• 0

Wat is goed leiderschap inz mobiele telefoons bij de medewerkers in werktijd?

Frappant dat deze site geen Forum inzake Personeelszaken kent

(toch 1 der belangrijkste gebieden voor een ondernemer)

maar omdat het niet met arbeids rechterlijke aspecten van doen heeft

zitten de meeste raakvlakken van deze vraag bij het Leiderschap van een ondernemer.

 

We weten dat mobiele devices en vooral telefoon, ipods end steeds belangrijker worden.

Maar dat betekent dat je medewerkers tijdens een meeting toch kijken welke SMS er binnen komt

of soms menen een Tweet te moeten versturen onder werktijd.

of dat hun partners hen onder werktijd even bellen want 'het is belangrijk'.

Als je het geheel verbied ben je ouderwets.

Maar als je niets doet wordt het een kleuterklas.

Wat is wijsheid ?

Wat hebben jullie voor adviezen om op dit gebied goed leiderschap naar de medewerkers te kunnen tonen ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Frappant dat deze site geen Forum inzake Personeelszaken kent

 

 

Wat is er mis met ons board over arbeidsrechtelijke onderwerpen? ;)

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=48

 

Het heeft weldegelijk met arbeidsrecht te maken. Het recht van de werknemer om iets te doen in de baas' tijd. En dus het recht van de baas om daar iets aan te doen of niet. Lijkt mij daarin prima te passen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Telefoongebruik moet je breder zien, namelijk de algehele manier waarop je je werkproces inricht en welke ruimte je daarin biedt voor privézaken.

 

Dit verschilt tevens per bedrijf en per branche.

 

Kantoorpersoneel bij ons is vrij om thuis te werken, op het werk privé te bellen, tweeten,hyven etc op 1 voorwaarde: Dat het nemen van vrijheid tevens het nemen van verantwoordelijkheid betekent.

 

Dus bij ons kun je werken waar en wanneer je wilt zolang het werk wel op tijd af is en er niet gezeurd wordt over overwerken bepaalde weken en niet zeuren over overuren.

 

Ik betwijfel of je in deze tijd met een heel stringent verbod op privézaken tijdens het werk uiteindelijk de juiste koers vaart.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Beste LittleBit,

 

Dit is een standaardprobleem bij intern management als leidinggevend en sturend orgaan.

 

Theoretisch wordt er vanuit het management snel geschakeld tussen de nieuwste ontwikkeleingen.

Deze wordt "snel en vol geestdrift geïntroduceerd, want de volgende ontwikkeling meldt zich al weer aan,

 

Alleen vergeten ze voor het gemak, dat verandering in de praktijk niet zo snel gaat, dit is inderdaad nauw verbonden met bedrijfscultuur en verantwoordelijkheidsgevoel.

 

Het feit dat je werknemers zich gedragen als in "een kleuterklas" is de verantwoordelijkheid van degene die de nieuwe ontwikkelingen doorvoert, zijn angst om op ontwikkelingen achter te lopen is groter dan de noodzaak van efficiëntie en kwaliteit binnen het bedrijf..

De werknemers handelen gewoon binnen de lijnen die management hanteert en toestaat qua regels en verantwoordelijkheid.

 

Dit is een gevolg van het duurzame ondernemen en het nieuwe werken, de werknemers passen het toe waar het ze uitkomt, de werkgever ziet hier nu de nadelen van en krabbelt terug, best wel kostbaar, nietwaar?

 

Tenzij je het ziet als Frans Sijtsma,

 

Groetjes,

Roland.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling: Ik schrijf het makkelijk op maar de praktijk is weerbarstiger, ook bij ons.

 

Je hebt altijd mensen die met vrijheden icm verantwoordelijkheden om kunnen gaan, en mensen die daar misbruik gebruik van maken en de balans een beetje meer in hun voordeel laten werken dan in gezamenlijk voordeel.

