Dragons' Den in Nederland (2007)

Aanbevolen berichten

Leuk om te zien hoe iedereen reageert op de pannenman. Dat ben ik namelijk. De uitzending is een samenvatting van 30 min. opnames, dus de Dragons hebben veel meer info dan de kijkers. Wij hebben een exclusief contract met BK pannen voor de Benelux. Nu kunnen wij ons concentreren op export en daarvoor hebben we een wereldwijd patent voor nodig om ons te beschermen voor copieren.

De afgiet ring moet voor zo'n 5,95-6,95 in de winkel komen te liggen, dus niet rete duur.

O, ja Annemarie is ook nog steeds erg blij en de contracten zijn al getekend. Daarnaast bied zij ingangen voor ons in Rusland en de nodige pr in tijdschriften. Dubbel blij dus.

Link naar reactie

Leuk om te zien hoe iedereen reageert op de pannenman. Dat ben ik namelijk. De uitzending is een samenvatting van 30 min. opnames, dus de Dragons hebben veel meer info dan de kijkers. Wij hebben een exclusief contract met BK pannen voor de Benelux. Nu kunnen wij ons concentreren op export en daarvoor hebben we een wereldwijd patent voor nodig om ons te beschermen voor copieren.

De afgiet ring moet voor zo'n 5,95-6,95 in de winkel komen te liggen, dus niet rete duur.

O, ja Annemarie is ook nog steeds erg blij en de contracten zijn al getekend. Daarnaast bied zij ingangen voor ons in Rusland en de nodige pr in tijdschriften. Dubbel blij dus.

 

Hallo Rudolf, Good for you! Ik weet zeker dat Annemarie goede ingangen voor je bied. Dat rete duur ging over die set pannen van BK en niet over jouw ring.

 

Veel succes.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Iedereen die zich voorbereidt op een pitch naar venture capitalists moet beslist de weblog "How to change the world" van Guy Kawasaki lezen. Voor meer info, zie http://blog.guykawasaki.com/pitching_presenting_and_speaking/index.html of via het stukje over Dragon's Den in mijn weblog http://www.bizzlog.blogspot.com/

http://www.bizzlog.blogspot.com/ > mijn weblog over startend ondernemen

http://www.managizer.nl/ > interne communicatie en gedragsverandering in organisaties

Link naar reactie

Hebben we bijv. gehoord wat die man met dat autootje nou eigenlijk wilde? Ik zag alleen 2 dragons lol maken in het gammele bakje.

 

Had niet het idee dat die man zelf wist wattie met die gammele karretjes wilde...

 

De afgiet ring moet voor zo'n 5,95-6,95 in de winkel komen te liggen

 

Dat vroeg ik me bij de pitch op tv eigenlijk af... wat moet zoiets nou kosten. Voor een euro of 6 lijkt het me best een verkoopbaar product in de blokkers en dergelijke. Duidelijk andere markt dan de genoemde BK pannen voor semi-professionele thuischefs :)

 

 

Link naar reactie

De uiteindelijke contracten worden vrij snel na de opnamen opgesteld en getekend tussen de investeerder(s) en de ondernemers. Zoals je hebt kunnen lezen in dit forum is dat voordat de uitzending er is.

Over kwaliteit van de ondernemers is het een leuke discussie. Niet iedereen die in aanmerking zou zijn gekomen wilde ook. Ook na de eerste uitzending (toen er nog opnamen moetsen plaatsvinden) haakten er kandidaten af omdat zij toch opzagen tegen de publiciteit.

Ik denk zelf dat het een redelijk goed beeld geeft van starters in Nederland. Soms alleen een leuk idee (zonder uitwerking), soms een leuke ondernemer (maar geen goed idee) en soms ook een goed idee, goede uitwerking en goede ondernemer.

80% van de plannen valt af, in het programma en ook in werkelijkheid.

Wat ook erg leuk en leerzaam wordt is de tiende aflevering waar een terugblik komt op de deals. Hoe gaat dat nu verder en zijn er ook ondernemers die geen geld kregen van de dragons maar wel na afloop van de uitzending benaderd zijn door derden?

IK denk zelf dat als je een goed idee hebt de publiciteit altijd positief is. OOk al krijg je geen deal dan nog kan deze publiciteit voor je de doorbraak zijn.

Dus , mocht er volgend jaar een vervolg komen, schrijf je in.

Dit geldt trouwens ook voor andere wedstrijden en pitch mogelijkheden. Je leert er veel van.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Ik vond de plannen niet slecht vanavond. Maar de dragons durven niet, die leraar verwoordde het goed, het zijn geen durfkapitalisten. Ze wachten op dat ene foolproof plan wat nooit komt natuurlijk. Geen enkel plan is 100% zeker.

Wat ik erg jammer vind is dat het lijkt alsof de dragons er lol in hebben om te laten zien hoe geweldig ze wel niet zijn. Wow, kijk mij, ik heb een mogelijk zwak punt gevonden in z'n plan.Helemaal die Paradigit man. Wat een irritante man is dat. En die andere dragons lijken wel bankiers, je moet al een top lopende tent hebben, je moet al geld verdienen als water, en ze verwachten dan voor een habbekrats een deel van de aandelen te krijgen. Had ik al gezegd dat die Paradigit man de ergste is van allemaal? Helemaal als je bedenkt dat ie computeronderdelen winkel heeft waarvan we er maar een paar honderd andere van hebben in Nederland. Ik ga express nooit meer wat kopen bij Paradigit :P

Zozo, 1000 bonnen verkocht in 700 winkels, weet je dat dat 1 bon per winkel is? Oh mijn god, als ik nu weer terug denk aan die Paradigit vent, ik vind hem echt helemaal niks.

Link naar reactie

Fantastische show weer.

Die dragons doen het echt wel goed, scherp en to the point.

Ze zijn intiutief erg goed.

 

De eerste deelnemer Wouter met de koffiepadmachine.

Vraagt 300 k tegen 51% en waardeert daarmee zijn bedrijf op 600k

 

Na wat gegoochel over de winkelprijs van een marknaam padje komen we erachter dat het vooral bedoeld is voor de koffieliefhebber. Hij gaat daarmee even voorbij aan de smaak van de Senseo koffie die toch echt niet te vergelijken is met koffie uit een goed espresso apparaat.

En dat zou naar mijn mening zijn klantenkring zijn .

 

Waar hij verder aan voorbij gaat is dat de Senseo vooral een gemaksapparaat is waar je snel even een bakje koffie mee zit.

Ik zie Senseogebruikers niet één keer per week weer een hele batch Senseopads draaien omdat de smaak zoveel beter is.

Wie daar op uit is koopt toch gewoon een espressoapparaat en kan daarmee heel goed zelf de smaak bepalen en echte koffieproeven.

 

Wat verder hem verder parten speelt is het feit dat het hele apparaat slechts op papier bestaat, werkingsprincipe en een eventueel bescherming dmv van een patent zijn dus nog lang niet aan de orde.

Het apparaat moet nog helemaal extern ontwikkeld worden en zal vast nog wel de nodige technische problemen opleveren zoals bv het dichtsealen. De kans bestaat zelfs dat de Senseo dan alweer langzaam uit de keuken verdwijnt.

 

Hij doet er ook verstandig aan eerst eens wat marktonderzoek te doen, als voorbeeld werd er gevraagd naar mensen die zelf thuis sigareten maken.

 

Ik heb zelf het vermoeden dat de Dragons al vrij in het begin af haakten alleen het verhaal wilde horen van de koffiepadman.

 

Cliff met het huiswerkbegeleidingsbureau

 

Tja beetje rare presentatie en met zijn 150k tegen 10% aandelen waardeert hij zijn bedrijf gelijk op 1,5 miljoen.

Al snel wordt er door de cijfers heen geprikt die notabene opgesteld zijn door een accountant.

Gaandeweg kom de Dragons tot het inzicht dat deze man gewoon naar de bank moet stappen voor een PL en met dat geldt gewoon moet gaan beginnen.

 

Eric en This (cadeaubon voor downloads) 300k tegen 20%

 

Het begint hoopvol en de Dragons zien er wel iets in.

De stemming slaat echter om zodra iTunes en de iPod genoemd worden. De gedownloade nummers zijn niet afspeelbaar op de apparaten die de markt domineren.

En het verhaal gaat aan duigen zodra Eric aangeeft al twee jaar bezig te zijn en het product pas in november 2006 gelanceerd te hebben.

Nog beroerder wordt het als duidelijk wordt dat de 700 outlets tot nu toe slechts 1000 bonnen verkocht hebben, en dat de kerst dus geen omzetexplosie heeft laten zien.

 

Dragon Henk vond dit wel een uitstekende presentatie !!!!!!!!!

 

Armenie met haar eigen modelijn vraagt 25k tegen 7,5%

Moeilijk te volgen verhaal vanwege het slechte Nederlands dat deze dame sprak.

Ze heeft als doel een eigen exclusieve modelijn opzetten en dit langzaam uit willen bouwen.

