• 0

2 motoren in 2024 zakelijk kopen (eenmanszaak)

Hi allen,

ik wil dit jaar 2 motoren zakelijk kopen (waarom: omdat het kan en ik niet kan kiezen) waarvan ik de ene 90% zakelijk ga gebruiken en de 2e voor 75% zakelijk zal gebruiken. (woon werkverkeer van huis naar kantoor)

Nu is het idee om ze beiden op de zaak te zetten. Ik heb verder geen andere vervoersmiddelen op de zaak staan, wel heb ik een privé auto die ik ook zakelijk gebruik en daar vergoed ik mij naar privé €0,23 per KM voor. Omdat ik al mijn zakelijke KM's registreer, aangezien ik die voor 95% ook door factureer aan mijn opdrachtgevers, is het makkelijk bij te houden welke zakelijke rit met welk van de 3 vervoersmiddelen is gedaan. Uiteraard registreer ik de KM standen begin en het eind van het jaar van alle vervoersmiddelen, ook privé.

Dit is mijn 2e jaar als IB ondernemer (dus geniet nog startersaftrek), verder heb ik een LAT relatie (ook een motorrijdster ;-) ), maar er is niemand anders op mijn woonadres ingeschreven.

Wanneer ik die 2 motoren koop (stel €10k ex. per motor) kan ik de BTW terugvragen voor beide motoren, gebruik maken van de KIA voor een investeringsbedrag van €20k en aangezien ik dit jaar nog de startersaftrek kan toepassen, willekeurig de €20k in 1x afschrijven tot nihil, om zo een optimaal liquiditeitsvoordeel te verkrijgen in 2024. (eventuele boekwinst zal over x-aantal jaar, bij de verkoop, weer mee tellen met de winst, daar ben ik mij van bewust).

Mijn vraag is of de fiscus hier nog een probleem van kan maken?

Moet ik nu over beiden motoren bijtelling rekenen? Bij auto's weet ik dat het alleen één auto is, die met de hoogste bijtelling.

Bedankt voor jullie reacties.

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

• 0
10 uur geleden, Barry010 zei:

Bij auto's weet ik dat het alleen één auto is, die met de hoogste bijtelling.

Als een eenmanszaak bereken je bijtelling voor elke zakelijke auto die ook privé wordt gebruikt. Dat geldt ook voor elke motor.

De bijtelling van een motor is echter op de werkelijke kosten voor privégebruik gebaseerd, terwijl bij een auto sprake is van een forfaitaire bijtelling.

Mijn vraag is of de fiscus hier nog een probleem van kan maken?

Hoewel de Belastingdienst zich normaliter niet bemoeit met de kosten die je voor je onderneming maakt, kan zij de zakelijkheid van de aankoop in twijfel trekken, zeker als er sprake is van 2x btw terugvragen, 2x KIA toepassen en 2x willekeurige afschrijving toepassen.

Kosten maken voor de aankoop van een auto, motor en fiets van de zaak zijn nog wel te verdedigen. Elk van deze vervoersmiddelen heeft zo z’n eigen toepassingen voor gebruik. Tegelijkertijd 2 motoren kopen en alle fiscale voordelen claimen, daar zal de Belastingdienst toch wel vraagtekens bij gaan zetten, en zonodig handelend optreden door de aftrek van kosten, BTW en KIA te weigeren.

ik wil dit jaar 2 motoren zakelijk kopen

(waarom: omdat het kan en ik niet kan kiezen)

waarvan ik de ene 90% zakelijk ga gebruiken en de 2e voor 75% zakelijk zal gebruiken. (woon werkverkeer van huis naar kantoor)

Dat pleit voor onzakelijke kosten … en daarmee een (mogelijk) probleem.

Advies is om toch maar een keuze te maken of de tweede motor privé te kopen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Maar ik gebruik beide motoren hoofdzakelijk zakelijk (> 10% en ik zal er met elk ook ruim meer dan 500km per jaar mee rijden). Ik kan een km registratie van de zakelijke ritten overleggen.

