Je wilt een product ontwikkelen. Om het te halen tot marktintroductie is het van belang je te allen tijde te focussen op het einddoel. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het in de praktijk vaak niet. Vijf tips om scherp te blijven.
1. Blijf marktgedreven
Een goede ontwikkeling is marktgedreven. Marktonderzoek vooraf heeft de specificaties opgeleverd waar het product aan moet voldoen. Toch lukt het menig ondernemer niet om dan ook alleen dat te ontwikkelen. Eigen ideeën, onderzoek of zelfs een enkele opmerkingen tijdens een borrel leiden vaak tot uitbreiding van functionaliteit, verhoogde kwaliteit, ontwikkeling voor een steeds grotere doelgroep. Levert de extra investering in ontwikkeltijd en geld wel evenredig meer rendement?
2. Bepaal eerst kerncompetenties
Budgettaire beperkingen leiden er vaak toe dat ondernemers buiten hun competenties gaan om dingen gedaan te krijgen. Voorbeeld: het regelen van administratieve en financiële zaken is voor een ontwikkelaar of wetenschapper geen core business. Het kost tijd en leidt af! Begin met een plan dat voorziet in op z’n minst een paar core competenties op cruciale functies. Dat kost misschien in het begin wat meer maar de slagingskans wordt daarmee ook zoveel groter dat financiering makkelijker wordt. Je bent immers veel geloofwaardiger.
3. Besteed zoveel mogelijk uit
Gaat het bovenstaande uit van persoonlijke competenties en focus, dit geldt ook voor je business. Ontwikkeling, productie, assemblage, logistiek, verkoop en marketing maken je bedrijf weliswaar compleet maar ook topzwaar. Voor veel van deze onderdelen zijn goede marktpartijen te vinden die door hun expertise, ervaring en/of omvang dingen vaak beter, sneller en goedkoper kunnen doen. Wist je dat bijvoorbeeld Nike helemaal niets zelf ontwikkelt, produceert of vervoerd? Het is één grote marketingorganisatie.
4. Houd het klein
Sommige ondernemers hebben soms echt de smaak te pakken. Als één product marktkansen heeft dan weet men er nog wel een paar te verzinnen. Soms zijn het afgeleiden van elkaar maar het komt ook voor dat mensen 'de kansen spreiden'. Een prima manier om focus te verliezen op een product wat het moet hebben van een snelle time to market, jammer dus.
5. Vertaal plannen naar targets
Veel plannen blijven ook plannen. Ze belanden in een la of in een ver hoekje van je harde schijf. Allerlei persoonlijke omstandigheden kunnen je ervan af houden hoe terecht ook soms. Hou focus door het op te hangen aan je deur, bureau of nachtkastje, het te vertalen in dagelijkse acties, maandelijkse targets en deadlines. Deel je plannen met anderen zodat ze je er aan gaan houden. Maak een plan en laat je niet afleiden. Bijstellen van het plan? Prima! Maar onderbouw het zoals je begonnen bent en zet het om in actie. Verlies nooit de markt uit het oog, focus op je klant laat je niet afleiden door teveel interne zaken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Mikky Vrolijk
Mikky Vrolijk
Bron: Sprout
Auteur : Henry Rodenburgh
Je wilt een product ontwikkelen. Om het te halen tot marktintroductie is het van belang je te allen tijde te focussen op het einddoel. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het in de praktijk vaak niet. Vijf tips om scherp te blijven.
1. Blijf marktgedreven
Een goede ontwikkeling is marktgedreven. Marktonderzoek vooraf heeft de specificaties opgeleverd waar het product aan moet voldoen. Toch lukt het menig ondernemer niet om dan ook alleen dat te ontwikkelen. Eigen ideeën, onderzoek of zelfs een enkele opmerkingen tijdens een borrel leiden vaak tot uitbreiding van functionaliteit, verhoogde kwaliteit, ontwikkeling voor een steeds grotere doelgroep. Levert de extra investering in ontwikkeltijd en geld wel evenredig meer rendement?
2. Bepaal eerst kerncompetenties
Budgettaire beperkingen leiden er vaak toe dat ondernemers buiten hun competenties gaan om dingen gedaan te krijgen. Voorbeeld: het regelen van administratieve en financiële zaken is voor een ontwikkelaar of wetenschapper geen core business. Het kost tijd en leidt af! Begin met een plan dat voorziet in op z’n minst een paar core competenties op cruciale functies. Dat kost misschien in het begin wat meer maar de slagingskans wordt daarmee ook zoveel groter dat financiering makkelijker wordt. Je bent immers veel geloofwaardiger.
3. Besteed zoveel mogelijk uit
Gaat het bovenstaande uit van persoonlijke competenties en focus, dit geldt ook voor je business. Ontwikkeling, productie, assemblage, logistiek, verkoop en marketing maken je bedrijf weliswaar compleet maar ook topzwaar. Voor veel van deze onderdelen zijn goede marktpartijen te vinden die door hun expertise, ervaring en/of omvang dingen vaak beter, sneller en goedkoper kunnen doen. Wist je dat bijvoorbeeld Nike helemaal niets zelf ontwikkelt, produceert of vervoerd? Het is één grote marketingorganisatie.
4. Houd het klein
Sommige ondernemers hebben soms echt de smaak te pakken. Als één product marktkansen heeft dan weet men er nog wel een paar te verzinnen. Soms zijn het afgeleiden van elkaar maar het komt ook voor dat mensen 'de kansen spreiden'. Een prima manier om focus te verliezen op een product wat het moet hebben van een snelle time to market, jammer dus.
5. Vertaal plannen naar targets
Veel plannen blijven ook plannen. Ze belanden in een la of in een ver hoekje van je harde schijf. Allerlei persoonlijke omstandigheden kunnen je ervan af houden hoe terecht ook soms. Hou focus door het op te hangen aan je deur, bureau of nachtkastje, het te vertalen in dagelijkse acties, maandelijkse targets en deadlines. Deel je plannen met anderen zodat ze je er aan gaan houden. Maak een plan en laat je niet afleiden. Bijstellen van het plan? Prima! Maar onderbouw het zoals je begonnen bent en zet het om in actie. Verlies nooit de markt uit het oog, focus op je klant laat je niet afleiden door teveel interne zaken.
Lees ook :
- Een massaproduct personaliseren
- Zo bepaal je de prijs van een product
- 7 tips voor een snellere productontwikkeling
- Productontwikkeling: Goedkoop, snel en hoge kwaliteit
Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29629-5-tips-voor-je-productontwikkeling/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
56 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen