• 0

Klant betaalt niet - wat nu?

Hallo Allemaal,

 

Enkele jaren geleden ben ik een onderneming gestart. Door grote drukte heb ik nooit echt tijd gehad om achter een slecht betalende klant aan te zitten.

Nu heb ik laatst al zijn openstaande facturen bij elkaar opgeteld en kwam ik er achter dat het totaal openstaand bedrag al tegen de 8000 euro aanzit. De facturen komen uit 2009.

 

Destijds heb ik verschillende herinneringen gestuurd om de betaling voldaan te krijgen, maar alsmaar betaald hij niet. Op een gegeven moment stuurde de klant naar mij een factuur van ongeveer 8000 euro en vertelde hij dat hij schade door mij is opgelopen en of ik dat bedrag even aan hem wil voldoen. Hij vertelde dat hij een klant is kwijt geraakt omdat onze support afdeling op een bepaald moment niet goed te bereiken zou zijn geweest. Nu is zijn idee uiteraard om met een schone lijn te beginnen door beide facturen te verwijderen, maar uiteraard accepteer ik dat niet. Naast het feit dat ik al omzet en inkomstenbelasting over deze 8000 euro heb betaald, heb ik gewoon recht op dit geld omdat alle producten (verschillende websites op maat ontwikkeld) na tevredenheid zijn opgeleverd.

 

Uiteraard weet ik bijna zeker dat hij geen schade opgelopen kan hebben. Support en after sales vinden wij belangrijk om zo klanten te behouden dus wij doen er alles aan om altijd goed te bereiken te zijn. Mocht het feit zich toch voordoen dat hij 'schade' heeft opgelopen dan hebben wij ons zelf daarvoor uiteraard uitgesloten in de algemene voorwaarden. Hier is de klant mee akkoord gegaan. Een klant kan bijvoorbeeld schade oplopen wanneer er downtijden aan zijn of haar website zijn.

 

Nu heb ik vanochtend een sommatie neergelegd bij een incassobureau, maar mocht de klant hier niet op ingaan, hoe zou ik het dan verder op kunnen pakken?

 

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

 

 

[titel aangepast - mod]

Wil jij een website laten maken, een webshop laten maken of een online platform opzetten? Ik sta graag voor jou klaar. Ik doe dat met een PaaS oplossing via Start-platform.com of met maatwerk via Vwebdesign.nl.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ohh, wat komt mij dit bekend voor! (ik heb ook zo'n ervaring ) Ik denk dat je het schadeverhaal snel naast je neer moet leggen en vol voor incasso moet gaan. Aangezien het al een tijd loopt, is het van groot belang dat je een sluitend dossier hebt van bewijsstukken en nu met veel voortgang het incassotraject doorloopt, aan jou uiteindelijk de afweging / keus / beslissing om via deurwaarders tot aan de rechter te gaan en er dan het beste van hopen.

 

Verder is het mijns inziens van belang dat je bij elke andere opdracht goed de betalingstermijnen hanteert en adequaat / systematisch op overschrijdingen reageert. Hoe langer je dat voor je uitschuift, des te lastiger wordt het.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ohh, wat komt mij dit bekend voor! (ik heb ook zo'n ervaring ) Ik denk dat je het schadeverhaal snel naast je neer moet leggen en vol voor incasso moet gaan. Aangezien het al een tijd loopt, is het van groot belang dat je een sluitend dossier hebt van bewijsstukken en nu met veel voortgang het incassotraject doorloopt, aan jou uiteindelijk de afweging / keus / beslissing om via deurwaarders tot aan de rechter te gaan en er dan het beste van hopen.

 

Verder is het mijns inziens van belang dat je bij elke andere opdracht goed de betalingstermijnen hanteert en adequaat / systematisch op overschrijdingen reageert. Hoe langer je dat voor je uitschuift, des te lastiger wordt het.

 

Succès en groet,

 

Hans

Beste Hans,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben nu inderdaad van plan het incassotraject in te gaan. Het incassobureau Direct Incasso gaat de klant vandaag al na bellen.

 

Wil jij een website laten maken, een webshop laten maken of een online platform opzetten? Ik sta graag voor jou klaar. Ik doe dat met een PaaS oplossing via Start-platform.com of met maatwerk via Vwebdesign.nl.

Link naar reactie
  • 0

Toevallig een soortgelijk verhaal aan het meemaken nu.

 

Mocht een incassobureau geen succes hebben dan kun je mogelijk overgaan tot conservatoir beslag en het dreigen met een kort-geding. Dit is een relatief betaalbaar pressiemiddel en voor 8000 euro waar je aantoonbaar recht op hebt denk ik geen verkeerde investering.

 

Misschien een idee om in het vervolg met aanbetalingen te gaan werken. Niet abnormaal in de dienstverlening. (advocaten, bouwvakkers etc.)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Voor het ontwikkelen van websites werken wij tegenwoordig altijd met een 40% aanbetaling. Tegenwoordig zitten wij veel meer achter de betalingen aan, in het verleden hebben wij hier domweg wat steken in laten vallen.

 

Ik heb het programma WeFact al eens onderzocht, echter heb ik na goed onderzoeken destijds besloten om te werken met Harvest van 37signals omdat wij meerdere producten van hun gebruiken. Is een erg eenvoudig boekhoudprogramma waarmee je ook herinneringen en facturen automatisch kan laten verzenden.

 

Ik zal jou topic is even goed doornemen.

 

ik heb trouwens gisteren de definitieve incasso-opdracht aan Direct Incasso gegeven. De klant vertelde ook aan Direct Incasso dat ik een factuur bij hem open heb staan. Dit is een factuur die hij zelf heeft aangemaakt voor de 'opgelopen schade'. Tevens vertelde de klant dat hij ook voor zijn factuur een incassobureau gaat inschakelen. Dat slaat natuurlijk echt helemaal nergens op, ik ben benieuwd welk bureau zo'n incasso zaak aanneemt.

Wil jij een website laten maken, een webshop laten maken of een online platform opzetten? Ik sta graag voor jou klaar. Ik doe dat met een PaaS oplossing via Start-platform.com of met maatwerk via Vwebdesign.nl.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vorig jaar ook te maken gehad met een niet betalende klant.

Met hulp van HL is het me uiteindelijk toch gelukt om de betaling te ontvangen.

 

Misschien heb je hier iets aan:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=50;action=display;threadid=33625

 

Ik heb jou topic even aandachtig gelezen, ik wil het nu inderdaad op precies dezelfde manier gaan oplossen. Verschil is alleen wel dat het bedrag bij jou een half jaar open stond en bij mij al vanaf eind 2009. Stom van mezelf natuurlijk. Ik weet wel dat dit de laatste keer is dat zoiets gebeurd is.

 

Ik hou jullie hier nog wel even op de hoogte.

Wil jij een website laten maken, een webshop laten maken of een online platform opzetten? Ik sta graag voor jou klaar. Ik doe dat met een PaaS oplossing via Start-platform.com of met maatwerk via Vwebdesign.nl.

Link naar reactie
  • 0

Check - indien mogelijk - eerst hoe je niet-betalende klant er financieel voor staat, voordat je conservatoir beslag laat leggen. Is het ál één grote schuldenberg, dan heeft conservatoir beslag geen zin, want door faillissement vervalt het beslag en gaan preferente crediteuren en de curator er alsnog met de buit van door. Dat is tenminste mijn ervaring.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Desbetreffende klant is een eenmanszaak en daarmee persoonlijk aansprakelijk. Ik weet dat hij een nette auto rijd en een mooi interieur heeft dus er valt wel degelijk wat te halen.

 

Hieronder nog een update:

Ik heb voorheen de incassoprocedure ingezet. Helaas heeft de klant na het versturen van verschillende aanmaningen en telefooncontacten tot op heden niet betaald. Daarom gaan we nu de gerechtelijke procedure inzetten. Ik zit er nu al behoorlijk diep in qua incassokosten etc, dus de 1500 euro om de gerechtelijke procedure op te zetten kan er ook nog wel bij.

 

Heel irritant dit, ik zit er zelfs aan te denken om flink want negatieve reviews over deze klant op het internet te verspreiden. Hoe denken jullie daarover?

Wil jij een website laten maken, een webshop laten maken of een online platform opzetten? Ik sta graag voor jou klaar. Ik doe dat met een PaaS oplossing via Start-platform.com of met maatwerk via Vwebdesign.nl.

Link naar reactie
  • 0

[...]

Heel irritant dit, ik zit er zelfs aan te denken om flink want negatieve reviews over deze klant op het internet te verspreiden. Hoe denken jullie daarover?

Houdt de eer aan jezelf en doe het gewoon zoals het hoort. Dat kan alleen maar tegen je werken en jij schiet er toch niets mee op helaas.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Heel irritant dit, ik zit er zelfs aan te denken om flink want negatieve reviews over deze klant op het internet te verspreiden. Hoe denken jullie daarover?

Houdt de eer aan jezelf en doe het gewoon zoals het hoort. Dat kan alleen maar tegen je werken en jij schiet er toch niets mee op helaas.

Eens. Als de klant in het openbaar op die reviews gaat reageren en dan verwijst naar de schade die hij naar eigen zeggen door jou heeft opgelopen, komt die negativiteit als een boemerang bij jou terug.

Link naar reactie
  • 0

Hier ben ik het ook helemaal mee eens. Blijf verschoond van dergelijke praktijken, vaak is het zelfs zo dat de eer aan je kant houden in jouw voordeel kan werken. Zo heb ik een keer een klant met een forse betalingsachterstand gehad die mij - stom genoeg via e-mail - dreigde met 'slechte pers' in zijn uitgebreide netwerk. Ik heb hem er toen subtiel en uiterst fatsoenlijk op gewezen dat ik in dat geval met slechts een kopie van zijn e-mail plus de bewijzen van zijn betalingsachterstanden genoeg in handen had om zijn netwerkcontacten te overtuigen van de achterliggende redenen van zijn gefrustreerde gedrag. Dat zou zijn imago niet echt positief beïnvloed hebben. Nooit meer wat van gehoord en na enig getouwtrek uiteindelijk toch mijn centjes ontvangen

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Helaas lijkt dit wel een voorval waarbij de klant i.d.d. geen zin heeft om te betalen en incasso een goede optie is.

 

Wat wel interessant is bij debiteurenbeheer in het algemeen is dat mijn ervaring is dat snel naar een aanmaning wordt gegrepen wat de klantrelatie kan verslechteren. Wat ik een debiteurenadministratie vaak adviseer als de bedragen wat groter zijn, is toch even met de klant contact te hebben wat de reden is waarom deze niet wil betalen:

 

- Is de klant niet tevreden;

- Heeft de klant geen geld om de factuur te betalen;

- Is de klant vergeten te betalen;

- Etc.

 

Als de klant niet tevreden is, is het het overwegen waard om de klant alvast te vragen het deel van de rekening te betalen waarover geen verschil van mening is. In de praktijk heb ik erg hoge debiteurenposities gezien die snel waren op te lossen door op deze manier de klanten langs te bellen.

 

Succes!

Robrecht

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met belangstelling gelezen. Ik zou zeggen gelijk door naar het incassobureau.

 

Hierboven staat de tip om direct herinneringen te sturen na overschrijding van de betalingstermijn. Ik hanteer een betalingstermijn van 14 dagen, natuurlijk houdt maar 50% zich hieraan. Wanneer is het netjes om een herinnering te sturen? Gelijk nadat de 14 dagen om zijn, of wachten jullie ook een maandje net als ik nu doe?

Link naar reactie
  • 0

als je een maand wacht kan je net zo goed 30 dagen hanteren?

 

ik ben van mening dat drie dagen tot een week wachten voldoende is voor een herinnering,

twee weken later volgt dan de eeste aanmaning. (het is natuurlijk ook wel afhankelijk van je klantrelatie natuurlijk)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Herinneren / aanmanen doe je wat mij betreft direct na het vervallen van de betaaltermijn. Hooguit wacht je 2-3 dagen voor je de eerste herinnering stuurt.

 

Als jij 1 dag te laat bent met leveren word je toch ook gebeld door jou klant wat er aan de hand is? die wacht ook geen maand.

 

De betaling is een even belangrijk deel van de overeenkomst als de levering van de goederen of diensten. Iedereen vind het heel normaal dat je je uiterste best moet doen om je afspraken na te komen als het om leveren gaat. (klant tevreden houden) maar als het om betalen voor het geleverde gaat, dan word iedereen ineens heel bescheiden.

 

Ik vind dat je klanten ook mag aanspreken op het nakomen van hun deel van de overeenkomst en als de afspraak is na 14 dagen betalen dan betaal je na 14 dagen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat je klanten ook mag aanspreken op het nakomen van hun deel van de overeenkomst en als de afspraak is na 14 dagen betalen dan betaal je na 14 dagen.

 

Heel flauw van me, (ben er zelf ook een keer op gewezen) maar als je nog 3 maanden wacht met betalen.. is dat toch ook NA 14 dagen betalen?

 

Wij zelf hanteren een termijn van 3 weken, Op dag 22 even bellen. Gewoon vriendelijk. Geen reactie is herrinering.

 

Klaar. Zoals ze hierboven zeggen. Afspraak is afspraak. 2 kanten op. Ik denk ook niet dat je klanten boos worden ofzo als je je eigen regels naleeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 408 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.