 

De kunst is die balans niet te ver in je eigen nadeel te laten verschuiven

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

>> Frappant dat deze site geen Forum inzake Personeelszaken kent

> Wat is er mis met ons board over arbeidsrechtelijke onderwerpen? ;)

 

In mijn belevenis is arbeidsrecht slechts een deel van personeeelsbeleid.

Een discussie over personeelswerving past dus wel onder Personeelszaken en niet onder Arbeidsrechts.

 

Ook in deze thread zoek ik niet naar formele arbeidsrechterlijke zaken,

want dat heeft weinig zin in deze

maar eerder naar ervaringen inzake personeelsbeleid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

> Volgens mij heb ik gelezen dat het een recht is van een werknemer om in ieder geval email tijdens werktijd te checken.

Dan hebben we morgen kassieres die eerst hun email moeten checken

en dan moet er in een blinde-darm-operatie een email-lees pauze voor de OK-assistentes ingelast worden.

in een rechtzaak zal de rechter afgeleid zijn want die moet dan natuurlijk eerst zijn email checken.

en lange vliegreizen zullen tussenstops gaan krijgen zodat de piloot zijn email kan checken.

 

De vraag is dus: hoe ga je als ondernemer daar nu pragmatisch mee om.

Ik geloof dat het arbeidsrechterlijke aspect: "Het mag wel" of "Het mag niet"

ons niet veel verder zal brengen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

> Ik betwijfel of je in deze tijd met een heel stringent verbod op privézaken tijdens het werk uiteindelijk de juiste koers vaart.

Eens

 

> Dus bij ons kun je werken waar en wanneer je wilt zolang het werk wel op tijd af is

> en er niet gezeurd wordt over overwerken bepaalde weken en niet zeuren over overuren.

Weer eens

 

maar ik merk dat het de neiging heeft om af te glijden

en zelfs in beide richtingen.

Een nieuwe medewerker wordt dus snel door een collega ingefluisterd dat bellen mag

maar dat er dan wel iets tegenover staat soms wordt niet verteld

en bij de andere collega -die het wel weten- verdampt het uit hun geheugen,

als je begrijpt wat ik bedoel.

En dan is de weegschaal dus niet meer in evenwicht.

 

Blijkbaar moet je dus eens in de zoveel tijd zoiets dus opfrissen.

Dus ben ik benieuwd hoe jullie dat aanpakken.

 

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn nu (voor het eerst) bezig om een soort van handboek te maken hoe we om willen gaan met allerlei 'arbeidsvoorwaarden' als onkosten, vrije dagen aanvragen, het aanschaffen en gebruiken van smartphones en iPads, het aanschaffen van zaken "die het werk gemakkelijker maken", overwerk en flexibele werkwijzen, het wel of niet bezoeken van beurzen, en veel meer. Allerlei andere zaken die voor alle medewerkers handig zijn om eens op een rij te zien staan.

 

Niet om er een heel proces omheen te maken, maar puur om wat duidelijker te zijn (ook t.z.t. naar nieuwe medewerkers) hoe wij de dingen graag zien en doen. Tot nu toe deden we dat op gevoel, impliciete of ooit eens gemaakte afspraken en op basis van 'Maar dat is toch logisch?', maar ik merk dat er meer behoefte is aan standaardisatie en expliciete duidelijkheid. Zo kun je gemakkelijker weer dat evenwicht opzoeken wat LittleBit bedoelt, want wij merken soms dat niet iedereen er even redelijk en billijk mee omgaat of dezelfde randvoorwaarden en uitgangspunten aanhoudt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi LittleBill,

 

Een voorbeeld m.b.t. vrijheden en verantwoordelijkheid bij leiderschap.

 

Ik heb eens een heel belangrijk advies gehad van een directeur waar ik veel van geleerd heb.

Hij gooide mij in het diepe in een verandertraject waarbij het personeel niet kon veranderen, ze wilden niet en waren gemiddeld 30 jaar in dienst, dus reorganiseren op korte termijn onbetaalbaar.

 

Wat hij zij over zijn personeel is het volgende : :

Wat je ook doet, wie je ook blij probeert te maken,

voor de meesten ben en blijf je een klootzk.

 

De vraag is, hoe je het weekend in wil gaan :

 

1 - Met het besef dat je inderdaad een klootzk bent ?

2 - Je eigen afvragend waarom je een klootzk bent ?

 

Jij mag het zeggen.

 

Groetjes,

Roland

Link naar reactie
  • 0

Ik citeer Wissema: "Mensen willen wel veranderen, maar willen niet veranderd worden."

 

Tot zover in reactie op adlasko, waarmee ik op dit soort punten zeer van mening verschil.

 

@ Tittlebit:

Waarom wordt het een kleuterklas? Geef je ze dan wel voldoende verantwoordelijkheid? (Verantwoordelijkheid neemt iedereen als je hem daarvoor alles geeft dat nodig is. Inclusief het vertrouwen in hem of haar.)

 

Privé dingen in werktijd betekent toch ook wel een werk dingen (bv. mailtjes) in privé tijd? Dat is toch niet meer dan logisch? Maar is misschien wel heel sterk door de cultuur binnen de onderneming bepaald.

 

Bij ons werkt iedereen thuis. Ik zit nooit met iemand samen op kantoor. Hoeveel privé dingen ze in werktijd doen heb ik geen idee, maar ze dat voor het bedrijf klaar staan als dat nodig is weet ik zeker. Volgens mij pluk je daar op lange termijn meer vruchten van.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Interimklus ?

Waar heb jij het over ?

Gewoon iets wat ik geleerd heb van een directeur van een snoepjesfabriek.

Gewoon als werknemer bij mijn baas.

Heel veel onderling gezanik over beloning en onderlinge status.

We hebben alle mondelinge overeenkomsten in één algemene bedrijfsregeling gegoten, zodat iedereen gelijke arbeidsvoorwaarden had, toch was dit niet voldoende, erger nog, hij was nu een slappeling omdat hij toegegeven had..

En nog veel meer zaken waarvoor dit advies gold.

 

Als leidinggevende zal je ook momenten hebben waar je beslissingen zal moeten nemen die je niet in dank worden afgenomen. Als je goede verhoudingen prefereert boven zo'n beslissing heb je weliswaar lachend personeel, maar een groeiend probleem.

 

Beste Jeroen, ieder zijn visie over zijn bedrijfsvoering.

Ik ben geen klootzak als ik dat niet hoef te zijn, maar ik ben wel liever een klootzak, dan dat ik een probleem laat liggen die mijn mensen niet oppakken.

Dan ga ik weliswaar mijn weekend in als klootzak, maar wel een klootzak zonder problemen.

 

Groetjes,

Roland

.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar is dan bepaald dat een werknemer het recht heeft om privé mails te lezen onder werktijd?

Waarom ben je ouderwets wanneer je verbiedt te twitteren,sms-en, bellen, e-mailen etc?

Kom je niet gewoon op je werk om te werken? Zijn pauzes niet afdoende om je social life te onderhouden?

Wanneer iemand een belangrijk gesprek verwacht op zijn / haar gsm kan dit toch worden aangegeven en door de leidinggevende toestemming worden gegeven om je gsm aan te laten?

Uiteraard zal iedereen dit topic naar zijn/haar eigen situatie vertalen. Zo ook ik. Zie je het al voor je op callcenters, waar 50 medewerkers constant de telefoon moeten aannemen en tussendoor ook nog hun eigen gsm rammelt?

Ook het toestaan van e-mailen, twitteren en smsen kan dan echt niet. Het kan nooit zo zijn, dat een sms versturen belangrijker wordt dan een gesprek aannemen, een klant helpen, of een calculatie uitvoeren.

Toch gaat dat wel gebeuren wanneer je dit gedoogd. Simpel weg door de vinger die je geeft en de hand die wordt gepakt. Op het moment dat je het toestaat kun je geen grenzen meer bepalen en de grens bij verantwoordelijkheidgevoel van de medewerker ligt u eenmaal bij iedereen anders.

Als iemand niet meer productief genoeg is…. Waar leg je de grens dat hij te veel heeft gemaild / ge-smst of getwitterd? En hoe bepaal je of iemand op zijn telefoon aan t twitteren is, of een spelletje aan t doen is?

Verbieden is dan toch veel overzichtelijker, geeft minder risico’s en doet in mijn ogen echt geen afbreuk aan goed leiderschap.

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn eerste werkgever was Philips, bij de middagpauze stonden we om 2 voor 12 bij de klok en deur, 12:00 liepen we naar de kantine, 16:00 hetzelfde. Zo pikten we 4 minuten per dag.

Later bij andere werkgevers was de mentaliteit al anders, bij een bezoekje aan de specialist wordt er al gezegd, "je hebt recht op 4 uur,". Recht? Neem de tijd die nodig is, als je om 08:00 of 16:00 terecht kan, is het dan nodig om vanaf of tot 12:00 je werk te onderbreken omdat je er recht op hebt

 

Later kreeg ik een internet aansluiting bij een werkgever waarvoor ik eerst een protocol moest ondertekenen wat erg strak was opgesteld, ik heb het laten controleren op juridische correctheid, het was erg strak maar op het randje.

Toen kwam ict met allemaal blokkeringen op websites, tsja, toen was de grootste opdrachtgever niet meer te bereiken, (schiphol), dat werkte dus niet.

 

En nu email twitteren, bellen. Ik ben van mening dat je het mag verbieden tijdens werktijd.

Tuurlijk mogen mensen bereikbaar zijn, maar niet alles hoeft tijdens werktijd geregeld te worden.

 

 

De grens tussen acceptabel en niet acceptabel wordt telkens meer verlegd in ieder zijn perceptie, daarom is een duidelijke scheidslijn veel beter.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat kunnen de juridische gevolgen zijn van een tweet, die onder werktijd is gestuurd, die al dan niet vervelende gevolgen voor de werkgever kan hebben? Als de werkgever toestaat dat werknemers er onder werktijd gebruik van mogen maken, wordt er al een behoorlijk beslag gelegd op de verantwoordelijkheid van de werkgever bij zulke gevolgen. Neem je dit soort gedrag ook op in je werkvoorschriften en leg je het ook vast in de kwaliteit-structuur van je bedrijf? Wat als een werknemer, per abuis, vertrouwelijke informatie naar "buiten" brengt?

Link naar reactie
  • 0

Waar gaat dit topic nu over? Wat er wel of niet mag op de werkvloer of over de leidinggevende rol van de ondernemer of pure ergernis over iets wat personeel doet? Volgens mij heeft het te maken met de effectiviteit waarmee je de leidinggevende rol vervult om bij je mensen te bereiken wat je wilt. Coaching en leiding geven is effectief (doelgericht èn doeltreffend) invloed uitoefenen op gedrag. Invloed uitoefenen gebeurt door communicatie.

 

Als jouw personeel zich dus afwijkend gedraagt, zul je bij jezelf moeten omderzoeken waar het aan schort in de communicatie, jouw invloed.

 

Zoals die goeie, ouwe Lao Tse heel lang geleden al zei: "Een slecht leider wordt veracht, een goed leider wordt ge-eerd, van een groot leider zegt men: 'We deden het zelf'.' "

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Een discussie over personeelswerving past dus wel onder Personeelszaken en niet onder Arbeidsrecht.
Pardon? Personeelswerving is ook al snel een arbeidsrechterlijke kwestie, hoor, vergis je daar niet in!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wat kunnen de juridische gevolgen zijn van een tweet, die onder werktijd is gestuurd, die al dan niet vervelende gevolgen voor de werkgever kan hebben? [knip] Wat als een werknemer, per abuis, vertrouwelijke informatie naar "buiten" brengt?

 

dat is toch niet anders dan 10 jaar geleden of 30 jaar geleden? het middel is wellicht veranderd maar ook toen gebeurde dat al.

 

Gewone geheimhoudingsovereenkomsten zoals die in AOV's voorkomen zijn mediumonafhankelijk

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mensen die roken, vormen pas een probleem. Die staan 20% van de tijd buiten.

 

Wat is dit nu voor ongefundeerde stelling? Volgens jou staat elke medewerker die rookt op een volle dag dus 1,6 uur buiten te paffen??? Dat zullen dan ongeveer 16 sigaretten zijn en dus 2 per uur. Dan wordt het wel tijd dat je werkgever ingrijpt.

 

En dan nog: klok jij ze ook elke ochtend in en avond uit om zeker te weten dat die verloren 1,6 uur niet elders goedgemaakt wordt? Heb je enig idee wat er besproken wordt en gelezen wordt tijdens die peuk? Het is namelijk meten met twee maten. Kletsen bij de koffiemachine hoor je niemand over, maar kost minstens zo veel tijd.

 

Het lijkt off topic, maar vrijheden hebben als werknemer is een groot goed. Als je daarin gaat snijden als werkgever dan zal dat effect hebben op de motivatie van je personeel. Als je morgen de cola weghaalt en vervangt door water of de heerlijke espresso vervangt door automatenzooi, dan heeft dat effect. Een fijne werkomgeving en sfeer waarin tijd is voor een sigaretje of een kort privé belletje schept motivatie en helpt bij je positie als goede werkgever.

 

Keerzijde is dat je een tegenprestatie moet kunnen verwachten. De rokers zijn 9,5 uur op kantoor (incl. pauze) of nemen verplicht een stuk tekst mee om te lezen en je kunt rustig paal en perk stellen aan het aantal peuken per dag. Privé bellen is ook zoiets, maar lastiger.

 

Ik denk dat als mensen de vrijheid krijgen om daarin hun eigen inzicht toe te passen dat ze er verantwoordelijker mee om zullen gaan dan degenen in bedrijven waarin alles aan banden gelegd is. De demotivatie die dat teweeg brengt kan wel eens een veel groter effect hebben op de prestaties van je werknemers.

 

Er zullen altijd mensen zijn die daar misbruik van maken en dan heb je alle recht om ze daarop aan te spreken, maar in beginsel zou ik mensen de vrijheid geven daar zelf verantwoordelijk mee om te gaan, maar wel vooraf duidelijk te zijn in je beleid: we geven je de ruimte, maar we verwachten wel dat je er verantwoordelijk mee omgaat.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Of je nu een paar keer per dag gaat roken, bij de koffiemachine kletsen, een privé telefoontje pleegt of mailtje stuurt maakt naar mijn idee niet zoveel uit. Hierin maakt (gelukkig) iedereen zijn eigen keuzes. En af en toe even afstand nemen van je werk komt de productiviteit alleen maar ten goede.

 

Ik ben het eens met wat in dit topic al eerder is gezegd: geef werknemers de vrijheid om naar eigen inzicht hun dag en werk in te delen en het gros zal dit met veel verantwoordelijkheid doen en daarmee ook de organisatie waar ze voor werken goed doen.

Te veel regeltjes stellen en "bestraffen" maakt alleen maar dat mensen ook op elkaar gaan letten en dat gaat dan weer ten koste van de productiviteit.

 

De werkgever moet natuurlijk wel in staat zijn om werknemers die niet verantwoord kunnen omgaan met de geboden vrijheid hierop persoonlijk aan te spreken. Maar al te vaak gebeurt het dat er dan ineens "algemene maatregelen" worden genomen waarvan iedereen (ook degenen die wel hun verantwoordelijkheid nemen) last heeft. Dit werkt averechts.

 

Kortom: zorg als werkgever dat je medewerkers plezier hebben in hun werk en graag voor jou willen werken. Gun ze dan ook de ruimte om om dit zo goed mogelijk te doen en maak duidelijk wat je van ze verwacht (niet in regeltjes maar in doelstellingen).

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.