• 0

15 factoren om het succes van je website te meten

15 factoren om het succes van je website te meten in plaats van posities, Google PageRank en bezoekersaantallen

Hoe meet je het succes van je website in een tijd dat veel oude methoden niet meer toereikend zijn?

 

 

- Waarom zou je nog posities in de zoekmachines meten als deze veranderen per gebruiker, per computer en per locatie door personalisatie en localisatie van de zoekresultaten door Google en andere zoekmachines ?

 

- Waarom zou je nog letten op de PageRank van een site als Google zelf al heeft aangegeven dat PageRank één van de 200 elementen is waar een site op beoordeeld wordt?

 

- Waarom zou je je nog richten op het binnenhalen van bezoekers, nu dit supereenvoudig is geworden met sites als twitter.com, digg.com, nujij.nl, enzovoorts?

 

De tijd dat je gemakkelijk en met eenvoudige tools het succes van je website kon meten is helaas over… Marketing managers eisen veel meer gegevens dan alleen posities en bezoekersaantallen. Gelukkig bieden nieuwe analyse tools de mogelijkheid meer details zichtbaar te maken.

 

 

Hieronder een overzicht van 15 factoren die meer inzicht geven in het succes van je website:

 

Financiële Factoren

Mensen die zakendoen op het internet zijn uiteindelijk maar geïnteresseerd in één ding: hoeveel levert het me op?

 

1. Conversies

De beste methode om het succes van je site te meten is het tellen van het aantal conversies (omzetting van bezoeker naar actieve deelnemer aan je site). Alle vormen van klant-interactie kun je op deze manier inzichtelijk maken, zodat je meteen een totaalbeeld hebt.

 

2. ROI

ROI (return on investment): als je €1500,- uitgeeft (investeert) in je website en hiermee verdien je €3000,- is je ROI 200%. Bereken de kosten en de opbrengsten van je campagne en je weet wat je ROI is.

 

3. Aantal verkopen

Soms is het lastig om de ROI te bepalen. Hoe definieer je “investering” precies? Is het bijvoorbeeld het lezen van vakliteratuur, het aanwezig zijn op congressen en beurzen, of het meedoen aan sociale netwerksites ook een investering? Of tel je alleen het werk gespendeerd aan de site mee? Het meten van het aantal verkopen is voor veel websites (vooral webwinkels) veel gemakkelijker: Meer verkopen staat gelijk aan een goede campagne.

 

4. Aantal leads

Als je niet rechtstreeks iets verkoopt via je site, maar wilt dat bezoekers contact met je opnemen, kun je het aantal leads meten.

Een campagne die je 50 leads heeft bezorgd is beter dan één die je honderdduizend bezoekers heeft opgeleverd, maar niet één potentiële klant.

 

5. Abonnees

Net als verkopen en leads, kun je ervoor kiezen het aantal abonnees op bijvoorbeeld RSS-feeds of nieuwsbrieven afzonderlijk te meten. De abonnees van je website zijn de belangrijkste groep bezoekers: het zijn geïnteresseerde, potentiële klanten die de moeite nemen je site regelmatig te bezoeken.

 

Usability factoren

Niet voor elke site is het relevant de winst, het aantal verkopen of leads te meten. Wel kun je van iedere site het gebruiksgemak meten (Zou eigenlijkeen verplichte stap in iedere campagne moeten zijn).

Veel sites besteden nog steeds veel geld en tijd aan “er flitsend uitzien”. Het gebruik van extra’s als AJAX en Flash zorgen weliswaar voor een geliktere site, maar zijn niet een hoofdfactor voor het succes van je site. Gebruiksvriendelijkheid daarentegen bepaald of een bezoeker zijn aankoop kan doen of niet. Hoe meet je usability?

 

6. Terugkerende bezoekers

Het moge duidelijk zijn: alleen terugkerende bezoekers vinden je site écht goed. Dus hoe meer er terugkomen, hoe succesvoller je bent. Als je het goed doet, zul je op een gegeven moment zien dat je terugkerende bezoekers (vaak dezelfde mensen die op je site zijn geabonneerd) het grootste aantal bezoekers zijn en niet meer die uit zoekmachines of andere campagnes.

 

7. Pagina’s per bezoek

Soms is het meten van pageviews onbegonnen werk: slechte websites of oudere websites met bijvoorbeeld framesets geven meer pageviews dan het aantal dat de bezoeker naar zijn beleving heeft bekeken.

Hoe meer pagina’s er worden bekeken per bezoek, hoe interessanter de site is. Een ratio van 1:1 is slecht, tenzij je een perfecte landingpage hebt waar mensen op de eerste pagina al besluiten te kopen.

