Zouden jullie eens naar de volgende situatie willen kijken? Ik werk met makkelijke bedragen, deze bedragen zijn fictief.
Mijn bedrijf
Rechtsvorm: eenmanszaak zzp'er
Mijn maandomzet: 10.000,- euro
Deze omzet wil ik op de volgende manier verdelen:
Mijn maandsalaris: 2.000 euro netto
Reservering premies: 2.000 euro (hierbij ga ik er van uit dat: maandsalaris + reservering premies = mijn bruto maandloon)
Reservering marketing: 2.000 euro
Bedrijfsonkosten: 1.000 euro
Winst bedrijf: 3.000 euro (voor bedrijfsgroei, investeringen in de toekomst)
Ok, nu moet ik mijn belastingaangifte doen. Alle bedragen hierboven zijn ex btw dus de btw is simpel, en daar hoeven we verder niet op in te gaan.
Maar, nu de inkomstenbelasting.. (Laten we er vanuit gaan dat al mijn kostenposten het btw tarief 0 hebben om de getallen simpel te houden. Het aftrekken van de BTW snap ik wel..) Moet ik dan inkomstenbelasting betalen over de 10.000 euro of over de 2.000 euro die ik mijzelf toeken als maandloon, of misschien over de 4.000 bruto maandloon?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Louise Sánchez
Louise Sánchez
Zouden jullie eens naar de volgende situatie willen kijken? Ik werk met makkelijke bedragen, deze bedragen zijn fictief.
Mijn bedrijf
Rechtsvorm: eenmanszaak zzp'er
Mijn maandomzet: 10.000,- euro
Deze omzet wil ik op de volgende manier verdelen:
Mijn maandsalaris: 2.000 euro netto
Reservering premies: 2.000 euro (hierbij ga ik er van uit dat: maandsalaris + reservering premies = mijn bruto maandloon)
Reservering marketing: 2.000 euro
Bedrijfsonkosten: 1.000 euro
Winst bedrijf: 3.000 euro (voor bedrijfsgroei, investeringen in de toekomst)
Ok, nu moet ik mijn belastingaangifte doen. Alle bedragen hierboven zijn ex btw dus de btw is simpel, en daar hoeven we verder niet op in te gaan.
Maar, nu de inkomstenbelasting.. (Laten we er vanuit gaan dat al mijn kostenposten het btw tarief 0 hebben om de getallen simpel te houden. Het aftrekken van de BTW snap ik wel..) Moet ik dan inkomstenbelasting betalen over de 10.000 euro of over de 2.000 euro die ik mijzelf toeken als maandloon, of misschien over de 4.000 bruto maandloon?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag