Consumentenvertrouwen stort in

Aanbevolen berichten

Consumentenvertrouwen stort in

 

Het vertrouwen van de consument is in juli verder gekelderd. De vertrouwensindicator daalde van -19 naar -31. Dit is de op één na grootste daling ooit waargenomen. Alleen in september 2007 nam het vertrouwen sterker af. In het afgelopen jaar heeft het pessimisme in rap tempo de overhand gekregen. Nog nooit eerder heeft de consument in één jaar tijd zoveel vertrouwen verloren.

 

Lees meer...

 

Zien jullie kansen in een dalend consumentenvertrouwen?

Link naar reactie

Consumentenvertrouwen stort in

Zien jullie kansen in een dalend consumentenvertrouwen?

 

Jij?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Het gekke is dat mijn omzet (bijna) altijd stijgt als de economie slechter gaat draaien, terwijl het gezien mijn producten niet zo zou moeten zijn. Een deel van mijn omzet komt bij de overheid vandaan. En die gaat dan op een of andere manier meer investeren.

Verder zie ik voor mezelf geen mogelijkheden

 

Frans

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie

Afnemende koopbereidheid heeft vooral effect op grote aankopen, dus misschien is er een positief effect op "kleinere" uitgaven. Geen nieuwe auto, wel een nieuwe fiets? Geen vliegvakantie naar Verweggistan, wel een autovakantie naar Frankrijk? Nog meer online prijsvergelijken en kortingen zoeken?

 

Voor mijn eigen business is het gevolg dat het belang van een goede prognose en planning maar weer eens onderstreept wordt. Bedrijven met slechte planningen zullen met kosten als gevolg van over- of ondercapaciteit te maken krijgen, zoals incourante voorraden. Dus dat zou nieuwe opdrachten kunnen opleveren.

 

Dat de overheid moet investeren in de economie om hiermee herstel te stimuleren, is een idee van ene Keynes, ontstaan na de grote crisis in de jaren '30.

Link naar reactie

Consumentenvertrouwen stort in

 

Het vertrouwen van de consument is in juli verder gekelderd. De vertrouwensindicator daalde van -19 naar -31. Dit is de op één na grootste daling ooit waargenomen. Alleen in september 2007 nam het vertrouwen sterker af. In het afgelopen jaar heeft het pessimisme in rap tempo de overhand gekregen. Nog nooit eerder heeft de consument in één jaar tijd zoveel vertrouwen verloren.

 

Lees meer...

 

Zien jullie kansen in een dalend consumentenvertrouwen?

 

Ja, ik zie veel kansen.

Link naar reactie

Kijk, nu begint er iets op gang te komen. ;)

 

Kansen liggen er soms in andere (anti-cyclische) - dan de gebruikelijke - reacties op dit soort bewegingen in de gehele keten.

 

Paar voorbeelden: zo was er een bedrijf wat bij het uiteenklappen van de 'internetzeepbel' als een gek ging investeren om voor een 'appel en een ei' bestaande infrastructuren op te kopen van faillerende partijen. Toen de klap uitwoedde en de sterktsten overbleven, nam de vraag naar infrastructuur toe en het bedrijf liep vervolgens binnen.

 

Een ander voorbeeld is Randstad: enige jaren geleden daalde de werkgelegenheid en gingen uitzendbureaus inkrimpen. Behalve Randstad, die bleef op sterkte. Bij de eerste, uiterst minimale oplevingen in de arbeidsmarkt, kon Randstad hier direct op inspelen en profiteerde dus als eerste het meest zonder eerst extra investeringen te hoeven doen. Dat zat in de achterliggende periode al verdisconteerd.

 

Dus juist in dat soort situaties anders denken en reageren dan anderen (massaal) doen, kan kansen bieden. Dat vereist wel visie, uithoudingsvermogen en vooral: LEF!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Er wordt ook wel gezegd dat ´het weer´ dat bedroefend slecht was tijdens de enquete/peiling erg van invloed was op de antwoorden die de consumenten hebben gegeven. Ik ben benieuwd wat nu de uitkomsten zouden zijn.

 

Ikzelf heb alle vertrouwen, het is vaak een sneeuwbaleffect.. nederlanders zijn vaak wat pessimistisch ingesteld en hand op de knip zit er gewoon in. Verder worden we overstelpt met slechte berichten uit de media.. maar goed ik denk dat er voor de mkb ondernemer niks aan de hand is. De dipjes zitten altijd rond de zomer qua omzet en dat gaat straks wel weer aantrekken denk ik.

 

Persoonlijk denk ik dat het consumentenvertrouwen behoorlijk beinvloedbaar is door vaak niet relevante externe factoren.

 

Immers, de consument laat zich ook juist door bedrijven en media makkelijk manipuleren..

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie

Consumentenvertrouwen stort in

 

Het vertrouwen van de consument is in juli verder gekelderd. De vertrouwensindicator daalde van -19 naar -31. Dit is de op één na grootste daling ooit waargenomen. Alleen in september 2007 nam het vertrouwen sterker af. In het afgelopen jaar heeft het pessimisme in rap tempo de overhand gekregen. Nog nooit eerder heeft de consument in één jaar tijd zoveel vertrouwen verloren.

 

Lees meer...

 

Zien jullie kansen in een dalend consumentenvertrouwen?

 

 

Ja, ik zie (helaas) voldoende kansen.

 

Als de consument de hand op de knip houdt, merkt "de ondernemer" dat direct in zijn omzet en meestal in zijn resultaat. Als dat langer gaat duren, en de onderneming heeft onvoldoende "vet op de botten" dan loopt die ondernemer vroeg of laat tegen allerlei problemen aan die bedreigend zijn voor de continuïteit van zijn onderneming.

 

En daar liggen voor mij voldoende uitdagingen, om met mijn kennis en kunde (samen met die ondernemer) die bedreigingen het hoofd te bieden.

 

 

Link naar reactie

Het gekke is dat mijn omzet (bijna) altijd stijgt als de economie slechter gaat draaien, terwijl het gezien mijn producten niet zo zou moeten zijn. Een deel van mijn omzet komt bij de overheid vandaan. En die gaat dan op een of andere manier meer investeren.

Verder zie ik voor mezelf geen mogelijkheden

 

Frans

 

volgens mij is dat niet zo heel gek; meer een toepassing van Keynesiaans economisch beleid door de overheid.

http://www.evertdoorn.nl & http://www.evertdoorn.nl/blog - specialist in fotografie met mensen in de hoofdrol
Link naar reactie

Weet iemand van jullie hoe "de vertrouwensindicator" gemeten wordt?

 

Gisteren hoorde ik op een school van de economie docent, dat Keynes als lesstof gedropt wordt om plaats te maken voor de "Spieltheorie". Ik heb het vermoeden dat allengs niet de economische, maar de politieke verwachtingen bepalend zijn voor de vertrouwensindicator. Hierbij wordt de samenhang tussen de twee verwaarloosd.

 

Karel

Link naar reactie

Nu, al een tijdje in de "crisis" zijn er zeker wel kansen voor ondernemers.

 

Bij deze wil ik eens een krabbel eraan wijden, met wat tips en mijn gedachtes (zij het erg ingekort ;) )

 

Het is gezond om eens wat meer op de geldstromen te moeten letten, kijk eens extra naar al die de vaste lasten, en variabele kosten. Kunnen die omlaag? Dat is pure winst, die blijvend is! Als het consumentenvertrouwen weer stijgt heb je er nog steeds profijt van. Denk aan een beter passend telefoon abbonement, etc etc. Kritisch kijken kan veel besparing opleveren.

 

Daarnaast heb ik bv een betere deal gekregen op een nieuwe auto, stomweg omdat de dealer zijn omzet nodig heeft. Ook dit merk ik weer verspreid over 3 jaar. Scheelt em toch weer zo'n 100 euro per maand aan lasten. Ik kan me voorstellen dat dit voor meerdere dingen kan gelden, bel en kijk rond als je iets wil inkopen (zonder asociaal af te dingen uiteraard!).

 

Eigenlijk is zo'n periode van bezinning goed, kijk naar je activiteiten en kijk naar je kosten. Wees creatief! In iedere tijd zijn er kansen, grijp deze.

www.ca-electronics.com

Link naar reactie

Het gaat veel minder slecht dan veel mensen denken. Lees hier maar eens:

 

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/publicaties/persberichten/default.htm

 

Inflatie valt mee. (benzine wordt weer betaalbaar)

Lonen gaan omhoog

Werkloosheid nog historisch laag.

Veel kansen voor online verkoop

 

Vooralsnog worden vooral grote uitgaven uitgesteld dus de (komende) economische dip treft de huizenmarkt, de auto- en caravanverkoop en de keukenverkoop. Vriend heeft afgelopen maand (huishoudelijke artikelen) 25% (!) geplust maar verwacht een moeilijk 2009.

 

Ik denk dus dat we wel degelijk wat gaan merken van de wereldwijde crisis maar dat het effect veel kleiner is dan we denken en dat de dip eerder voorbij is dan wordt verwacht.

 

Link naar reactie

Inderdaad, eigenlijk staan de economische indicatoren helemaal niet slecht. Een economische groei van 0 % betekent nog geen crisis. Bovendien zal ook de zwakke euro de export stimuleren.

 

Dat het consumentenvertrouwen plotsklaps instortte heeft alles te maken met de fnanciele crisis , en dat komt t.z.t. ook tot rust. De afname van de werkelijke consumentenuitgaven is minder dramatisch. Zie de site van het CBS.

 

Dit interessante artikel geeft mogelijkheden hoe om te gaan met de groei-stagnatie :

How retailers can make the best of a slowdown / The McKinsey Quarterly

http://www.mckinseyquarterly.com/Retail_Consumer_Goods/Strategy_Analysis/How_retailers_can_make_the_best_of_a_slowdown_2188

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie

Ik denk dat we er nog niet zijn. De dienstverlenende sector begint nu toch wel te voelen dat men niet meer tot alles bereid is. Als voorbeeld de schoonmaak sector, deze ziet toch wel zwaar weer aankomen.e

 

Dat het nu allemaal nog meevalt komt omdat projecten natuurlijk niet zomaar stop gezet kunnen worden. De huizen sector hier zie je toch ook een tendens daargelaten de projecten die al gestart zijn.

 

Deze cirsis is nu vooral gevoelsmatig, als voorbeeld.

 

Een kennis maakt zich zorgen om de daalende huizenprijs, mijn vraag aan hem was "wil je je huis verkopen" nee dat niet. In dit geval heb je dan toch niets te maken met daalende huizenprijzen. "ja maar ik maak mij toch zorgen"

 

De hoek waar de klappen gaan vallen zijn naar mijn mening de DSB bank klanten die nu tegen 12% nog niets van hun lening aflossen. Deze groep heeft gewoonweg niets meer te besteden.

Link naar reactie

Schoonmaken is noodzakelijk kwaad maar heel vaak wel een sluitpost bij bedrijven, indien nodig zal hier dus toch in gekort moeten worden met als gevolg dat je misschien niet dagelijks maar twee dagelijks op een schoon toiletje kan plaatsnemen.

Of nog erger, ze gaan weer terug naar buurvrouw Jetje d'r zus en daar een kennisje van die voor een tientje per uur de boel komt soppen.......

www.kikibags.nl

Link naar reactie

Dat mensen gaan bezuinigen op de dure aankopen, ondervinden veel bedrijven.

Daar in tegen profiteren ook veel bedrijven daar van.

 

Ik heb twee bedrijven, Een reclame bureau dat ook iets mindere tijden tegemoet gaat.

En ik heb een webshop in rc speelgoed en relatiegeschenken.

 

De webshop blijft groeien en de omzet stijgen, kan dit komen doordat bedrijven en particulieren bezuinigen op dure aankopen maar daar in tegen juist wel het geld uitgeven aan andere zaken omdat ze geld overhouden wat ze anders aan bijvoorbeeld een auto zouden uitgeven?

Wij zoeken leuke contacten om kennis mee te delen.

Link naar reactie

De webshop blijft groeien en de omzet stijgen, kan dit komen doordat bedrijven en particulieren bezuinigen op dure aankopen maar daar in tegen juist wel het geld uitgeven aan andere zaken omdat ze geld overhouden wat ze anders aan bijvoorbeeld een auto zouden uitgeven?

 

Dat zou kunnen, of bijvoorbeeld omdat men geld bespaart door goedkoper online te bestellen ipv het retail te gaan halen.

 

Er zijn altijd dingen die juist beter verkopen als men minder te besteden heeft, alleen moet je dan wel op het juiste moment weten of je nou een AH of een Aldi gaat beginnen ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.