• 0

Nieuwe doelgroep benaderen

Voor mijn modelautowinkel wil ik een nieuwe doelgroep benaderen, namelijk de 'lokale bevolking'. Hierbij denk ik aan mensen die wonen in een straal van 30 km ongeveer.

 

Wat is de boodschap:

Nieuwe modelautowinkel met een zeer breed assortiment, van speelgoedautootjes van 1,50 tot supermodellen van dik over de 100,-

Voor kinderen van 2 tot 100 jaar

Niet alleen Internet meer, nu ook een echte winkel.

...

 

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

* Aantal artikelen (of eerder, stukjes) in het streekblad, redactioneel, met foto. Hierin werd o.a. de opening van mijn zaak aangekondigd (helaas, werd bijna helemaal achterin geplaatst) en later een verslagje van de opening (was weer wel helemaal voorin, maar er stonden geen contactgegevens bij...)

* Opening op zich was erg leuk met een flink aantal (>20!) klassieke auto's, gratis ijs voor iedereen en een weggeefautootje.

* Mijn bedrijf is 'starter van de maand' in de advertorial van de bank waar ik klant ben en die advertorial verschijnt vandaag in de regionale krant.

* Adverteren in de plaatselijke (basis)schoolkranten

 

Te nemen acties:

* Lid worden van de winkeliersvereniging (veel acties het hele jaar door, voornaamste is dat je in 'het bonnenboekje' staat met acties, wordt huis aan huis verspreid en reacties hierop zijn goed, merk ik in de eigen familie, vrienden kennissen kring)

* Deelnemen aan de jaarlijkse winkeldochtermarkt (4 juli a.s, met de bus, want die kent bijna iedereen hier in het dorp)

 

En voor het eind van het jaar nog twee acties:

* (september?) Nog een klassieker show voor de deur houden, nu met meer voorbereiding en meer potentiele deelnemers aanschrijven

* (november?) Tussen Chroom en Roest organiseren: ik heb een bekende taxateur van oud speelgoed (treinen en modelauto's) bereid gevonden om een middag (wellicht een dag) modelauto's te komen taxeren. De man zelf kan daarnaast voorlichting geven over het goed verzekeren van je verzameling en hoe de waarde daarvan vast te leggen.

 

Waar ik nu aan denk, maar mijn onderbuikgevoel is er niet zo denderend bij:

* Adverteren in het regionale krantje

* Flyeren

 

Rondom de opening was veel publiciteit en ik wil dat momentum graag houden, maar nu wel wat meer gericht...

 

Wat raden jullie aan?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Organiseer bijvoorbeeld 1x in de zoveeltijd een autoruilbeurs bij je in het pand?

 

Volgens mij worden deze 'meetings' vaak in een cafe of in een sporthal gehouden, echter kan je met deze bezigheid de mensen toch naar je winkel 'lokken'. Naast het ruilen zijn ze dan ook op de hoogte van je winkel en wellicht kopen ze ook nog wat!

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Die was ik vergeten, dat doe ik al. Tot op heden was dat echter niet in de winkel (die bestond toen nog niet).

 

Echter, in de winkel is niet bijster veel plaats, maar bij mooi weer kan het wel heel goed buiten gehouden worden met marktkraampjes.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

 

Overweeg ook eens wat onconventionele media, ook wel ambient media genoemd. Je hebt wellicht kennis aan mensen met mooie oldtimers of opvallende sportauto's die een fraai reclamebord kunnen dragen. Zet die op drukke dagen op een drukke parkeerplaats.

 

BV een oude pickup-truck, een oude bestelwagen, een dubbeldekker. Of een dure sportauto met de tekst "al vanaf 9.99 euro"...

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zit een beetje met de vraag te stoeien wat je wilt bereiken met het benaderen van een nieuwe doelgroep: de 'lokale bevolking in een straal van 30 km.'

 

Je hebt een globale propositie verwoord, maar wat weet je al van de omvang van jouw (op dit moment breed omschreven) doelgroep, welk profiel heeft jouw groep huidige afnemers? Zijn er genoeg met dat profiel in die straal? Dit zijn o.a. vragen die je je zult moeten stellen, anders loop je de kans dat je echt met 'hagel aan het schieten' bent. Dat kost al gauw veel Geld, Energie en Tijd. Ik zou adviseren dus wat meer onderzoek te doen om je propositie speciifieker te kunnen maken.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of je ook als groothandel actief bent, maar je zou kunnen overwegen om een display te laten maken en die bij dealers in de omgeving te plaatsen - rackjobbing. Een beetje een show-rek met verschillende modellen van het betreffende merk en tevens ruimte om wisselende kaarten te plaatsen waarop je je activiteiten onder de aandacht brengt. Voor de dealer is het extra service, extra beleving en een beetje extra inkomen. Voor jou is het verkoop èn reclame. Moet je wel even doorrrekenen of het voorraadrisico de moeite waard is, en wie voor diefstal opdraait.

