind op alleen de huurprijs. Even fictief: Als je omzet 600k is, brutowinst na personeel maar voor eigen opames 120k en als je huurprijs van 18k naar 36k gaat, en je met 20% meer omzet (naar €720k) een vijfde personeelslid nodig hebt die je 40k per jaar kost, waarbij de brutomarge op die extra 120k 30% oftewel 36k is betekent het dat je onderaan de streep 22k minder overhoudt (18k extra huur, en 4k voor het extra personeelslid wat zich niet volledig terugverdiend).

Dank je wel. Dit is ook 1 van de punten wat me doet twijfelen. De kans dat er een extra personeelslid moet komen is vrij groot .

 

ik krijg wel de eerste 3 jaar een huurkorting van 25% en kan na 2,5 jaar een break krijgen in het contract.

maar om break even te draaien zal ik toch een omzetstijging van 150k per jaar moeten realiseren om de huurkosten en extra personeelslid te kunnen betalen. Dit is ongeveer 15%-20% meer omzet dan we nu draaien. Op basis van mijn huidige omzet is het net te betalen zonder in de problemen te komen. 
 

het komt er nu dus meer op neer als dat haalbaar zou zijn door de hogere traffic op a1 locatie en wat verwachten jullie van de komende jaren? 
 

 

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Ondernemer1978 zei:

1. magazijn ruimte is ook hard nodig aangezien we behoorlijk online groeien en vrachten (5-6 pallets per week)nu vaak in onze winkelruimte binnenkomen en daar lang staan tot we ze hebben kunnen verwerken.

2. dit geld ook voor de webshop orders die staan dagelijks in onze winkel in de weg omdat het te veel volume is (1-2 rolcontainers overdag en op maandag vaak nog meer) al deze leveringen en orders geven ook een rommelige winkel. En vaak ontkomen we er niet aan dat ze voor producten stellingen staan waardoor ze niet bereikbaar zijn voor klanten.

Zoals eerder gezegd … winkelruimte gebruik je niet als opslagruimte … daar is het te duur voor.

 

Zoek een opslagruimte / verwerkingsruimte voor online bestellingen buiten het centrum op een bedrijventerrein. 

30 minuten geleden, Ondernemer1978 zei:

we hebben ook de afweging gemaakt om een 2e winkel te starten in een andere gemeente. Alleen dat is ook niet zonder risico en de kosten zullen daar dan nog hoger zijn omdat we dan extra personeel moeten aannemen. En nog meer voorraad moeten aanschaffen. Bovenop de winkelruimte huur . 

Zou ik niet willen propageren … en de reden(en) zie je zelf ook al.

 

32 minuten geleden, Ondernemer1978 zei:

Mijn probleem is dus concreet angst voor het onbekende. Kan ik het straks allemaal wel betalen . Ook als de economie verder afkoelt .

of is dit de kans om door te groeien en een stevigere basis neer te zetten voor de toekomst.

Bij twijfel niet inhalen … 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Zijn de meters die je op de "nieuwe" lokatie eventueel teveel hebt niet (tijdelijk) te verhuren? Een bij passend shop- in- shop concept? Pop- up store? Ik bedoel dan niet een postnl- punt. Maar iets serieus dat bind met je huidige formule.

 

Dan zijn die kosten iig gedekt. Geen personeelskosten en je helpt een andere ondernemer.

 

Groet,

 

Ferry

Account no. 3 van Ferry. Inlog weer eens kwijt en niet te herstellen. https://www.higherlevel.nl/profile/222432-ferry/

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Fairry zei:

Goedemiddag,

 

Zijn de meters die je op de "nieuwe" lokatie eventueel teveel hebt niet (tijdelijk) te verhuren? Een bij passend shop- in- shop concept? Pop- up store? Ik bedoel dan niet een postnl- punt. Maar iets serieus dat bind met je huidige formule.

 

Dan zijn die kosten iig gedekt. Geen personeelskosten en je helpt een andere ondernemer.

 

Groet,

 

Ferry

Dank voor je input.

de meters hebben we zelf nodig .

de kernvraag is eigenlijk verhoogt een verplaatsing naar een a1 locatie met 3x meer traffic een omzet verhoging van minimaal 15-20% op .meer is welkom maar in ieder geval tenminste om de kosten te kunnen dragen. En wat is de verwachting van de economie de komende 2-3 jaar. 

Link naar reactie
  • 0
Quote

magazijn ruimte is ook hard nodig aangezien we behoorlijk online groeien en vrachten (5-6 pallets per week)nu vaak in onze winkelruimte binnenkomen en daar lang staan tot we ze hebben kunnen verwerken.

dit geld ook voor de webshop orders die staan dagelijks in onze winkel in de weg omdat het te veel volume is (1-2 rolcontainers overdag en op maandag vaak nog meer) al deze leveringen en orders geven ook een rommelige winkel. En vaak ontkomen we er niet aan dat ze voor producten stellingen staan waardoor ze niet bereikbaar zijn voor klanten.

