• 0

2000 jaar Marketing?

Ooit - men zegt ca. 2.000 jaar geleden - was er een verloofd stelletje in het gebied dat wij nu het Midden Oosten noemen. De man was timmerman en had inmiddels een eigen woning plus werkplaats, dus hij was er klaar voor om een gezinnetje te stichten. Om het huwelijk een feit te laten zijn, moest de timmerman zijn aanstaande nog wel zijn woning binnenvoeren. Voordat dit gebeurde, werd de vrouw - die nog maagd was - echter zwanger. Het was een raadsel hoe dit kon gebeuren, en normaal zou een vrouw in die tijdgeest en in die omgeving al snel van overspel, ontrouw, ontucht of iets dergelijks worden beticht en tot de dood door steniging worden veroordeeld.

 

Maar de optelsom van overlevering, geloofsovertuiging en de zucht naar een geloofwaardige uitleg (misschien om steniging te voorkomen?) leverde het volgende verhaal op: ‘De vrouw was draagmoeder van de zoon van God.’ Nooit eerder en nooit later is het voorgekomen dat een maagd zwanger werd zonder bevruchting, zelfs heden ten dage zullen vrouwen met zo’n verhaal niet gemakkelijk wegkomen bij hun aanstaande. De timmerman echter – een zeer gelovig mens – vond deze verklaring zeer plausibel en voerde de vrouw toch zijn huis in, waardoor zij – terwijl ze strikt genomen zwanger was van een ander – toch zijn vrouw werd.

 

De zoon werd geboren in een periode dat de overlevering over de zoon van God door de plaatselijke heerser toch wel als bedreiging werd opgevat. Hij beval voor de zekerheid om toch maar alle eerstgeboren zonen in die periode te doden. Het timmermansechtpaar wist hieraan te ontkomen. In die donkere periode van kortere dagen en lagere nachten stond er ook een hemellichaam fel te schijnen. Deze werd gezien als een wegwijzer en een teken dat deze zoon wel de nakomeling van de oppermachtige moest zijn. In de 33 jaar die volgden, werd de zoon steevast voorgehouden dat er een God was en dat hij daar de zoon van was en dus heel bijzonder was. Hem worden zelfs wonderen toegeschreven. Zoonlief die met deze opvattingen werd opgevoed, kon dus niet anders dan hier geloof aan hechten en gedroeg zich dan ook als zodanig.

 

Zoals elk geloof, had de stroming die hij vertegenwoordigde ook tegenstanders en uiteindelijk werd de ergernis zo groot dat men besloot om deze jongeman met die vreemde opvattingen, 33 jaar oud, maar te doden op een manier die voor die tijd zeer gebruikelijk was: kruisiging. De jongen was zozeer in de opvattingen gaan geloven, mede omdat dit door zijn naaste omgeving nooit werd ontkracht of tegengesproken, dat hij zelfs bereid was ervoor te sterven.

 

Het verhaal over de geboorte, het leven en de dood van deze bijzondere jongen ging, in de eeuwen die volgden, de wereld over. In gebieden waar men moeite had dit verhaal te zien als de enig echte religie, werd aansluiting gezocht met plaatselijke gebruiken. Zo werd er een verbinding gelegd met de periode dat de wintertijd inging en met de lokale gebruiken daaromheen. Bijvoorbeeld: In een bepaald gebied werd een boom mooi versierd als teken van die overgang van langer naar korter daglicht en vervolgens werd de boom in brand gestoken om de boze geesten weg te houden.

 

Door het verhaal erbij te vertellen dat de zoon van de oppermachtige precies in deze periode geboren was, werd de kwestie steeds geloofwaardiger gemaakt en geleidelijk vloeiden plaatselijke rituelen en het verhaal over deze jongen in elkaar over tot een aangepaste, lokaal aanvaardbare versie. En als je er maar trouw in geloofde, stond er aan het eind van je aardse bestaan een prachtige beloning te wachten. De rituelen rond de geboorte van deze jongen houden in de donkere periode van het jaar in diverse vormen nog steeds stand.

 

In de lage landen van Europa was er een geloof in een goedheiligman die - in de periode dat de dagen korter en donkerder werden - goede dingen voor kinderen deed en voor de kinderen die erin geloofden, was er een prachtige beloning te verwachten. Kinderen die stout waren, werden echter door de Moorse knechten van de goedheiligman ontvoerd om als slaaf te gaan werken. Kinderen werden met deze opvattingen opgevoed en hechtten daar geloof aan.

 

Na een tijdje, als ze wat ouder werden, werd de kinderen verteld dat het niet echt was, het bestaan van deze goedheiligman werd ontkracht en tegengesproken. Maar het jaarlijkse ritueel hield lang stand, de kinderen van voorheen haalden doodleuk hetzelfde trucje later weer met hun eigen kinderen uit.

 

De bewoners van de Europese landen, zoals Engeland, Spanje en de lage landen gingen de wereld over. Een nieuwe wereld werd ontdekt en die werd - na het nodige landje pikken - ingericht als nieuw te bewonen land, en de gebruiken en rituelen van de diverse culturen vloeiden geleidelijk in elkaar over. In sommige delen van de nieuwe wereld ontstond het geloof in ‘Santa Claus’, een dwergachtig figuur in een groen pakje die stoute kinderen in de donkere periode ontvoerde, maar lieve kinderen beloonde. Zijn naam lijkt verdacht veel op die van die Europese goedheiligman (Sint Nicolaas, al snel verbasterd tot Sinterklaas, klinkt bijna als ‘Santa Claus’). Kinderen werden met deze opvattingen opgevoed en konden daar alleen maar geloof aan hechten.

 

Daarbij werd dan ook steevast het verhaal van de jongen verteld die ooit in het Midden-Oosten was geboren uit een maagd. De boom werd versierd, Santa Claus was op jacht naar stoute kinderen en deelde stiekem prachtige beloningen uit aan lieve kinderen. De boom werd later verbrand of men stak andere dingen in de brand. Na een tijdje werd de kinderen verteld dat het verhaal van de jongen echt was, maar het bestaan van die groene dwerg Santa Claus werd ontkracht en tegengesproken. Maar dit jaarlijkse ritueel hield lang stand en de kinderen van voorheen haalden hetzelfde geintje later weer doodleuk met hun eigen kinderen uit.

 

In 1936 was er in die nieuwe wereld een fabrikant van een drankje die iets bedacht om het brouwsel breder onder de aandacht te krijgen. Het drankje viel namelijk bij veel mensen in de smaak en er werden soms zelfs wonderen aan toegeschreven. Hij bedacht dat Santa Claus degene moest zijn die dit wonderlijke drankje, Coca Cola genaamd, in de donkere periode van het jaar verdere bekendheid moest geven. Maar dan moest het wel positief worden gebracht, zonder dat Coca Cola ook verbonden kon zijn aan een dreigende figuur in een groen pakje die ook kinderen ontvoerde. Hij bedacht daarom een geheel nieuwe Santa Claus: een vrolijke, vriendelijke dikkerd in een roodwit pak, die als door een wonder met een fel verlichte arrenslede langs de hemel kon rijden. Kinderen werden met deze opvattingen opgevoed en hechtten daar geloof aan.

 

De boom werd versierd en Santa Claus deelde stiekem prachtige beloningen uit aan de kinderen. De boom werd later verbrand of men stak andere dingen in de brand. Maar na een tijdje werd de kinderen verteld dat die vrolijke, vriendelijke dikkerd in een roodwit pak niet bestond, zijn bestaan werd ontkracht en tegengesproken.

 

Dit jaarlijkse ritueel houdt nog steeds stand...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

. (en dat het 'prikkelt' ;))

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Het prikkelt zeker, dus leeft het onder de mensen. Mijn reactie vwb welke geloofsclub dan ook is geenszins persoonlijk bedoelt.

 

marketing Marketing is daarmee bij uitstek een discipline geworden waarbij het identificeren van behoeften centraal is komen te staan.

 

De ene gelooft in een zilveren armband, terwijl de ander meer heil ziet in een klavertje vier. Helaas voor de zilveren armbanden verkoper was Nico Haak minder klantgericht dan Santa in zijn felverlichte truck....

