• 0

Boekhouder controleert slecht of nauwelijks de zakelijke afschriften, logisch?

Vanuit mijn boekhouder komen er nooit vragen na het afgeven van de administratie per kwartaal. Ook als ik soms weet dat een factuur er niet bij zit, of verloren is gegaan en dit bedrag dus wel op de afschriften zichtbaar is wordt hier niet naar gevraagd. Omdat ik nu 2022 aan het afronden ben loop ik alles zelf nog even helemaal na, kom ik bijv. ook een factuur tegen die niet helemaal juist is uitgeprint en het bedrag niet zichtbaar is. 

Bij de afschriften staat hier en daar wel een vinkje alsof dit wordt nagelopen, dus ik ging er min of meer van uit dat dit gedaan werd en beschouwde de gemiste factuur als een vergissing of dat het later nog wel in orde werd gemaakt. Nu bij het nalopen van 2022 kom ik voor zo'n 1500 euro aan facturen tegen die er niet in zitten. Mijn fout, ik moet ze aanleveren maar in hoe verre is het vanzelfsprekend dat een boekhouder de afschriften grondig naloopt of overal wel een factuur bij volgt ter controle?

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
36 minuten geleden, ijscoman zei:

in hoe verre is het vanzelfsprekend dat een boekhouder de afschriften grondig naloopt of overal wel een factuur bij volgt ter controle?

Wat mij betreft niet vanzelfsprekend. Meer of minder grondig is een kwestie van afspreken (en navenant betalen). 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je boekhouder controleert blijkbaar alleen of je afschriften overeenkomen met de boekhouding. Dat de bijbehorende facturen er zijn en kloppen laat hij aan jou over. Hij zou eens een steekproef kunnen nemen, maar als jij dan een bevredigend antwoord hebt zal hij daarmee akkoord gaan.

Bij een accountant zouden de regels strenger zijn.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, ijscoman zei:

Bij de afschriften staat hier en daar wel een vinkje alsof dit wordt nagelopen, dus ik ging er min of meer van uit dat dit gedaan werd en beschouwde de gemiste factuur als een vergissing of dat het later nog wel in orde werd gemaakt. Nu bij het nalopen van 2022 kom ik voor zo'n 1500 euro aan facturen tegen die er niet in zitten.

Dan begrijp ik de toegevoegde waarde van zo'n boekhouder niet helemaal.

 

Blijkbaar doe je ook zelf je omzetbelasting aangifte (want daar heb je de facturen voor nodig). En als je dan dus daarna zelf die boekhouding nog naloopt, dan zie ik niet wat de boekhouder nu echt doet. De afschriften controleren en afvinken... ja, dat kan iedereen.

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Rik · zei:

Dan begrijp ik de toegevoegde waarde van zo'n boekhouder niet helemaal.

 

Blijkbaar doe je ook zelf je omzetbelasting aangifte (want daar heb je de facturen voor nodig). En als je dan dus daarna zelf die boekhouding nog naloopt, dan zie ik niet wat de boekhouder nu echt doet. De afschriften controleren en afvinken... ja, dat kan iedereen.

 

Ik geef hem per kwartaal alle facturen en afschriften en doet hij de aangifte. BTW op en af tellen kan ik prima zelf, maar de aangifte ib en jaarcijfers in orde maken, balans en afschrijvingen wil ik goed laten doen. Soms is het wat complexer en zou ik zelf mee vast kunnen lopen. 

 

Ik kijk wel met een schuin oog mee, daarom weet ik dat er soms facturen missen terwijl bijv. wel duizenden euro's afgeschreven worden, waarbij de factuur nog ontbreekt. Maar ook dat tussentijds wel veel omzet wordt gedraaid maar geen kosten voor ijs worden gemaakt (die factuur zat er bijv. niet bij) moet er ergens een belletje af gaan lijkt me. Iemand ergens op attenderen dat er waarschijnlijk iets ontbreekt, meer omzet en minder kosten in een tijd van gestegen inkoopprijzen.

Facturen waarvan het bedrag niet leesbaar is lijkt me, wat je ook hebt afgesproken niet vanzelfsprekend dat daar geen reactie op komt. 

 

Ik merk dat de meningen verdeeld zijn, dus ik zal hem eens zelf vragen wat hij met de afschriften doet, deze wel of niet grondig na loopt of puur alle bonnen verzamelt en op de knop drukt en de boekhouding daar mee klaar is. In dat geval kan ik het net zo goed zelf en einde jaar alleen de ib aangifte laten doen ja. 

 

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

Je moet alle facturen in de bank invoeren en betalen toch? Die tijd ben je toch al kwijt. Als je hetzelfde werk doet, namelijk  facturen inboeken en je doet het direct in een boekhoudpakket spaar je de inklopkosten  van de boekhouder uit, en  je hebt direct de controle gedaan. Betalen gaat met een paar muisklikken.

 

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, ijscoman zei:

Ik geef hem per kwartaal alle facturen en afschriften en doet hij de aangifte. BTW op en af tellen kan ik prima zelf, maar de aangifte ib en jaarcijfers in orde maken, balans en afschrijvingen wil ik goed laten doen.

Maar doet hij nu dan de BTW aangifte of doe jij dat zelf?

Als hij het doet dan vind ik het inderdaad raar dat hij niet aan de bel trekt dat er facturen missen. Want daar heb je nu de BTW dus niet voor teruggekregen (of hij heeft het a.d.h.v. de bankafschriften gedaan, in welk geval bij mij alle alarmbellen af zouden gaan).

 

En als je het wel zelf doet... ja, dan lijkt me alleen een jaar controle nodig. En als je tussentijds vragen hebt kun je die altijd nog aan hem stellen. Alleen afvinken van bankafschriften (zonder dus daadwerkelijke controle of de bedragen wel overeenkomen met facturen) lijkt mij niet echt 'boekhouden'.

 

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, herman van der helm zei:

Je moet alle facturen in de bank invoeren en betalen toch? Die tijd ben je toch al kwijt. Als je hetzelfde werk doet, namelijk  facturen inboeken en je doet het direct in een boekhoudpakket spaar je de inklopkosten  van de boekhouder uit, en  je hebt direct de controle gedaan. Betalen gaat met een paar muisklikken.

 

 

Ja, misschien wel handig voor de betaalde versie van het boekhoudprogramma te gaan. Al weet ik niet hoeveel tijd dit kost, alles inscannen en uploaden is natuurlijk wat meer werk dan een ideal betaling verrichten en de factuur op de mail op te slaan, dat is slechts seconden werk. Of valt dit wel mee?

 

In de zomer heb ik soms niet eens tijd om wekelijks mijn eigen facturen te versturen, in de winter daarentegen heb ik zeeën van tijd, vandaar dat ik nu alle afschriften met de facturen aan het matchen ben en gewoon veel dingen zie ontbreken die hij eigenlijk ook niet kan missen.

Ik zal even om duidelijkheid van de boekhouder vragen of hij hier iets aan bijdraagt of enkel de bedragen op en af trekt en al komen er daardoor onlogische percentages uit de jaarcijfers dat hij zich daar niet om bekommert. Prima, maar dan weet ik dat dit voor mij een klusje is om alles na te lopen in deze periode. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Rik · zei:

Maar doet hij nu dan de BTW aangifte of doe jij dat zelf?

Als hij het doet dan vind ik het inderdaad raar dat hij niet aan de bel trekt dat er facturen missen. Want daar heb je nu de BTW dus niet voor teruggekregen (of hij heeft het a.d.h.v. de bankafschriften gedaan, in welk geval bij mij alle alarmbellen af zouden gaan).

 

En als je het wel zelf doet... ja, dan lijkt me alleen een jaar controle nodig. En als je tussentijds vragen hebt kun je die altijd nog aan hem stellen. Alleen afvinken van bankafschriften (zonder dus daadwerkelijke controle of de bedragen wel overeenkomen met facturen) lijkt mij niet echt 'boekhouden'.

 

Hij doet de btw aangifte. Ik verzamel de door mij ontvangen facturen en geef deze af, samen met de bankafschriften. En mijn eigen verstuurde facturen staan al klaar in mijn boekhoudprogramma. 

 

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
24 minuten geleden, ijscoman zei:

Hij doet de btw aangifte. Ik verzamel de door mij ontvangen facturen en geef deze af, samen met de bankafschriften. En mijn eigen verstuurde facturen staan al klaar in mijn boekhoudprogramma.

Waren bij jou controle de BTW aangiftes dan ook verkeerd? Of waren die missende facturen wel meegenomen in de aangifte? Als ze namelijk wel meegenomen zijn dan telt hij schijnbaar de BTW a.d.h.v. de bankafschriften (wat ik heel vreemd vind voor een boekhouder, tenzij je werkt met een kasstelsel).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Rik · zei:

Waren bij jou controle de BTW aangiftes dan ook verkeerd? Of waren die missende facturen wel meegenomen in de aangifte? Als ze namelijk wel meegenomen zijn dan telt hij schijnbaar de BTW a.d.h.v. de bankafschriften (wat ik heel vreemd vind voor een boekhouder, tenzij je werkt met een kasstelsel).

 

 

De btw aangiftes heb ik niet nagerekend, maar ga er vanuit dat het er niet in zit, 

 

Als ik 500 aan bijv. Hanos heb uitgegeven kan hij niet weten of het hoog of laag btw tarief is zonder de factuur te hebben gezien, dus onmogelijk de juiste btw aangifte doen.

 

Betreft de jaarcijfers heb ik nu ik alle ontbrekende facturen heb verzameld meer kosten dan hij er in heeft staan. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, ijscoman zei:

De btw aangiftes heb ik niet nagerekend, maar ga er vanuit dat het er niet in zit, 

 

Als ik 500 aan bijv. Hanos heb uitgegeven kan hij niet weten of het hoog of laag btw tarief is zonder de factuur te hebben gezien, dus onmogelijk de juiste btw aangifte doen.

 

Betreft de jaarcijfers heb ik nu ik alle ontbrekende facturen heb verzameld meer kosten dan hij er in heeft staan. 

Krijg jij ook nooit een rapportage met saldilijsten en openstaande debiteuren en crediteuren (volgens zijn bijgehouden boekhouding)? Want dan zou je ook kunnen zien dat er crediteurposten betaald zijn waar geen facturen voor zijn (positieve posities voor crediteuren omdat er wel een afschrijving is maar geen factuur tegenover staat).

 

Misschien denkt hij dat hij dat "wel uitzoekt aan het einde van het jaar" :unsure:

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik het wel verwijtbaar. Wat Rik zegt klopt: of hij gebruikt het kasstelsel (maar is niet logisch in jouw geval): of hij werkt enkel dingen uit op basis van aangeleverde facturen, maar dan moet hij er einde jaar achter komen dat bij het maken van de balans je banksaldo niet klopt. Hij kan dat dan oplossen met dingen die in jouw nadeel zijn (of hij boekt het verschil als prive opname, of hij boekt het verschil als kosten zonder factuur en dus zonder BTW terug te krijgen, of hij geeft jou einde jaar een lijst met uitzoekstukken, moet dan een suppletie indienen wat hem weer extra tijd en jou dus geld kost). Voor zover mijn beperkte mening (ligt verder ook nog aan gemaakte afspraken tussen jullie) maar ik denk aan je schrijfstijl te merken dat jij vindt dat je boekhouder dit had moeten doen en dat je "not pleased" ben dat hij facturen heeft gemist, dan wel is vergeten. Wat anderen dan van mening zijn is dus niet geheel relevant. 

 

De boekhouder is iemand waar je blind op moet kunnen rekenen, die met je meedenkt en waarmee je wat mij betreft mee moet kunnen lezen en schrijven. Als er twijfels zijn aan zijn werkwijze (los van of dat terecht of onterecht is) zou ik dat zo snel mogelijk ophelderen in een gesprek en als hij niets doet of zegt om jouw twijfels weg te nemen moet je een andere zoeken. Jij bent immers opdrachtgever en hij werkt in dienst van jou. 

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik geen inscanprogramma, dat kost veel teveel tijd en  zorgt  voor fouten. (Heb zelf Yuki gedraaid naast Snelstart en  daar zaten duizenden euro's verschil in mijn nadeel) Gewoon een goed boekhoudprogramma zoals bijvoorbeeld Snelstart gebruiken. Het intikwerk is exact gelijk aan op de  bank intikken.

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, DaMedia zei:

Bij een accountant zouden de regels strenger zijn.

Helaas, sommige accountants zijn net zo erg.

 

40 minuten geleden, Pieter__VH zei:

De boekhouder is iemand waar je blind op moet kunnen rekenen, die met je meedenkt en waarmee je wat mij betreft mee moet kunnen lezen en schrijven.

Voor de vele ondernemers wel, maar helaas, anderen zitten daar niet echt op te wachten.

