Ik ben een startende ondernemer en heb een vraag met betrekking tot een zakelijke aankoop in het buitenland. Ik overweeg een product aan te schaffen in Duitsland, aangezien dit voor mij dichtbij is en het product momenteel alleen daar beschikbaar is. De aanschafwaarde bedraagt ongeveer €250. 

Kan ik de btw van deze buitenlandse aankoop terugvragen? En is dit überhaupt te doen als beginnend ondernemer die werkt met Moneybird?

Ik heb nog niet eerder iets uit het buitenland zakelijk gekocht, dus alle tips of ervaringen zijn welkom! Is dit iets waar je makkelijk zelf uitkomt, of komt er meteen een hoop administratief gedoe bij kijken?

Alvast bedankt

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 1
(aangepast)

Geef je geldige btw nummer door aan de leverende partij. Dan kan hij leveren met 0% btw en hoef je niets terug te vragen.

aangepast door herman van der helm
  • 0
  • 0

Daan wil het product zelf ophalen, de Duitse ondernemer heeft dan geen bewijs van export en loopt het risico om belastingfraude te plegen als het niet wordt geëxporteerd,

Volgens mij mag hij de btw niet verleggen naar Daan.

Als de Duitse ondernemer het per post opstuurt kan het wel met verlegde btw.

• 0
(aangepast)
39 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:

Daan wil het product zelf ophalen, de Duitse ondernemer heeft dan geen bewijs van export en loopt het risico om belastingfraude te plegen als het niet wordt geëxporteerd,

Volgens mij mag hij de btw niet verleggen naar Daan.

Als de Duitse ondernemer het per post opstuurt kan het wel met verlegde btw.

Klopt helemaal wil het product zelf afhalen. Dus dan mag de btw niet verlegd worden ?

aangepast door Daanf28
  • 0
Zojuist, Daanf28 zei:

Klopt helemaal wil het product zelf afhalen. Dus dan mag de btw niet verlegd worden ?

Volgens mij mag het niet maar je kunt erom vragen, het komt wellicht vaker voor in het grensgebied dat de ondernemer erop vertrouwd dat de export plaatsvind. 

• 0
4 minuten geleden, Daanf28 zei:

Voor verlegging moet de verkoper bewijs hebben dat er daadwerkelijk naar een ander EU land is geleverd. Als jij het zelf ophaalt is dat nogal lastig. 

Bij transport door een pakketdienst is dat bewijs er wel. 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 1

Als je een verklaring geeft aan de leverancier, waar jouw naam, handtekening, kenteken van jouw voertuig, en melden van het land van bestemming heeft jouw leverancier duidelijkheid waar het heen gaat. Als je dan de betaling ook vanaf jouw zakelijke account doet heb je voldoende bewijs overlegd aan de leverancier. Als hij het dan nog niet vertrouwt heb je pech. Het gaat erom dat de leverancier er redelijkerwijs vanuit mag gaan dat het geëxporteerd wordt.

Wij doen vaak een demo in het buitenland, en als de koop gesloten wordt leveren we direct af. Ik zorg dan wel altijd voor bewijs dat ik er geweest ben. Bv met een tolkaartje, benzinebon of  lunchbonnetje.

• 0

Btw Duitsland is 19% dus ex btw 210,00. Voor die 4 tientjes en zelf ophalen zou ik niet moeilijk doen en gewoon de hele factuur van de Duitse leverancier als kosten boeken.

Of alsnog laten verzenden, denk dat dit goedkoper is  dan de tijd en benzine die je aan halen spendeert.

• 0

In deze link kun je lezen welke eisen de NL belastingdienst stelt

kortgezegd vragen zij een vervoersverklaring

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/administratie_bijhouden_van_goederen_en_diensten_naar_andere_eu-landen/aantonen_dat_u_goederen_levert_aan_afnemers_die_aangifte_doen/vervoersverklaring_bij_afhaaltransacties

Dit is in principe in de EU redelijk gelijk. Maar in dit geval zou ik vooraf met de Duitse leverancier contact hebben of zij dit ook accepteren.

In de grensregio met NL zal de kans groter zijn dat ondernemers deze werkwijze kennen en ook geen probleem vinden.

• 0
Op 17-5-2025 om 10:49, Paul van Minderhout zei:

Volgens mij mag het niet maar je kunt erom vragen

Je kunt een leverancier niet vragen om iets te doen wat niet mag....... Maar het mag het wel. De intra-communautaire levering is gebaseerd op artikel 138 van Richtlijn 2006/112/EG:

De lidstaten verlenen vrijstelling voor de levering van goederen die door of voor rekening van de verkoper of de afnemer worden verzonden of vervoerd naar een bestemming buiten hun respectieve grondgebied, maar binnen de Gemeenschap, wanneer aan de volgende voorwaarden is voldaan:

De rest is voldoen aan de voorwaarden, dus geldige BTW nummers, ICP listing etcetera,  De verkoper mag overigens wel weigeren om met 0% te leveren, het risico ligt immers bij hem. Laten verzenden is handiger.....

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar