• 0

HL-Case Study - SEO analyse van 2 webshops

Geen idee of dit conceptje gaat werken ;D, maar het idee is als volgt:

 

Voor een heleboel terreinen van ondernemen is enorm veel expertise in huis hier op HL. Vragen worden vaak direct en to-the-point besproken specifiek voor een bepaalde situatie.

Nu zijn er natuurlijk ook vragen die minder of niet aan bod komen of waarvan de antwoorden versnipperd over diverse topics op HL staan.

 

Met dit topic probeer ik aan de hand van een concrete situatie te kijken of er een eenduidig antwoord gevonden kan worden, en de kennis die aan dat antwoord ten grondslag ligt naar boven te halen.

 

Ik zal de experts die ik voor een onderwerp ken uitnodigen om aan de discussie deel te nemen, maar schroom niet om zelf je expertise te laten zien.


Case:

 

Onlangs viel mij in dit topic op dat er twee websites op 1 & 2 in google staan voor het zoekwoord kerstpakket, namelijk

[1] www. kerstpakketten.nl

[2] www. kerstpakket.net

 

Naast het feit dat de zoekterm gelijk is aan de domeinnaam van [2] heeft [2] meer dan 1000 inlinks en [1] slechts een stuk of 80 voor zover ik kan nagaan.

 

Mijn vraag aan jullie: Waarom maakt google dan toch deze volgorde en niet, logischer voor mijn gevoel, andersom?

Ben benieuwd

 

Frans


Mochten jullie onderwerpen hebben die je in algemene zin in een case willen terugzien stuur me dan even een pm

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat 't leuke is.... wij hebben een paar proxies in de VS, en als je via de proxies op google.com zoekt, zijn de resultaten omgedraaid. Mijn vermoeden is dus, dat google voor (be)zoekers uit Nederland erg veel waarde hecht aan de '.nl' van het eerste resultaat.

 

Edit: voor mij zijn de resultaten op google vanuit NL sowieso anders:

op .com : [1] kerstpakket.nl , [2] kerstpakketten.net, [3] www. kerstpakkettenexpress.nl

en op .nl: [1] www. kerstpakkettenexpress.nl, [2] www. kerstpakketten.nl, [3] www. kerstpakket.net

Link naar reactie
  • 0

Jullie stellen nu tussen de regels door (kerstpakkettenexpress buiten beschouwing gelaten) dat het al dan niet hebben van een .nl domein zo zwaar weegt dat het

 

[a] een veelvoud aan inlinks op kerstpakket.net en

de exacte match van domeinnaam en zoekwoord

 

verdringt?

 

Dan zou de eerste tip in SEO toch moeten zijn : Registreer een .nl domein, ook al bevat die niet 100% het zoekwoord dat je hebben moet, en is linkbuilding toch niet meer zo relevant?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Linkbuilding is zeer relevant.

 

De no1 (kerstpakketten.nl) heeft veel betere backlinks. De backlinks staan met de juiste anker tekst (linknaam) en op gerelateerde website's.

 

De no2 staan op sport, makelaar, dating, kind website's die totaal geen waarde hebben voor Google. Dit kan eerder tegen je gaan werken omdat Google niet de relevantie ziet tot "Kerstpakket".

 

Even een snelle blik over het o zo belangrijke linkbuilding.

 

 

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Jullie stellen nu tussen de regels door (kerstpakkettenexpress buiten beschouwing gelaten) dat het al dan niet hebben van een .nl domein zo zwaar weegt ...

Het zou kunnen, maar het zou ook best kunnen dat de inlinks voor de ene misschien allemaal nederlandstalig zijn en voor de ander niet. (inmiddels hierboven al door danny bevestigd) Maar het is ook niet uit te sluiten dat de verschillen gewoon normale verschillen tussen datacenters van google zijn en verder niks met taal te maken hebben.

 

Ik ben verder absoluut geen SEO expert, maar ik ken meerdere mensen die er erg goed in zijn en hun adviezen zijn dermate tegenstrijdig dat niet-triviale SEO wat mij betreft black art is :p.

Link naar reactie
  • 0

Welke invloed heeft dit topic op hun ranking?

 

Dat zat ik me net af te vragen, als dit topic een tijd doorstoomt staan we binnen no time op 1 in google...

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 2

Hoi Frans, en anderen,

 

Bedankt voor het uitnodigen voor deze case-study.

 

Je maakt hier de fout dat je één aspect van SEO (links) er uit pikt om te beoordelen hoe Google werkt. Vervolgens komt er een tweede aspect (de domeinnaam en de extensie) erbij en wordt er een vergelijking getrokken.

 

SEO is een complex gebeuren en je kunt eenvoudigweg op deze manier geen vergelijking maken.

 

Om toch wat te noemen: ik heb de aantallen links niet gecheckt. Wel zie ik dat beide websites van Google een PageRank krijgen van 3. De 80 links van de één worden dus ongeveer even goed gewaardeerd als de 1000 links van de ander. Waarschijnlijk zijn die 80 links van hogere kwaliteit, ofwel zijn vele van die 1000 links afkomstig van link-farms.

 

Nog iets over die extensie: een .nl domein is overduidelijk gericht op de Nederlandse markt. Maar via de Google webmaster tool kan je ook voor .com, .net, of andere domeinen gemakkelijk aangeven dat ze gericht zijn op de Nederlandse markt. Als je dat doet, dan zal er weinig onderscheid zijn tussen de extensies.

 

Naast al dit soort "technieken" en "weetjes" is er één ding het allerbelangrijkst: een goede inhoud van de website. Uiteindelijk is dat het gene wat Google wenst te beoordelen. Al die technieken zijn slechts manieren waarop Google tracht dat te meten. Maar Google wordt daar steeds slimmer in, en gebruikt steeds nieuwe technieken daarvoor.

 

Link naar reactie
  • 1

My 2 cents...heeft het totaal niks te maken met op al dan niet relevante pagina's staan of betere PR links maar je moet eens de ip adressen checken van de links die naar kerstpakket.net verwijzen :) Ik schat dat +80-90% van dezelfde IP's komen en dat heb je natuurlijk als je bij alle (zuster)startpagina's gaat aanmelden.

 

Laat ze die startpagina links eruit flikkeren en een paar andere zoeken en de zaken zouden snel kunnen draaien.

 

Links bijkrijgen is belangrijk maar slechte droppen nog meer. Om snel even een case erbij te halen. Vorig jaar iemand geholpen met zijn site om meer organisch verkeer binnen te halen via Google. De site telde +21000 backlinks en ik heb ze geadviseerd om alle troep eruit te gooien en een andere manier van linkbuilding te doen. Nu een goed half jaar verder hebben ze nog goede 3000 backlinks en is het organisch verkeer met ongeveer 240% gestegen ;)

 

Dave

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie
  • 0

My 2 cents...heeft het totaal niks te maken met op al dan niet relevante pagina's staan of betere PR links maar je moet eens de ip adressen checken van de links die naar kerstpakket.net verwijzen :) Ik schat dat +80-90% van dezelfde IP's komen en dat heb je natuurlijk als je bij alle (zuster)startpagina's gaat aanmelden.

 

Laat ze die startpagina links eruit flikkeren en een paar andere zoeken en de zaken zouden snel kunnen draaien.

 

Links bijkrijgen is belangrijk maar slechte droppen nog meer. Om snel even een case erbij te halen. Vorig jaar iemand geholpen met zijn site om meer organisch verkeer binnen te halen via Google. De site telde +21000 backlinks en ik heb ze geadviseerd om alle troep eruit te gooien en een andere manier van linkbuilding te doen. Nu een goed half jaar verder hebben ze nog goede 3000 backlinks en is het organisch verkeer met ongeveer 240% gestegen ;)

 

Dave

 

Wil je hierbij zeggen dat het aanmelden bij meerdere (gerelateerde) startpagina's geen zin heeft?

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben Google niet dus kan ik niet in hun plaats antwoorden maar blijf wel weg van startpagina's en je link dumpen op zuster startpagina's is om problemen vragen.

 

En je moet eens goed kijken waar hun link telkens staat (en welke andere er staan) ..iemand een gevoel van "hiervoor wordt betaald" of "ik beheer al deze startpagina's" :)

 

Dave

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie
  • 1

My 2 cents...heeft het totaal niks te maken met op al dan niet relevante pagina's staan of betere PR links maar je moet eens de ip adressen checken van de links die naar kerstpakket.net verwijzen :) Ik schat dat +80-90% van dezelfde IP's komen en dat heb je natuurlijk als je bij alle (zuster)startpagina's gaat aanmelden.

 

Laat ze die startpagina links eruit flikkeren en een paar andere zoeken en de zaken zouden snel kunnen draaien.

 

Dave

 

Bij shared hosting platformen is er geen enkel probleem met SEO bij google. Natuurlijk wordt er rekening mee gehouden, maar dit zal geen groot effect hebben op de genoemde platformen...

 

Seb kwam net met dit topic naar me toe en ik moet zeggen dat ik er eigenlijk wel behoorlijk in geïnteresseerd ben.

Natuurlijk heeft google al enige tijd geleden de SEO 'handleiding' (Lees: richtlijnen) uitgebracht waarin wordt uitgelegd hoe je ervoor kan zorgen dat een website het beste geïndexeerd wordt. Toch wordt er nergens echt uitgelegd waarom en hoe de resultaten tot stand komen.

 

Tijdens mijn (vlugge) zoektocht door google en de dev blogs, kwam ik echter wel weer het filmpje uit 2007 van Matt Cutt (Software engineer bij Google) tegen:

Hierin verteld Matt dat Google zelf ook de resultaten van een bepaalde pagina 'manipuleert', zodat de gebruikers van Google de beste resultaten te zien krijgen.

www.zeauw.nl - Bouwt websites die werken

www.xill.nl - Maatwerk hosting oplossingen

www.smsservicecenter.nl/maatwerk/ - Maatwerk op het gebied van sms diensten!

www.kevinflorijn.nl - De nieuwste website van zanger Kevin Florijn

Link naar reactie
  • 0

Bij shared hosting platformen is er geen enkel probleem met SEO bij google.

 

Hm dus een paar honderd links van verschillende sites maar eenzelfde IP zorgt volgens jou voor geen problemen ? Ik denk er anders over maar meningen kunnen verschillen ;D

 

Dave

 

Leuk voorbeeld om dit even goed neer te zetten zijn de websites van de NPO (Die websites die allemaal die moeilijk irritante balk hebben bovenaan de website, zoals: www.nederland1.nl).

Alle websites (inclusief subprojecten, kleine projecten en projecten die nooit het daglicht zullen zien) draaien op hetzelfde platform en maken gebruik van deze proxy. Hoewel de proxy meerdere IP adressen beslaat, zijn er toch een groot aantal die via hetzelfde IP adres verbinding met jou (en dus ook met een botje) maakt....

Ook deze websites worden correct geïndexeerd door dezelfde websites op dezelfde platformen.

 

Tikkie offtopic: ik vind startpagina en de dochters stom

www.zeauw.nl - Bouwt websites die werken

www.xill.nl - Maatwerk hosting oplossingen

www.smsservicecenter.nl/maatwerk/ - Maatwerk op het gebied van sms diensten!

www.kevinflorijn.nl - De nieuwste website van zanger Kevin Florijn

Link naar reactie
  • 0

Als dit een case study is, dan moesten we maar zoveel mogelijk dimensies waarop Google rankt meenemen. Hoe zit het voor beide sites met ouderdom? En met de hoeveelheid en kwaliteit van de inhoud?

 

Kerst-pakket.com of kerstpakket.com o.i.d. zou voor mij ook wel in het vergelijk meegenomen mogen worden. Ik neem aan dat er tientallen professionele en minder professionele sites in deze markt actief zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoi Frans, en anderen,

 

Bedankt voor het uitnodigen voor deze case-study.

 

Je maakt hier de fout dat je één aspect van SEO (links) er uit pikt om te beoordelen hoe Google werkt. Vervolgens komt er een tweede aspect (de domeinnaam en de extensie) erbij en wordt er een vergelijking getrokken.

 

SEO is een complex gebeuren en je kunt eenvoudigweg op deze manier geen vergelijking maken.

 

Klopt, ik zet het inderdaad kort door de bocht neer (ik beoordeel trouwens niet, maar vraag me gewoon wat af) :)

Ik beweer trouwens niet dat links de enige relevante factor zijn, zeer zeker niet, echter een heel groot deel van de SEO-goegemeente begint primair met -content en -linkbuilding als het over SEO gaat.

 

Zolang google nog geen alwetend zelfstandig denkend stukje code is, gebruiken ze, zoals je terecht stelt, maniertjes cq, wiskundige formules en analyses om dit te bepalen.

 

Aangezien de meningen over deze maniertjes nogal verdeeld zijn, wilde ik kijken of het aan de hand van 2 websites en 1 zoekwoord beter te analyseren is als in de algemene termen die je in bijvoorbeeld het SEO-topic ziet.

 

het zou trouwens voor de kwaliteit van de antwoorden leuk zijn meteen bronvermeldingen op te nemen van de stellingen die jullie betrekken (niet dat ik jullie niet vertrouw trouwens :), laat dat duidelijk zijn)

 

Link naar reactie
  • 0

Zelfs als complete leek (maar dagelijks lerend) moet ik zeggen dat ik dit een meer dan zeer interessant topic vind. Vraag me al heel lang af, waarom ik op bepaalde zoekwoorden in Google sommige (niet-relevante) pagina's eerder tegenkom, dan andere.

 

Zolang dit topic in begrijpelijke taal (dus ook voor andere mensen dan de SEO enz specialisten) geschreven blijft, blijf ik deze zeker volgen.

 

Goeie zet, Frans !

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Vanuit Engeland krijg ik via Google.nl:

 

1. kerstpakkettenexpress.nl

2. kerstpakketten.nl

3. kerstpakket.net

4. kerstpakket.nl

ik krijg hier in NL precies hetzelfde...

 

ik vraag me overigens wel wat anders af:

ik zoek op het woord 'kerstpakket' en het eerste zoekresultaat is 'kerstpakketten' en het feitelijk gevraagde woord staat pas op de derde plaats?

 

ik ben overigens een leek op dit gebied, reuze interessante materie!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 4

(Ik zal hier later uitgebreider op antwoorden :) moet zo weg...)

 

Waar je komt te staan in Google op een bepaald keyword, heeft met 3 dingen te maken.

 

De techniek van de site

De inhoud van de site

De populariteit/autoriteit van de site

 

Techniek: Zijn er barrières voor zoekmachines ? Kunnen alle pagina's geïndexeerd worden ? IS de template van de website goed opgebouwd, waarbij er goed gebruik wordt gemaakt van title tags, headers, alt, etc. Zijn er links die via javascript geactiveerd moeten worden ? (javascript links kunnen moeilijk door zoekmachines worden "gevolgd" doordat ze pas geactiveerd worden onClick. En dat doen zoekmachines niet :)

 

De inhoud: Google is alleen geïnteresseerd in echte, handgeschreven content die relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Veel meer hoef ik daar eigenlijk niet over te zeggen :) Als je nergens op je site het woord kerstpakket hebt staan, zal het veel moeilijker zijn je daar op te vinden, dan wanneer op elke pagina van je site er iets staat over kerstpakketten. (Bedenk je ook goed hoe mensen zoeken. Er wordt 10 keer meer gezocht op hypotheek, dan op hypotheken! Maar juist alle grootbanken concentreren zich nog op de meervoudsvorm, of te wel het product geörienteerd denken)

 

Autoriteit: er zijn heel veel sites over kerstpakketten, maar welke site is nou "de industry leader"? Dat wordt bepaald aan de hand van het aantal en de kwaliteit van de stemmen (hyperlinks van andere sites naar die van jou) die je ontvangt. Als Barack Obama zegt dat hij Nederland een absoluut top land vindt, dan zullen veel meer mensen hem vertrouwen, dan wanneer ik of jij zoiets zeg. Simpelweg omdat hij zelf een autoriteit is. Zo gebeurt dat ook op het web. Als je een link krijgt van een autoriteit (en dat wordt uitgedrukt in de vorm van pagerank) dan wordt jouw site ook veel sneller "belangrijk". Wel moet je daarbij aanmerken dat het erg belangrijk is om de juiste anchorteksten in je link te hebben staan, wil het effect hebben op je rankings op specifieke zoekwoorden. Een pagerank 9 site kan namelijk onder een pagerank 3 staan bij een zoekopdracht. Simpelweg omdat de relevantie van die PR3 site groter is op dat zoekwoord. Belangrijke factor is hier gewoon: Google vertrouwt jouw site, maar vertrouwt meer op de meningen van andere sites. Zo werkt het in het echte leven ook. (We overdrijven namelijk allemaal wel eens een beetje over onszelf :))

 

Dit was in het kort hoe SEO werkt ;) Maar Google (en andere SE) letten op meer dan 200 dingen wanneer ze gaan bepalen op welke plek je komt in google. Zo letten ze ook op de leeftijd van jouw domein, de leeftijd van de links die je krijgt, etc. etc.

 

Over kerstpakketten: kerstpakket.net maakt gebruik van javascript links. Check deze query op google En je ziet meteen wat ik bedoel. Google kan maar 2 pagina's van die site indexeren terwijl ze er wel meer hebben.

 

Elke pagina vertegenwoordigd een waarde in Google, 2 pagina's is minder dan 224 resultaten

 

1-0 voor kerstpakketten.nl

 

Dan zou ik de links gaan analyseren... Maar zoals iemand inderdaad al opmerkte. Die 80 links zullen komen van een site met hogere pagerank + relevanter zijn (met de juiste keywords in de anchor tekst) + van meerdere domeinen + ....

 

2-0 voor kerstpakketten.nl

 

3-0 wordt het wanneer je nog een keer naar de techniek gaat kijken van die andere: frames. frames is killing voor je rankings. Google indexeert maar 1 pagina per keer en een website die uit frames is opgebouwd bestaat uit meerdere pagina's.

 

(en nu moet ik gaan :))

 

Maar er is meer !! :)

 

(Bedankt voor de tip trouwens Frans :)!)

 

 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

Bedankt Frans voor de uitnodiging!

 

Bij mij ziet de top 3 er zo uit:

 

Kerstpakkettenexpress.nl

Kerstpakketten.nl

Kerstpakket.net

 

Zoals meerdere posters voor me ook al hebben aangegeven, is zoekmachine optimalisatie gebaseerd op drie elementen:

 

1. Zoekmachine vriendelijk programmeren

2. Zoekmachine vriendelijke content

3. Linkpopulariteit

 

Zoekmachine vriendelijk programmeren

Kerstpakketten.nl is veel netter, semantischer geprogrammeerd dan kerstpakket.net. Daarnaast werkt kerstpakket.net met technieken die op het grijze randje zijn van keywordstuffing. Op de homepage is in de

sectie een hele rits keywords geplaatst, met links en H1 en H2 koppen. Onzichtbaar voor de gebruiker, zichtbaar voor Google. Als Kerstpakketten.nl mijn klant was zou ik een spamreport voor ze indienen ;)

Daarnaast, zoals Yannick ook al zei: frames zijn (vaak) killing voor je rankings. Het verbaasd me een beetje dat kerstpakket.net nog zo hoog staat, wat techniek betreft.

 

Zoekmachine vriendelijke content

Kerstpakketten.nl heeft erg mooie content. Informerend, maar toch vol met keywords. Die van kerstpakket.net zijn eentonige, oninteressante opsommingen van de inhoud van de diverse pakketten. (weer verbaas ik me over de top 3 notering... ???)

 

Linkpopulariteit

Dit is altijd de "magie" van Google geweest, het is de basis geweest waarop Google zijn plaats in de markt heeft weten te veroveren. Het maakt een groot deel van het algoritme van de zoekmachine uit en ze laten er zo weinig mogelijk over los. Drie dingen die ze er bijvoorbeeld wél over hebben laten weten zijn:

 

[*] PageRank in de Google is alleen ter vermaak (Google e-mail, 2004)

[*] Gekochte links worden, waar mogelijk, niet meer meegenomen in de ranking (Google website, 2009)

[*] het "link:" commando laat een selectie van de links in de database zien, dus niet alle. Wil je alle links naar je eigen domein zien, moet je je registreren voor de Google Webmaster console. Je kunt dus niet de links van je concurrentie analyseren.

 

Wat mij betreft staat kerstpakketten.nl terecht boven kerstpakket.net. Netjes geprogrammeerd, goede content en een keurige verzameling backlinks.

 

Ik wil nog een punt ter discussie aanvoeren:

Kerstpakketten.nl maakt gebruik van Google Analytics, Kerstpakket.net niet. Het zou mij niet verbazen als er (in de toekomst, of nu al?) bij de ranking een soort van Quality Score wordt gebruikt, gelijk aan de versie die voor Adwords wordt gebruikt. Google heeft niet voor niets Urchin overgenomen en gratis beschikbaar gesteld ;)

 

Mijn theorie is: heeft je site een lage bouncerate en een goede conversie (gemeten met Analytics) krijgt deze een betere ranking, naast de overige factoren.

 

P.S. mocht dit te technisch zijn: hier legt Google haarfijn uit hoe ze de pagina's sinds 1 april 2002 positioneren: PigeonRank ;D

Link naar reactie
  • 0

Puntje dat ik nog niet gelezen heb. Laadtijden en optimalisatie daarvan van de top drie:

 

kerstpakkettenexpress.nl   0,8 seconden (2 rood, A grade)

kerstpakketten.nl   4,0 seconden (5 rood, D grade)

kerstpakket.net   3,2 seconden (5x 404, 2 rood, A grade)

 

Tussen haakjes: het aantal verbeterpunten (rood) volgens google pagespeed en de grade volgens yahoo yslow (index voor optimalisatie van snelheid)

 

Bij kerstpakketten.nl valt met name op dat de plaatjes een stuk kleiner kunnen (volgens pagespeed totaal 57%) Bij kerstpakket.net mist een plaatje vijf keer op de server (de 5x 404)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Erg interessante materie.

Wat mij opviel was dat

kerstpakketten.nl, kerstpakket.net en kerstpakkettenexpress allemaal te vinden zijn op de 1e pagina

als het gaat om de zoekwoorden 'KERSTPAKKETTEN en KERSTPAKKET'. Gaat men echter zoeken op

- 'kerstpakket 2009' dan moeten kerstpakket.net en kerstpakketten.nl afhaken op de 1e pagina

- 'kerst pakket' dan staat kerstpakketten.nl niet op de 1e pagina

- 'kerstpakketten 2009' dan staan .net en .nl niet op de 1e pagina.

 

Hoe is het mogelijk dat in dit voorbeeld kerstpakkettenexpress.nl overal vindbaar is en de overige

2 sites niet?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.