15 factoren om het succes van je website te meten in plaats van posities, Google PageRank en bezoekersaantallen
Hoe meet je het succes van je website in een tijd dat veel oude methoden niet meer toereikend zijn?
- Waarom zou je nog posities in de zoekmachines meten als deze veranderen per gebruiker, per computer en per locatie door personalisatie en localisatie van de zoekresultaten door Google en andere zoekmachines ?
- Waarom zou je nog letten op de PageRank van een site als Google zelf al heeft aangegeven dat PageRank één van de 200 elementen is waar een site op beoordeeld wordt?
- Waarom zou je je nog richten op het binnenhalen van bezoekers, nu dit supereenvoudig is geworden met sites als twitter.com, digg.com, nujij.nl, enzovoorts?
De tijd dat je gemakkelijk en met eenvoudige tools het succes van je website kon meten is helaas over… Marketing managers eisen veel meer gegevens dan alleen posities en bezoekersaantallen. Gelukkig bieden nieuwe analyse tools de mogelijkheid meer details zichtbaar te maken.
Hieronder een overzicht van 15 factoren die meer inzicht geven in het succes van je website:
Financiële Factoren
Mensen die zakendoen op het internet zijn uiteindelijk maar geïnteresseerd in één ding: hoeveel levert het me op?
1. Conversies
De beste methode om het succes van je site te meten is het tellen van het aantal conversies (omzetting van bezoeker naar actieve deelnemer aan je site). Alle vormen van klant-interactie kun je op deze manier inzichtelijk maken, zodat je meteen een totaalbeeld hebt.
2. ROI
ROI (return on investment): als je €1500,- uitgeeft (investeert) in je website en hiermee verdien je €3000,- is je ROI 200%. Bereken de kosten en de opbrengsten van je campagne en je weet wat je ROI is.
3. Aantal verkopen
Soms is het lastig om de ROI te bepalen. Hoe definieer je “investering” precies? Is het bijvoorbeeld het lezen van vakliteratuur, het aanwezig zijn op congressen en beurzen, of het meedoen aan sociale netwerksites ook een investering? Of tel je alleen het werk gespendeerd aan de site mee? Het meten van het aantal verkopen is voor veel websites (vooral webwinkels) veel gemakkelijker: Meer verkopen staat gelijk aan een goede campagne.
4. Aantal leads
Als je niet rechtstreeks iets verkoopt via je site, maar wilt dat bezoekers contact met je opnemen, kun je het aantal leads meten.
Een campagne die je 50 leads heeft bezorgd is beter dan één die je honderdduizend bezoekers heeft opgeleverd, maar niet één potentiële klant.
5. Abonnees
Net als verkopen en leads, kun je ervoor kiezen het aantal abonnees op bijvoorbeeld RSS-feeds of nieuwsbrieven afzonderlijk te meten. De abonnees van je website zijn de belangrijkste groep bezoekers: het zijn geïnteresseerde, potentiële klanten die de moeite nemen je site regelmatig te bezoeken.
Usability factoren
Niet voor elke site is het relevant de winst, het aantal verkopen of leads te meten. Wel kun je van iedere site het gebruiksgemak meten (Zou eigenlijkeen verplichte stap in iedere campagne moeten zijn).
Veel sites besteden nog steeds veel geld en tijd aan “er flitsend uitzien”. Het gebruik van extra’s als AJAX en Flash zorgen weliswaar voor een geliktere site, maar zijn niet een hoofdfactor voor het succes van je site. Gebruiksvriendelijkheid daarentegen bepaald of een bezoeker zijn aankoop kan doen of niet. Hoe meet je usability?
6. Terugkerende bezoekers
Het moge duidelijk zijn: alleen terugkerende bezoekers vinden je site écht goed. Dus hoe meer er terugkomen, hoe succesvoller je bent. Als je het goed doet, zul je op een gegeven moment zien dat je terugkerende bezoekers (vaak dezelfde mensen die op je site zijn geabonneerd) het grootste aantal bezoekers zijn en niet meer die uit zoekmachines of andere campagnes.
7. Pagina’s per bezoek
Soms is het meten van pageviews onbegonnen werk: slechte websites of oudere websites met bijvoorbeeld framesets geven meer pageviews dan het aantal dat de bezoeker naar zijn beleving heeft bekeken.
Hoe meer pagina’s er worden bekeken per bezoek, hoe interessanter de site is. Een ratio van 1:1 is slecht, tenzij je een perfecte landingpage hebt waar mensen op de eerste pagina al besluiten te kopen.
8. Tijd besteed per pagina
De tijd die een bezoeker besteed op je pagina’s kun je op verschillende manieren interpreteren, maar je kunt er ook uit afleiden of je bezoekers de pagina alleen scannen of daadwerkelijk je tekst lezen.
9. Weigeringspercentage
Het weigeringspercentage is één van de belangrijkste usability-factoren om te meten. Het weigeringspercentage, of bounce rate, laat zien hoeveel bezoekers meteen na binnenkomst op de site weer weg te gaan. 100 bezoekers uit Google op positie nummer 1 met een weigeringspercentage van 95% betekend dat er 5 bezoekers je site daadwerkelijk bekeken hebben.
Een site met minder bezoekers, maar ook een lage bounce rate is dus meer succesvol dan een blind verkeersgenererende site. Kwalitatief, geïnteresseerd verkeer is de sleutel tot een succesvolle site.
10. Winkelwagen verlatingspercentage
Winkelwagentjes en formulieren zijn de meest belangrijke elementen van een website. Hier gebeurt de daadwerkelijke verkoop.
Stel je eens een supermarkt voor waar meer dan de helft van de klanten hun karretjes halfvol ergens in de winkel laten staan en naar de parkeerplaats lopen.
Als je inzicht hebt in het bestelproces kun je achterhalen waarom mensen besluiten géén klant te worden, terwijl ze wel al hun keuze op jouw site hadden laten vallen. Pas dit aan en begin met geld verdienen.
11. Eyetracking
Het uitvoeren van een eyetracking onderzoek is wat moeilijker te realiseren dan het “gewoon” meten van je sitegebruik. Je hebt hier professionals voor nodig. Een eyetracking onderzoek laat zien of de inrichting van je site aansluit bij de boodschap die je wilt overbrengen. Kort gezegd: zien je bezoekers wel waar je producten staan?
Als je volledig afhankelijk bent van je site is een eyetracking onderzoek sterk aan te raden.
Sociaal Netwerk factoren
Dit is het tijdperk van de sociale media: Hyves.nl, Twitter.com, LinkedIn.com zijn inmens populair. Je kunt dus niet meer vertrouwen op je eigen investeringen in je website. Je zult moeten achterhalen wat je potentiële klanten willen en wat ze over jouw site zeggen. Er zijn honderden manieren om sociale media in te zetten en te meten, hieronder staan de meest gemakkelijke
12. bookmarks op delicious of stumbleupon
Een site met honderd bookmarks op delicious of stumbleupon zal wel niet slecht zijn, tóch? Een site zonder bookmarks, op welke site dan ook, kan dan toch niet worden gezien als succesvol.
13.Posts op sociale netwerksites
Als je denkt dat tienduizenden bezoekers het ultieme bewijs is dat je site populair is, heb je het mis! Dit vertelt je alleen dat je je site goed op orde hebt, een mooie campagne voert en aantrekkelijke producten verkoopt. Wat het niet zegt, is of je een populaire site bent. Genoemd worden op sociale netwerken zegt dit wel. Hoe meer je genoemd wordt in profielen, blogs, nieuwsitems, enz. Hoe populairder je bent.
14. Tweets (Twitter vermeldingen)
Genoemd worden op Twitter is een écht succes! Op Twitter praten mensen alleen met mensen binnen hun eigen netwerk en alleen dingen die ze echt interessant vinden worden gecommuniceerd naar het netwerk. 2 of 3 links op Twitter betekend dat je immens populair bent. Het betekend dat 2 of 3 mensen aan 200, of misschien wel 2000 mensen vertellen dat je geweldig bent! Tweetbeep stuurt je elke keer dat dat gebeurt een e-mail.
15. Gespecialiseerde netwerk sites
Elke branche heeft z’n eigen online sociale authoriteit. Webwinkeliers ontmoeten elkaar op Twinklemagazine.nl Marketeers gaan naar Marketingfacts.nl of Frankwatching.com, hard- en software specialisten naar Tweakers.net, enz. Wordt je hier op genoemd als site betekend het dat mensen met een authoriteit op hun vakgebied vinden dat je in hun ogen succesvol bent.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
moovio.nl
moovio.nl
15 factoren om het succes van je website te meten in plaats van posities, Google PageRank en bezoekersaantallen
Hoe meet je het succes van je website in een tijd dat veel oude methoden niet meer toereikend zijn?