Wanneer ik nu besluit om als 3e optie een motor te kopen twv €30k ex. btw, en alle aftrekposten hierop los laat (KIA, willekeurige afschrijving), dan is dit per saldo nadeliger voor de staatskas dan 2 motoren van elk €10k. Zegt de fiscus dan ook dat een motor van €10k voldoende is voor zakelijke doeleinden en fluiten ze mij terug? (ik weet dat het antwoord uiteraard 'nee' is)

• 0

Een auto + motor + fiets van de zaak is verdedigbaar, alle drie hebben een ander bereik.

Maar je kunt maar 1 voertuig tegelijk rijden, dus twee auto's, motoren of fietsen heeft dan geen zin, je hebt er immers al eentje. Ik neem aan dat de belastingdienst het op die manier bekijkt.

Een motor van 30K is geen probleem, 2 motoren van elk 10K wel, hoe krom dat ook klinkt.

• 0

Er is genoeg geschreven over 2 auto's van de zaak (DGA) en de bijtelling etc., dat kan gewoon (en dan heb ik het niet over een personenauto en een bestelbus, maar 2 personen auto's), mits iedere auto >10% voor zakelijk wordt gebruikt.

Dan moet dit toch ook voor 2 motoren gelden? (maar hier kan ik dus niks concreets over terugvinden)

• 0
42 minuten geleden, wimj zei:

Het is wellicht een beetje gezocht, maar een hele kleine auto voor bezoek in het centrum van een nabij gelegen stad, en een comfortbele auto voor een bezoek van die klant in Munchen?

Ik denk dat daar de schoen wringt. TS heeft nog niet aannemelijk gemaakt, waarom het in zijn geval goed verdedigbaar zou zijn, behalve ‘omdat het kan.’ Ergo: niet onmogelijk, maar het roept de nodige vragen op.

• 0
21 minuten geleden, Signature zei:

TS heeft nog niet aannemelijk gemaakt, waarom het in zijn geval goed verdedigbaar zou zijn, behalve ‘omdat het kan.’ Ergo: niet onmogelijk, maar het roept de nodige vragen op.

Dat dus. Als de ene motor bijvoorbeeld voornamelijk de zomermotor  is en de andere meer de pekelfiets lijkt me het zakelijk gebruik van 2 motoren prima verdedigbaar... zolang je maar een goed verhaal hebt over het hoe en waarom.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0
45 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Dat dus. Als de ene motor bijvoorbeeld voornamelijk de zomermotor  is en de andere meer de pekelfiets lijkt me het zakelijk gebruik van 2 motoren prima verdedigbaar... zolang je maar een goed verhaal hebt over het hoe en waarom.

Qua KM registraties is dit op papier prima te verdedigen en aan te tonen, dat ik de ene motor voornamelijk in april tm september rij en de andere van oktober tm maart. Ik noteer gewoon per rit of ik met motor 1, motor 2 of de privé auto ben gegaan. Die laatste als het echt heel slecht weer is. 

• 0
18 minuten geleden, wimj zei:

Dat klinkt beter dan: “Omdat het kan”, of “Ik kan niet kiezen”.

Tegenover de fiscus beter te verdedigen idd.

Dat ik een (niet samenwonende) vriendin heb, die ook graag motor rijdt en vast weleens een motor van mij wil lenen, doet in deze niet ter zake neem ik aan.....?

• 0
42 minuten geleden, Barry010 zei:

Dat ik een (niet samenwonende) vriendin heb, die ook graag motor rijdt en vast weleens een motor van mij wil lenen, doet in deze niet ter zake neem ik aan.....?

Inderdaad, daar is weinig zakelijk aan.

• 0
42 minuten geleden, Barry010 zei:

Tegenover de fiscus beter te verdedigen idd.

Dat lijkt mij een eenzijdige (voor jou gunstige) uitleg van de feiten en omstandigheden. Dat zou immers ook als een tegenargument gebruikt kunnen worden. Ik zie trouwens nog steeds geen overtuigende zakelijke redenen. Hoewel je nogmaals hebt aangegeven dat je de kilometers kunt specificeren en aantonen, betwijfel ik of dit voldoende is. 

