Eerst voorstellen, dan pas posten als Newbie?

Aanbevolen berichten

Een ideetje voor HL2.0: De laatste tijd zien ik regelmatig topics gestart door iemand die zich twee minuten daarvoor heeft ingeschreven en je daarna nooit meer terug ziet. Ook first-time posters met antwoorden op topics met zinsneden als "je hebt mijn interesse gewekt", "daar wil ik wel meer over weten", "ik kan je daar wel bij helpen, PM me maar" etc.

 

Ik krijg het gevoel dat HL de laatste tijd een hoop "leechers" aantrekt. Wel profiteren van het forum, zonder te geven. Is het een idee om in het nieuwe forum een module in te bouwen dat je pas een topic mag starten als je minstens 3 zinnige antwoorden hebt gegeven (naar beoordeling admins/mods). Daarnaast zou je mischien pas mogen antwoorden op topics als je je eerste netjes hebt voorgesteld. Ik snap dat sommigen anoniem willen blijven, maar je kunt toch wel een hoop vertellen over jezelf zonder naam en rugnummer prijs te geven? Dit bij voorkeur in een zelfgeschreven stuk tekst, niet in een formulier.

 

Natuurlijk moet HL toegankelijk blijven voor iedere serieueze (aankomend) ondernemer, maar wellicht wodt de drempel hierdoor ietsje hoger voor studenten en aandachtvragers.

 

Link naar reactie

 

Ik krijg het gevoel dat HL de laatste tijd een hoop "leechers" aantrekt. Wel profiteren van het forum, zonder te geven. Is het een idee om in het nieuwe forum een module in te bouwen dat je pas een topic mag starten als je minstens 3 zinnige antwoorden hebt gegeven (naar beoordeling admins/mods). Daarnaast zou je mischien pas mogen antwoorden op topics als je je eerste netjes hebt voorgesteld.

 

 

Ik zit op meerdere forums en krijg de indruk dat dit overal wel een issue is. Ik ben het persoonlijk niet met je eens om eerst een aantal antwoorden te geven alvorens je vragen mag stellen.

Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik behoefte had aan antwoorden op mijn vragen. Als je als beginner eerst ergens zinnigs op moet antwoorden lijkt het mij de omgekeerde wereld.

 

Wat je wellicht wel zou kunnen doen is een technische aanpassing waardoor je verplicht bent je kvk nummer door te geven in je profiel. Hiermee geef je feitelijk aan dat je ondernemer bent. ( stichting ondernemersklankbord werkt ook op die manier en grijpen zo weinig mis lijkt me)

 

 

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Verplicht KvK nummer stuit op twee bezwaren: Nog niet gestartte ondernemers die echter wel serieus zijn haken af, anderzijds zijn er heel wat vragen die in alle anonimiteit gesteld moeten kunnen worden.

 

Een voorstelronde kan toch anoniem zijn, maar door de manier van schrijven en de info die gegeven wordt filter je denk ik wel de serieuze en minder serieuze kandidaten er uit.

 

In plaats van drie replies dan pas posten zou je de voorstelronde aan een aantal voorwaarden kunnen laten voldoen. Als dit naar mening van de admins/mods volledig genoeg is kan het lid naar hartelust posten.

 

Ik kwam laatst op een forum dat een SMS code nodig had voor voltooien registratie. Kost de registrant € 1,50. Voor de serieuze poster een kleine hobbel te nemen, en een SMSje is zo verstuurd. Voor de leechers is dit net een te hoge drempel. Dat forum heeft er veel succes mee tegen het hoog percentage fakers.

Link naar reactie

Nee, we hebben het niet over bittorrent nee LOL :D

 

Het idee is gebaseerd op de topic "Bedrijf failliet verklaren - hoe" en de schier oneindige reeks huiswerkhulp aanvragen. Veel vragen, weinig zelf uitzoeken en dan maar hopen dat iemand al het werk voor ze doet. Ze zetten uiteindelijk toch een ander aan het werk voor een totaal onzinne excercitie.

 

Maar aan de andere kant is geen drempels - geen regels mij op het lijf geschreven (leve de anarchie ;) ).

 

Laten we het er dan maar op houden dat af en toe een leecher de prijs is die we betalen voor een open forum. Wat mij betreft einde disussie.

 

En dan nu weer aan het werk!

Link naar reactie

Voorstellen lijkt me zowieso een goeie, alleen is dan de vraag in hoeverre het moet en klopt... Je kan ook een lulverhaal ophangen.

 

Het belangrijkste vind ik dat er een fatsoenlijke vraag gesteld wordt. Als er vragen komen in de trend van: hoe zet ik een bedrijf op, moet ik me wel of niet bij de kvk inschrijven, en meer van dat soort generieke vragen die al 100x behandeld zijn, dan wordt daar ook niet serieus op gereageerd.

 

Over het algemeen vallen dit soort posters (studenten, ondernemers in spe zonder ook maar iets van research te doen) al gauw door de mand. Ik denk dat hier op HL al een soort (en tevens goed werkende!) natuurlijk selectie is.

 

Je kijkt naar de naam van de poster en/of het aantal posts en aan de hand daarvan begin je al met het maken van je selectie. Daarna of daarvoor ga je kijken hoe de vraag in elkaar steekt. Is het typisch casusje school, of een standaard vraag, dan verwijs je ze vriendelijk door.

 

Ik ben tegen eerst moeten posten voor je vragen mag stellen, als je maar vragen stelt waaruit blijkt dat je zelf de handen uit de zakken hebt gehaald! De rest wordt overgelaten aan de natuurlijke selectie van HL. :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Volgens mij is dit probleem al duizend keer opgelost. Vroeger op usenet was er de "netiquette" en een faq die maandelijks werd gepost in een groep waarin stond dat je eerst de oude posts moest doorzoeken voordat je naar de bekende weg vroeg, en waarin stond dat het wel zo netjes was als je je voorstelde voordat je ging praten. Mensen die zich aan die netiquette hielden kregen aanzienlijk betere replies dan mensen die zomaar wat deden.

Misschien kunnen we een geautomatiseerd netiquette mailtje sturen naar nieuwe gebruikers waarin staat dat ze beter antwoord krijgen als ze eerst ff rondkijken en eerst ff nadenken voordat ze wat vragen.

 

Link naar reactie

We zijn al een jaar veel actiever aan het modereren op deze aspecten.

 

Studievragen worden doorgaans direct afgevangen (alleen als ze interessant zijn voor 'innovatief ondernemen' maken ze een kans), niet omdat we studenten geen advies willen geven maar omdat ze zo massaal op dit forum afkomen.

 

Dan heb je nog de vage verzamelgroep luie vragen, waarbij vrij snel duidelijk is dat de vragensteller zelf amper moeite heeft gedaan om op onderzoek uit te gaan. Volgens mij wordt ook deze groep redelijk snel doorverwezen, al is het moeilijk om dat zowel vriendelijk als kordaat te doen.

 

Drempels opwerpen is volgens mij geen goede oplossing. We werken liever met het zelfreinigend vermogen van het forum door katalyserend te modereren met hulp van actieve deelnemers. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik ben zo'n leecher. Ik heb nog geen vragen gesteld (tenminste niet dat ik weet), en post zelden een antwoord (al heb ik wel een paar zinnige gegeven, al zeg ik het zelf ;D). Wel lees ik met zeer grote regelmaat het forum, en krijg zeer veel informatie door de antwoorden van anderen.

 

Dit is misschien niet nuttig voor iedereen, maar dit is een functie die dit forum voor velen heeft (neem ik aan, ik ken de statistieken van HL niet, maar ik denk dat veel mensen meelezen).

 

Naar mijn mening is dit een kwalitatief hoogstaand forum, en dit trekt automatisch leechers aan. Toch denk ik in het algemeen dat dit probleem zich op HL in grenzen houdt, en proberen daar kunstmatige drempels in te bouwen meer negatieve bijwerkingen heeft dan dat het de kwaliteit van het forum verbeterd.

 

Maar dit is natuurlijk een sterk gekleurde mening van een leecher.

Link naar reactie

Henrico,

 

Naar mijn definitie ben je geen leecher. Ik versta hieronder:

 

Een registrant die zich ten doel heeft gesteld:

* In een zo kort mogelijke tijd financieel gewin uit het forum te trekken door direct na registratie zich in het forum en via PM aan te bieden als zijnde betaald raadgever, dan wel

* Zo veel mogelijk traffic naar diens website te genereren door de desbetreffende link oneigenlijk te posten, dan wel

* Zichzelf uit zijn uitzichtloos en verveeld bestaan te bevrijden door de meest onzinnige vragen te stellen die hij / zij eenvoudig via de zoekmachines HL en Google had kunnen beantwoorden, dan wel

* Een ieder die een oneigenlijk beroep doet op de tijd en deskundigheid van de forumleden (studenten)

 

Iemand die het forum regelmatig leest, af en toe een zinnige vraag stelt en wellicht zelfs een enkele keer een gefundeerd antwoord geeft is geen leecher.

Link naar reactie
Kun je niet de veel gestelde vragen in een soort van vraag-en-antwoordmodule zetten en vervolgens de vragen die echt over zijn te laten zoeken? En dingen die bijvoorbeeld situatie/bedrijfgebonden zijn kunnen dan immers alsnog worden gesteld... Lijkt mij hoor

 

Het klassieke probleem van ieder forum: wie gaat zo'n FAQ maken en onderhouden? Wie bepaalt wat correct is en wat niet?

Een deel van de HL subfora heeft zo'n FAQ. Afgezien van het feit dat - IMHO - weinig mensen daar überhaupt eerst naar kijken is de informatie daarin niet volledig en/of achterhaald.

 

Op een wat hoger abstractieniveau 2.0 vormt ieder forum zelf een FAQ.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.