• 0

Tips voor succesvolle e-mail marketing

Tips voor succesvolle e-mail marketing

 

E-mailmarketing is in korte tijd enorm populair geworden.

Tien jaar geleden wist nog nauwelijks iemand wat het was. Tegenwoordig kunnen we ons een leven zonder e-mail niet eens meer voorstellen.

 

Steeds meer managers accepteren e-mailmarketing als een volwaardig medium en zetten e-mail steeds vaker in bij de communicatie met hun (potentiele) klanten.

E-mailmarketing is snel, actueel en effectief.

 

Omdat het medium nog zo jong is, ontbreekt het bij veel bedrijven aan goede ervaring. Daarom is er in veel gevallen behoefte aan goede informatie voor de implementatie en uitvoering.

E-mailmarketing is meer dan alleen maar 'al je klanten een mailtje sturen'. Het gaat om het benutten van de kansen en mogelijkheden (en het voorkomen van fouten).

 

In ons mijn artikel(en) wil ik u daarom tips en nuttige informatie geven voor succesvolle e-mailmarketing.

 

Kortom: hoe haalt u het maximale uit uw e-mailmarketingacties!

 

Met een vriendelijke groet,

Gert van Oort

specialist op het gebied van e-mailmarketing en directeur van Vice Versa (http://www.viceversa.info)

 

Artikel 1:

Wat zijn de voordelen van e-mail marketing?

 

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, het opbouwen en onderhouden van een directe klantenrelatie, via e-mail. Het medium e-mail biedt u hierbij een groot aantal nieuwe mogelijkheden.

 

De belangrijkste voordelen van e-mail marketing zijn:

 

Uitgebreide mogelijkheden om mailings persoonlijk te maken

Uw e-mail nieuwsbrieven kunnen volledig worden afgestemd op elke afzonderlijke ontvanger. Hierdoor worden de berichten die u verstuurt zeer persoonlijk, waarmee de (positieve) respons op uw campagnes fors toeneemt.

Zonder enige noemenswaardige inspanning wordt uw klant of relatie individueel aangesproken met zijn of haar naam (Beste Rob..., Geachte heer De Wit,...) en worden gegevens over de ontvanger opgenomen in de nieuwsbrief.

 

Voorbeeld:

(personalisatie is onderstreept)

 

Geachte heer De Jong,

 

U rijdt nu al weer twee jaar in uw Renault Megane. Daarom raden wij u aan om bij ons langs te komen voor een extra onderhoudsbeurt....

 

Gericht informatie versturen

Uw klanten zitten niet te wachten op informatie waar zij niets mee kunnen!

Daarom is het belangrijk dat u uw informatie zo gericht mogelijk verstuurt. E-mail marketing biedt u de mogelijkheid om eenvoudig verschillende doelgroepen binnen uw klantenbestand afzonderlijk te mailen. U verstuurt op basis van het profiel van uw klant (kenmerken en interesses) gerichte informatie. Hierdoor ontvangen uw klanten informatie die zij ook werkelijk interessant vinden.

 

Lage kosten

De kosten van e-mailmarketingacties zijn laag.

Druk-, porto- en handlingkosten (vouwen, insteken, frankeren, enz) worden bespaard. Zeker wanneer er op een goede manier wordt omgegaan met reacties op uw campagnes is ook de afhandeling van de respons goedkoper dan bij andere media.

 

Snelle respons

Veelal komt het grootste gedeelte van de respons al binnen 48.

E-mailcampagnes prikkelen de nieuwsgierigheid. Doordat reageren per e-mail laagdrempelig is, reageren uw klanten sneller.

 

Actueel door korte productietijd

Het vervaardigen en versturen van een e-mailmailing kost u weinig tijd.

Hierdoor is het mogelijk om snel in te spelen op actuele ontwikkelingen. U brengt een speciale opruimingsaanbieding binnen enkele uren onder de aandacht bij uw doelgroep.

 

Mailings zijn interactief

Door in de e-mailberichten die u naar u klanten en relaties stuurt elementen te verwerken waardoor zij actie moeten ondernemen maakt u uw bericht interactief bijvoorbeeld door verwijzingen (links) naar pagina's in uw website op te nemen waarnaar iemand moet doorklikken om het gehele artikel te lezen. E-mail prikkelt mensen snel te reageren.

Hiermee start u de dialoog op met uw klanten (de doelstelling van direct marketing) én ontvangt u waardevolle marktinformatie van uw klanten.

 

Een sterk push instrument

Geïnteresseerden bezoeken uw website wanneer zij op zoek zijn naar informatie of op zoek zijn naar een antwoord op een concrete vraag (of behoefte). Dit is uiteraard heel belangrijk, maar hierdoor ligt het initiatief bij de klant. Echter is het ook van belang dat u af en toe het initiatief neemt om u klanten en relaties in te lichten over uw producten en diensten.

E-mailmarketing is een push instrument.

 

Resultaten zijn uitstekend te testen

Door de flexibiliteit, de korte productietijd, lage kosten en snelle response bieden e-mailmarketing campagnes u de mogelijkheid om eerst uw e-mailcampagne eerst te testen op een gedeelte van uw relatiebestand. Zodra de meeste respons binnen is (meestal al binnen 48 uur na verzending) kunt u uw campagne evalueren en eventueel bijsturen om vervolgens de gehele doelgroep te mailen.

 

[Edit door Jeroen: even de titel wat verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

30-50 cent voor een e-mailadres (+ naam en achternaam) als lead is inderdaad redelijk gebruikelijk, bijv. voor het opbouwen van een eigen bestand. Voor een hypotheeklead moet je in tientallen Euro's denken.

Bedoel je dat als ik op een enkele site aanvink dat ik van die site wel mail wil hebben, dat zo'n site dan mijn email adres voor 30-50 cent verkoopt aan iedereen die dat wil? En dat dat dan geen spam is?

Na de heledraad op marketingfacts gelezen te hebben, valt me inderdaad op dat een van die listbrokers achter www.jeechteleeftijd.nl zit. Dit soort sites worden dus in het leven geroepen om mailadessen te verzamelen. Waarschijnlijk nog steeds met voldoende aanvink- en optout opties, maar ik vraag me af of veel consumenten zich realiseren wat er met het adres gebeurt. Ik krijg ook de indruk dat het voornamelijk een b2c markt is.

 

En die vinkjes zijn de ene keer vooringevuld, de andere keer niet, soms staat er bij "aanvinken als u geen spam wilt ontvangen", andere keer als je wel mail wilt ontvangen, alles om je maar per ongeluk een vinkje te laten zetten. En het blijkt dus dat zodra je ergens op een site per ongeluk iets hebt aangevinkt of vergeten bent al dan niet aan te vinken, je de rest van je leven van allerlei vage lui email krijgt.

 

Ik ben net bezig een nieuwe spam en compliance machine te bestellen. die kosten moet ik dus maken vanwege dit soort lui.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar komen de meesten hier niet verder dan het woord spam dus ik bespaar me verder de tijd en moeite om nog met tips en uitleg te komen, graag of niet.

 

Dat lijkt me onafwendbaar in jouw business. Zodra je buiten de inner circle gaat toelichten wat wel en niet mogelijk is met email-marketing, krijg je al die mensen op je dak die het verschil tussen spam en commerciële email niet begrijpen. Maar is er wel verschil? Er is een groot grijs gebied dat we met z'n allen moeten indelen in zwart (ongewenst) en wit (wel okay), en waarschijnlijk blijven die grenzen verschuiven.

 

Maar laat je door de critici niet afschrikken. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Dat lijkt me onafwendbaar in jouw business. Zodra je buiten de inner circle gaat toelichten wat wel en niet mogelijk is met email-marketing, krijg je al die mensen op je dak die het verschil tussen spam en commerciële email niet begrijpen. Maar is er wel verschil? Er is een groot grijs gebied dat we met z'n allen moeten indelen in zwart (ongewenst) en wit (wel okay), en waarschijnlijk blijven die grenzen verschuiven.

 

 

Uiteraard is er verschil, anders had e-mailmarketing geen bestaansrecht omdat het illegaal en strafbaar zou zijn.

 

Het gaat er eerder om 3 dingen: wat volgens de wet spam is, wat als spam ervaren wordt en wat onterecht en te gemakkelijk als spam bestempeld wordt.

 

Het is ook nog eens een moeilijke spagaat omdat ik ook van mening ben dat de ontvanger bepaalt wat voor hem/haar ongewenst is en wat niet, en niet de afzender of de ISP. Maar dat bepaalt nog niet automatisch dat het dus ook wettelijk gezien spam is en er dus gegrond aangifte kan worden gedaan.

 

Dat wil niet zeggen dat er niet uiterst serieus gekeken moet blijven worden naar wetgeving en richtlijnen en strenger en sneller moet worden opgetreden tegen overtreders om zo het mooie medium e-mail niet te later verstikken.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

Katertje,

is dit dan goede email marketing? Het bedrijf Lewis PR stuurt me mail met een klikbare link (waarachter natuurlijk de meest vreselijke wormen en virussen kunnen schuilgaan) in een grote graphic (waar ik op zich al een hekel aan heb). Dan doe je toch nooit meer zaken met Lewis PR?

 

From: "Robert van Dongen from LEWIS PR"

To: christine@izecom.com

Subject: For your eyes only

Date: Mon, 20 Nov 2006 11:53:23 +0100

X-mailer: MailChimp Mailer - **CIDodXfTPCXLM**

Envelope-to: christine@izecom.com

Reply-To: "Robert van Dongen from LEWIS PR"

X-Report-Abuse: Please report abuse for this campaign here:

http://222.mailchimp.com/abuse/abuse.phtml?id=odXfTPCXLM

X-Izemail-Receive-Version: 1.7.0.717 (POP3)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste lezers,

 

Ik loop stage bij een bedrijf dat een eigen e-mail applicatie runt. Aangezien ik heb gemerkt dat er veel vraag is naar tips & tricks heb ik een document samengesteld wat hopelijk nuttig is. Edit: gegevens weggehaald, hengelen naar klanten is niet de bedoeling van het forum

 

Gr. Karel

Link naar reactie
  • 2

Beste Karel,

 

Het gebruikelijke op een forum is dat kennis hier gedeeld wordt, en dat er niet gehengeld wordt naar klanten... De contactgegevens heb ik dus weggehaald, zou je je kennis hier willen delen? Dat zal zeker gewaardeerd worden! :)

 

Ja, dat zou in principe kunnen. Ik loop stage bij een bedrijf, en was zeker niet op zoek naar klanten. Ik ben maar een student, dus probeerde te helpen. Het zijn plus minus 30 pagina's. Ik probeer het document bij te voegen, maar dat is al enkele malen mislukt.

 

Nu lukt ie wel! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Clang_Tips__Tricks.pdf

Link naar reactie
  • 1

om specifiek naar het onderwerp van de post terug te gaan, nl : Tips voor succesvolle e-mail marketing heb ik persoonlijk 1 tip voor als je uw eerste nieuwsbrief wil gaan versturen.

 

Maar eerst wil ik ook idd zoals veel hierboven vermelde posts benadrukken dat het allerbelangrijkste is dat je enkel nieuwsbrieven verstuurd naar mensen die deze ook echt wensen te ontvangen. Anders zorg je voor veel ergernis en ben je zelfs met strafbare feiten bezig.

Als je u hier aan houdt is e-mail marketing een snel, vrij goedkoop en groen ( groener dan papier ) alternatief voor de papieren brief of folder.

 

 

nu de tip ( niet dat hij zo bijzonder is maar heb ik wel met scha en schande moeten ondervinden ) .... test je nieuwsbrief voor je hem gaat uitsturen naar je volledig adressenbestand op enkele zaken zoals bvb de gebruikte onderwerpregel.

 

ik heb onlangs een hoop problemen gehad wegens foute woordkeuze in de onderwerp-regel. En het probleem kwam zelfs niet van de spamfilters of zo maar van ( voor outlook gebruikers ) de ingebouwde windows-outlook check.

 

als ik de nieuwsbrieven op dezelfde computer met bvb g-mail opende kreeg ik ze binnen en in outlook niet.

op de webmail liep alles ook prima ... enkel het afleveren naar outlook lukte niet. tot ik de subjectlijn aanpaste en dan was alles ok.

 

groetjes en succes ermee.

vriendelijke groeten,

Olaf,Tania,Ewout,Tavi,Mani

Link naar reactie
  • 0

Even een reanimatie van het topic met een leuke e-mail marketing tip: minder uitschrijvingen en minder spam vermeldingen. Ook als klanten namelijk zelf aangeven dat zij jouw nieuwsbrief willen ontvangen, kunnen zij dit later alsnog als ongewenst of SPAM markeren (of gewoon uitschrijven). Bijvoorbeeld doordat je te veel mail verstuurd of omdat hun interesse is verloren. Alles draait bij e-mailmarketing om relevantie. Wees dus slim en plaats bovenin de mail een link met bijvoorbeeld de tekst: 'Minder mail ontvangen of is de inhoud niet interessant? Klik hier!'.

 

Stuur de gebruiker vervolgens naar een pagina waar deze kan aangeven hoe vaak die mail wil ontvangen (wekelijks, twee wekelijks, maandelijks etc). Geef daarnaast de mogelijkheid om een aantal interesses op te geven en segmenteer zo je database. Tot slot onderaan de pagina een duidelijke uitschrijf mogelijkheid.

 

Resultaten: lagere uitschrijvingen, minder spam, meer opens en meer clicks :-)

 

Hopelijk krijgen we dit topic weer een beetje op gang!

Link naar reactie
  • 0

Jazeker, we hanteren deze strategie voor een grote kortingscode website. Niet alle nieuwsbriefleden werken hun profiel bij, zo wordt het nieuwsbrief bestand opgedeeld in een gesegmenteerd deel en een 'bulk' deel. Het is heel interessant om te zien dat de open en click rates van het gesegmenteerde deel vele malen hoger liggen dan het 'bulk' gedeelte.

 

Ik ben echt van overtuiging dat e-mail nog heel goed ingezet kan worden als marketingkanaal, maar dat relevantie hierbij enorm belangrijk is. 1 nieuwsbrief naar je hele bestand sturen is echt een beetje ouderwets en gewoon zonde van de conversie (tenzij je maar 1 hele specifieke doelgroep aanspreekt natuurlijk).

 

Werken jullie zelf ook met nieuwsbrieven?

Link naar reactie
  • 0

Een andere vraag (weet niet zo goed of deze hierin past), maar ik zou graag klanten met hen verjaardag een e-card o.i.d. willen sturen, alleen dan gewoon geautomatiseerd dat je een excel sheet kan uploaden. Vervolgens dat het programma op geboortedatum automatisch op de dag van de verjaardag een e-card stuurt, en via hetzelfde excel sheet de aanhef van de naam kan gebruiken. Idee is dat ik er dan geen directe omkijken naar heb, maar wel een digitale "attentie" kan sturen. Kent iemand zoiets wat ook nog gemakkelijk in gebruik is?

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wij doen dat heel eenvoudig:

 

Je wist het niet, maar Mikky heeft een klein zusje die in de bezemkast zit met een laptop en niets anders doet als felicitatie mailtjes uitsturen..... ;D

 

Maar even zonder dollen... Daar zijn wel scripts voor. Misschien Jeroen even PM-en?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hoi Romano,

 

Het is sowieso een erg goed idee om een 'verjaardagskaart' te sturen naar je klanten. Naast dat het als bedrijf gewoon attent is, zien wij bij klanten dat de open rate op deze mails bijzonder hoog ligt vergeleken met standaard nieuwsbrieven. Wees slim en koppel er (indien mogelijk) een leuke actie aan in de vorm van een kado (bijvoorbeeld: kortingscode voor 10% korting voor de volgende aankoop). Dit laatste hangt een beetje af van je business natuurlijk.

 

Stuur je op dit moment al nieuwsbrieven naar je klanten? Dit soort 'automatische mails' (ook wel 'trigger mails' genoemd) zijn bij veel professionele email tools standaard onderdeel van het pakket.

 

Groet,

 

Bart

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 565 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.