- Waarom zou je nog posities in de zoekmachines meten als deze veranderen per gebruiker, per computer en per locatie door personalisatie en localisatie van de zoekresultaten door Google en andere zoekmachines ?
- Waarom zou je nog letten op de PageRank van een site als Google zelf al heeft aangegeven dat PageRank één van de 200 elementen is waar een site op beoordeeld wordt?
- Waarom zou je je nog richten op het binnenhalen van bezoekers, nu dit supereenvoudig is geworden met sites als twitter.com, digg.com, nujij.nl, enzovoorts?
De tijd dat je gemakkelijk en met eenvoudige tools het succes van je website kon meten is helaas over… Marketing managers eisen veel meer gegevens dan alleen posities en bezoekersaantallen. Gelukkig bieden nieuwe analyse tools de mogelijkheid meer details zichtbaar te maken.
Hieronder een overzicht van 15 factoren die meer inzicht geven in het succes van je website:
Financiële Factoren
Mensen die zakendoen op het internet zijn uiteindelijk maar geïnteresseerd in één ding: hoeveel levert het me op?
1. Conversies
De beste methode om het succes van je site te meten is het tellen van het aantal conversies (omzetting van bezoeker naar actieve deelnemer aan je site). Alle vormen van klant-interactie kun je op deze manier inzichtelijk maken, zodat je meteen een totaalbeeld hebt.
2. ROI
ROI (return on investment): als je €1500,- uitgeeft (investeert) in je website en hiermee verdien je €3000,- is je ROI 200%. Bereken de kosten en de opbrengsten van je campagne en je weet wat je ROI is.
3. Aantal verkopen
Soms is het lastig om de ROI te bepalen. Hoe definieer je “investering” precies? Is het bijvoorbeeld het lezen van vakliteratuur, het aanwezig zijn op congressen en beurzen, of het meedoen aan sociale netwerksites ook een investering? Of tel je alleen het werk gespendeerd aan de site mee? Het meten van het aantal verkopen is voor veel websites (vooral webwinkels) veel gemakkelijker: Meer verkopen staat gelijk aan een goede campagne.
4. Aantal leads
Als je niet rechtstreeks iets verkoopt via je site, maar wilt dat bezoekers contact met je opnemen, kun je het aantal leads meten.
Een campagne die je 50 leads heeft bezorgd is beter dan één die je honderdduizend bezoekers heeft opgeleverd, maar niet één potentiële klant.
5. Abonnees
Net als verkopen en leads, kun je ervoor kiezen het aantal abonnees op bijvoorbeeld RSS-feeds of nieuwsbrieven afzonderlijk te meten. De abonnees van je website zijn de belangrijkste groep bezoekers: het zijn geïnteresseerde, potentiële klanten die de moeite nemen je site regelmatig te bezoeken.
Usability factoren
Niet voor elke site is het relevant de winst, het aantal verkopen of leads te meten. Wel kun je van iedere site het gebruiksgemak meten (Zou eigenlijkeen verplichte stap in iedere campagne moeten zijn).
Veel sites besteden nog steeds veel geld en tijd aan “er flitsend uitzien”. Het gebruik van extra’s als AJAX en Flash zorgen weliswaar voor een geliktere site, maar zijn niet een hoofdfactor voor het succes van je site. Gebruiksvriendelijkheid daarentegen bepaald of een bezoeker zijn aankoop kan doen of niet. Hoe meet je usability?
6. Terugkerende bezoekers
Het moge duidelijk zijn: alleen terugkerende bezoekers vinden je site écht goed. Dus hoe meer er terugkomen, hoe succesvoller je bent. Als je het goed doet, zul je op een gegeven moment zien dat je terugkerende bezoekers (vaak dezelfde mensen die op je site zijn geabonneerd) het grootste aantal bezoekers zijn en niet meer die uit zoekmachines of andere campagnes.
7. Pagina’s per bezoek
Soms is het meten van pageviews onbegonnen werk: slechte websites of oudere websites met bijvoorbeeld framesets geven meer pageviews dan het aantal dat de bezoeker naar zijn beleving heeft bekeken.
Hoe meer pagina’s er worden bekeken per bezoek, hoe interessanter de site is. Een ratio van 1:1 is slecht, tenzij je een perfecte landingpage hebt waar mensen op de eerste pagina al besluiten te kopen.