 

 

Is een magazijn huren dan geen optie? Kan vaak voor een redelijke prijs op een industrieterrein en vanuit daar het webshop gedeelte afhandelen. Scheelt een hoop rommel in de winkel

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Jaap B zei:

 

Is een magazijn huren dan geen optie? Kan vaak voor een redelijke prijs op een industrieterrein en vanuit daar het webshop gedeelte afhandelen. Scheelt een hoop rommel in de winkel

Daar hebben we ook aan gedacht. Alleen is dat niet praktisch omdat dat het niet genoeg ons probleem oplost. We zouden te vaak naar het magazijn moeten . Dit kost ook veel tijd . 
het huidige pand voldoet gewoon niet meer aan onze eisen op dit moment. 
mee moeten dus een keuze gaan maken om te verhuizen . Dat is een vast gegeven

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, UwJurist zei:

Heeft u al rekening gehouden met de opzegtermijn van uw huidige huurovereenkomst?

Huurovereenkomsten voor winkelruimte lopen namelijk meestal 5 jaar en hebben een opzegtermijn van een jaar ...

Ja klopt dat is geen probleem. Ik heb bij de huidige verhuurder bedongen dat ik per jaar kan opzeggen met 6 maand opzegtermijn.

we moeten uiterlijk maart 2024 opzeggen om in september er van af te kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien alle antwoorden gepareerd worden,  is de keus al gemaakt, zo lijkt mij.

 

Het enigste wat overblijft is de vraag ... verhoogt een verplaatsing naar een a1 locatie met 3x meer traffic een omzet verhoging van minimaal 15-20% op ... en die kan niemand beantwoorden, bij gebrek aan parameters.

 

Ook de bijkomende vraag ... wat is de verwachting van de economie de komende 2-3 jaar ... kan niet beantwoord worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Cosara zei:

Aangezien alle antwoorden gepareerd worden,  is de keus al gemaakt, zo lijkt mij.

 

Het enigste wat overblijft is de vraag ... verhoogt een verplaatsing naar een a1 locatie met 3x meer traffic een omzet verhoging van minimaal 15-20% op ... en die kan niemand beantwoorden, bij gebrek aan parameters.

 

Ook de bijkomende vraag ... wat is de verwachting van de economie de komende 2-3 jaar ... kan niet beantwoord worden.

Je hebt gelijk. Ik ben er ook al redelijk lang mee bezig. Het is de onzekerheid wat nu toeneemt. En daarom zocht ik ook een antwoord van iemand die er ervaring mee had. Die bv deze stap al had gemaakt.

maar ik waardeer het erg dat jullie een idee of een mening hebben. 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Ondernemer1978 zei:

Het is de onzekerheid wat nu toeneemt. En daarom zocht ik ook een antwoord van iemand die er ervaring mee had. Die bv deze stap al had gemaakt.

Daar schiet je niets mee op ... omdat de vergelijking niet is te maken.

Wil je soms gaan turven hoeveel positieve en negatieve voorspellingen je ontvangt ... en dan ?

 

Groei is niet voor iedereen weggelegd ... als ondernemer, voor het product, voor de locatie en de grootte van de onderneming op die locatie.

 

Wat je voor jezelf en voor je personeel ook moet afvragen is dat als het niet loopt zoals je verwacht had, hoelang je het financieel kunt uithouden en valt er op termijn verbetering te verwachten. Een financiële buffer dus. Niet onbelangrijk hierbij is ... is er ook een plan B ?

 

Wat betreft die onzekerheid ... er zijn hier een aantal voorstellen gedaan en misschien moet je daar toch eens serieus naar gaan kijken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ondernemer1978 zei:

de kernvraag is eigenlijk verhoogt een verplaatsing naar een a1 locatie met 3x meer traffic een omzet verhoging van minimaal 15-20% op .meer is welkom maar in ieder geval tenminste om de kosten te kunnen dragen.

 

3 uur geleden, Ondernemer1978 zei:

We verkopen met name impuls artikelen. We hebben ongeveer 50-60% vaste klanten

3 uur geleden, Ondernemer1978 zei:

maar om break even te draaien zal ik toch een omzetstijging van 150k per jaar moeten realiseren om de huurkosten en extra personeelslid te kunnen betalen. Dit is ongeveer 15%-20% meer omzet dan we nu draaien.

 

Gebaseerd op deze quotes is je huidige omzet +/- 700k. Gebaseerd op deze quotes is 60% daarvan van vaste klanten, dus 420k komt van vaste klanten die je doelbewust opzoeken en 280k komt van "inlopers en impulsinkopers". Als er 3x meer traffic langsloopt (dit is een aanname jij doet en waar ik mee speel, dus ontleen er geen rechten aan) zou de "impulsomzet" dus theoretisch naar 840k gaan en je totale omzet op 1260k komen. Ik zou altijd ietsje zuiniger rekenen, maar in theorie verdien je je huur en personeelslid op basis van deze cijfers zeker terug.

 

Om die theorie iets meer te onderbouwen is het belangrijk om twee dingen zeker te weten:
A: is er inderdaad 3x meer traffic op straat bij de nieuwe locatie

B: is er inderdaad 40% impulsaankoper die jullie toevallig zien

Heel eerlijk gezegd vind ik beide getallen redelijk hoog, maar het is vrij makkelijk om te meten en gelukkig is er nog wat tijd tot je het huidige contract moet opzeggen. 

 

Voor getal A kun je twee scholieren (neefjes/nichtjes/kinderen/kennissen) vragen om voor een paar euro per uur langslopers te tellen. Liefst een aantal verschillende dagen en minimaal anderhalf uur per dag. Bijvoorbeeld maandag tussen 15:00 en 16:30, dinsdag tussen 10:00 en 11:00, woensdag tussen 17:00 en 18:00, zaterdag tussen 13:00 en 14:30. Koop twee klikkers (op Temu.com voor €3,99), en heel simpel: laat ze voorbijgangers tellen. 1 zet je letterlijk voor je winkel, en 1 voor het pand wat je op het oog hebt. Gezien weer/vakantiedagen etc een belangrijke factor is in publiek zou ik de twee tellers simultaan neerzetten, tegelijk laten starten en tegelijk laten stoppen. Na een aantal dagen vergelijk je de standen op de tellers en zo heb je voor een beperkt budget een zeer realistische weergave van hoeveel meer mensen langslopen op de andere locatie. 

 

Voor getal B zou ik zorgen dat je zelf een week de kassa draait. Probeer bij letterlijk iedereen te zeggen: "joh ik doe een onderzoekje en vroeg me af: kom je hier speciaal heen, of zag je ons toevallig en dacht je laat ik eens kijken"? Simpele vraag, simpel antwoord. Wees wel kritisch: mensen die al eens van jullie hadden gehoord, al eerder hebben gekocht of al vaker zijn geweest zet je onder de categorie "gericht bezoek" en mensen die werden getriggerd door de etalage zet je onder "spontaan bezoek". Simpelweg turven op een briefje bij de kassa, en na een volledige week heb je een redelijk beeld van hoeveel % de spontane inloop is. Kost je helemaal niets, en je hebt er onwijs veel aan.

 

Als je een getal A en B hebt kun je bovenstaande formule nog eens laten draaien en dan heb je in ieder geval een onderbouwd antwoord op de vraag wat een realistische omzetstijging zou kunnen zijn. Bonuspunt is natuurlijk dat je van spontane bezoekers vaste bezoekers kunt maken. 

 

Over wat het winkelpubliek over 2-3 jaar doet kan ik niets zinnigs zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Pieter__VH zei:

Voor getal A kun je twee scholieren (neefjes/nichtjes/kinderen/kennissen) vragen om voor een paar euro per uur langslopers te tellen. Liefst een aantal verschillende dagen en minimaal anderhalf uur per dag. Bijvoorbeeld maandag tussen 15:00 en 16:30, dinsdag tussen 10:00 en 11:00, woensdag tussen 17:00 en 18:00, zaterdag tussen 13:00 en 14:30. Koop twee klikkers (op Temu.com voor €3,99), en heel simpel: laat ze voorbijgangers tellen. 1 zet je letterlijk voor je winkel, en 1 voor het pand wat je op het oog hebt. Gezien weer/vakantiedagen etc een belangrijke factor is in publiek zou ik de twee tellers simultaan neerzetten, tegelijk laten starten en tegelijk laten stoppen. Na een aantal dagen vergelijk je de standen op de tellers en zo heb je voor een beperkt budget een zeer realistische weergave van hoeveel meer mensen langslopen op de andere locatie. 

Ik kan me herinneren van 20 jaar geleden dat er een bedrijf (Locatus) was die betrouwbare data had voor retailers, tot winkelstraat niveau. Was vrij gedetailleerde data over winkelend publiek. Wellicht is dat iets om A te stafen op harde cijfers i.p.v. "er loopt X keer meer publiek".

Misschien neemt dat iets van je "angst/onzekerheid" weg.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.