• 0

tijdsindeling, werken van 9 tot 5 of dag en nacht

dag allemaal,

ik ben even nieuwsgierig. hoe delen jullie de tijd in? Werken jullie wanneer het jullie uitkomt, dus soms 's middags vrij en dan 's avonds nog wat doen, 's weekends ook nog wat afhandelen, etc? Of juist stipt van 9 tot 5, 's avonds vrij en dan dus ook echt niet meer werken? Heb je er ook een reden voor?

 

Ikzelf vond het in het begin juist leuk dat je zelf je tijd kan indelen, dus 's ochtends beetje uitslapen en lekker doorwerken tot 's avonds laat. Doordeweeks lekker winkelen (want dan is het rustig bij de winkels ;) ) en 's weekends nog wat afmaken. Maar ik vraag me af of het echt efficient is. Het is overdag wel erg verleidelijk eens wat anders dan werk te doen, uitslapen geburt ook wel erg vaak nu het zo donker 's ochtends is. En dan heb je 's avonds weer een afspraak met vrienden en dan is de dag alweer voorbij en heb je niet eens veel gedaan. En het voelt dan vaak alsof je je ter pletter werkt, maar als je gaat kijken hoeveel uren je in je dag heb besteed, valt het misschien wel weer mee. Ik vraag me daarom af of het niet toch beter is volgens een vaste tijdschema te werken, dus netjes vroeg op, op redelijk vaste tijden pauze, en 's avonds lekker vrij. Want ik merk wel dat als ik tot 's avonds 10 a 11 uur heb gewerkt, ik vaak niet zo lekker slaap. Plus vaak zijn er allerlei leuke dingen die je wil doen, maar ja dit en dit moet nog af en dan doe je dat toch maar. En dan voelt het alsof je altijd aan het werk ben, ik denk dat daardoor je motivatie op 'n gegeven moment wel daalt.

 

Iig, ben benieuwd of anderen hier ook last van hebben.

Laat ik maar over werk ophouden en eens op tijd naar bed gaan, proberen morgen vroeg op te staan. ;) ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou, ik werk bij voorkeur als mijn personeel ook op kantoor is. Software engineers beginnen vaak wat later, half tien of zo, en we zijn vaak om 8 uur nog op kantoor, ikzelf ook wel tot 10 uur. Daarnaast werk ik ook veel thuis, rond de klok. Anderen in het bedrijf trouwens ook. Lekker rustig op zondagmiddag, en onderling wat emailen.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Ik dank jullie voor de reakties op mijn post. Ik heb lang nagedacht over de oorzaak en ik denk dat ik een oplossing voor mezelf heb gevonden.

 

Ik ben een planningmens. Ik plan alles tot in de kleinste puntjes. De komende 6 maanden zijn bijvoorbeeld tot op de dag gepland. Het is zelfs zo erg dat ik mijn leven sinds mijn 18e grafisch en schematisch bijhoud. Dus grafieken met pieken en dalen met daarbij behorende uitleg. Ik weet zo wat ik de afgelopen 10 jaar heb gedaan :-\

 

Door de strikte planning raak ik denk ik gestrest. "Dit haal ik nooit." Of "shit ik ben er al 2 weken overheen", etc. Dan komen de prive problemen er dan ook nog bij. Uiteindelijk weet ik het niet meer en heb ik geen zin meer om iets uit te voeren.

 

Mijn oplossing is denk ik: niet meer plannen. Het werk (wat ik erg leuk vind) relaxed uitvoeren. Ik heb tijd zat eigenlijk. Daarnaast ga ik beginnen met sporten en ga ik af en toe iets anders doen, want ik zit 15 uur per dag voor de pc.

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn oplossing is denk ik: niet meer plannen. Het werk (wat ik erg leuk vind) relaxed uitvoeren. Ik heb tijd zat eigenlijk. Daarnaast ga ik beginnen met sporten en ga ik af en toe iets anders doen, want ik zit 15 uur per dag voor de pc.

 

Dat is een hele goede renovatio !

Hoe gek het ook klinkt, de uren die je sport krijg je dubbel terug.

Ten eerste zul je zien dat je algehele conditie toe gaat nemen waardoor je je veel energieker in gaat zetten.

Ten tweede ben je tijdens het sporten afgeleid van je beslommeringen, onderbewust echter wordt er heerlijk opgeruimd omdat er geen nieuwe aanvoer is van infrmatie.

 

Twee keer winst dus, en nog belastingvrij ook ;)

Link naar reactie
  • 0

Life is what's happening while you're making plans.

 

Cold turkey van je planmatigheid afstappen is misschien niet het beste idee. Ook is plannen in principe goed. Maar planningen wijzigen nu eenmaal. Begin eens met de donderdag en vrijdag volplannen met 'afmaken wat niet binnen de planning paste afgelopen week' of als je op schema ligt gewoon lekker ontspannende dingen doen.

Link naar reactie
  • 0

Gek, maar als ondernemer heb ik eigenlijk nog nooit stil gestaan bij werktijden.

 

Persoonlijk ervaar ik werken als ondernemer ook niet meer als werktijd, ik doe het voor mijn plezier. Worcoholic misschien? Nee integendeel, alleen als ik zin heb, pak ik mijn werk op.

 

Bereikbaar zijn van 9 tot 5 is nagenoeg wel verplicht met onze opdrachtgevers. Dat betekent echter niet dat ik mij daartoe laat beperken. Bij afspraken of opdrachten on site zijn wij nagenoeg wel gebonden omstreeks deze tijden beschikbaar te zijn. Voor het overige tracht ik toch vooral mijn eigen tijd naar eigen behoefte in te richten. Als ik zin heb om een ochtend of middag te gaan golfen of tijd aan andere hobbies te besteden, dan doe ik dat. Ik geniet juist van de vrijheid die ik als ondernemer heb.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

IIk ben een planningmens. Ik plan alles tot in de kleinste puntjes. De komende 6 maanden zijn bijvoorbeeld tot op de dag gepland. Het is zelfs zo erg dat ik mijn leven sinds mijn 18e grafisch en schematisch bijhoud. Dus grafieken met pieken en dalen met daarbij behorende uitleg. Ik weet zo wat ik de afgelopen 10 jaar heb gedaan :-\

 

Door de strikte planning raak ik denk ik gestrest. "Dit haal ik nooit." Of "shit ik ben er al 2 weken overheen", etc. Dan komen de prive problemen er dan ook nog bij. Uiteindelijk weet ik het niet meer en heb ik geen zin meer om iets uit te voeren.

 

Mijn oplossing is denk ik: niet meer plannen. Het werk (wat ik erg leuk vind) relaxed uitvoeren. Ik heb tijd zat eigenlijk. Daarnaast ga ik beginnen met sporten en ga ik af en toe iets anders doen, want ik zit 15 uur per dag voor de pc.

Dit zijn eigenlijk twee uitersten. Doe vooral waar je jezelf conmfortabel bij voelt.

 

Dat je door strikte planning gestresst raakt is heel herkenbaar. Ik heb hiermeer mensen compleet zien afbranden, in het bijzonder de mensen die cold turkey planmatig zijn gaan werken op last van de werkgever.

 

Vaak wordt bij planmatig werken vergeten om roostervrije momenten in te lassen. Houdt in je planning, bijvoorbeeld om de drie weken, één of meer dagen volkomen vrij van afspraken. Dit om achterdstalli werk weg te werken, Dat werkt erg prettig. Ik noem het altijd mijn Rommel en Rotzooi dag.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het voegt niet veel waarde toe aan het topic, maar ik wil toch kwijt dat ik zó ontzettend jaloers ben op mensen die alles plannen.

 

Ik ben zelf een persoon die volledig functioneert op geheugen (en deels whiteboard, haha). Ik zou het zo prachtig vinden alles bij te houden enzo, maar ik kan het gewoon niet opbrengen. Al houd ik tot nu toe wel netjes alle afspraken bij in mn PDA.

 

Heeft dit plannen voornamelijk met persoonlijkheid te maken, of met discipline en routine?

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Het voegt niet veel waarde toe aan het topic, maar ik wil toch kwijt dat ik zó ontzettend jaloers ben op mensen die alles plannen.

 

Ik ben zelf een persoon die volledig functioneert op geheugen (en deels whiteboard, haha). Ik zou het zo prachtig vinden alles bij te houden enzo, maar ik kan het gewoon niet opbrengen. Al houd ik tot nu toe wel netjes alle afspraken bij in mn PDA.

 

Heeft dit plannen voornamelijk met persoonlijkheid te maken, of met discipline en routine?

 

Ik heb 3 quotes altijd in mijn achterhoofd:

"Those who fail to plan, plan to fail."

en:

"People who don't plan end op working for those who do."

en:

"A plan is the white man's dream."

 

Alles op geheugen doen is trouwens erg belastend voor je RAM geheugen...vreet energie!

Ik maak nu een tijdje gebruik van het GTD systeem, inclusief HPDA (om dit raadsel te ontrafelen kijk hier :-) en het neemt een hoop stress weg. Ik maak nog wel eens foutjes (tóch een geeltje ergens plakken, een losse notitie ergens laten slingeren, iets niet invoeren in mijn HPDA) maar het wordt een steeds waterdichter systeem-- tenzij ik 'm in mijn broek laat zitten en het in de wasmachine belandt... ;)

Het geeft me regelmatig dat lekker opgeruimde, "Zo, wat zal ik nu eens gaan doen?"-gevoel. Mensen (ik incluis) melden bovendien een gestegen productiviteit, wat natuurlijk de doelstelling is van zo'n systeem. Het helpt bovendien je scope helder te houden en keuzes te maken. Niet geheel onbelangrijk :-)

 

Dat vrije gevoel waarin je dít even aftikt, en dát even regelt, en zus even afmaakt, en zo even dichtfietst, en een lange periode de concentratie kan opbrengen om iets gecompliceerds te tackelen -- dat ik voorheen inderdaad vooral in de avonduren en op vrije dagen ervoer (herkenbaar!) heb ik nu ook op gewone dagen en op kantooruren. Je moet als ondernemer toch best wat dingen tegelijk jongleren en hoewel het de meesten van ons wel lúkt is het toch een hele opgaaf, vind ik.

 

Bovendien is het zó ontzettend simpel om het nog véél gecompliceerder te maken dat je al snel verzuipt in vanalles. Nog even een abonnement op een extra nieuwsbrief, tijdschrift. Een dikkere internetverbinding, nog meer binnehalen, contact aanknopen met die-en-die, dat boek even via Bol bestellen, afspreken met Pietje en dan ook nog even bij Klaasje langsgaan en op de terugweg bij Truusje wat afgeven...twee mobiele abonnementen en een vaste lijn, ondertussen wil je ook nog je kennis op peil houden, verbeteringen doorvoeren in je bedrijf, betere software zien te vinden en leren gebruiken, enzovoorts. Om over vrienden, familie en hobbies maar te zwijgen :-)

Als zelfs "nietsdoen" is ingepland... tijd voor een eenvoudiger ondernemersbestaan? Hoe doen jullie dit?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Heeft dit plannen voornamelijk met persoonlijkheid te maken, of met discipline en routine?

 

Ik denk het eerste. Ik zou persoonlijk helemaal gek worden als ik, zoals renovatio, nu al voor het komende half jaar zou precies weten wat er gaat gebeuren - ik weet over het algemeen niet eens hoe de volgende week er uit zal zien. Ik heb ruimte nodig voor spontaniteit, en een volgeplande agenda maakt dat (bijna) onmogelijk.

 

Aan de andere kant zijn er ook mensen die niet zonder plannen zouden kunnen, en die gek zouden worden als ze niet wisten wat er de komende maand gaat gebeuren...

Link naar reactie
  • 0

Plannen is lekker, want 'structuur geeft energie' is mijn credo. Bij tijdsindeling past volgens mij ook: Hou altijd een paar lege gaten in je agenda, die vullen zichzelf en geven je de ruimte om dingen "in te halen" waar je om de een of andere reden niet aan toegekomen bent.

 

Vroeger was ik heel 'efficiënt' ik had elk uur, met een paar minuten pauze wel een afspraak of een ding te doen. Nu gebruik ik Outlook met taken, ik maak aan het begin van het jaar een begroting en plan per maand mijn tijd op hoofdlijen, detailleer dat in de tijd per week. Zondag avond is voor mij een mooi moment om de boel voor volgende week op de rit te zetten.

 

Structuur werkt bij mij (min of meer)

 

Ik ben een no-nosense realist, HBO-controller, (Hofammer QC) en deel mijn kennis graag met hen die dat nodig hebben. Ik coach particulieren, ZZP-ers, MKB-ondernemers, op financieel-economisch terrein, in zwaar weer. Mijn motto: "als er op tijd wordt ingegrepen, valt er véél te winnen"

Link naar reactie
  • 0

en renovatio, werk je inmiddels beter?

hier schiet het niet op...heb nu weer goede voornemen het nu eens goed aan te pakken! ik kreeg de tip eens een logboek bij te houden over hoe precies je je tijd indeelt...ik schrok best wel! ik dacht dat ik heel hard werk maar blijkbaar heb ik al snel 2 uur pauze per dag...oeps! ik heb daarom goede voornemen tijd efficienter in te delen, dus niet teveel pauze en niet teveel verspillen aan onnodige dingen. toch eens proberen alleen overdag te werken zodat ik 's avonds ook tijd heb voor andere, leuke dingen. ;)

 

ben dan ook blij met al deze tips die hier staan...ik heb ze maar ff samengevoegd voor mezelf en ga het doorlezen zodra ik weer in oude routine terecht kom...want lijkt me toch wel fijn, zonder stress alle taken bijhouden en 's avonds en 's weekends lekker vrij... :)

Link naar reactie
  • 0

en renovatio, werk je inmiddels beter?

 

Sinds een week of 2 heb ik weer energie om er tegen aan te gaan. Het gevoel van 'nergens zin in hebben' is opeens verdwenen.

 

Weet iemand of een klimatologische verandering hier een reden van is?. Klopt het dat het langer en warmer worden van de dagen invloed hebben op je lichaam? Ik heb bij mij zelf namelijk gemerkt dat ik tussen september en januari nooit iets uitvoer. Mijn ondernemingsplannen en energie beginnen altijd tijdens de lente.

 

Ik ben de afgelopen weken wel begonnen met sporten. Misschien dat het daar ook wat mee te maken heeft. Ik doe het rustig aan met planningen en probeer niet 6 maanden vooruit te leven. Mijn ondernemingsplan gaat ook het goede kant op. Dus ik voel me wel goed :)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet plotseling begonnen met sporten, ik ben ook zeker niet rustiger aan gaan doen (in tegendeel), maar ook ik krijg bij zulk weer als vandaag een enorme boost terwijl het in de winter soms echt heel hard motiveren geblazen is. Ik herken helemaal wat je zegt.

 

Wat betreft werktijden, bekijk het moment dat ik dit bericht schrijf.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Als iemand die elk jaar winterdepressie krijgt - geen licht, veel regen, je kent het wel - weet ik hoe moeilijk het is om mezelf te motiveren in deze maanden. Maart/april is de valreep, dan zijn het ook zware, laatste loodjes.

 

Vroeger was ik gewoon de helft van het jaar beperkt aanwezig, nu heb ik wel geleerd hoe ik er mee om kan gaan. Discipline, een goede EnergyLight en gezond leven helpen wel. En sporten natuurlijk!

 

Overdag is het heerlijk rustig in de sportschool, veel gepensioneerde locals en die hard ijzervreters. Ik neem bij BlackBerry mee en kan dus met een schuin oog kijken naar wat mijn klanten te melden hebben, en als er echt iets is dat bel ik ze tussen 'reps' door. Moet ik wel uitleggen waarom zo zit te hijgen aan de telefoon...:)

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.