Zodra het gaat over omzetprognoses en afzet zakt het verhaal jammerlijk in elkaar. Er wordt nog een cijfer goochelaar bij geroepen maar deze draagt niet bij aan de verwarring die er al ontstaan is.

Uiteindelijk concluderen de Dragons dat het hele verhaal eigenlijk veel te vroeg komt. Er is geen collectie, er zijn geen duidelijke plannen en is ligt nog geen bedrijf als basis.

Ik had hier eigenlijk wel wat advies van Annemarie verwacht omdat die haar eigen modewinkel heeft gehad.

 

Tjitse met de broodbakmachine 300k tegen 10% oftewel bedrijfswaarde 3 miljoen.

Interessant verhaal en de Dragons hebben er wel oren naar.

Zodra echter het intellectueel eigendom ter sprake komt blijkt dat het patenteren nogal gevoelig ligt, waarschijnlijk omdat aan de basis ook een ander meel ligt. En niet zozeer een technische innovatie.

Uit het verhaal komt ook niet naar voren dat de winst uitsluitend zit in het feit dat het brood sneller rijst.

En dan is het natuurlijk maar de vraag of een bakker dit als een probleem ervaart. Later op, klinkt leuk, maar bakkers doen meer dan wachten tot het deeg gerezen is.

 

Ook als een van de Dragons een zijspoor voorstelt loopt dit al rap vast.

Ook hier wordt de vraag gesteld of het recept (de mix) te patenteren is, daar weet de pitcher helaas het antwoord niet op waarmee ook dit verhaal op dood spoor zit.

BTW vastleggen van recepten heeft meestal geen zin omdat een kleine verandering het recept al tot een ander product maakt.

 

De eindconclusie van de Dragons is dat Tjitse zijn bedrijf schromelijk overwaardeerd en dat het IE rammelt.

 

Fantastische tv is dit !!!!

Link naar reactie

Ik was sowiezo al verbaasd toen ik This! zag verschijnen omdat ik het product al kende en er vanuit ging dat ze al goed aan de weg timmerden. Zo klonk het in het begin dus ook en zodoende veelbelovend.

 

1000 bonnen via 700 distributiepunten is echter bedroevend laag en met de op handen zijnde investeringen was het dan ook meteen egdaan.

 

Wat me overigens net opviel is dat je inmiddels wel bonnen kunt kopen op de site van This! zelf dus blijkbaar is men inmiddels toch al van strategie gewijzigd. (nu nog even wachten op een affiliateprogramma).

 

De rest van de cases vond ik verder niet noemenswaardig.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie

Fantastische tv is dit !!!!

 

Vanavond voor het eerst een stukje (het broodbakconcept) van de Nederlandse versie gezien. En dat valt tegen. De Britse versie, waar ik een aflevering of 10 van gezien heb, heeft veel meer pit.

 

Ben zelf nog niet op zoek naar geld en keek vooral naar de DD op de BBC vanwege milde interesse in het onderwerp (doe opdrachten voor de NeBIB dus leuk om dingen te zien op het vlak waar zij mee bezig zijn) en (vooral) omdat het entertainment gehalte heeft.

 

Het stukje dat ik gezien heb lijkt een mix van een cursus van teleac voor geldzoekenden met als thema 'waar moet ik op letten in mijn pitch' en de sfeer / camerawerk / omgeving van DD van de BBC.

 

Zonder al te veel interesse om wat te leren over de inhoud (dan zou een compleet teleac format misschien beter zijn voor me) en zonder entertainment gehalte (wat me zou laten kijken en wellicht toch wat te laten leren) zap ik dus volgende week vrijdag vrolijk verder.

Link naar reactie

Tja, ik vind het wel entertainment. Op alles valt wat te zeggen, maar voorlopig is de show hier op de buis en kunnen we er allemaal van genieten. Zien jullie is wat wij de hele dag meemaken. Het realiteitsgehalte is hoog.

 

De investeerders zijn prima en handelen zoals investeerders handelen. De presentatie van Eric was top. Goed dat hij niet over de cijfert jokt. Het lijkt erop dat een nog niet bestaand bedrijf makkelijker te verkopen is dan een bedrijf dat de eerste stappen al gezet heeft. Ik vind dat Castien in twee jaar erg ver gekomen is met zijn concept. Ik ken er zat die er langer over doen en minder ver komen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

 

Die dragons doen het echt wel goed, scherp en to the point.