Adviezen, waarschuwingen, en het weigeren om duidelijke privé aankopen zakelijk te boeken, worden niet door iedere ondernemer gewaardeerd.
 

5 uur geleden, ijscoman zei:

Vanuit mijn boekhouder komen er nooit vragen na het afgeven van de administratie per kwartaal.

Dan heb je de verkeerde boekhouder, want ook zonder afspraken zijn dit heel gewoon acties die voor iedere boekhouder en accountant vanzelfsprekend zijn.

 

Dit soort van ‘dienstverlening’ onderscheidt de mindere boekhouder van de betere … dus zoek een andere boekhouder.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
18 minuten geleden, Cosara zei:

Voor de vele ondernemers wel, maar helaas, anderen zitten daar niet echt op te wachten.

Adviezen, waarschuwingen, en het weigeren om duidelijke privé aankopen zakelijk te boeken, worden niet door iedere ondernemer gewaardeerd.

Dat probeer ik aan te geven: zoek een match waar je mee kunt lezen en schrijven. Wil jouw boekhouder geen privé dingen als zakelijk boeken maar wil jij dit perse wel: zoek er één die het wel doet (uiteraard hele dikke disclaimer dat dit geen aanrader is, maar meer even om het punt te maken). Als ik een hond zoek zou ik niet uitkomen bij een Stafford, maar er zijn mensen die je met dat ras niet blijer kunt maken. Als ik onbeperkt geld had en een auto wil kopen zou ik niet bij een Porsche uitkomen, toch rijden er veel Porsches. Als ik een nieuw huis zoek zou ik niet in Amsterdam zoeken, toch zijn er talrijke mensen die “mokum” alleen tussen 6 planken verlaten. Als ik mijn kamer wil laten verven vraag ik een kies ik een lokaal bedrijf i.p.v. een beun op marktplaats, etc etc. 
 

Lang verhaal kort: ieder persoon heeft andere idealen en standaarden. Zoveel mensen zoveel wensen. Je familie heb je niet voor het kiezen, sommige ondernemers zijn (nog) niet in de luxe positie om hun klanten te kunnen kiezen (al zou iedere ondernemer dat moeten nastreven), maar bij de bedrijven die jij zelf als ondernemer inhuurt heb je vaak alle invloed. Als een zakelijke samenwerking (geldt voor alle samenwerkingen maar al helemaal voor je boekhouder als zijnde de fundering van je bedrijf) je niet bevalt: beëindigen en iets nieuws zoeken. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Pieter__VH zei:

Persoonlijk vind ik het wel verwijtbaar. Wat Rik zegt klopt: of hij gebruikt het kasstelsel (maar is niet logisch in jouw geval): of hij werkt enkel dingen uit op basis van aangeleverde facturen, maar dan moet hij er einde jaar achter komen dat bij het maken van de balans je banksaldo niet klopt. Hij kan dat dan oplossen met dingen die in jouw nadeel zijn (of hij boekt het verschil als prive opname, of hij boekt het verschil als kosten zonder factuur en dus zonder BTW terug te krijgen, of hij geeft jou einde jaar een lijst met uitzoekstukken, moet dan een suppletie indienen wat hem weer extra tijd en jou dus geld kost). Voor zover mijn beperkte mening (ligt verder ook nog aan gemaakte afspraken tussen jullie) maar ik denk aan je schrijfstijl te merken dat jij vindt dat je boekhouder dit had moeten doen en dat je "not pleased" ben dat hij facturen heeft gemist, dan wel is vergeten. Wat anderen dan van mening zijn is dus niet geheel relevant. 

 

De boekhouder is iemand waar je blind op moet kunnen rekenen, die met je meedenkt en waarmee je wat mij betreft mee moet kunnen lezen en schrijven. Als er twijfels zijn aan zijn werkwijze (los van of dat terecht of onterecht is) zou ik dat zo snel mogelijk ophelderen in een gesprek en als hij niets doet of zegt om jouw twijfels weg te nemen moet je een andere zoeken. Jij bent immers opdrachtgever en hij werkt in dienst van jou. 

 

Hier nog niet aan gedacht. Hij kan er in feite niet om heen als de balans op het banksaldo niet klopt. Heel benieuwd hoe hij dit precies oplost, ik vrees een privé opname want dat is de makkelijkste weg.

 

De lijst uitzoekstukken was prima geweest, dan had ik dit topic niet hoeven openen. Hier en daar een klein bedrag zou ik mij niet druk om maken, ik vergeet bijv. heel vaak de factuur van het gebruik van de zakelijke rekening erbij te voegen. Maar het is op het einde jaar onmogelijk dat dit totaalbedrag minder is geworden vergeleken het bedrag vorig jaar dus zou vooral hij in één oogopslag zien dat er wat ontbreekt. Dit niet doorgeven onder mom van "tja ik zie het wel, maar hoef het niet te verklappen" is niet de relatie die ik zoek met iemand die ik inhuur mijn admin in orde te maken. Daar hoort imo een zekere controle bij dat alles voor 99% erbij zit. Anders kan ik beter einde jaar zelf alle getallen doorgeven dat hij enkel de ib aangifte en jaarcijfers in orde maakt. De cijfers bij elkaar optellen lukt iedereen wel. 

 

Ik ben bijna klaar zelf uit te pluizen wat mijn kosten zijn geworden, en dan zal ik die even vergelijken met zijn jaarcijfers en aankaarten wat er ontbreekt met de vraag of hij dit ook over het hoofd heeft gezien. Als dit niet bij zijn taak hoort, neem ik aan dat hij dit dan ook zal vertellen. Ik schat zo'n ruime 2000 euro aan ontbrekende kosten. En natuurlijk ook gemiste btw teruggave. 

Gelukkig ontvang ik tegenwoordig bijna alle facturen per mail dat dit bijna niet meer gemist kan worden in de toekomst.  

 

 

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, ijscoman zei:

en dan zal ik die even vergelijken met zijn jaarcijfers en aankaarten wat er ontbreekt met de vraag of hij dit ook over het hoofd heeft gezien.

O ja. En we hebben het hier dus over 2022. Daar zijn al jaarcijfers voor? Dubbel Yikes. Want dan hadden die vragen natuurlijk allang naar boven moeten komen. Over het lopende jaar 2023 kan ik me nog iets voorstellen... maar dit :angry:

 

2022 kan dus opnieuw gedaan worden (extra kosten), suppletie btw (extra kosten), voorgaande jaren controleren (extra kosten). Nee, ik zou het wel weten...

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, ijscoman zei:

Hij kan er in feite niet om heen als de balans op het banksaldo niet klopt.
Heel benieuwd hoe hij dit precies oplost, ik vrees een privé opname want dat is de makkelijkste weg.

Niet alleen de gemakkelijkste weg, maar zonder navraag en nazending van ontbrekende facturen is dit de enigste oplossing … en daarmee ontkomen wij niet aan de verantwoordelijkheid van zowel de boekhouder als ook van de ondernemer zelf.

 

Na ontvangst van facturen die een onduidelijk zakelijk karakter dragen, behoort de boekhouder te beoordelen of vragen tot welke categorie de aankopen behoren … zakelijk of privé. Niet alle betalingen die via de zakelijke bankrekening plaatsvinden zijn per definitie zakelijke aankopen. Klakkeloos aankopen inboeken is iets waar menig boekhouder, als ook menig accountant, zich aan schuldig maakt, hetzij zelf of door een gebrekkige interne instructie of controle van het uitvoerend personeel.

Een en ander neemt niet weg dat de ondernemer een net zo grote eigen verantwoordelijkheid draagt,  en behoort te zorgen voor een zo volledig mogelijk informatievoorziening naar de boekhouder toe. Dat vertrouwen op lezen en schrijven waar hier zo vaak over wordt gesproken is zonder uitzondering een tweerichtingsverkeer. 
 

Voor zowel de ondernemer als ook voor de boekhouder geldt … maak over en weer duidelijk afspraken over de uit te voeren taken van beiden … wat verwacht de ondernemer van de boekhouder en vice versa, de boekhouder van de ondernemer. Aan alles hangt een prijskaartje. 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
14 uur geleden, Cosara zei:

Dan heb je de verkeerde boekhouder, want ook zonder afspraken zijn dit heel gewoon acties die voor iedere boekhouder en accountant vanzelfsprekend zijn.

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

 

Bij het verwerken van de bankafschriften ontstaat een lijst met ontbrekende facturen/bonnen.
Die stuur ik als Excel-bestand naar de klant.

Bij elke regel kan deze zo nodig een opmerking plaatsen.
Vaak moeten facturen nog worden gedownload of vanuit email worden doorgestuurd.

aangepast door Lex van Roode

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Rik · zei:

O ja. En we hebben het hier dus over 2022. Daar zijn al jaarcijfers voor? Dubbel Yikes. Want dan hadden die vragen natuurlijk allang naar boven moeten komen. Over het lopende jaar 2023 kan ik me nog iets voorstellen... maar dit :angry:

 

2022 kan dus opnieuw gedaan worden (extra kosten), suppletie btw (extra kosten), voorgaande jaren controleren (extra kosten). Nee, ik zou het wel weten...

 

 

Ach nee. Dit is geen persoon van uurtje factuurtje. We hebben vaste tarieven per kwartaal.

 

De ontbrekende facturen verwerken voor 2022 om de ib in orde te kunnen maken en we kunnen het weer afronden. De vraag was enkel of het vanzelfsprekend is dat er niet/wel wordt gecontroleerd, de rest weet ik wel af te handelen. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

Het zegt natuurlijk veel dat je hier zelf achter moet komen en achteraan moet gaan. Als je er niet zelf achter gekomen was, dan was er dus gewoon een incorrecte ib aangegeven (even afgezien van het feit dat de ob aangiftes al niet correct zijn). Heb je daar een boekhouder voor?

 

Dus nee, dit is niet normaal (tenzij je dit zo afgesproken hebt :wink:).

 

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Cosara zei:

Niet alleen de gemakkelijkste weg, maar zonder navraag en nazending van ontbrekende facturen is dit de enigste oplossing … en daarmee ontkomen wij niet aan de verantwoordelijkheid van zowel de boekhouder als ook van de ondernemer zelf.

 

Na ontvangst van facturen die een onduidelijk zakelijk karakter dragen, behoort de boekhouder te beoordelen of vragen tot welke categorie de aankopen behoren … zakelijk of privé. Niet alle betalingen die via de zakelijke bankrekening plaatsvinden zijn per definitie zakelijke aankopen. Klakkeloos aankopen inboeken is iets waar menig boekhouder, als ook menig accountant, zich aan schuldig maakt, hetzij zelf of door een gebrekkige interne instructie of controle van het uitvoerend personeel.

Een en ander neemt niet weg dat de ondernemer een net zo grote eigen verantwoordelijkheid draagt,  en behoort te zorgen voor een zo volledig mogelijk informatievoorziening naar de boekhouder toe. Dat vertrouwen op lezen en schrijven waar hier zo vaak over wordt gesproken is zonder uitzondering een tweerichtingsverkeer. 
 

Voor zowel de ondernemer als ook voor de boekhouder geldt … maak over en weer duidelijk afspraken over de uit te voeren taken van beiden … wat verwacht de ondernemer van de boekhouder en vice versa, de boekhouder van de ondernemer. Aan alles hangt een prijskaartje. 

 

Volgens mij gaat het nergens over facturen die een onduidelijk zakelijk karakter hebben, althans dat is bij mij niet van toepassing.

 

Ik zie nog meer reacties over de "verantwoordelijkheid tegenover de belastingdienst". Ik heb en hou zelf de touwtjes in handen en niks wordt doorgestuurd nadat ik goedkeuring geef, dus die verantwoording zal ik ook nooit blind aan een boekhouder over laten.

 

Ik ben wel van mening dat controle of alle facturen aanwezig zijn erbij hoort, want ik heb liever dat we dit beiden doen zodat er ook echt niks gemist kan worden. 

Bedankt voor de reacties, ik kan hier mee vooruit. 

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Rik · zei:

Het zegt natuurlijk veel dat je hier zelf achter moet komen en achteraan moet gaan. Als je er niet zelf achter gekomen was, dan was er dus gewoon een incorrecte ib aangegeven (even afgezien van het feit dat de ob aangiftes al niet correct zijn). Heb je daar een boekhouder voor?

 

Dus nee, dit is niet normaal (tenzij je dit zo afgesproken hebt :wink:).

 

 

Daarom verwacht ik ook als antwoord dat hij dit niet actief doet. Doet hij dit wel, is hij er niet geschikt voor of aan het jokken. Maar al zou ik een nieuwe boekhouder onder de arm nemen die het wel doet/gaat doen, zal ik het zelf ook nog zelf nalopen. Ik heb het bijna afgerond en ben dan erg benieuwd naar zijn reactie. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.