 

Kan wellicht ook bij Kwikfit...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hans:

Daar heb ik mijn hoofd in het recente verleden al over gebroken: maar ik kom daarin geen steek verder. Helaas zijn er voor mijn 'tak van sport' geen branchecijfers waar je lekker mee aan het rekenen kunt gaan.

 

Ik zal wat specifieker (proberen te) zijn:

Mijn huidige klantenkring op internet zijn mannen in de leeftijd van 30 - 45 jaar.

 

Welke mensen wil ik nu benaderen:

Ouders die cadeautjes zoeken voor het jarige kind/buurkind/neefje, Sinterklaas/kerst, rapport beloningen, behaalde diploma's etc...

Ik denk dus vooral de moeders die deze aankopen doen? Basisschool gaande kinderen. Moeders kijken nu bij de plaatselijke Marskramer (met beperkt speelgoed) en komen iig bij een van de twee supermarkten (die niets bieden aan speelgoed).

 

Op 'ons' eiland (Hoeksche Waard) wonen 85000 mensen, dan zitten er... 8500 (???) kinderen? 50% jongens, dan een dikke 4000 kids?

 

Of denk ik nu helemaal verkeerd?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

 

Heel ander idee is MyGarage.com op te zetten met foto's van al je modellen. Vervolgens kun je leden werven voor je Tiny Toys Club die uit die fotovoorraad hun eigen modellen in MyGarage kunnen zetten, gekoppeld aan een wishlist. Die wishlist dient dan weer als verlanglijstje voor familie en vrienden die cadeautjes willen kopen. Geeft je tevens een maillist waar je nieuws naar kan versturen.

 

En een basis voor een mobiele website en shop. Toch eens over nadenken. Veel werk, maar levert dat ook wat op?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Of denk ik nu helemaal verkeerd?

Je denkt nu juist helemaal goed, dit is een excercitie die je verder uit kunt bouwen en die je eigenljk voorlopig moet blijven doen. En je kunt uit jouw huidige afnemersgroep veel informatie halen: wat vindt men zo bijzonder aan jouw aanbod, waarom ze juist bij jou kopen, etc. dat is informatie die je weer kan gebruiken om in jouw propositie op te nemen en op de beoogde doelgroepen te projecteren.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Jij zit volgens mij niet in het centrum van een grote stad, of wel?

 

Benader eens eigenaren van lege etalages in het centrum. Wellicht mag jij voor een gering bedrag een leeg etalage inrichten met jouw modelauto's. Op deze manier wordt de lokale bevolking 24/7 geattendeerd op jouw modelauto's. Modelauto's zijn voor mij namelijk geen "top of mind" cadeau's, terwijl ik wel een aantal vrienden weet die ik er een groot plezier mee zou doen.

 

Voordelen voor de etalage eigenaar:

Aantrekkelijker etalage

Inkomsten ondanks leegstand

 

Voordelen voor jou:

24/7 presentatie in het centrum

Presentatie voor de lokale bevolking

Geringe kosten

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Heel ander idee is MyGarage.com op te zetten met foto's van al je modellen. Vervolgens kun je leden werven voor je Tiny Toys Club die uit die fotovoorraad hun eigen modellen in MyGarage kunnen zetten, gekoppeld aan een wishlist. Die wishlist dient dan weer als verlanglijstje voor familie en vrienden die cadeautjes willen kopen. Geeft je tevens een maillist waar je nieuws naar kan versturen.

 

En een basis voor een mobiele website en shop. Toch eens over nadenken. Veel werk, maar levert dat ook wat op?

 

 

Het aardige van My Garage is dat, mits goed geautomatiseerd, je meteen een nauwkeurig beeld hebt van wat je huidige klanten nog zouden willen aanschaffen. Je kunt dan een aanbieding op basis van de grootste gemene deler maken op momenten dat je het wat rustiger hebt. In de zomer bijvoorbeeld. Dan maak je een aanbieding dat men bij aankoop van 2 auto's 10% korting krijgt. Je klanten kunnen dan kiezen uit een beperkt assortiment van ca. 10 modellen.

 

Ik vraag me alleen af of je je wel moet richten op die 30km zone. Je hebt jezelf die beperking opgelegd omdat je van virtual bent uitgebreidt naar brick & mortar. Vergeet niet, je bedient een niche binnen een niche (een bepaalde schaal binnen de modelauto's). Je bent een specialist, geen generalist. Dus de kans dat je binnen een straal van 30km heel veel nieuwe klanten kunt vinden is niet zo groot. Je moet daar natuurlijk zelf wat onderzoek naar doen, maar gevoelsmatig zie ik meer in een friend-for-friend actie. Levert jouw bestaande klant een nieuwe klant aan die minimaal 3 auto's koopt, mag je eigen klant zelf een auto uit komen kiezen.

 

Er is één ding waar je nu in je winkel misschien wat meer aandacht aan moet geven omdat dat automatisch ging in je webshop: adressen verzamelen. Bij bestellen via je e-shop ontkomen ze er niet aan, maar als ze in de winkel komen is de bereidheid niet zo groot om persoonlijke gegevens achter te laten. Als je er voor zorgt dat de winkel een beleving wordt / blijft (en dus zeker geen "winkel-winkel" is) dan komen klanten naar je toe voor een dagje uit. Dan blijven ze langer en kopen meer. Maar het grootste deel van je omzet zou uit de e-shop moeten blijven komen.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Henri,

 

Je wil je richten op mensen die voor kinderen een leuk cadeautje zoeken. Dan moet je je reclame denk ik richten op de kinderen zelf. Als die dan beginnen te zeuren tegen mama dat ze een auto van TinyToyCars willen hebben, dan gaat mama pas omrijden om bij jouw winkel uit te komen. Moeders verzinnen helaas echt niet zelf wat zoonlief wil, als ze dat zelf doen, komen ze toch weer met marskramer rommel aan.

 

Misschien kun je adverteren in de lokale basisschoolkrantje? Of nog mooier, mag je een vitrinekast in de basisschool zetten, met wat leuke modelletjes. Ouders en grootouders die de kinderen van school halen, lopen erlangs, worden door kinderen erop geattendeerd. Onder de kinderen moet het een "hype" worden een echte TTC auto te hebben!! Dat bereik je alleen via de kinderen zelf. Die steken paps en mams dan wel aan. ("Maham, mag ik een TTC autootjuuuhhhh!!! De buurjongen heeft er ook eentje!!")

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank allemaal!!! Erg gewaardeerd!

 

De digitale garage: dat is zeker een leuk project, maar daarmee bereik ik niet die doelgroep die ik nu wil benaderen. Iets dergelijks is wel heel leuk, alhoewel ik mij afvraag in hoeverre verzamelaars al hun modellen (ik zelf heb er een dikke 1000) gaan uploaden...

Wat wel een goede zou zijn: samenwerken met een Marktplaats om de verkooptak van modelauto's verder te optimaliseren. Als verzamelaar vind ik de presentatie en vooral zoek en sorteermogelijkheden dramatisch. Dat kan stukken beter. Je kunt ook zelf een modelautoplaats.nl verzinnen, maar volgens mij is samenwerken met een grote partij een veel betere optie.

 

Dan de lokale markt (doel van deze discussie):

Een lege etalage vullen: dat is een prachtige actie! Daar kan ik wat mee!

 

Vervolgens, het benaderen van de doelgroep, moeders/kids:

Wat vinden jullie van het volgende: ik ga een soort speelgoed garage leveren (lekker stevig) voorzien van mijn reclame (adres, openingstijden) en die, compleet met een 15 tal autootjes, 'gratis' aanbieden aan de lokale kapperszaken, dokters, tandartsen? Dus plaatsen met wachtkamers waar kinderen komen?

Eens in het half jaar even langsgaan, versleten modellen vervangen voor de nieuwste exemplaren...

Dit kan denk ik wel wat worden. Enige probleem is dat een dokter en tandarts zich wellicht niet in willen laten met commerciele activiteiten?

 

Vitrines in scholen: beetje dezelfde angst als bij de artsen: geen commercie op 't schoolplein. En zelf ben ik er ook niet zo voor...

Maar bij de kapper: daar heb ik geen moeite mee!

Je kunt het ook nog uitbreiden naar autogarages, als papa en mama een nieuwe tuut staan uit te zoeken, zijn de kids zoet met de Tiny Toy Cars...

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Vervolgens, het benaderen van de doelgroep, moeders/kids:

Wat vinden jullie van het volgende: ik ga een soort speelgoed garage leveren (lekker stevig) voorzien van mijn reclame (adres, openingstijden) en die, compleet met een 15 tal autootjes, 'gratis' aanbieden aan de lokale kapperszaken, dokters, tandartsen? Dus plaatsen met wachtkamers waar kinderen komen?

 

Dit kan denk ik wel wat worden. Enige probleem is dat een dokter en tandarts zich wellicht niet in willen laten met commerciele activiteiten?

 

De speelgoedhoek van het plaatselijke gezondheiscentrum/groepspraktijk wordt al gesponsord door de locale speelgoedwinkel. Er hangt een bordje boven dat e.e.a. door *toys wordt verzorgd. Het speelgoed is afgestemd op < 3 jaar en voldoet je assortiment hieraan?

Kun je overigens niet samenwerken met de plaatselijke speelgoedwinkel? Volgens mij zijn jullie maar ten dele concurrenten.

Link naar reactie
  • 0

is het zowiezo niks om garages zelf als klant te krijgen. Ik kan me voorstellen dat het een leuke actie als bijvoorbeeld VW dealer is, om een mini-auto van de verkochte auto mee te geven, als klein presentje. Of dat zij het kunnen gebruiken als relatiegeschenk bijvoorbeeld.

 

Die speelgoed garages vind ik een geweldig idee! Misschien in een winkel... bijvoorbeeld de kantoorwinkel (primera, AKO). Of bij het consultatiebureau. Daar staat altijd een speelgoed voor de kleintjes, of de broertjes en zusjes die ook mee moeten als de baby op controle gaat. Misschien een buitenschoolse opvang? Als de kids ermee mogen spelen, denk ik dat ze minder problemen hebben met het commerciele aspect. Speelgoed is toch wel erg duur, meestal.

 

En wat denk je van een lokale kinderwinkel. Hier in Maarssen hebben we bijvoorbeeld een leuke kinderkledingwinkel, die ook een paar leuke speelgoeddingen verkoopt. Als je daar een speelhoekje mag maken, met jouw autootjes? Misschien zelfs wel een verkooppunt?

Link naar reactie
  • 0

De speelgoedautos' uit mijn winkel zijn 3+, niet voor jonger (ivm kleine onderdelen).

 

Samenwerken met andere locale detaillisten: tja... De speelgoedauto's die ik verkoop, haal ik bij Nederlandse groothandels. Wat staat een detaillist nou in de weg om dat zelfde te doen? Wat zou daarin nou mijn toegevoegde waarde kunnen zijn?

Zijn detaillisten dan zo gemakkelijk om zoiets uit te besteden?

 

Acties met garages: daar ben ik al mee bezig! ;D

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

De speelgoedautos' uit mijn winkel zijn 3+, niet voor jonger (ivm kleine onderdelen).

 

Samenwerken met andere locale detaillisten: tja... De speelgoedauto's die ik verkoop, haal ik bij Nederlandse groothandels. Wat staat een detaillist nou in de weg om dat zelfde te doen? Wat zou daarin nou mijn toegevoegde waarde kunnen zijn?

Zijn detaillisten dan zo gemakkelijk om zoiets uit te besteden?

 

De bekende speelgoedketens zijn in de regel gebonden aan het assortiment van hun moeder/franchisegever. Het is een nicheproduct en daarom voor hun waarschijnlijk minder interessant.

Ik weet dat in A'veen een winkel in miniatuurtreintjes zijn zaak heeft opgedoekt en nu bij een speelgoedwinkel (van een grote landelijke keten) is ingetrokken.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar bij de kapper: daar heb ik geen moeite mee!

Je kunt het ook nog uitbreiden naar autogarages, als papa en mama een nieuwe tuut staan uit te zoeken, zijn de kids zoet met de Tiny Toy Cars...

 

Nu je hebt over kappers hebt, sommige kinderen zijn bang om naar de kapper te gaan. Nu zijn er kappers met speciale autostoeljes voor deze kinderen. 021.jpg. Vraag of je reclame op deze auto mag plakken? (ouders kunnen evt. bij jou een autotje kopen als het kindje braaf is geweest bij de kapper ;) )

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Beste Henri,

 

Misschien leuk om een kleurwedstrijd voor kinderen te organiseren.

De prijzen heb je zelf in je winkel staan!

 

Je kan de kleurplaat of opdracht misschien via de lokale lagere scholen verspreiden ( voetbalvereniging ). Dan heb je de gehele doelgroep meteen binnen bereik.

 

Leuk is misschien een soort promoteam te gaan samenstellen ( buren, zoon, dochter, neef. nicht ? ) Dit team kan de kleurplaten uitdelen

 

Ik denk dat veel papa's en misschien ook mama's wel met de kinderen mee gaan om de tekening bij je zaak in te leveren.

 

Heb je meteen een boel aanloop in je bedrijf. Kinderen zien altijd iets wat ze nog niet hebben of leuk vinden......... ;D

 

Dit kost je mischien een keer 250 tot 300 euro. het levert je vast meer op dan een advertentie.

 

Succes ik ben benieuwd wat je gaat doen.

 

PS zijn er ook fabrikanten die auto's a la Dinky Toys kunnen maken met bedrijfs reclame er op? Ik ben zelf dol op Dinky Toys :)

 

 

 

 

Het enige plezierige aan je eigen fouten, is dat je er soms anderen gelukkig mee maakt..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.