• 0

tijdsindeling, werken van 9 tot 5 of dag en nacht

dag allemaal,

ik ben even nieuwsgierig. hoe delen jullie de tijd in? Werken jullie wanneer het jullie uitkomt, dus soms 's middags vrij en dan 's avonds nog wat doen, 's weekends ook nog wat afhandelen, etc? Of juist stipt van 9 tot 5, 's avonds vrij en dan dus ook echt niet meer werken? Heb je er ook een reden voor?

 

Ikzelf vond het in het begin juist leuk dat je zelf je tijd kan indelen, dus 's ochtends beetje uitslapen en lekker doorwerken tot 's avonds laat. Doordeweeks lekker winkelen (want dan is het rustig bij de winkels ;) ) en 's weekends nog wat afmaken. Maar ik vraag me af of het echt efficient is. Het is overdag wel erg verleidelijk eens wat anders dan werk te doen, uitslapen geburt ook wel erg vaak nu het zo donker 's ochtends is. En dan heb je 's avonds weer een afspraak met vrienden en dan is de dag alweer voorbij en heb je niet eens veel gedaan. En het voelt dan vaak alsof je je ter pletter werkt, maar als je gaat kijken hoeveel uren je in je dag heb besteed, valt het misschien wel weer mee. Ik vraag me daarom af of het niet toch beter is volgens een vaste tijdschema te werken, dus netjes vroeg op, op redelijk vaste tijden pauze, en 's avonds lekker vrij. Want ik merk wel dat als ik tot 's avonds 10 a 11 uur heb gewerkt, ik vaak niet zo lekker slaap. Plus vaak zijn er allerlei leuke dingen die je wil doen, maar ja dit en dit moet nog af en dan doe je dat toch maar. En dan voelt het alsof je altijd aan het werk ben, ik denk dat daardoor je motivatie op 'n gegeven moment wel daalt.

 

Iig, ben benieuwd of anderen hier ook last van hebben.

Laat ik maar over werk ophouden en eens op tijd naar bed gaan, proberen morgen vroeg op te staan. ;) ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zelf werk ik minimaal 8 uur per dag, indien mogelijk. Tijden varieren, hierbij is het wel zo dat klanten tussen 9.00 uur en 23.00 uur voor van alles en nog wat kunnen bellen. Meestal sta ik 's ochtends rond 9 uur op en werk dan tot een uur of 2 's nachts, op zaterdag slaap ik weer wat meer (geen telefoniche support voor dingen die tot maandag kunnen wachten in het weekend). Bevalt me zeer goed.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het antwoord in je eigen post al hebt weergegeven: je draait de meest efficiente uren als je een 9-5 ritme hebt.

 

Persoonlijk probeer ik dat ritme waar mogelijk aan te houden en het liefst meer te werken dan dat. Ik vind het heerlijk om om 3 uur 's nachts nog even die hersenspinsel uit te werken en dan weer mijn (nog warme) bed in te kruipen. De wekker de volgende ochtend is dan half zo erg omdat je weet dat er wat voor je wacht. Het blijft toch altijd een kwestie van jezelf motiveren en disciplineren, als je dat niet kan wordt uren draaien toch een lastige bezigheid.

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
  • 0

Dicipline is erg belangrijk. Zoals je zelf al aangeeft kan je je eigen tijd indelen en dat heeft voordelen. Vrienden en je omgeving kunnen dat vaak niet en dat gaat niet goed samen. Vrienden, sport, familie, etc. zijn toch zaken die je in de avonden of weekends aangaat.

 

Uiteraard is het afhankelijk van je bedrijf en de verwachting van je klanten. Een een paar avonden of nachten doorwerken is geen probleem, maar ik ben ervan overtuigd dat een vast schema het meest effectief is. Zelf sta ik iedere ochtend om 6.30 uur op en heb daarmee een lekkere lange dag voor de boeg. Avonden en weekends probeer ik toch voor vrienden, sport en uiteraard mijn vriendin te reserveren.