8. Tijd besteed per pagina
De tijd die een bezoeker besteed op je pagina’s kun je op verschillende manieren interpreteren, maar je kunt er ook uit afleiden of je bezoekers de pagina alleen scannen of daadwerkelijk je tekst lezen.
9. Weigeringspercentage
Het weigeringspercentage is één van de belangrijkste usability-factoren om te meten. Het weigeringspercentage, of bounce rate, laat zien hoeveel bezoekers meteen na binnenkomst op de site weer weg te gaan. 100 bezoekers uit Google op positie nummer 1 met een weigeringspercentage van 95% betekend dat er 5 bezoekers je site daadwerkelijk bekeken hebben.
Een site met minder bezoekers, maar ook een lage bounce rate is dus meer succesvol dan een blind verkeersgenererende site. Kwalitatief, geïnteresseerd verkeer is de sleutel tot een succesvolle site.
10. Winkelwagen verlatingspercentage
Winkelwagentjes en formulieren zijn de meest belangrijke elementen van een website. Hier gebeurt de daadwerkelijke verkoop.
Stel je eens een supermarkt voor waar meer dan de helft van de klanten hun karretjes halfvol ergens in de winkel laten staan en naar de parkeerplaats lopen.
Als je inzicht hebt in het bestelproces kun je achterhalen waarom mensen besluiten géén klant te worden, terwijl ze wel al hun keuze op jouw site hadden laten vallen. Pas dit aan en begin met geld verdienen.
11. Eyetracking
Het uitvoeren van een eyetracking onderzoek is wat moeilijker te realiseren dan het “gewoon” meten van je sitegebruik. Je hebt hier professionals voor nodig. Een eyetracking onderzoek laat zien of de inrichting van je site aansluit bij de boodschap die je wilt overbrengen. Kort gezegd: zien je bezoekers wel waar je producten staan?
Als je volledig afhankelijk bent van je site is een eyetracking onderzoek sterk aan te raden.
Sociaal Netwerk factoren
Dit is het tijdperk van de sociale media: Hyves.nl, Twitter.com, LinkedIn.com zijn inmens populair. Je kunt dus niet meer vertrouwen op je eigen investeringen in je website. Je zult moeten achterhalen wat je potentiële klanten willen en wat ze over jouw site zeggen. Er zijn honderden manieren om sociale media in te zetten en te meten, hieronder staan de meest gemakkelijke
12. bookmarks op delicious of stumbleupon
Een site met honderd bookmarks op delicious of stumbleupon zal wel niet slecht zijn, tóch? Een site zonder bookmarks, op welke site dan ook, kan dan toch niet worden gezien als succesvol.
13.Posts op sociale netwerksites
Als je denkt dat tienduizenden bezoekers het ultieme bewijs is dat je site populair is, heb je het mis! Dit vertelt je alleen dat je je site goed op orde hebt, een mooie campagne voert en aantrekkelijke producten verkoopt. Wat het niet zegt, is of je een populaire site bent. Genoemd worden op sociale netwerken zegt dit wel. Hoe meer je genoemd wordt in profielen, blogs, nieuwsitems, enz. Hoe populairder je bent.
14. Tweets (Twitter vermeldingen)
Genoemd worden op Twitter is een écht succes! Op Twitter praten mensen alleen met mensen binnen hun eigen netwerk en alleen dingen die ze echt interessant vinden worden gecommuniceerd naar het netwerk. 2 of 3 links op Twitter betekend dat je immens populair bent. Het betekend dat 2 of 3 mensen aan 200, of misschien wel 2000 mensen vertellen dat je geweldig bent! Tweetbeep stuurt je elke keer dat dat gebeurt een e-mail.
15. Gespecialiseerde netwerk sites
Elke branche heeft z’n eigen online sociale authoriteit. Webwinkeliers ontmoeten elkaar op Twinklemagazine.nl Marketeers gaan naar Marketingfacts.nl of Frankwatching.com, hard- en software specialisten naar Tweakers.net, enz. Wordt je hier op genoemd als site betekend het dat mensen met een authoriteit op hun vakgebied vinden dat je in hun ogen succesvol bent.
Wordt fan op http://www.facebook.com/moovio.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21184-15-factoren-om-het-succes-van-je-website-te-meten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag