• 0

online harde schijf

Hallo Allen,

 

wie van jullie heeft ervaring met een 'online harde schijf'.

 

Ik heb gezien dat KPN dit aanbiedt, maar wilde er eerst het fijne van weten.

 

Zoals:

 

- krijg ik de harde schijf gewoon in mijn explorer te zien (bijv. net als een USB stick?)

- wat zijn jullie ervaringen met zoiets

- zijn er nog andere leveranciers en zo ja wat is jullie ervaring.

 

Dank alvast.

DENO

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Informatie is geld en zo denken de aanbiederd misschien ook.

Zonder dat jij het ooit kan merken kunnen zij dan:

 

- mailinglists gebruiken/verkopen

- client information gebruiken/vekopen

- bedrijs technische informatie/produkt informatie gebruiken/verkopen

 

gewoon datamining op alles wat je op de server zet....

 

Dat is onmogelijk, want de data is dan versleuteld (zie mijn eerdere bericht). Uit versleutelde data met goeie encryptie kun je niets anders dan de totale grootte halen. Totaal waardeloos voor iedereen die niet de juiste key heeft.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp best dat de ICT leden op HL achter dit concept van online HD staan en de redenen hiervoor zijn ook te begrijpen.

 

Maar wanneer ik hoor dat alles encryted is dan denk ik altijd aan de wet, waarin het altijd zo is dat de overheid of andere instantie toegang (moet) hebben tot dit soort informatie die toch half en half op een min of meer openbare plek wordt opgeslagen. Vergeet niet dat Nederland op #1 staat van afluister praktijken in de wereld. "encryptie" tenzij het quantum encryptie is dan misschien een wassen neus.

 

Het is mij ook nog steeds niet duidelijk wat de echte voordelen zijn. 100% veilig is een 3TB datacube en daar kan je voorlopig een paar jaar mee vooruit. Die hang je aan het bedrijfs netwerk en is 10x sneller dan uploaden naar een online HD.

 

Wat zijn de unieke voordelen voor bedrijven om voor online opslag te kiezen die niet al aanwezig zijn in elk netwerk en PC ?

Link naar reactie
  • 0

Het is mij ook nog steeds niet duidelijk wat de echte voordelen zijn. 100% veilig is een 3TB datacube en daar kan je voorlopig een paar jaar mee vooruit. Die hang je aan het bedrijfs netwerk en is 10x sneller dan uploaden naar een online HD.

 

Wat zijn de unieke voordelen voor bedrijven om voor online opslag te kiezen die niet al aanwezig zijn in elk netwerk en PC ?

 

Het ging in deze draad vooral om een harde schijf die vanuit meerdere plaatsen beschikbaar is. Indien je de opslag lokaal in je eigen netwerk doet, moet je dit netwerk open zetten voor de buitenwereld (met een VPN of iets dergelijks), en zit je op je remote locatie met diezelfde uploadsnelheid die beperkt is.

 

Voor backups van kantoorservers is zo'n datacube handig want dan loop je inderdaad wel tegen de uploadsnelheid aan. Groot nadeel is dat je data op die datacube bij brand of diefstal ook verloren gaat. Een backup op een andere locatie kan dan erg handig zijn.

 

Voor een server in een datacentrum is een filecloud of online HD of iets dergelijks ontzettend handig want daar heb je geen last van beperkte upload en download snelheden. Zelf iets beheren is dan ook meestal duurder, naast de kosten voor het datacentrum moet je ook de kosten voor onderhoud meenemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp best dat de ICT leden op HL achter dit concept van online HD staan en de redenen hiervoor zijn ook te begrijpen.

Dat was dan ook de oorspronkelijke vraag.

Maar wanneer ik hoor dat alles encryted is dan denk ik altijd aan de wet, waarin het altijd zo is dat de overheid of andere instantie toegang (moet) hebben tot dit soort informatie die toch half en half op een min of meer openbare plek wordt opgeslagen.

Dat is nieuws voor mij, hier is toch echt een gerechtelijk bevel voor nodig. Een online service is niet per definitie een openbare plek. Wanneer ik encrypted informatie opsla op een server van een provider, zijn zij daar niet voor verantwoordelijk, maar (misschien) ik. Jurisprudentie over mijn plicht om vervolgens de sleutel te leveren, ken ik niet.

Vergeet niet dat Nederland op #1 staat van afluister praktijken in de wereld. "encryptie" tenzij het quantum encryptie is dan misschien een wassen neus.

Deze twee zaken staan los van elkaar. Sterke encryptie, zoals die door de meeste standaard protocols wordt toegepast is niet af te luisteren. Behalve misschien door een zeer gemotiveerde Amerikaanse overheidsinstelling met een onbeperkt budget. In dat geval heb je trouwens wel meer problemen.

Het is mij ook nog steeds niet duidelijk wat de echte voordelen zijn. 100% veilig is een 3TB datacube en daar kan je voorlopig een paar jaar mee vooruit. Die hang je aan het bedrijfs netwerk en is 10x sneller dan uploaden naar een online HD.

Ik vrees dat ik nog nooit van een datacube heb gehoord, maar niets is 100% veilig. Het belang van off-site backups kan ik niet genoeg benadrukken. Al was het maar vanwege disaster recovery (kantoor brandt af). Afhankelijk van de gevoeligheid van de informatie kan dan worden gekozen voor een (gratis) consumentendienst (dropbox), een b2b backupdienst (al dan niet met encryptie) of voor de grote jongens: gespiegelde servers op een 2e locatie.

Wat zijn de unieke voordelen voor bedrijven om voor online opslag te kiezen die niet al aanwezig zijn in elk netwerk en PC ?

Betere beschikbaarheid, redundantie, kostenbesparing.

www.snelbij.nl - Push mail, Agenda, Contacten, Documenten

Adres onafhankelijk van mobiele aanbieder of internet provider.

Te gebruiken met vrijwel iedere mobiele telefoon, PC of Mac.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Ik geloof dat ik mijn vraag het beste in deze topic kan plaatsen.

Ik ben namelijk op zoek naar een online harde schijf. Deze wil ik gebruiken om mijn bestanden op te plaatsen zodat niet al mijn bestanden op mijn laptop hoeven staan waardoor deze helemaal vol raakt.

 

Via google kwam ik terecht op de website van Liveschijf.

Heeft iemand ervaring met Liveschijf? Zo ja, wat vinden jullie ervan?

 

Kunnen jullie mij daarnaast nog andere online harde schijven aanraden?

 

Ik hoor graag van jullie!

Link naar reactie
  • 0

Moet het speciaal online zijn? Als je puur extra opslag zoekt voor intern gebruik kun je ook eens kijken naar een nas. Een goede nas met gemirrorde schijven met een flinke capaciteit hoeft niet zo duur te zijn. Online is alleen handig als je op veel plekken zit, maar toch altijd bij je data wilt. Daarvoor zou je ook eens naar dropbox kunnen kijken.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Je lijkt het te willen gebruiken voor capaciteit, denk er hier wel aan dat je de bestanden toch (ook) lokaal moet hebben als je er wat zinnigs mee wilt. Capaciteitsgebrek ('mijn laptop raakt vol') lijkt me niet een probleem met office bestanden, juist als het gaat om grote bestanden (fotos, video, dat soort) moet je ze toch wel lokaal hebben om er goed mee te kunnen werken.

 

Gaat het om het hebben van een betrouwbare backup dan zijn die online diensten prima, liveschijf ken ik niet maar zelf gebruik ik dropbox. Werkt erg handig als een map op elke computer die je gebruikt. Dit slaat de bestanden zowel online als op je computer op, dus het helpt je niets om het volraken van je schijf tegen te gaan maar is vele malen handiger dan in de weer met USB sticks en dat soort

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

externe hardeschijf kan ik afraden.

die dingen zijn allemaal verschikkelijk slecht.

Heb er in 3 jaar tijd 4 versleten die allemaal plots stuk gingen.

die krengen begeven het al als je er alleen al naar kijkt.

 

Ik heb backuponline van KPN (werkt geweldig en kost zo goed als niks). en overweeg zelf ook externe hardeschijfruimte van KPN te gaan gebruiken zodat ik die files vanaf elke computer zo kan gebruiken.

Link naar reactie
  • 0
externe hardeschijf kan ik afraden.

die dingen zijn allemaal verschikkelijk slecht. Heb er in 3 jaar tijd 4 versleten die allemaal plots stuk gingen. die krengen begeven het al als je er alleen al naar kijkt.

Ik heb backuponline van KPN (werkt geweldig en kost zo goed als niks). en overweeg zelf ook externe hardeschijfruimte van KPN te gaan gebruiken zodat ik die files vanaf elke computer zo kan gebruiken.

Da's niet mijn ervaring. Ik kan je juist de harde schijven aanraden. Ik gebruik er meerdere al meer dan vijf jaar en er is er nog geen eentje kapot gegaan. Bij die van Iomega heb ik het meest degelijke gevoel, maar ook de schijven van WD doen het bij mij prima. Sommige gebruik ik continu (voor de dagelijkse backup van mijn NAS); andere gebruik ik als capaciteitsuitbreiding voor minder vaak gebruikte data. Uiteraard is een hardeschijf geen USB-stick en zijn ze gevoelig voor schokken. Niet neerkwakken als ze aan staan dus.

 

Over online opslag heb ik al meerdere horrorverhalen gelezen. Google zelf maar. Meestal was het probleem dat de data niet goed beschikbaar op moment dat het dringend was. Daarom hou ik het liever zelf in de hand. Mijn bedrijfsbestanden en website backups staan op een NAS die zelf automatisch dagelijks een backup maakt naar een externe USB schijf. Deze wissel ik regelmatig om en stop ze in een brandvertragende koffer, maar ik kan ook elders (bv. bij familie of in een gehuurde kluis) regelmatig een schijfje neerleggen.

 

De NAS zit achter een firewall, maar kan ook extern toegankelijk worden ingesteld zodat ook op vakantieadressen bij m'n data kan. Als ik op vakantie wil doorwerken aan bv. een website, maak ik vaak even een kopie op de laptop, zodat ik ook offline net zo snel verder kan werken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

IOMEGA komt er hier helemaal nooit meer in.

Heb daarvan ooit een zipdrive gehad.

al mijn belangrijke backups van zakelijke documenten zonden op een zipdrive.

heb op gegeven moment de backup nodig, stop de zipdisk in de IOMEGA zipdrive hoor een klik en hij geeft aan dat er niks opstaat.

Ik nog denken dat ik verkeerde zipdisk heb dus stop er een andere in. nog 1 klik en ook daarvan geeft hij aan dat er niks opstaat.

 

blijkt hij dus bij zipdisks gewoon vernietigd te hebben en blijkt het ook nog eens een bekend probleem te zijn. (http://en.wikipedia.org/wiki/Click_of_death)

 

aleen als je IOMEGA dan belde kreeg je als antwoord dat dat probleem in Nederland niet voorkwam en enkel in Amerika bekend was en dat ze verder ook geen garantie daarop zouden bieden.

Oftewel dat apparaat stuk en al mijn belangrijke bestanden kwijt die ik ook niet meer kon restoren (kon eenvoudigweg geen proffessionele restore dienst betalen.

 

ben iets van 2 maanden bezig geweest om al die informatie vanaf andere plekken terug te halen en/of opnieuw samen te stellen.

 

IOMEGA is dus wel de laatste die ik je zou aanraden als je je data veilig wil bewaren.

Link naar reactie
  • 0

Ha, de click of death! Die heb ik ooit bij een Maxtor harddisk gehad. Gelukkig heb ik toen mijn data uitleesbaar kunnen maken door de harddisk een nachtje (goed verpakt) in de vriezer te laten afkoelen. Daarna in theedoeken met icepacks aan een externe usb-kabel gehangen en jawel, ik kon de data lezen. (Dus snel een backup maken en de schijf nooit meer gebruiken). Bij mij komt Maxtor er niet meer in.

 

Ik heb ooit ook zipdisks gehad, maar nooit problemen ermee. De Iomega USB harddisk vind ik nog steeds een van de beste. Iedereen zijn ervaring dus...

Link naar reactie
  • 0

volgens mij waren die zipdrives wel van iomega zelf.

Maar kennelijk heeft iedereen inderdaad zijn eigen ervaringen.

 

Voor mij was dit in elkgeval (voornamelijk vanwege ontkenning van probleem en ontbreken van enige vorm van service) voldoende voor een levenslange ban van iomega en alles wat daar ook maar enigzins mee te maken heeft.

Link naar reactie
  • 0

Waarom geen externe HD? Kost je eenmaal € 100,- en dan heb je zo weer 1 tb aan extra ruimte.

Persoonlijk ben ik niet zo happig op online backups. Waarschijnlijk werkt het prima, maar ik ben er te paranoia voor omdat ik niet weet wat er met mijn bestanden gebeurd :P.

 

Het nadeel daarvan is dat iedere harde schijf één keer kapot zal gaan. Als je er zeker van wil zijn dat je de gegevens die je eropzet nooit kwijt zal raken moet je dus een NAS in gaan richten met een RAID, maar afgezien van dat de meeste mensen nu al geen idee hebben waar het over gaat, ben je dan nog niet beveiligd tegen brand/inbraak e.d. In de meeste gevallen loopt het natuurlijk wel los, maar als het gaat om iets als je bedrijfsadministratie zou ik het risico niet willen lopen.

 

Ik ben op het moment aan het experimenteren met wuala en spideroak: twee alternatieven van het bekende Dropbox, met één groot verschil: de data wordt versleuteld voordat het 'de cloud' ingaat en de encryptiesleutels verlaten je eigen computer nooit. Deze providers kunnen dus onmogelijk, ook al zouden ze gehacked worden of gedwongen door een rechter, je data inzien.

 

Tenzij je enorme hoeveelheden opslag nodig hebt is een oplossing zoals deze zeer waarschijnlijk goedkoper dan het zelf (goed) te doen.

Link naar reactie
  • 0

Waarom geen externe HD? Kost je eenmaal € 100,- en dan heb je zo weer 1 tb aan extra ruimte.

Persoonlijk ben ik niet zo happig op online backups. Waarschijnlijk werkt het prima, maar ik ben er te paranoia voor omdat ik niet weet wat er met mijn bestanden gebeurd :P.

 

Het nadeel daarvan is dat iedere harde schijf één keer kapot zal gaan. Als je er zeker van wil zijn dat je de gegevens die je eropzet nooit kwijt zal raken moet je dus een NAS in gaan richten met een RAID, maar afgezien van dat de meeste mensen nu al geen idee hebben waar het over gaat, ben je dan nog niet beveiligd tegen brand/inbraak e.d. In de meeste gevallen loopt het natuurlijk wel los, maar als het gaat om iets als je bedrijfsadministratie zou ik het risico niet willen lopen.

 

Ik ben op het moment aan het experimenteren met wuala en spideroak: twee alternatieven van het bekende Dropbox, met één groot verschil: de data wordt versleuteld voordat het 'de cloud' ingaat en de encryptiesleutels verlaten je eigen computer nooit. Deze providers kunnen dus onmogelijk, ook al zouden ze gehacked worden of gedwongen door een rechter, je data inzien.

 

Tenzij je enorme hoeveelheden opslag nodig hebt is een oplossing zoals deze zeer waarschijnlijk goedkoper dan het zelf (goed) te doen.

 

Misschien mis ik iets, maar als de sleutels alleen op je eigen pc staan wat dan als die kapot gaat? Deze oplossing maakt zijn eigen probleem lijkt mij?

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Waarom geen externe HD? Kost je eenmaal € 100,- en dan heb je zo weer 1 tb aan extra ruimte.

Persoonlijk ben ik niet zo happig op online backups. Waarschijnlijk werkt het prima, maar ik ben er te paranoia voor omdat ik niet weet wat er met mijn bestanden gebeurd :P.

 

Het nadeel daarvan is dat iedere harde schijf één keer kapot zal gaan. Als je er zeker van wil zijn dat je de gegevens die je eropzet nooit kwijt zal raken moet je dus een NAS in gaan richten met een RAID, maar afgezien van dat de meeste mensen nu al geen idee hebben waar het over gaat, ben je dan nog niet beveiligd tegen brand/inbraak e.d. In de meeste gevallen loopt het natuurlijk wel los, maar als het gaat om iets als je bedrijfsadministratie zou ik het risico niet willen lopen.

 

Ik ben op het moment aan het experimenteren met wuala en spideroak: twee alternatieven van het bekende Dropbox, met één groot verschil: de data wordt versleuteld voordat het 'de cloud' ingaat en de encryptiesleutels verlaten je eigen computer nooit. Deze providers kunnen dus onmogelijk, ook al zouden ze gehacked worden of gedwongen door een rechter, je data inzien.

 

Tenzij je enorme hoeveelheden opslag nodig hebt is een oplossing zoals deze zeer waarschijnlijk goedkoper dan het zelf (goed) te doen.

 

Misschien mis ik iets, maar als de sleutels alleen op je eigen pc staan wat dan als die kapot gaat? Deze oplossing maakt zijn eigen probleem lijkt mij?

 

Ah, sorry voor de onduidelijkheid. Ik had het over encryptiesleutels, maar daar heb je als gebruiker niks mee te maken - deze sleutels worden gegenereerd op basis van een wachtwoord dat je kiest. Zolang je het wachtwoord onthoudt kan je dus altijd weer bij je bestanden.

Link naar reactie
  • 0

Ook niet onbelangrijk is waar de data fysiek wordt opgeslagen. In de US heb je minder privacy en andere wetgeving dan in Europa.

 

Wuala wordt gehost in Duitsland en Spideroak in US.

 

Dien je dan naar het bedrijf te kijken of echt naar de plek waar data wordt opgeslagen?

 

Als een Amerikaans bedrijf op Europese bodem data opslaat, dan gelden Europese regels, mag ik aannemen?

Bezoek www.TurkseKok.nl voor Turkse Recepten. Alle recepten worden stap voor stap (met foto's) uitgelegd.

Link naar reactie
  • 0

> externe hardeschijf kan ik afraden.

Voor de duidelijkheid: door het fusiegeweld van de afgelopen zijn er nog maar een paar hardisk fabrieken.

En harddisks kun je niet meer in soorten kopen.

Er is dus niet zoiets als 2e keus harddisks.

Dus de disks in een externe harddisk komen van dezelfde lopende band als de harddisks in je notebook of als de harddisks in je NAS of als de harddisks die online service providers als KPN of Google gebruiken.

Google heeft daar overigens uitgebreid onderzoek naar gedaan (ze gebruiken er ook nogal wat) en ook de zgn. SCSI-Harddisks bleken dezelfde kwaliteit als de IDE of SATA harddisks te hebben.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook niet onbelangrijk is waar de data fysiek wordt opgeslagen. In de US heb je minder privacy en andere wetgeving dan in Europa.

 

Wuala wordt gehost in Duitsland en Spideroak in US.

 

Dien je dan naar het bedrijf te kijken of echt naar de plek waar data wordt opgeslagen?

 

Als een Amerikaans bedrijf op Europese bodem data opslaat, dan gelden Europese regels, mag ik aannemen?

Dan gelden helaas zowel de Europese als de Amerikaanse regels. Toevallig was dit onderwerp net de afgelopen week in het nieuws, waar Microsoft toegaf dat ook data die is opgeslagen in hun Europese datacentra opgevraagd kan worden via de Amerikaanse Patriot Act.

 

In het geval van Wuala/Spideroak maakt dit feit dus niet uit, als je data zou worden gevorderd door de Amerikaanse overheid krijgen ze alleen maar onleesbare versleutelde gegevens. Maar bij de meeste andere services is dit niet het geval.

 

Misschien wel een voordeel bij een service die in Europa gehost is is de snelheid; bestanden uploaden of downloaden via een Europese server zal vaak merkbaar sneller gaan dan als het naar Amerika moet.

Link naar reactie
  • 0

externe schijven zijn zeeeeeer gevoelig voor de minste of geringste beweging.

als er als hij aanstaat een trilling van te hard langslopen is is zo een ding al naar zijn grootje.

En inwendig zit er meestal hetzelfde merk schijf in, heb er meerdere gehad van verschillende merken maar uiteindelijk bleek er inwendig altijd hetzelfde merk schijf in te zitten.

Ik vertrouw mijn data er in elkgeval niet meer aan toe, voor 5 euro per maand een backup account bij KPN en kan onbeperkt backups uploaden. nu daar nog kijken voor externe hardeschijf zodat ik vanaf elke pc altijd dezelfde files heb.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.