• 0

Een grootschalige autofabriek in Nederland: mogelijk ????

Gezien de huidige verwikkelingen rondom Nedcar. Hierbij mijn vraag/stelling:

 

is het mogelijk om in Nederland een grootschalige autofabriek zoals Nedcar renderend te exploiteren ????

 

Naar mening is dit wel mogelijk, als je de oude theorie in de arm neemt dat Nederland een economische provincie is van Duitsland. Vervolgens ziet dat in Duitsland meerdere autofabrikanten gevestigd zijn, dan rijst al snel de vraag: als we Duits invoeren als voertaal zijn we er dan of ligt de oplossing toch op een ander vlak ????

 

Ik verneem graag jullie mening/suggestie/visie.....

 

Groeten Ard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat Nedcar het bewijs is dat het mogelijk is, alleen hebben ze de pech dat daar een niet-succesvol model geproduceerd wordt (werd). Als er bijv. een Volkswagen Golf werd geassembleerd was 't een ander verhaal: dan hadden er misschien wel drie keer zoveel mensen gewerkt.

 

Uiteindelijk is "alles" haalbaar, als je je kansen maar benut. Zo heeft Nederland voordelen ten op zichte van Oost Europa en Azie op het gebied van logistiek en ligging. Als je die voordelen zo benut dat ze groter zijn dan bijv. goedkope arbeid is de keus snel gemaakt!

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat gaat er dan verkeerd bij Nedcar???

 

Waar zit het antwoord: het vinden van een overzeese autofabrikant die uit logistiek oogpunt een vestiging in NL wil (zoals bijvoorbeeld Mitsubishi nu)

 

of is het zinvol om een contact te leggen met de mijnheer van Swatch, die de combinatie marketing/industrie perfect in de praktijk heeft gebracht, wellicht een autootje ontwerpen (een verkoopbare Smart) en daarmee de markt op.

 

Het aardige van een goedlopende autofabriek is het feit dat het een behoorlijke economische motor is. Zo'n fabriek heeft nogal wat toelevering nodig, dus dat geeft een goede boost aan de economie.

 

Ik ben benieuwd wanneer het voor een partij zoals bijvoorbeeld VDL interessant wordt om in Nedcar te stappen.

 

Wellicht zitten er investeerders met goede ideeen te wachten tot het moment dat ze zaken kunnen gaan doen met een Nederlandse curator i.p.v. met een Japans concern.

 

De vraag die dit oproept is: wat zou de boedel van Nedcar i.g.v. een faillissement moeten kosten ????

 

Groeten Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nedcar heeft zichzelf in een afhankelijke positie gemanouvreerd. Het droeve resultaat is dat de dienst nu niet meer nodig is en de gebruiker hem eenvoudig afdankt. Een wegwerpprodukt.

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben even aan het stoeien met de woorden "afhankelijke positie" .... ik vermoed dat er veel bedrijven of mensen zijn die min of meer in een afhankelijke positie verkeren. Het is simpelweg een resultante van de make-or-buy beleidsbeslissingen die de laatste jaren zo veel genomen zijn.

 

Maar een bedrijf als Nedcar barst natuurlijk van de potentiele power:

een goed uitgeruste fabriek die in staat is om meerdere opdrachtgevers te dienen. Blijkbaar is met name het acquisitiebeleid van nieuwe opdrachtgevers niet echt goed.

 

Maar mochten er nog ambitieuze automakers in Nederland rondlopen, wellicht is dit het moment om toe te slaan. Er staat een alleraardigst fabriekje in Zuid-Limburg waar ze staan te trappelen om nieuwe opdrachtgevers. Een leuk startkapitaaltje is middels wat politieke druk wel te regelen vermoed ik.

 

Of staan we aan de vooravond van het einde van de autoindustrie in Nederland ???

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Wat er bji Nedcar gebeurd is kenmerkend voor de nederlands productie.

We zijn te duur en niet capabel om daar een ommezwaai in aan te brengen. Helaas is dit waarschijnlijk een algemene trend die zich voort zal gaan zetten in de gehele industiesector, wellicht uitgezonderd van de farma en life science.

 

Als wij over 30 jaar nog een groeiende economie willen zijn moeten wij ons focussen op andere zaken; kenniseconomie???

Wellicht dat daar een veel grote zorg ligt.

 

Dennis K

 

PS: helaas voor mij, Nedcar is één van de grotere klanten van mij ???.

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

Nedcar is een assemblage fabriek, verder niets.

Dat Daimler Chrysler zijn 4 persoons Smartie eruit gooit komt omdat de 4 persoons Smarties niet verkopen bij de Smart centers.