 

Hou je effectieve uren eens bij en probeer het allemaal eens uit. Een overzicht maken van al je activiteiten of bezigheden geeft een goed inzicht in de knelpunten (snel afgeleid of teveel met andere zaken bezig?). Stel doelen aan het begin van de dag (of eind van de vorige dag) en stop niet eerder tot je die bereikt hebt!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer het 9 - 6 aan te houden om beetje regelmaat te houden. Maar omdat veel van mijn/onze klanten of heel vroeg in de ochtend (Azie) of later op de middag/avond (US) kontakt opnemen is het wat lastig dit strikt te houden.

 

En dan zijn er inderdaad die hersenspinsels die ineens midden in de nacht opduiken. Ideeen waar je al langer over nagedacht hebt/had die ineens een oplossing hebben ;D

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Vaak ben je de hele dag heel druk geweest en weet je het niet allemaal meer. Het kan helpen voor jezelf eens een paar dagen bij te houden en te categoriseren wat voor werk je allemaal doet.

 

Vervolgens maak je een overzicht van het soort werk dat je eigenlijk zou moeten doen, als voorbeeld een percentuele weekindeling:

administratie 10% van de tijd;

netwerken 10% van de tijd;

acquisitie: 20% van de tijd;

strategie/lange termijn 5% van de tijd;

personele zaken 10% van de tijd;

productie 45% van de tijd.

 

Nogmaals dit is zomaar een voorbeeldje.

 

Dan analyseer je je bestede tijd tegen je doelstellingen, en kom je er dus achter of je je wel met de goede zaken hebt bezig gehouden. Door dit inzicht kan je zelf beter gaan sturen en meer planmatig te werk gaan. Ook het sturen in tijdstippen (wanneer wil ik wat voor soort werk doen) wordt dan makkelijker.

 

Op deze wijze voelt het minder druk (omdat je echt tijd besteed aan de keuzen welk soort werkzamheden wil/moet ik allemaal uitvoeren) en kan je meer efficient gaan plannen. De tijdstippen en zelf-motivatie komen dan vanzelf bovendrijven.

 

Spreekt dit aan?

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik werk over het algemeen wanneer het me uitkomt, maar het is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid projecten die ik heb.

 

Ik ben absoluut geen ochtendmens, dus kom ik er om een uur of 9, half 10 uit, zit een kwartiertje met een kop koffie naar het ontbijtjournaal te kijken, en ga dan achter mijn PC zitten.

 

Omdat ik niet langzaam kan werken is het vaak rond een uur of 4 wel redelijk op - dan heb ik dus 5 tot 6 uur heel intensief zitten programmeren, en vind ik het weer leuk geweest voor die dag.

 

Omdat ik werk om te leven in plaats van andersom ga ik niet 's avonds ook nog werken als dat niet strikt nodig is. Alles bij elkaar een redelijk relaxed ritme, dus...

Link naar reactie
  • 0

Hallo Anna en anderen,

 

Wel leuk in dit kader is wellicht een persbericht van het Economisch Instituut Midden en Kleinbedrijf dat me vandaag bereikte. Ik ben benieuwd in hoeverre jullie jezelf hierin herkennen.

 

Karen (werkt een uurtje of 35-40 per week en genoot in 2005 van ongeveer 25 vakantiedagen)

 

*****

Persberichten:

Ondernemers gunnen zichzelf weinig vrije tijd

publicatiedatum: di 10 jan 2006

 

Ondernemers in het Nederlandse MKB maken lange werkweken.

Uit onderzoek van EIM komt naar voren dat er - gemiddeld genomen - 54 uur per week wordt gewerkt: 47 uur doordeweeks en 7 uur in het weekend. Slechts 15 % van de ondernemers werkt 36 uur of minder per week. Ondernemers geven zichzelf ook weinig vakantiedagen cadeau. Gemiddeld gaat ondernemend Nederland 17 dagen per jaar op vakantie.