 

8. Tijd besteed per pagina

De tijd die een bezoeker besteed op je pagina’s kun je op verschillende manieren interpreteren, maar je kunt er ook uit afleiden of je bezoekers de pagina alleen scannen of daadwerkelijk je tekst lezen.

 

9. Weigeringspercentage

Het weigeringspercentage is één van de belangrijkste usability-factoren om te meten. Het weigeringspercentage, of bounce rate, laat zien hoeveel bezoekers meteen na binnenkomst op de site weer weg te gaan. 100 bezoekers uit Google op positie nummer 1 met een weigeringspercentage van 95% betekend dat er 5 bezoekers je site daadwerkelijk bekeken hebben.

 

Een site met minder bezoekers, maar ook een lage bounce rate is dus meer succesvol dan een blind verkeersgenererende site. Kwalitatief, geïnteresseerd verkeer is de sleutel tot een succesvolle site.

 

10. Winkelwagen verlatingspercentage

Winkelwagentjes en formulieren zijn de meest belangrijke elementen van een website. Hier gebeurt de daadwerkelijke verkoop.

Stel je eens een supermarkt voor waar meer dan de helft van de klanten hun karretjes halfvol ergens in de winkel laten staan en naar de parkeerplaats lopen.

 

Als je inzicht hebt in het bestelproces kun je achterhalen waarom mensen besluiten géén klant te worden, terwijl ze wel al hun keuze op jouw site hadden laten vallen. Pas dit aan en begin met geld verdienen.

 

11. Eyetracking

Het uitvoeren van een eyetracking onderzoek is wat moeilijker te realiseren dan het “gewoon” meten van je sitegebruik. Je hebt hier professionals voor nodig. Een eyetracking onderzoek laat zien of de inrichting van je site aansluit bij de boodschap die je wilt overbrengen. Kort gezegd: zien je bezoekers wel waar je producten staan?

 

Als je volledig afhankelijk bent van je site is een eyetracking onderzoek sterk aan te raden.

 

Sociaal Netwerk factoren

Dit is het tijdperk van de sociale media: Hyves.nl, Twitter.com, LinkedIn.com zijn inmens populair. Je kunt dus niet meer vertrouwen op je eigen investeringen in je website. Je zult moeten achterhalen wat je potentiële klanten willen en wat ze over jouw site zeggen. Er zijn honderden manieren om sociale media in te zetten en te meten, hieronder staan de meest gemakkelijke

 

12. bookmarks op delicious of stumbleupon

Een site met honderd bookmarks op delicious of stumbleupon zal wel niet slecht zijn, tóch? Een site zonder bookmarks, op welke site dan ook, kan dan toch niet worden gezien als succesvol.

 

13.Posts op sociale netwerksites

Als je denkt dat tienduizenden bezoekers het ultieme bewijs is dat je site populair is, heb je het mis! Dit vertelt je alleen dat je je site goed op orde hebt, een mooie campagne voert en aantrekkelijke producten verkoopt. Wat het niet zegt, is of je een populaire site bent. Genoemd worden op sociale netwerken zegt dit wel. Hoe meer je genoemd wordt in profielen, blogs, nieuwsitems, enz. Hoe populairder je bent.

 

14. Tweets (Twitter vermeldingen)

Genoemd worden op Twitter is een écht succes! Op Twitter praten mensen alleen met mensen binnen hun eigen netwerk en alleen dingen die ze echt interessant vinden worden gecommuniceerd naar het netwerk. 2 of 3 links op Twitter betekend dat je immens populair bent. Het betekend dat 2 of 3 mensen aan 200, of misschien wel 2000 mensen vertellen dat je geweldig bent! Tweetbeep stuurt je elke keer dat dat gebeurt een e-mail.

 

15. Gespecialiseerde netwerk sites

Elke branche heeft z’n eigen online sociale authoriteit. Webwinkeliers ontmoeten elkaar op Twinklemagazine.nl Marketeers gaan naar Marketingfacts.nl of Frankwatching.com, hard- en software specialisten naar Tweakers.net, enz. Wordt je hier op genoemd als site betekend het dat mensen met een authoriteit op hun vakgebied vinden dat je in hun ogen succesvol bent.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

12. bookmarks op delicious of stumbleupon

Een site met honderd bookmarks op delicious of stumbleupon zal wel niet slecht zijn, tóch? Een site zonder bookmarks, op welke site dan ook, kan dan toch niet worden gezien als succesvol.

 

Vertel, wat is dat? Ik heb er nog nooit van gehoord?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

12. bookmarks op delicious of stumbleupon

Een site met honderd bookmarks op delicious of stumbleupon zal wel niet slecht zijn, tóch? Een site zonder bookmarks, op welke site dan ook, kan dan toch niet worden gezien als succesvol.

 

Vertel, wat is dat? Ik heb er nog nooit van gehoord?

 

Delicious en Stumbleupon zijn social bookmark sites waar mensen kunnen stemmen op voorgedragen websites.

http://delicious.com/ en http://www.stumbleupon.com/ net als bijvoorbeeld http://www.digg.com en in Nederland http://www.nujij.nl

Link naar reactie
  • 0

Je familie en vrienden je site laten bekijken terwijl je er zelf naast zit werkt inderdaad erg goed! Er komen altijd dingen naar boven als "Waar moet ik nu klikken voor..." of zo iets dergelijks.

 

 

Wat ik ook nog wel eens doe is een poll op me website zetten.

 

Het lijkt mij lastig om via een poll een usability-oordeel te krijgen van je klanten. Hoe jij doe dat Henkei?

Stel je met zo'n poll dan gerichte vragen als: "Vind u de knop voor het bestellen van producten op een handige plek staan" ?

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk zou je een pop-up poll moeten hebben die bezoekers vraagt waarom ze de site en/of het bestelproces verlaten. Dit zou natuurlijk als hoogst irritant ervaren worden door de gemiddelde bezoeker. Aan de andere kant is deze informatie enorm waardevol voor conversie-gerichte sites.

 

Daarom heb ik wel eens met het idee gespeeld om een dienst op te zetten met "vrijwilligers" die zich kunnen aanmelden voor dergelijke pop-ups en beloond worden voor goede feedback. Zien jullie iets in dit idee?

 

Groeten,

 

Robbert

 

Expand Online - bereik meer met online marketing

http://www.expandonline.nl

Link naar reactie
  • 0

Een leuk product wat ik laatst tegenkwam was Clixpy, zie hier: http://www.clixpy.com/

 

Clixpy levert een klein stukje code dat je kunt implanteren in je website. Vervolgens registreert hij het gedrag van elke bezoeker van het begin tot het eind (scrollen, bewegingen, klikken, et cetera). Op die manier kun je zelf zien of mensen een andere verwachting achter knoppen hebben dan bedoeld (dit zie je als ze snel teruggaan), welke inhoud nutteloos is omdat niemand dat bekijkt, et cetera.

 

Clixpy kun je 10x gratis gebruiken, en daarna kun je 1000 credits aanschaffen voor iets meer dan twee tientjes (vrijwel niks dus).

Link naar reactie
  • 0

 

Daarom heb ik wel eens met het idee gespeeld om een dienst op te zetten met "vrijwilligers" die zich kunnen aanmelden voor dergelijke pop-ups en beloond worden voor goede feedback. Zien jullie iets in dit idee?

 

 

Dit deed een paar jaar terug metrixlab (opinionbar), leuke applicatie waarbij je bij elke grote website ongeveer een enquete kreeg en dingen kon beoordelen.

Link naar reactie
  • 0

Dit deed een paar jaar terug metrixlab (opinionbar), leuke applicatie waarbij je bij elke grote website ongeveer een enquete kreeg en dingen kon beoordelen.

 

Het nadeel daarvan vind ik dat het niet meer gaat om mensen die weinig ervaring hebben met internetten. Als iemand de moeite neemt om zich bij zo'n programma aan te melden, is hij al minimaal een advanced-user. Ook zit het gevaar er in dat er snel honderden enquetes worden afgeraffeld om maar kado's te krijgen.

Wat dat betreft zie ik meer in de eyetracking onderzoeken.

Link naar reactie
  • -2

Hallo,

Als je geinteresseerd bent in het definieeren van succesfactoren voor je website, zou je een balanced scorecard voor het internet , een webscorecard kunnen opzetten. Hierin kunnen o.a. de meetpunten in die je hierboven noemt, plus een aantal meer staan.

 

Ik denk echter dat je niet succes moet meten maar maken. je moet dus niet reactief maar proactief denken bij een website, ofwel al tijdens (voor) de definitie fase weten wat dat succes is.

 

Op mijn website (www.webscorecard.nl) staat een internet customer behaviour model waar je misschien wat aan hebt. Het geeft de 6 barrieres (3 interne en 3 externe) aan waarom een klant niet op het internet doet wat jij wilt. elke barriere heeft weer zijn eigen onderliggende aspecten.

Ik zal de komende weken de meetpunten proberen op mijn website te zetten, maar ik denk dat het nu ook al nuttige info bevat voor deze discussie?

 

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn idee gaat u voorbij aan een eerste vereiste om een deugdelijk antwoord te kunnen geven, namelijk een correcte vraagstelling. Deze is niet duidelijk, noch compleet.

 

Hoe wordt in deze "succes" gedefinieerd en vanuit welke invalshoek? Gaat het over korte of lange termijn?

 

Het lijkt mij dat succes primair afgemeten wordt aan de mate waarin een behaald resulaat overeenkomt met een vooraf op gedegen wijze vastgesteld doel. Dit wordt eerst meetbaar wanneer de doelstelling nader gedefinieerd wordt en wel op een zodanige wijze dat resultaten en doelstelling op een zinvolle manier met elkaar vergeleken kunnen worden. Doorgaans moet ook een referentiekader worden vastgesteld.

 

Zaken als naamsbekendheid, reputatie, klantattitude, koopbereidheid, en dergelijke komen in deze lijst niet of onvoldoende aan bod, evenals bijvoorbeeld het fenomeen van de gewenste, maar uitgestelde aankoop. Ook van deze doelstellingen dient eerst een goede en bruikbare definitie te worden gegeven, daar deze zich allen lastig laten meten en wellicht zijn daar (voor een deel) de traditionele marktonderzoeken nog altijd noodzakelijk.

 

Enkele voorbeelden:

 

- Wij willen meer bezoekers

- Wij willen meer naamsbekendheid

- Wij willen twee keer zoveel naamsbekendheid

 

- Wij willen dat 10% meer mensen weten wat wij doen met ons bedrijf

- Wij willen dat 10% meer mensen een positief gevoel hebben over ons bedrijf

- Wij willen dat 10% meer mensen ons bedrijf sympathiek vinden

- Wij willen dat 10% meer mensen ons bedrijf als goedkoop beschouwen

- Wij willen dat 10% meer mensen ons bedrijf correct, oprecht en betrouwbaar vinden

- Wij willen dat 10% meer mensen ons bedrijf in alle opzichten de beste vinden

- Wij willen dat 10% meer mensen direct aan ons bedrijf denken als ze aan aktieprijzen denken

- Wij willen dat 10% meer mensen bij ons bedrijf kopen als ze besluiten later te kopen

 

Een voorbeeld van referentiekaders wordt als volgt duidelijk:

 

- Wij willen weten hoeveel mensen deze wijn goed vinden

- Wij willen weten hoeveel mensen deze wijn goed vinden in zijn soort

- Wij willen weten hoeveel kenners van deze soort deze wijn goed vinden in zijn soort

- Wij willen weten hoeveel waarde wij mogen toekennen aan de deskundigheid van deze kenner

 

Wanneer slechts 1 van 100 metingen negatief is, dan zegt dit nog niets over de betrouwbaarheid van de overige 99 metingen die positief zijn wanneer daarvan het kennisniveau of het referentiekader niet gemeten wordt. Ook zal moeten worden bepaald wat wordt verstaan onder de kwalificatie "goed". Waarop wordt die kwalificatie gebaseerd?

 

Hoe kan vervolgens worden gemeten of een koper die ingaat op een aanbieding deze beslissing heeft gemaakt enkel en alleen omdat het een aanbieding betreft? Kende hij het product reeds en vond hij het "goed"? Had hij hetzelfde product dan ook gekocht voor de reguliere prijs? Komt dit omdat hij een prijsvergelijking tussen diverse aanbieders heeft gemaakt? Of heeft hij gewacht met de aanschaf tot deze goedkoper werd? Is het de reputatie van de verkoper? Het bestelgemak van de site? Toeval? Gaat deze klant daadwerkelijk ook op zoek naar andere leveranciers? Hoe bepaalt deze klant zijn keuze? In welke mate beschikt deze klant over productkennis en vanuit welke hoedanigheid? Koopt hij toevallig en bij gelegenheid of is hij een echte liefhebber? Is het een cadeau? Waarin ligt de belangrijkste reden om hier te kopen?

 

Zouden websites dit soort vragen gewoon stellen, dan was het resultaat in ieder geval bij benadering al snel een stuk eenvoudiger te bepalen!

 

Ik koop regelmatig consumentengoederen via internet en heb het nog niet meegemaakt...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goede post!

 

Wellicht hebben sommige bezoekers hier op Higherlevel nog geen Google Analytics geinstalleerd voor zijn website.

 

Dat is toch wel de start om iets te kunnen meten op je website.

 

Google Analytics is zeker belangrijk om in te zetten. Ik ontdek nog vaak dat bedrijven hiermee zeer onbekend zijn en de voordelen ervan niet weten..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.