• 0
1 uur terug, Signature zei:

Dat lijkt mij een eenzijdige (voor jou gunstige) uitleg van de feiten en omstandigheden. Dat zou immers ook als een tegenargument gebruikt kunnen worden. Ik zie trouwens nog steeds geen overtuigende zakelijke redenen. Hoewel je nogmaals hebt aangegeven dat je de kilometers kunt specificeren en aantonen, betwijfel ik of dit voldoende is.

Dat dus ...

2 uur geleden, Barry010 zei:

Qua KM registraties is dit op papier prima te verdedigen en aan te tonen, dat ik de ene motor voornamelijk in april tm september rij en de andere van oktober tm maart. Ik noteer gewoon per rit of ik met motor 1, motor 2 of de privé auto ben gegaan. Die laatste als het echt heel slecht weer is.

2 uur geleden, wimj zei:

Dat klinkt beter dan: “Omdat het kan”, of “Ik kan niet kiezen”.

... maar ook niet meer dan dat.

Het is en blijft misbruik maken van fiscale regelingen waarvoor die niet zijn bedoeld ... en dat zal de Belastingdienst steeds kritischer gaan beoordelen. Gaat de Belastingdienst daarmee op de stoel van de ondernemer zitten? Ja, een beetje wel. Het heeft alles te maken met winsten afromen en  subsidies opstrijken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

• 0
(aangepast)

Ik heb toch besloten om het bij één motor op de zaak te houden, iedereen bedankt voor het meedenken!

Ik ben nog even aan het voortborduren op deze casus inzake de bijtelling voor privégebruik IB icm met willekeurige afschrijving. De bijtelling privégebruik voor een motor gaat op basis van de werkelijke kosten per KM (incl. afschrijving) in een fiscaal jaar.

Nu verwacht ik medio november mijn motorrijbewijs te hebben behaald en wil dan zakelijk een motor aanschaffen welke begin december zal worden afgeleverd. Ik kan hierop willekeurig afschrijven omdat ik een starter ben. Verwachte gebruiksduur is 15 jaar met een restwaarde (schroot) van €500. Ik ga de motor dus grotendeels in 1x afschrijven in 2024. 

Ik verwacht niet privé te rijden in december, dus heb geen bijtelling in 2024. (ondanks de werkelijke hoge afschrijvingskosten in 2024). In de jaren na 2024 zijn mijn werkelijke kosten beperkt tot onderhoud, brandstof, verzekering en MRB. Ik heb geen afschrijvingskosten meer, dus de bijtelling vanaf 2025 voor privé gebruik zal relatief laag zijn.

Zie ik dit zo correct, of mis ik iets?

aangepast door Barry010
  • 0
7 minuten geleden, Barry010 zei:

Zie ik dit zo correct, of mis ik iets?

Correct …

… wel een kilometeradministratie bijhouden.

• 0

En als ik de motor wel volledig betaal eind 2024, maar pas laat leveren in maart 2025, dan kan ik volgens mij nog steeds in 2024 willekeurig afschrijven toch? Dit volgens de uitleg van de fiscus op de website:

'Als u het bedrijfsmiddel direct na investering in gebruik neemt, mag u meteen beginnen met afschrijven. Neemt u het bedrijfsmiddel nog niet in gebruik, dan mag u maximaal afschrijven over het bedrag dat u in het investeringsjaar hebt betaald'

• 0
38 minuten geleden, Barry010 zei:

Ik kan hierop willekeurig afschrijven omdat ik een starter ben.

Dat kan zijn, maar dat trucje werkt niet om de kosten in de jaren daarna te drukken. Bij de werkelijke KM kosten blijven de gevolgen van versneld afschrijven buiten aanmerking

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hi Joost,

Kan ik dat ergens terugvinden of lezen? Voor de bijtelling prive gebruik voor de BTW kan ik dit wel zo teruglezen, voor de IB lees ik alleen dat per jaar de werkelijke (fiscale) kosten moeten worden bepaalt per KM. Heeft de fiscus binnen de IB dan 2 verschillende definities van 'werkelijke' kosten?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar