Geen idee of dit hier hoort, het is tenslotte niet echt een ondernemersvraag maar wellicht kunnen andere ondernemers/verkopers me wel uitleggen hoe dit werkt en hoe zij het zien. Het gaat over auto verkopers. Ik heb al heel wat merken gereden in het verleden en heb gemerkt dat er een groot verschil is hoe je als klant in de showroom behandeld wordt. Ik had al gemerkt dat je bij sommige duurdere merken als koper van hun middensegment auto nauwelijks gezien wordt terwijl je als koper van een topauto van een wat een wat minder merk zeer gewaardeerd wordt. Op het moment dat je medebeslisser bent bij een organisatie met meerdere auto’s dan wordt je in enen ook veel interessanter voor verkopers van de topmerken.
Ik ben van plan een nieuwe auto te kopen. Ik heb een redelijk budget maar maak het niet te gek omdat ik de bijtelling toch altijd weer ‘zonde’ vind. Het plezier wat ik aan de auto beleef moet voor mijn gevoel een beetje in overeenstemming zijn met datgene wat ik ervoor moet betalen zowel zakelijk als in privé. Op dit moment ben ik zeer gecharmeerd van een audi A5, dus vol enthousiasme getogen naar de audi dealer hier vlak bij. Ik heb geen connecties daar en ik had van te voren even gebeld om me ervan te verzekeren dat er iemand aanwezig was. Het bleek nog best moeilijk maar ik kreeg te horen dat als ik zou komen ze zouden zorgen dat er een audi-verkoper aanwezig zou zijn. Op het moment dat we arriveerden was de audi-verkoper er nog niet. De andere verkoper was alleen voor een andere merk en had geen verstand van audi’s. We werden gevraagd even rond te kijken in afwachting van. Toen de audi-verkoper arriveerde moest hij eerst nog wat zaken afhandelen die blijkbaar niet konden wachten. Intussen hebben we zelf maar het koffie apparaat gezocht om in de tussentijd een kop koffie te nemen. Al met al voelde dit niet als een ’warm welkom’. Na enige tijd kwam de verkoper terug en vroeg ons aan tafel te komen. Wat volgde was een gesprek waarbij echt mijn tenen begonnen te krommen. Uiteraard ging het over opties en meerprijzen. Ik erger me een beetje aan het feit dat je voor van alles en nog wat extra moet betalen. Diverse goedkopere automerken hebben bijvoorbeeld standaard navigatie maar hier moest daarvoor flink betaald worden. Ik weet wel dat dat bij de meeste vergelijkbare merken zo is maar ik vond het heerlijk dat toen ik bijvoorbeeld een nissan kocht ik alleen hoefde bij te betalen voor de trekhaak en verder alle mogelijke opties gewoon erin zaten. De verkoper pakte dit absoluut verkeerd op en vond eigenlijk dat ik niet moest zeuren. Ik moest zoals hij het letterlijk zei niet verwachten dat ik voor 50.000 een audi kon krijgen ( ;-) ) waar dan ook nog allerlei opties inzaten. Daarvoor had hij al wat niet klantvriendelijke opmerkingen gemaakt op mijn vraag over de mogelijkheid van een proefrit. Dat alles bij elkaar viel bij mij toch een beetje verkeerd. Ik heb ook gezegd dat ik door zijn houding echt geen zin had om nog een auto bij hem te kopen. Ik heb hem bedankt en ben weg gegaan.
Is het nou echt teveel gevraagd om als potentiële klant te verwachten dat je een beetje in de watten wordt gelegd. Dat er tijd en aandacht voor je genomen wordt en dat er een gewillig oor is voor je wensen? Ik blijf de A5 een mooie auto vinden dus ik ga het zeker nog eens proberen bij een andere dealer maar als er op dit moment een ander merk was dat voor mij dezelfde aantrekkingskracht heeft als deze auto dan was mijn volgende auto zeker geen audi geworden. Een bedrijf kan nog zoveel geld uitgeven aan reclame en ontwikkeling maar als je de klanten vervolgens op deze manier de deur uitjaagt dan is het weggegooid geld.
ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching
www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Astrid Heijkamp
Astrid Heijkamp
Geen idee of dit hier hoort, het is tenslotte niet echt een ondernemersvraag maar wellicht kunnen andere ondernemers/verkopers me wel uitleggen hoe dit werkt en hoe zij het zien. Het gaat over auto verkopers. Ik heb al heel wat merken gereden in het verleden en heb gemerkt dat er een groot verschil is hoe je als klant in de showroom behandeld wordt. Ik had al gemerkt dat je bij sommige duurdere merken als koper van hun middensegment auto nauwelijks gezien wordt terwijl je als koper van een topauto van een wat een wat minder merk zeer gewaardeerd wordt. Op het moment dat je medebeslisser bent bij een organisatie met meerdere auto’s dan wordt je in enen ook veel interessanter voor verkopers van de topmerken.
Ik ben van plan een nieuwe auto te kopen. Ik heb een redelijk budget maar maak het niet te gek omdat ik de bijtelling toch altijd weer ‘zonde’ vind. Het plezier wat ik aan de auto beleef moet voor mijn gevoel een beetje in overeenstemming zijn met datgene wat ik ervoor moet betalen zowel zakelijk als in privé. Op dit moment ben ik zeer gecharmeerd van een audi A5, dus vol enthousiasme getogen naar de audi dealer hier vlak bij. Ik heb geen connecties daar en ik had van te voren even gebeld om me ervan te verzekeren dat er iemand aanwezig was. Het bleek nog best moeilijk maar ik kreeg te horen dat als ik zou komen ze zouden zorgen dat er een audi-verkoper aanwezig zou zijn. Op het moment dat we arriveerden was de audi-verkoper er nog niet. De andere verkoper was alleen voor een andere merk en had geen verstand van audi’s. We werden gevraagd even rond te kijken in afwachting van. Toen de audi-verkoper arriveerde moest hij eerst nog wat zaken afhandelen die blijkbaar niet konden wachten. Intussen hebben we zelf maar het koffie apparaat gezocht om in de tussentijd een kop koffie te nemen. Al met al voelde dit niet als een ’warm welkom’. Na enige tijd kwam de verkoper terug en vroeg ons aan tafel te komen. Wat volgde was een gesprek waarbij echt mijn tenen begonnen te krommen. Uiteraard ging het over opties en meerprijzen. Ik erger me een beetje aan het feit dat je voor van alles en nog wat extra moet betalen. Diverse goedkopere automerken hebben bijvoorbeeld standaard navigatie maar hier moest daarvoor flink betaald worden. Ik weet wel dat dat bij de meeste vergelijkbare merken zo is maar ik vond het heerlijk dat toen ik bijvoorbeeld een nissan kocht ik alleen hoefde bij te betalen voor de trekhaak en verder alle mogelijke opties gewoon erin zaten. De verkoper pakte dit absoluut verkeerd op en vond eigenlijk dat ik niet moest zeuren. Ik moest zoals hij het letterlijk zei niet verwachten dat ik voor 50.000 een audi kon krijgen ( ;-) ) waar dan ook nog allerlei opties inzaten. Daarvoor had hij al wat niet klantvriendelijke opmerkingen gemaakt op mijn vraag over de mogelijkheid van een proefrit. Dat alles bij elkaar viel bij mij toch een beetje verkeerd. Ik heb ook gezegd dat ik door zijn houding echt geen zin had om nog een auto bij hem te kopen. Ik heb hem bedankt en ben weg gegaan.
Is het nou echt teveel gevraagd om als potentiële klant te verwachten dat je een beetje in de watten wordt gelegd. Dat er tijd en aandacht voor je genomen wordt en dat er een gewillig oor is voor je wensen? Ik blijf de A5 een mooie auto vinden dus ik ga het zeker nog eens proberen bij een andere dealer maar als er op dit moment een ander merk was dat voor mij dezelfde aantrekkingskracht heeft als deze auto dan was mijn volgende auto zeker geen audi geworden. Een bedrijf kan nog zoveel geld uitgeven aan reclame en ontwikkeling maar als je de klanten vervolgens op deze manier de deur uitjaagt dan is het weggegooid geld.
ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching
www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24140-autoverkopers-en-klantvriendelijkheid/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
19 antwoorden op deze vraag