 

Lange werkweken

Ongeveer 15% van de ondernemers in het MKB werkt gemiddeld 36 uur of minder per week, 26% werkt gemiddeld 60 uur of meer per week, terwijl de overgrote meerderheid van de ondernemers (59%) tussen de 36 en 60 uur per week werkt. Ondernemers in de horeca werken het langst: ze maken weken van 62 uur. Ondernemers in de overige dienstverlening werken daarentegen 'slechts ' 46 uur per week.

 

Korte vakanties

Gemiddeld gaat ondernemend Nederland 17 dagen per jaar op vakantie. Ondernemers die meer dan 80 uur per week werken, gunnen zichzelf het minst aantal vakantiedagen: 10 dagen. Ondernemers met min of meer normale werkweken van 21 tot 36 uur per week hebben vieren het langst vakantie met 19 vakantiedagen per jaar.

 

Meeste uren zitten in uitvoerend werk

In het onderzoek is gevraagd naar de tijdsbesteding in de week voorafgaande aan het interview. Het overgrote deel van de ondernemers besteed de meeste tijd aan uitvoerende werkzaamheden, gemiddeld genomen ruim 26 uur. Verder besteed een ruime meerderheid van de ondernemers relatief veel tijd aan het werven van nieuwe klanten en aan boekhouden: 7 uur. Met de administratieve lastendruk was tweederde van het MKB in de week voor het interview bezig: gemiddeld 2,5 uur. In de horeca was de administratieve lastendruk het hoogst met 3 uur per week.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat ik vooral heb ik dat ik soms te inefficient bezig ben met nadenken. Als ik bijvoorbeeld een nieuw project heb (bijvoorbeeld een website-idee uitwerken) ben ik gewoon wat aan het rondstruinen op sites die op het idee lijken enzovoorts. Daar gaat heel veel tijd inzitten maar is zo ultiem belangrijk om straks met een vernieuwend concept te komen. Daardoor lijkt het soms of ik gewoon een dag lang niets heb gedaan. De dagen daarop kan je gewoon als een kip-zonder-kop doorwerken omdat het concept dan staat.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Tsja - ik ga in maart pas van start, ben erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Ik heb nogal workaholische trekjes, namelijk ;D

 

In mijn huidige baan (advocaat) is het bons moeurs om het altijd maar druk te hebben en alleen maar met werk bezig te zijn. Ik hoop meer tijd vrij te maken voor leven in het algemeen door mezelf een minimum aantal taken per dag te stellen. Eerst x, y en z doen, daarna naar eigen inzicht verder spelen.

 

Da's de theorie.... ben benieuwd hoe de zelf opgelegde regelmaat voor jou gaat werken, Anna!

Link naar reactie
  • 0

@Venture Capital Coach: een vriendin heeft iets soortgelijks aangeraden, namelijk volgens vaste schema werken. Bv maandag administratie, dinsdag productie, woensdag netwerken, etc. Het handige hiervan is dat dingen met lage prioriteit maar wat nu wel eenmaal regelmatig moeten gebeuren dan toch regelmatig gedaan worden. Voorbeeld is boekhouding, je hoeft maar 1x per jaar aangifte te doen, maar het is wel stuk handiger als je het wekelijks doet. Boekhouding schiet bij mij dan ook vaak erin, want ja dat levert niet geld op, ik wil mijn producten online zetten, dat levert geld op en dat maakt klantjes blij! ;) Maar denk dat werken volgens vaste schema wel beter is, omdat allerlei extra taken anders steeds erbij inschieten. Op zo 'n manier hou je alles bij en loop je niet te ver achter.

 

Wat de persbericht betreft: ik heb 'n keer gehoord dat ziekenfonds (ooit ;) nu niet meer :( ) goedkoper was voor zelfstandige ondernemers, aangezien zij vaak sneller er bovenop zijn. Volgens mij is er meer wil om weer te werken. Je kan immmers niet even ziekmelden, je gaat er snel weer hard tegenaan om alles in te halen. Plus vooral, je kan helemaal in je eigen tempo werken. Dus vlak na je ziekte begin je dan al 'n beetje met werken, dat gaat volgens mij lastiger als je voor 'n baas werkt, ik denk dat de drempel dan hoger is. En ik bedoel niet 1 weekje griep, maar meer als er iets heel ernstigs is gebeurd of bv zware kuren heb gehad.

 

 

Ik denk dat het ook veel uitmaakt of je goed genoeg priotiseert. Dingen die niet zo belangrijk zijn / weinig opleveren moet je niet teveel tijd in stoppen, en verder vooral kijken hoe je tijd kan besparen. Maar ja, waar haal je de discipline vandaan...Ikzelf doe meestal liever waar ik zin in heb, dan wat het meest belangrijk is...En heb mezelf erin betrapt dat ik soms veel tijd erin stopt om kosten te besparen, en dan zijn de bespaarde kosten zo weinig en de tijd zoveel, waardoor het eigenlijk niet de moeite waard is.

 

Wat voor mij de laatste tijd helpt, is een prioriteitenlijstje bijhouden. Ik heb het verdeeld in categorieen, met dus de goede voornemen iedere dag aan een andere categorie te werken. Voorbeelden van categorieen zijn promotie, boekhouding, assortiment, etc. Ik geef dan aan hoe snel het af moet (zsm, binnen 1 week of bv binnen 1 maand) en hoeveel tijd het ongeveer kost (half uur, 6 uur, etc). Op zo 'n manier kan je al je ideeen handig noteren en kan je op de dag dat je eraan hoort te werken meteen zien wat zoal gedaan moet worden. Stel je hebt nog net een uurtje over, dan kan je kijken welke dingen weinig tijd kosten en of je die dus nog kan doen. Vooral het afstrepen dat het is gedaan is leuk. ;D

 

http://www.coach-voor-ondernemers.nl/zaakoporde.htm vind ik ook wel handig trouwens.

Link naar reactie
  • 0

Fijn dat je er wat aan hebt.

 

Wat ook kan helpen, is alle activiteiten in 4 categoriën verdelen:

 

1. urgent en belangrijk (die moet je meteen doen).

2. niet urgent, wel belangrijk (inplannen, deze acties geven je energie)

3. urgent en onbelangrijk (delegeren, maar in je eentje gaat dat niet. deze activiteiten vreten je energie op).

4. niet urgent en niet belangrijk (gewoon niet doen, weggooien).

 

Probeer zoveel mogelijk in box 2 te komen, die zijn namelijk leuk en geven energie. Realiseer je dat er onontkoombaar minstens 10% box 1 werk is en 30% box 3 werk.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

De meeste afspraken heb ik overdag, dus daar kan ik niet omheen. Maar de meeste productieve uren maak ik tussen 20:00 en 7:00 ('s avonds en 's nachts dus). Ik vind het een groot voordeel dat er 's nachts bijna nooit mensen bellen (af en toe andere nachtwerkers), dat de Higherlevels zijn uitgestorven, dat de winkels dicht zijn, dat er niets op TV is, dat er geen auto's rijden en dat er geen storende mensen om me heen zijn. Ik kan wel de discipline opbrengen overdag te werken, maar weet dat ik vanwege de rust 's nachts veel productiever ben, discipline of niet.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd niets doe. Ik heb nog veel werk te doen maar schuif het steeds op: "Ach ik doe het morgen wel". Na een week kijk ik terug en merk ik dat ik nog steeds niets ben opgeschoten. 's Nachts in bed denk ik: "Ok nu heb ik de energie, morgen ga ik dit en dit doen" waarna ik 's morgens na het wakker worden weer de hele dag niets doe. Ik wil het wel doen, maar het is net of een kracht mij tegenhoud ;D

 

Vroeger had ik de discipline nog. Ik heb geprobeerd om mijzelf discipline bij te brengen maar tevergeefs. Ik wil het wel, maar de laatste paar weken lukt het mij niet. Ik denk aan lichamelijke problemen. Maar mischien heb ik het mis. Als ik bijvoorbeeld energiedranken zoals Redbull benuttig heb ik weer zin om er tegen aan te gaan, maar na een tijdje verdwijnt dit gevoel weer.

 

Iemand enige ideeën hoe ik mezelf discipline kan bijbrengen?

 

Link naar reactie
  • 0

De meeste afspraken heb ik overdag, dus daar kan ik niet omheen. Maar de meeste productieve uren maak ik tussen 20:00 en 7:00 ('s avonds en 's nachts dus). Ik vind het een groot voordeel dat er 's nachts bijna nooit mensen bellen (af en toe andere nachtwerkers), dat de Higherlevels zijn uitgestorven, dat de winkels dicht zijn, dat er niets op TV is, dat er geen auto's rijden en dat er geen storende mensen om me heen zijn. Ik kan wel de discipline opbrengen overdag te werken, maar weet dat ik vanwege de rust 's nachts veel productiever ben, discipline of niet.

 

Heb hetzelfde; overdag studeer ik en werk ik aan andere dingen en 's nachts programmeer ik. Meestal tot een uur of 3 óf vanaf een uur of 4. Werkt serieus zo'n twee keer zo snel. Heerlijk! :)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd niets doe.... Ik wil het wel doen, maar het is net of een kracht mij tegenhoud ;D

 

Iemand enige ideeën hoe ik mezelf discipline kan bijbrengen?

 

@Renovatio:

 

Zonder nu betweterig te willen overkomen of de illusie te wekken dat ik vanuit dit berichtje de vinger op de zere plek kan leggen, het volgende.

 

Als je onvoldoende energie kan opbrengen, ben je kennelijk bezig met dingen die jou energie kosten. Kort door de bocht: je doet dingen of je zit in een situatie waabij je passie en talenten niet goed worden ingezet. Nog korter door de bocht, je bent ver verwijderd van je eigen kernwaarden.

 

Ik kan en mag hier geen reclame maken, maar ik ken personal coaches die daar in een aantal sessies doorheen weten te breken.

 

Ik raad je wel dringend aan actie te ondernemen, zo wordt het van kwaad tot erger.

 

Sterkte met je zoektocht.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

om eerlijk te zijn heb ik weleens ook zo 'n dag, nergens zin in, stel alles maar uit. het helpt als ik probeer kleine klusjes, die weinig tijd kosten maar wel gedaan moeten worden, doe. bv te betalen facturen afwerken, klanten bellen om te herinneren over betaling, mailbox leegmaken, opruimen, etc. het geeft voldaan gevoel als het klaar is. zo werk je dan meerdere kleine klusjes af, waardoor je toch weer wat heb gedaan. misschien helpt het ook als je alle to-do's op een rij zet, en iets uitkiest waar je op dat moment wel zin in kan hebben.

 

ik denk dat de motivatie ook wegebt als je steeds alleen maar doet wat moet (dus hoogste prioriteit of meest oplevert) en niet wat je wil (leuk idee bv die je wil uitwerken). tegen de tijd dat je eindelijk ga doen wat je steeds wilde, is de zin al weg volgens mij. tja tijd gaat ook zo snel...

Link naar reactie
  • 0

@renevatio

Hetzelfde probleem heb ik ook een tijd gehad. 's Avonds in bed had ik alles in mijn hoofd en genoeg mentale motivatie om dit uit te voeren, er kwam alleen weinig van overdag (en 's nachts werken zag ik niet als optie). Mijn oplossing was tóch het (tijdelijk) verplaatsen van de werktijden naar mentaal-gemotiveerde tijden. Dit is lichamelijk niet direct erg goed, maar je doorbreekt daarmee een grens.

 

Verder wil het nog wel eens helpen iets simpels aan je werkomgeving te wijzigen. Het draait namelijk niet altijd direct om de motivatie voor je werk, maar de motivatie om er weer mee te gaan starten op dát moment. De stap naar 'serieus aan de slag gaan' kan soms kleiner gemaakt worden door bijvoorbeeld een nieuwe CD of desnoods een nieuwe computermuis (stom voorbeeld? misschien).

 

Zoals je in een topic van enkele weken terug kan zien is het motivatieprobleem iets waar heel veel ondernemers mee zitten. Je hoeft niet direct aan iets lichamelijks te denken, al kan ik dat niet goed voor je inschatten.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd niets doe. Ik heb nog veel werk te doen maar schuif het steeds op: "Ach ik doe het morgen wel". Na een week kijk ik terug en merk ik dat ik nog steeds niets ben opgeschoten. 's Nachts in bed denk ik: "Ok nu heb ik de energie, morgen ga ik dit en dit doen" waarna ik 's morgens na het wakker worden weer de hele dag niets doe. Ik wil het wel doen, maar het is net of een kracht mij tegenhoud ;D

 

Vroeger had ik de discipline nog. Ik heb geprobeerd om mijzelf discipline bij te brengen maar tevergeefs. Ik wil het wel, maar de laatste paar weken lukt het mij niet. Ik denk aan lichamelijke problemen. Maar mischien heb ik het mis. Als ik bijvoorbeeld energiedranken zoals Redbull benuttig heb ik weer zin om er tegen aan te gaan, maar na een tijdje verdwijnt dit gevoel weer.

 

Iemand enige ideeën hoe ik mezelf discipline kan bijbrengen?

 

 

Klinkt alsof je het overzicht kwijtbent en daardoor inert wordt. Daar hebben we allemaal wel eens last van, alleen als het destructief wordt en ten koste van je business gaat is het tijd om handelend op te treden :-)

Red Bull werkt wel even, maar is een upper (stofje dat je op een kunstmatige manier weer even energie geeft die me misschien eigenlijk helemaal niet écht hebt op dat moment, het 'ramt' door je vermoeidheid heen). Een vrij verkrijgbare, maar heel veel uppers en downers zijn vrij te verkrijgen en worden door de meesten van ons ook wel toegepast vrees ik :-[

's Morgens een bak koffie (of meer) om wakker te worden, 's avonds een borreltje om te ontspannen...valeriaandragéetjes, Red Bulletjes, Melissethee, enz. enz.... klinkt onschuldig maar zijn dus stofjes om je energiepeil te reguleren en als je dat maar lang genoeg doet ontregel je de natuurlijke ritmes van je lichaam. Die geven zélf aan wanneer je piekt en wanneer je inkakt.

 

Jezelf disciplineren heeft iets in zich van een hele negatieve associatie. Het gevaar bestaat dat je jezelf gaat corrigeren op een manier die misschien wel te onaardig is naar jezelf toe.

 

Kijk eens of je dingen uitstelt, of je het gevoel hebt dat je het overzicht kwijtbent, of je misschien niet goed uitziekt van een naar virusje (griep) en ga gewoon even naar de huisarts voor een APK'tje :-)

En kijk ook eens met een frisse blik naar je omgeving (kantoor, huis)...die weerspiegelt vaak haarfijn hoe het met je gaat. Mocht je niet weten waar je moet beginnen (opruimen geeft energie! werkt beter dan tien drankjes!) doe dan een stukje per keer. Al is het maar een opbergbakje of hoek of CD bewaarkast of ....

 

http://www.salesquest.nl/hoe_gaat_u_uitstelgedrag_te_lijf.htm

http://www.davidco.com

http://www.whatsthenextaction.com

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De meeste afspraken heb ik overdag, dus daar kan ik niet omheen. Maar de meeste productieve uren maak ik tussen 20:00 en 7:00 ('s avonds en 's nachts dus). Ik vind het een groot voordeel dat er 's nachts bijna nooit mensen bellen (af en toe andere nachtwerkers), dat de Higherlevels zijn uitgestorven, dat de winkels dicht zijn, dat er niets op TV is, dat er geen auto's rijden en dat er geen storende mensen om me heen zijn. Ik kan wel de discipline opbrengen overdag te werken, maar weet dat ik vanwege de rust 's nachts veel productiever ben, discipline of niet.

 

Heb hetzelfde; overdag studeer ik en werk ik aan andere dingen en 's nachts programmeer ik. Meestal tot een uur of 3 óf vanaf een uur of 4. Werkt serieus zo'n twee keer zo snel. Heerlijk! :)

 

De productieve scripting uren (1 van de diensten) maak ik ook meestal tussen circa 23.00 uur en 3.00 tot 4.00 uur. In die tijd kan ik meer afkrijgen als dat ik het overdag met een periode van 10 uur zou doen, puur en alleen door de support die ik dan moet leveren.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0
Iemand enige ideeën hoe ik mezelf discipline kan bijbrengen?

 

Heel kort door de bocht komt het er op neer dat je tegen jezelf moet zeggen "Nou ophouden met die onzin, en aan de slag". Dat is precies wat je, met een kleine omweg, ook met coaching en dergelijk voor elkaar krijgt.

 

Als je dat dan ook daadwerkelijk doet, en elke neiging om te denken "Ik doe het morgen wel" resoluut de kop indrukt, zul je zien dat je vanzelf energie krijgt, en dat het allemaal eigenlijk best meevalt.

Link naar reactie
  • 0

Iemand enige ideeën hoe ik mezelf discipline kan bijbrengen?

 

Heel kort door de bocht komt het er op neer dat je tegen jezelf moet zeggen "Nou ophouden met die onzin, en aan de slag". Dat is precies wat je, met een kleine omweg, ook met coaching en dergelijk voor elkaar krijgt.

 

Als je dat dan ook daadwerkelijk doet, en elke neiging om te denken "Ik doe het morgen wel" resoluut de kop indrukt, zul je zien dat je vanzelf energie krijgt, en dat het allemaal eigenlijk best meevalt.

 

Ik vind dat persoonlijk een beetje te eenzijdig (hoewel wel óók een hele goeie strategie, gewoon niet zeuren ;-)). Een blokkade laat zich niet altijd met zo'n houding oplossen.

 

Stel... je loopt vast omdat je te weinig afleiding zoekt van je werk. Dan is "Hou op met die onzin en ga aan de slag" nou juist wat niét goed is voor je situatie omdat je jezelf dan alleen maar meer de blubber indraait.

 

Stel...je loopt vast omdat je je onbewust grote zorgen maakt en verlamd van angst raakt. Die gevoelens dan afdoen als "onzin" lijkt me contraproductief.

 

Ik denk dat je als ondernemer moet leren om te kunnen variëren met strategieën om met een lastige situatie om te gaan. Soms is het inderdaad een kwestie van "even de botjes eronder" (varianten als "Je even kwaad maken op..." worden ook veel gehoord ;-) maar soms is het ook een kwestie van juist wat minder hardvochtig tegenover jezelf zijn. "Wij ondernemers" kunnen al zo goed niet zeuren en doorbikkelen, en soms loop je daar in vast. Het doet me denken aan een Engelsman tegen wie je zegt:"I don't speak English"...een Engelsman gaat dan gewoon wat harder praten en denkt dat je hem dan wél verstaat.

 

De spanningsboog tussen jezelf oppompen en laten leeglopen is een lastige om mee te leren omgaan, maar soms is even toegeven aan "niks doen" preciés wat je nodig hebt om er later weer met frisse moed tegenaan te gaan. Maar...het is ook moeilijk om je zaak even helemaal los te laten, even te "niksen" of te klungelen of te prutsen.

Bovendien hecht een ondernemersego er vaak nogal waarde aan "druk" te zijn en ligt de angst voor mislukking, oplichters, plotseling opduikende concurrenten, arbeidsongeschiktheid etc. iets scherper afgetekend op de loer dan bij werknemers denk ik.

Soms kan je ook weer té gemakkelijk zijn met jezelf en je blinde vlek of datgene dat je ontwijkt (om wat voor reden dan ook) ook te blijven negeren, omzeilen en goedpraten. Als eigenwijze ondernemer weet je vaak haarfijn waar dat precies zit-- ik zelf begin altijd erg te sputteren en pruttelen als iemand over iets begint dat ik zelf gráág laat voor wat het is ;) Soms bemoeien mensen zich inderdaad met iets waar ze zich niet mee hoeven te bemoeien, maar vaak slaan "we" denk ik ook goed advies in de wind omdat het in ons blinde vlekje zit en daar laten we het graag.

 

Wat betreft dat werkritme; ik denk zelf dat alles waar je niet op termijn depressief van wordt een goed werkritme is. Ik denk bijvoorbeeld dat mensen die vooral in de nacht werken hun hormoonhuishouding/bioritme teveel in de war gooien, we zijn nou eenmaal geen nachtdieren.

Ik ken ook mensen die alles in twee dagen doen, en dan zo superproductief zijn dat ze zich die andere 5 dagen andere bezigheden kunnen veroorloven.

 

Een leuk boekje om hier eens op door te filosoferen is "Mijn Grootmoeder Had Nooit Gebrek Aan Tijd" van Bodil Jönsson. (Te koop voor net geen 4 euro bij de Slegte :-)

 

‘Er zijn verschillende redenen waarom ik zo’n sterke herinnering aan mijn grootmoeder heb, maar één reden wil ik speciaal noemen: mijn grootmoeder had nooit gebrek aan tijd. Dat gevoel kende zij niet. Twee generaties later hoor ik bij een generatie en een cultuur die zich inbeelden dat ze gebrek aan tijd hebben. Gebrek aan het enige wat een mens heeft.’

 

En een leuk stuk uit de review op Bookcrossing.com:

"Herkenbaar vond ik bijvoorbeeld haar verhandeling over ‘voorbereidingstijd’. Dat hoeft niet persé tijd te zijn waarin je actief aan de slag bent. Je doet dan vaak juist allerlei onnodige klusjes, bent erg traag, en maakt jezelf vooral erg druk dat je deze deadline dus écht niet gaat halen. En dan haal je ’t toch weer. Volgens Jönsson omdat je gedurende de voorbereidingstijd onbewust al heel wat werk hebt verzet. Eén van haar stelregels is dus: neem je voorbereidingstijd in acht. En de tweede: zorg dat je tijd niet te zeer versnipperd is, maar probeer je tijd juist langgerekt te houden, zoals de zomers uit je kindertijd."

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik vind dat persoonlijk een beetje te eenzijdig (hoewel wel óók een hele goeie strategie, gewoon niet zeuren ;-)). Een blokkade laat zich niet altijd met zo'n houding oplossen.

 

He, ik zei niet voor niets 'heel kort door de bocht'... ;)

 

Natuurlijk kan ik op basis van wat hier verteld wordt niet een oplossing bieden, maar ik kan wel reageren uit een mij bekende situatie, die qua symptomen identiek is aan die van renovatio, en veroorzaakt wordt door puur een gebrek aan motivatie/energie om nu eens daadwerkelijk wat te gaan doen in plaats van eindeloos het web afsurfen en dergelijke.

 

Dat had ik er natuurlijk even bij kunnen zeggen...

Link naar reactie
  • 0

Iemand enige ideeën hoe ik mezelf discipline kan bijbrengen?

 

Op de lange termijn ben ik het eens met Edo en Annedien: dit soort uitstelgedrag is meestal een symptoom voor iets anders, zeker als je de discipline in het verleden wel had. Als je vermoed dat dit voor jou wel eens zou kunnen gelden - uiteindelijk ben jij de enige die dat weet - zal alleen het wegnemen van de diepere oorzaak uitkomst bieden.

 

Op de korte termijn heb je er niets aan om je reputatie te besmetten met late / minderwaardige levering. Bottom line is volgens mij: wat je belooft, moet je (goed) doen.

 

Wat voor mij goed werkt, is om me voor een beperkt aantal doelen voor te nemen: dit moet, niet doen is geen optie. Alles behalve dodelijke spoed moet voor deze doelen opzij.

 

Als je teveel hooi op je vork hebt en je financiele verplichtingen / concurrentiepositie laten het toe, kun je natuurlijk wel minder beloven. Hoef je ook minder te doen terwijl je zoekt naar die structurele oplossing.

 

Nou ja - dat zijn mijn hersenspinsels. Succes met de zoektocht, hoe je hem ook aanpakt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.