M.a.w. deze auto is wel te erkopen bij andere dealers, de doelgroep voor de Smart Fourfour blijkt een andere benadering te vragen die meer bij de bekende autodealers te vinden is.

 

Wat ik eigenaardig vind is dat Metsubsidie nu de zwarte piet krijgt toegeschoven krijgt voor het knudde management van Daimler Chrysler.

Het lijkt logischer om Daimler Chrysler op zijn donder te geven, of gewoon die Smartie door te bouwen onder een andere naam.

 

Maar misschien loopt het wel net zo af als met Rover. :-\

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd wanneer het voor een partij zoals bijvoorbeeld VDL interessant wordt om in Nedcar te stappen.

Wel frappant. Deze vraag stelde ik hier 6 jaar geleden over dit onderwerp. En waarom het wel in Duitsland kan en niet in Nederland.

 

Als je dan vandaag hoort dat een combi van VDL/BMW een ernstige kandidaat voor Nedcar is. Heeft dat zolang in de lucht gehangen?

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou het niet kunnen? In Nederland kun je alles produceren als je het maar slim aanpakt. In de fabriek die de Tiller voor ons maakt worden nog tienduizenden kruiwagens, steekwagens etc. gemaakt en geexporteerd over de gehele wereld ondanks de concurrentie uit het oosten. Er is elk jaar een fikse groei in het bedrijf.

 

http://www.matadorbv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=81&Itemid=183

Link naar reactie
  • 0

Is het probleem van Nedcar niet dat zij feitelijk in eigendom zijn van Mitsubishi. Dat is de afhankelijke positie waar zij in zitten. Mitsubishi maakt een rekensom en dit komt erop uit dat het goedkoper is om de fabriek te sluiten en een sociaal plan te lanceren van miljoenen euro's dan de fabriek in stand te houden. Dat is heel cynisch en zal blijven gebeuren. Productie gaat nu naar Oost-Europa, over tien jaar gaat de productie naar Afrika of waar dan ook en dan zitten de mensen daar met de gebakken peren. Het gaat namelijk niet om werknemers, dat zijn variabelen die zich boven de streep bevinden. Het gaat om wat er onder aan de streep staat. Toen de overheid zich als aandeelhouder terugtrok in 1999 werd Nedcar aan de goden overgeleverd.

 

Is er toekomst voor Nedcar. Natuurlijk is die er! Ik ben het helemaal met Herman eens, Nederland is een top-land en kan top-producten leveren. Bijna geen land is in staat om zo'n hoge arbeidsproductiviteit te leveren als ons land. Wij werken slim en daardoor kunnen we concurreren.

Ard heeft eerder al eens aangegeven dat je de fabriek voor € 1,00 zou kunnen kopen, maar dat er dan wel een sociaal plan aan hangt van miljoenen en miljoenen euro's. Waarom zouden de werknemers niet de fabriek overnemen, het sociaal plan opofferen en overgaan op een zogenaamd werknemerszelfbestuur. Vanzelfsprekend met behoud van WW-rechten, en met het vooruitzicht dat je kunt werken aan de toekomst van Nedcar.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Een coöperatieve autofabriek? Goed bezig Dennis!

 

Een nieuw voorbeeld van het Poldermodel 2.0? De vakbond die haar kennis in gaat zetten om samen met de werknemers een fabriek operationeel te houden. Van mij mag het.

 

Maar VDL is zeker een interessante optie. Kijk maar eens op hun site. Die hebben o.a. in het verleden al een autobus-fabriek overgenomen van Daf en dat loopt nog steeds.

 

En een fabriek die eerst Dafje maakt en nu BMW's ... dat is toch schitterend voor de historici.

 

Meer serieus, we hebben in Nederland blijkbaar zeer goede design-opleidingen. Die zitten bij al die autofabrieken aan het roer. Het zou toch mooi zijn als we ook nog een stuk maakindustrie houden? Dat inspireert de jeugd toch ook bij het kiezen voor techniek?

Link naar reactie
  • 0

Er is een groot verschil tussen een assemblage lijn, zoals er een paar in Belgie en Engeland staan (NedCar is ook puur assemblage momenteel) of een geheel eigen merk.

 

Een enthousiasteling heeft een paar jaar geleden een aantal Daf's gemoderniseerd op dezelfde wijze als Fiat met de 500 doet. Het zag er waanzinnig leuk uit!

 

image_01.jpg

Bron: AutoBlog

 

Maar een heus autobedrijf heeft wel Heel Veel meer voeten in aarde dan een 'simpel' assemblage bedrijf.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat er altijd mensen zijn die vanuit hun onderbuik reageren in plaats van zichzelf op de hoogte te stellen van de ontwikkelingen op de automarkt.

 

Mitsubishi, die in Born de Colt bouwt, ziet de verkopen al enige jaren teruglopen en moet daarom productiefaciliteiten sluiten of afstoten. Omdat Born slechts een assemblagefabriek is ligt het voor de hand die eerst te sluiten.

Het heeft in dit geval dus niets te maken met het verplaatsen van productiefaciliteiten naar lage lonen landen.

 

Dat BMW met VDL als middelman nu interesse heeft is mooi meegenomen.

De Duitse merken doen het ondanks de crisis erg goed en zijn op zoek naar productie faciliteiten.

 

Ben trouwens wel benieuwd naar de onderhandelingen die VDL en BMW gaan voeren met de (Limburgse) overheid.

 

 

Wat betreft het cooperatieve, Nederland is door de grote onverschilligheid niet zo heel erg geschikt voor cooperaties, daarvoor gaat het gewoon nog net even te goed. Een grotere groep Nederlanders zal de crisis nog harder moeten ervaren voordat het besef ontstaat dat we het met zijn allen op moeten lossen. We maken allemaal deel uit van hetzelfde ecosysteem.

Zodra er een groep verdwijnt uit het ecosysteem raakt het uit balans en kan volledig verdwijnen zoals dat ook is gebeurt met het Romeinse Rijk.

Link naar reactie
  • 1

 

is het mogelijk om in Nederland een grootschalige autofabriek zoals Nedcar renderend te exploiteren?

 

Wat in 2006 gold geld nu nog, of nu nog meer.

 

Qua markt is dat denk ik niet mogelijk. Fransen rijden in Citroens en Peugeots, Duitsers rijden in Volkswagens, Audi's, BMW's, Mercedessen, Italianen rijden in Fiats, Spanjaarden rijden in Seats. Maar ook toen er in ons land nog een fabriek was die echte Nederlandse auto's maakte (de volvo 340 en 440), reden Nederlanders voornamelijk in Japanse auto's, en later andere aziatische auto's. Als je thuismarkt al niet je product wil kopen, dan wordt het niks.

 

Ik heb het zelf gemerkt met email encryptie. Potentiele klanten in Frankrijk gingen toch eerst op zoek naar een Frans product, een Duitse reseller liet weten dat hun klanten toch eerst op zoek gingen naar een Duits product, en prospects in Nederland lieten Amerikaanse producten komen. Terwijl Amerikaanse bedrijven en overheden juist belangstelling hadden voor ons product. We verkochten wel aan Zwitserse banken maar niet aan Nederlandse banken.

 

De markt in ons land heeft in een aantal sectoren een wantrouwen tegen producten van eigen bodem, lijkt het.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Potentiele klanten in Frankrijk gingen toch eerst op zoek naar een Frans product, een Duitse reseller liet weten dat hun klanten toch eerst op zoek gingen naar een Duits product,

 

@ Christine , je hebt helemaal gelijk. Lang leve het verenigd Europa >;(

A|le, maar vooral de grotere, landen denken eerst aan hun eigen nationale belang. Dat zie je telkens weer in Europa.

 

prospects in Nederland lieten Amerikaanse producten komen. We verkochten wel aan Zwitserse banken maar niet aan Nederlandse banken.

 

De markt in ons land heeft in een aantal sectoren een wantrouwen tegen producten van eigen bodem, lijkt het.

 

 

Het is net of dat ik mij zelf hoor. Precies dezelfde ervaring heb ik. Uit een soort anti-nationalisme worden producten van Nederlandse bodem, of die hier zijn ontwikkeld, vaak botweg geweigerd. Er is gewoon geen interesse in bij groothandels en winkelketens. Het stikt hier van de importeurs van buitenlands producten. Ook elektrisch vervoer is nu een hype met allemaal subsidies voor buitenlandse milieuvriendelijke elektrische steps, scooters en autos

Maar als je met Nederlandse ontwikkelaars en fabrikanten van elektrische voertuigen spreekt hoor je alleen maar kommer en kwel verhalen over dure vergunningen, keuringen en totale desinteresse bij de overheid om je verder te helpen. De ene na de andere Nederlandse elektrisch step, scooter of autofabrikant gaat failliet hier.

Wel hielp het kabinet Balkenende de Amerikaanse Segway fabrikant aan een speciale voorkeurspositie voor hun Segway step. Die werd als enigste zonder RDW keuring toegelaten op de Nederlandse weg.

Als je met een idee voor een nieuw elektrisch vervoersmiddel instanties of organisaties benadert, hebben zijn vaak niet eens meer het fatsoen om je terug te bellen. Het Witkar syndroom is dit. Luud Schimmmelpennink had begin jaren zeventig een baanbrekende uitvinding de Witkar. Dit kleine elektrische voertuig was zijn tijd erg vooruit, maar is "vakkundig" de nek omgedraaid door het toenmalige college van burgemeester en wethouders in Amsterdam. De gemeente gaf absolute voorrang aan het autoverkeer. Gevolg is dat ons land een nieuwe industrie van kleine elektrische voertuigen is misgelopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat er altijd mensen zijn die vanuit hun onderbuik reageren in plaats van zichzelf op de hoogte te stellen van de ontwikkelingen op de automarkt.

 

Mitsubishi, die in Born de Colt bouwt, ziet de verkopen al enige jaren teruglopen en moet daarom productiefaciliteiten sluiten of afstoten. Omdat Born slechts een assemblagefabriek is ligt het voor de hand die eerst te sluiten.

Het heeft in dit geval dus niets te maken met het verplaatsen van productiefaciliteiten naar lage lonen landen.

 

 

Nico, je hebt helemaal gelijk. De productie zal geheel plaats gaan vinden in Japan en Thailand. Japan zal ik zeker geen lagelonenland noemen, Thailand daarentegen... Waar het om gaat is dat wij werknemers zien, de fabrikant ziet productie-eenheden. En productie-eenheden bevnden zich boven de streep. Ik zie Mitsubishi ook geen fabrieken in Thailand sluiten om de productie naar Born te verplaatsen.

 

 

Wat betreft het cooperatieve, Nederland is door de grote onverschilligheid niet zo heel erg geschikt voor cooperaties, daarvoor gaat het gewoon nog net even te goed. Een grotere groep Nederlanders zal de crisis nog harder moeten ervaren voordat het besef ontstaat dat we het met zijn allen op moeten lossen.

 

 

Tja, ik had ook niet verwacht dat de bevolking de bezuinigingen zo massaal zou steunen. In zulke analyses lopen we altijd achter de feiten aan. Zelfs de hypotheekrente is niet meer heilig. Ik denk dat je je nog wel eens kunt vergissen. Er lopen daar mensen rond die al vanaf hun 16e door de poort heen lopen. Die willen maar één ding: dat Nedcar blijft voortbestaan. Een mooiere reden en betere motivatie voor werknemerszelfbestuur is er niet.

 

 

We maken allemaal deel uit van hetzelfde ecosysteem. Zodra er een groep verdwijnt uit het ecosysteem raakt het uit balans en kan volledig verdwijnen zoals dat ook is gebeurt met het Romeinse Rijk.

 

 

Ja, maar er is een verschil met de Romeinen, Ottomanen en Mongolen en andere wereldrijken: wij hebben geleerd hoe we van onze geschiedenis kunnen leren. Of we dat ook doen is een tweede, maar het feit dat jij de analyse kunt maken is natuurlijk veelzeggend.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nederland heeft grootschalige auto productie (gehad?) en heeft nu nog grootschalige vrachtwagen productie (Scania bv), dus het moet mogelijk zijn.

 

Alleen geld denk ik, dat voor steeds grootschaliger productie je ook snel minder gekwalificeerd personeel nodig hebt, de zogenaamde ventieldopjes aandraaier. Hoe minder gekwalificeerd hoe sterker er op de kosten moet worden gelet en aangezien in België en (volgens mij ook) Duitsland de minimum lonen voor dit soort werk lager liggen... Zal het er niets snel van komen.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard, Zwolle is net zo'n productie/assemblagefabriek als Born, maar dan gelukkig een stuk groter/betekenisvoller. Born heeft geen ontwikkeling en courant zelf ontwikkeld productiemodel, dus dan rest je alleen (tijdelijke) productie overnemen van andere grotere fabrieken en R&D centers, of een lange adem en drastische investering. DAF heeft dat gelukkig allemaal wel. Laten we de automotive toeleveranciers en specialistische afbouwers tenslotte niet vergeten en kleinschalige, maar vooruitstrevende innovaties op dit gebied.

 

Alleen geld denk ik, dat voor steeds grootschaliger productie je ook snel minder gekwalificeerd personeel nodig hebt, de zogenaamde ventieldopjes aandraaier. Hoe minder gekwalificeerd hoe sterker er op de kosten moet worden gelet en aangezien in België en (volgens mij ook) Duitsland de minimum lonen voor dit soort werk lager liggen... Zal het er niets snel van komen.

 

Tweede alinea van Tonino laat ik graag aan anderen...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Excuus als ik hier affiniados van vrachtwagenbouwers beledigd heb, ben zelf een paar keer bij Scania binnen geweest en dan blijft zo'n fabriek toch beter hangen.

 

PJ, met alle open grenzen in Europa kosten die mallen echt niet minder in België en Duitsland dan in Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.