E-mailmarketing is in korte tijd enorm populair geworden.
Tien jaar geleden wist nog nauwelijks iemand wat het was. Tegenwoordig kunnen we ons een leven zonder e-mail niet eens meer voorstellen.
Steeds meer managers accepteren e-mailmarketing als een volwaardig medium en zetten e-mail steeds vaker in bij de communicatie met hun (potentiele) klanten.
E-mailmarketing is snel, actueel en effectief.
Omdat het medium nog zo jong is, ontbreekt het bij veel bedrijven aan goede ervaring. Daarom is er in veel gevallen behoefte aan goede informatie voor de implementatie en uitvoering.
E-mailmarketing is meer dan alleen maar 'al je klanten een mailtje sturen'. Het gaat om het benutten van de kansen en mogelijkheden (en het voorkomen van fouten).
In ons mijn artikel(en) wil ik u daarom tips en nuttige informatie geven voor succesvolle e-mailmarketing.
Kortom: hoe haalt u het maximale uit uw e-mailmarketingacties!
Met een vriendelijke groet,
Gert van Oort
specialist op het gebied van e-mailmarketing en directeur van Vice Versa (http://www.viceversa.info)
Artikel 1:
Wat zijn de voordelen van e-mail marketing?
E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, het opbouwen en onderhouden van een directe klantenrelatie, via e-mail. Het medium e-mail biedt u hierbij een groot aantal nieuwe mogelijkheden.
De belangrijkste voordelen van e-mail marketing zijn:
Uitgebreide mogelijkheden om mailings persoonlijk te maken
Uw e-mail nieuwsbrieven kunnen volledig worden afgestemd op elke afzonderlijke ontvanger. Hierdoor worden de berichten die u verstuurt zeer persoonlijk, waarmee de (positieve) respons op uw campagnes fors toeneemt.
Zonder enige noemenswaardige inspanning wordt uw klant of relatie individueel aangesproken met zijn of haar naam (Beste Rob..., Geachte heer De Wit,...) en worden gegevens over de ontvanger opgenomen in de nieuwsbrief.
Voorbeeld:
(personalisatie is onderstreept)
Geachte heer De Jong,
U rijdt nu al weer twee jaar in uw Renault Megane. Daarom raden wij u aan om bij ons langs te komen voor een extra onderhoudsbeurt....
Gericht informatie versturen
Uw klanten zitten niet te wachten op informatie waar zij niets mee kunnen!
Daarom is het belangrijk dat u uw informatie zo gericht mogelijk verstuurt. E-mail marketing biedt u de mogelijkheid om eenvoudig verschillende doelgroepen binnen uw klantenbestand afzonderlijk te mailen. U verstuurt op basis van het profiel van uw klant (kenmerken en interesses) gerichte informatie. Hierdoor ontvangen uw klanten informatie die zij ook werkelijk interessant vinden.
Lage kosten
De kosten van e-mailmarketingacties zijn laag.
Druk-, porto- en handlingkosten (vouwen, insteken, frankeren, enz) worden bespaard. Zeker wanneer er op een goede manier wordt omgegaan met reacties op uw campagnes is ook de afhandeling van de respons goedkoper dan bij andere media.
Snelle respons
Veelal komt het grootste gedeelte van de respons al binnen 48.
E-mailcampagnes prikkelen de nieuwsgierigheid. Doordat reageren per e-mail laagdrempelig is, reageren uw klanten sneller.
Actueel door korte productietijd
Het vervaardigen en versturen van een e-mailmailing kost u weinig tijd.
Hierdoor is het mogelijk om snel in te spelen op actuele ontwikkelingen. U brengt een speciale opruimingsaanbieding binnen enkele uren onder de aandacht bij uw doelgroep.
Mailings zijn interactief
Door in de e-mailberichten die u naar u klanten en relaties stuurt elementen te verwerken waardoor zij actie moeten ondernemen maakt u uw bericht interactief bijvoorbeeld door verwijzingen (links) naar pagina's in uw website op te nemen waarnaar iemand moet doorklikken om het gehele artikel te lezen. E-mail prikkelt mensen snel te reageren.
Hiermee start u de dialoog op met uw klanten (de doelstelling van direct marketing) én ontvangt u waardevolle marktinformatie van uw klanten.
Een sterk push instrument
Geïnteresseerden bezoeken uw website wanneer zij op zoek zijn naar informatie of op zoek zijn naar een antwoord op een concrete vraag (of behoefte). Dit is uiteraard heel belangrijk, maar hierdoor ligt het initiatief bij de klant. Echter is het ook van belang dat u af en toe het initiatief neemt om u klanten en relaties in te lichten over uw producten en diensten.
E-mailmarketing is een push instrument.
Resultaten zijn uitstekend te testen
Door de flexibiliteit, de korte productietijd, lage kosten en snelle response bieden e-mailmarketing campagnes u de mogelijkheid om eerst uw e-mailcampagne eerst te testen op een gedeelte van uw relatiebestand. Zodra de meeste respons binnen is (meestal al binnen 48 uur na verzending) kunt u uw campagne evalueren en eventueel bijsturen om vervolgens de gehele doelgroep te mailen.
[Edit door Jeroen: even de titel wat verduidelijkt]
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gert van Oort
Gert van Oort
Tips voor succesvolle e-mail marketing
E-mailmarketing is in korte tijd enorm populair geworden.
Tien jaar geleden wist nog nauwelijks iemand wat het was. Tegenwoordig kunnen we ons een leven zonder e-mail niet eens meer voorstellen.
Steeds meer managers accepteren e-mailmarketing als een volwaardig medium en zetten e-mail steeds vaker in bij de communicatie met hun (potentiele) klanten.
E-mailmarketing is snel, actueel en effectief.
Omdat het medium nog zo jong is, ontbreekt het bij veel bedrijven aan goede ervaring. Daarom is er in veel gevallen behoefte aan goede informatie voor de implementatie en uitvoering.
E-mailmarketing is meer dan alleen maar 'al je klanten een mailtje sturen'. Het gaat om het benutten van de kansen en mogelijkheden (en het voorkomen van fouten).
In ons mijn artikel(en) wil ik u daarom tips en nuttige informatie geven voor succesvolle e-mailmarketing.
Kortom: hoe haalt u het maximale uit uw e-mailmarketingacties!
Met een vriendelijke groet,
Gert van Oort
specialist op het gebied van e-mailmarketing en directeur van Vice Versa (http://www.viceversa.info)
Artikel 1:
Wat zijn de voordelen van e-mail marketing?
E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, het opbouwen en onderhouden van een directe klantenrelatie, via e-mail. Het medium e-mail biedt u hierbij een groot aantal nieuwe mogelijkheden.
De belangrijkste voordelen van e-mail marketing zijn:
Uitgebreide mogelijkheden om mailings persoonlijk te maken
Uw e-mail nieuwsbrieven kunnen volledig worden afgestemd op elke afzonderlijke ontvanger. Hierdoor worden de berichten die u verstuurt zeer persoonlijk, waarmee de (positieve) respons op uw campagnes fors toeneemt.
Zonder enige noemenswaardige inspanning wordt uw klant of relatie individueel aangesproken met zijn of haar naam (Beste Rob..., Geachte heer De Wit,...) en worden gegevens over de ontvanger opgenomen in de nieuwsbrief.
Voorbeeld:
(personalisatie is onderstreept)
Geachte heer De Jong,
U rijdt nu al weer twee jaar in uw Renault Megane. Daarom raden wij u aan om bij ons langs te komen voor een extra onderhoudsbeurt....
Gericht informatie versturen
Uw klanten zitten niet te wachten op informatie waar zij niets mee kunnen!
Daarom is het belangrijk dat u uw informatie zo gericht mogelijk verstuurt. E-mail marketing biedt u de mogelijkheid om eenvoudig verschillende doelgroepen binnen uw klantenbestand afzonderlijk te mailen. U verstuurt op basis van het profiel van uw klant (kenmerken en interesses) gerichte informatie. Hierdoor ontvangen uw klanten informatie die zij ook werkelijk interessant vinden.
Lage kosten
De kosten van e-mailmarketingacties zijn laag.
Druk-, porto- en handlingkosten (vouwen, insteken, frankeren, enz) worden bespaard. Zeker wanneer er op een goede manier wordt omgegaan met reacties op uw campagnes is ook de afhandeling van de respons goedkoper dan bij andere media.
Snelle respons
Veelal komt het grootste gedeelte van de respons al binnen 48.
E-mailcampagnes prikkelen de nieuwsgierigheid. Doordat reageren per e-mail laagdrempelig is, reageren uw klanten sneller.
Actueel door korte productietijd
Het vervaardigen en versturen van een e-mailmailing kost u weinig tijd.
Hierdoor is het mogelijk om snel in te spelen op actuele ontwikkelingen. U brengt een speciale opruimingsaanbieding binnen enkele uren onder de aandacht bij uw doelgroep.
Mailings zijn interactief
Door in de e-mailberichten die u naar u klanten en relaties stuurt elementen te verwerken waardoor zij actie moeten ondernemen maakt u uw bericht interactief bijvoorbeeld door verwijzingen (links) naar pagina's in uw website op te nemen waarnaar iemand moet doorklikken om het gehele artikel te lezen. E-mail prikkelt mensen snel te reageren.
Hiermee start u de dialoog op met uw klanten (de doelstelling van direct marketing) én ontvangt u waardevolle marktinformatie van uw klanten.
Een sterk push instrument
Geïnteresseerden bezoeken uw website wanneer zij op zoek zijn naar informatie of op zoek zijn naar een antwoord op een concrete vraag (of behoefte). Dit is uiteraard heel belangrijk, maar hierdoor ligt het initiatief bij de klant. Echter is het ook van belang dat u af en toe het initiatief neemt om u klanten en relaties in te lichten over uw producten en diensten.
E-mailmarketing is een push instrument.
Resultaten zijn uitstekend te testen
Door de flexibiliteit, de korte productietijd, lage kosten en snelle response bieden e-mailmarketing campagnes u de mogelijkheid om eerst uw e-mailcampagne eerst te testen op een gedeelte van uw relatiebestand. Zodra de meeste respons binnen is (meestal al binnen 48 uur na verzending) kunt u uw campagne evalueren en eventueel bijsturen om vervolgens de gehele doelgroep te mailen.
[Edit door Jeroen: even de titel wat verduidelijkt]
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
61 antwoorden op deze vraag