 

 

Ik had toch sterk het idee dat Melchior van de spacecake had gesnoept. ::)

 

Tja, dat gebeurt IRL natuurlijk ook.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

de dragons vallen mij heel erg tegen.

de kracht van de dragons van de BBC is dat ze meteen de juiste vragen stellen, en haarscherp de juiste zwakke en sterke punten op tafel weten te krijgen. Dat gebeurt in de nederlandse versie nog veel te weinig.

 

Tot nu toe beste moment in de serie : laatste opmerking gisterenavond: "Ik dacht dat het risico investeerders waren, maar dat valt heel erg tegen."

 

 

Link naar reactie

de dragons vallen mij heel erg tegen.

de kracht van de dragons van de BBC is dat ze meteen de juiste vragen stellen, en haarscherp de juiste zwakke en sterke punten op tafel weten te krijgen. Dat gebeurt in de nederlandse versie nog veel te weinig.

 

Tot nu toe beste moment in de serie : laatste opmerking gisterenavond: "Ik dacht dat het risico investeerders waren, maar dat valt heel erg tegen."

 

 

Oh, ik vind dat de investeerders steeds precies de vinger op de zere plek leggen. Persoonlijk vind ik de opmerking van de laatste ondernemer, dat het hier geen risicoinvesteerders betreft totaal onzinnig. Ik heb geen van de investeerders ook maar één keer om zekerheden horen vragen. Die bakker was erg slecht voorbereid. Hij kon niks laten zien, wilde niks vertellen, had geen antwoorden en was van mening dat zijn nog niet bestaande bedrijf 3 mln waard was. Nee dus. Fout gezien, fout gespeeld dus geen geld, terwijl er met zijn business waarschijnlijk helemaal niets mis is.

 

Op Castien na waren de presentaties heel slecht en bij Castien vielen ze over de cijfers.

 

Ik heb de Dragons nog niemand weg zien sturen die dat niet verdiende.

 

Wat ik niet goed begrijp, is waarom er niet meer ondernemers staan die wél wat te vertellen hebben. Want eerlijk gezegt zien wij (bijna) dagelijks ondernemers die een goed verhaal hebben en snappen waar het spel om gaat. Ook bij de finale van New Venture zaten er minsten 5 waar de Dragons geen nee tegen kunnen zeggen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

 

Wat ik niet goed begrijp, is waarom er niet meer ondernemers staan die wél wat te vertellen hebben. Want eerlijk gezegt zien wij (bijna) dagelijks ondernemers die een goed verhaal hebben en snappen waar het spel om gaat. Ook bij de finale van New Venture zaten er minsten 5 waar de Dragons geen nee tegen kunnen zeggen.

 

Misschien komt het omdat de aanlooptijd naar het programma toe erg kort was.

Een presentatie bij een grotere New Venture bijeenkomst zou ook wonderen kunnen doen. Ook het gestuntel van de deelnemers zet mensen er misschien toe aan mee te doen. Die gaan hopelijk denken "dat kan ik beter"

 

En wat die opmerkingen betreft over risicokapitaal investeerders.

Risicoinvesteringen doen is wat anders als je geld lukraak inzetten in slecht doordachte plannen. Dat heet gewoon geld over de balk smijten.

Je moet niet boos zijn dat de investeerdrs weinig doen, je moet boos zijn op de deelnemers dat ze hun huiswerk niet gedaan hebben.

 

Toch maar eens met de coldshower rondes aan de gang on de paraplu van HL ?

 

Iets uit de oude doos, ff afstoffen uche uche

 

4 Cold shower ronde, een actief deel waarbij een aantal ondernemers/starters onder de koude douche gaan.

Doel is om volgens een aantal vaste vragen op bouwende kritiek te leveren op de zijn of haar onderneming en deze zo wakker en alert te houden.

Tijdens deze koude douche worden de opmerkingen door een notulist opgeschreven en naderhand samen gevat en toegezonden aan de deelnemer.

 

 

De cold shower ronde moet het verschil gaan maken, het moet attractief zijn voor deelnemers, hier moet een actieve win win situatie uit voort komen.

 

 

Fietelijk hetzelfde als Dragons Den of de Leeuwekuil maar dan als oefening voor de deelnemers die bezig zijn met investeerders of banken. En het is tevens leerzaam voor de toeschouwers die netjes gaten in het plan mogen schieten.

En dit alles om de ondernemer scherp te krijgen en deze te trainen in het geven van een goede presentatie.

Persoonlijk krijg ik het idee dat mensen zich nauwelijks voorbereiden maar binnen wandelen met het idee van "nou we zien wel waar het schip strand"

Ik mis bij veel deelnemers iets wat een ondernemer in zich moet hebben als hij of zij het over zijn of haar product heeft.

Misschien vinden mensen het not done, voute hollandse correctheid, maar het zou de kans op het binnen halen van een investeerder vergroten (mits het verhaal klopt natuurlijk)

 

Kijk voor de gein eens terug naar de aflevering met de twee dames en hun ringtone winkeltje voor jongeren. Die hebben een zekere charme, maar op een dieper niveau kun je ook iets voelen van een zekere spanning die ze op weten te bouwen doordat hun verhaal een bepaald verwachtingspatroon in zich heeft, een toekomstbelofte.

En dat laatste is waar je geld mee binnenhaalt, Ok je verhaal moet natuurlijk kloppen. Maar als je een sfeer weet te creeeren van "dit kan een klapper worden"zonder dat expliciet uit te spreken.Dat kun je bereiken door je verhaal met vuur, met passie.te brengen.

Link naar reactie

Ja Merkava,

 

Laatst waren de HL mods in het buitenland. Daar hebben ze ook feedback gegeven op dit soort presentaties. Dat ging best goed overigens. Het leek wel een beetje op Dragons Den (alhoewel dat misschien niet helemaal de bedoeling was ;D)

 

Koude douche sessies met een bende HL leeuwen? Ik weet zeker dat het een heleboel ondernemers zou kunnen helpen. Het zou zelfs online kunnen. Zet je plan en video presentatie on-line en wij schieten wel.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

De investeerders willen zoveel zekerheid dat wanneer ze er mee accoord gaan en willen investeren de ondernemer net zo goed naar een bank kan gaan om geld te lenen. Dat lukt dan ook wel.

 

Voor mezelf had ik altijd het idee dat een investeerder best wel wat risico kan nemen. en de ondernemer geeft daarvoor dan aandelen als tegenprestatie. Gaat het goed, iedereen blij, gaat het niet goed, helaas en even goede vrienden. Een investeerder kan zich dat veroorloven.

 

Dat geeft een innoverende broodbakker dan inderdaad de kans om het produkt te ontwikkelen. Wanneer een investeerder een klein deel van zijn vermogen niet meer wil investeren in een project met wat risico, waar blijf je dan?

Link naar reactie

De investeerders willen zoveel zekerheid dat wanneer ze er mee accoord gaan en willen investeren de ondernemer net zo goed naar een bank kan gaan om geld te lenen. Dat lukt dan ook wel.

 

Voor mezelf had ik altijd het idee dat een investeerder best wel wat risico kan nemen. en de ondernemer geeft daarvoor dan aandelen als tegenprestatie. Gaat het goed, iedereen blij, gaat het niet goed, helaas en even goede vrienden. Een investeerder kan zich dat veroorloven.

 

Dat geeft een innoverende broodbakker dan inderdaad de kans om het produkt te ontwikkelen. Wanneer een investeerder een klein deel van zijn vermogen niet meer wil investeren in een project met wat risico, waar blijf je dan?

 

Hallo Roozeboos, no offence, maar ik ben het nadrukkelijk niet met je eens. Onderzoek van Tornado Insider heeft aangetoond dat 87% van alle nieuwe innovatieve bedrijven in 2005 op zoek naar kapitaal, dat ook daadwerkelijk vonden. Ik geloof die statistieken niet, maar uit eigen ervaring weet ik dat de helft van de bedrijven die wij inschrijven een investeerder vindt. Die percentages worden verder nergens ter wereld behaald. Dat moet betekenen dat die investeerders er echt wel zin in hebben. Maar nogmaals, ze willen, ze kunnen, ze doen het, zie ze maar te overtuigen! Anderen lukt het ook. Als het jouw niet lukt, ligt dat dan aan de investeerders?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

non taken,

Er zijn genoeg investeerders die het wel durven en het ook doen.

Voor de serie, echter vind ik het jammer dat ze allemaal hetzelfde type investeerder zijn. wellicht was het leuker geweest als ze er ook een wat meer risicovolle investeerder tussen hadden gezet. Dat geeft ook wat meer positief beeld voor een aankomende ondernemer, zo van: het kan best wel.

 

Begrijp me niet verkeerd , sommige pitchers hebben inderdaad een slecht verhaal , of de cijfers niet in orde, of gewoon een slecht idee.

( vorige week niet gezien van die ring, dus daar hou me buiten)

 

Maar het is zo eenvoudig om een idee van een ondernemer de grond in te boren. Het is veel moeilijker om de potentie te herkennen er een investering van te maken. Je moet er als investeerder wel voor open staan. Ik krijg een beetje het idee dat de dragons niet echt willen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.