 

Volgens mij is marketing: ' de kunst om mensen te laten geloven dat ze ergens behoefte aan hebben '

Maar misschien neem ik te veel de binnenbocht ;)

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Als deze column gevoelig ligt voor iemand vanuit de geloofsbeleving, kan ik dat best respecteren, al is het verhaal juist bedoeld om duidelijk te maken hoe je met bepaalde marketingtechnieken ineens iets geloofwaardig kan maken.

 

Maar dan meteen een mening over de persoon klaar hebben alsof ik dat met de Islam niet zou durven en mijn pijlen op de Christenen richt, vind ik dan wel weer kort door de bocht. Mohammed heeft zich zo'n 16 eeuwen geleden ook laten leiden door visioenen die niemand anders heeft kunnen controleren en wist dit zodanig uit te dragen dat ook hij veel volgelingen kent. Dus hetzelfde principe, maar dan met een andere naam. En onthoud dat wij, 'Nederlandsche Landjepikkers' tot en met 1948 eeuwenlang de grootste Islam-natie ter wereld waren, toen hadden we Indonesië nog als koninkrijksdeel.

 

Er zijn nu eenmaal kinderen die heilig in de Sint geloven, totdat ze erachter komen dat het een zorgvuldig opgezette, bedrieglijk geloofwaardige, jaarlijkse campagne is. Zo ook in de USA waar veel kinderen geloven in Santa Claus, terwijl dat een verzinsel is van Coca Cola. Het principe van overtuigen dat leidt tot iets werkelijk gaan geloven, daar ging het mij in de column om.

 

Ik ben dan ook blij dat het bij een meerderheid wel zo is overgekomen. (en dat het 'prikkelt' ;))

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Het prikkelt omdat als het doel was Coca Cola als voorbeeld te stellen hoe een mythe is gecreerd je het beter bij referenties aan Santa Claus en Sinterklaas had kunnen houden. Om vervolgens de lijn door te trekken naar een religie en deze vervolgens aan de zelfde kapstok op te hangen is wat overbodig denk ik en niet ten onrechte dat er mensen zijn die hier niet erg van gedient zijn.

 

Het geloven in Sinterklaas en het geloven in God is voor de een hetzelfde, voor de ander een totaal ondenkbare vergelijking.

Link naar reactie
  • 0
Het geloven in Sinterklaas en het geloven in God is voor de een hetzelfde, voor de ander een totaal ondenkbare vergelijking.
Waarvan akte en respect voor jouw gevoelens hierover, die ik je niet kan - en niet wil - ontzeggen.

 

Echter het beïnvloedingsproces om iemand tot geloof (in Allah, in God of in diens vermeende, aardse nakomeling) te brengen is blijkbaar vaak hetzelfde als bij de Sint of Santa (dan laat ik gemakshalve het gewelddadige afdwingen in naam van een Oppermachtige maar even achterwege, evenals de bangmakerij dat je als kind misschien in een zak naar Spanje kon worden ontvoerd...)

 

Er bestaan mijns inziens technieken om rotsvast geloof te bewerkstelligen, blijkbaar toont hersenonderzoek dat inmiddels ook aan. Door mijn verhaal - overigens zonder God met Sinterklaas te vergelijken - loopt de rode draad dat dit soort beïnvloeding vaak al in ons aller kindertijd begint. Naar mijn vrije mening kan dit dus ook in de kindertijd van Jezus hebben plaatsgevonden.

 

Achter de columntitel staat ook zeer bewust een vraagteken, omdat mijn mening allerminst zaligmakend is.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Het spijt me zeer wanneer ik iemand gekwetst zou hebben. Ik was me er niet van bewust dat het noemen van een ander geloof dan het Christendom zoveel woede zou oproepen.

 

mijn vraag in een eerdere post

 

maar ik vraag me dan ook ten zeerste af wat de reacties zouden zijn als er een vergelijking met Allah genoemd zou worden.

 

is hiermee door de diverse reacties wel beantwoord

 

De vergelijking marketing/ geloofsovertuiging vind ik helder.

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Het is gewoon triest te zien hoe de dag van vandaag religie of profeten als hoerenzonen worden aangewezen. Sorry, maar de mentale en geestelijke staat van de schrijver is diep gezonken. Geen schrijn van respect toont de schrijver tegenover het Christendom, Christenen, Jesus Vrede Zij Met hem of zijn moeder om haar Als een (fornicator) te beschuldigen. Meneer J. H. van den Bergh, ik heb echt hier geen woorden voor. Ik schaam mij diep in u plaats (al ben ik geen Christen maar een moslim) van wat u hier op dit forum heeft gezet.

 

Ik vind dat deze column verwijdert moet worden. Dit is niet het niveau van HigherLevel. Dit is .......ik heb hier echt geen woorden voor.

Link naar reactie
  • 0
Het is gewoon triest te zien hoe de dag van vandaag religie of profeten als hoerenzonen worden aangewezen. Sorry, maar de mentale en geestelijke staat van de schrijver is diep gezonken. Geen schrijn van respect toont de schrijver tegenover het Christendom, Christenen, Jesus Vrede Zij Met hem of zijn moeder om haar Als een (fornicator) te beschuldigen. Meneer J. H. van den Bergh, ik heb echt hier geen woorden voor. Ik schaam mij diep in u plaats (al ben ik geen Christen maar een moslim) van wat u hier op dit forum heeft gezet.

Ik vind dat deze column verwijdert moet worden. Dit is niet het niveau van HigherLevel. Dit is .......ik heb hier echt geen woorden voor.

 

Ook u kan ik uw gevoelens (van plaatsvervangende schaamte) niet ontzeggen. Een geheel eigen, wezenlijk andere interpretatie eraan geven, is ook uw goed recht.

 

Echter, dat is dan uw interpretatie, waar ik bij dezen grote afstand van neem. Ook van de verbanden die u legt, aangezien ik de door u gebezigde termen niet heb gebruikt, er zelfs niet naar heb verwezen en in mijn latere toelichtingen - gebruikmakend van mijn vrije recht op meningsuiting - nog eens heb benadrukt c.q. genuanceerd dat ik onderzoekend het proces beschrijf van beïnvloeding.

 

Met andere woorden: het verhaal dat u ervan maakt, heb ik niet geschreven, dat kunt u mij dus ook niet in de mond leggen.

 

Uw levensovertuiging is Moslim, de mijne is een andere (zelfs geen Christelijke meer), beiden zijn wij echter op een bepaalde manier beïnvloed om tot die overtuiging te komen. Wederzijds respect zou dan nog wel de grondslag van de discussie moeten zijn, temeer daar vrijheid van levensovertuiging een grondrecht is.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
de mijne is een andere (zelfs geen Christelijke meer) Meneer van den Bergh, dat u uw christelijke levensovertuiging kwijt bent geraakt was me uit uw column al wel duidelijk geworden.....helaas.
En ik voel me er prima bij.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

De religieuze kant is volgens mij nu wel afdoende besproken tot op het niveau dat ik Jezus en Mohammed in ieder geval moet bewonderen voor de volharding die zij aan de dag hebben moeten leggen om hun destijds onmiskenbaar vernieuwende denkbeelden en inzichten te verkondigen, ondanks de hevige weerstanden die zij hierbij moesten ondervinden.

 

Des te vreemder vind ik het en nogal paradoxaal dat juist veel volgelingen en bewonderaars van historische vernieuwers zich voor verdere, mogelijk vernieuwende inzichten hermetisch lijken af te sluiten, deze soms zelfs afdoen als respectloos e.d. Vernieuwende inzichten zijn toch niet 16 (i.g.v. Islam) tot 20 (i.g.v. Christendom) eeuwen geleden tot stilstand gekomen?

 

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening, zo vernieuwend vond ik mijn verhaaltje zeker niet, en al helemaal niet van enig (anti-)religieuze betekenis.

 

Hopelijk kan de discussie weer terug naar het vraagstuk van de column? Namelijk de processen die ertoe leiden (prikkelen) dat je ergens zo van overtuigd kan raken dat je er daadwerkelijk in gaat geloven.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Goede reactie!

Helaas, ik kan je er geen reus voor geven want dat schijnt maar 1x in de 24 uur aan dezelfde persoon te mogen >:(

Ik zal hier geen discussie starten over of dit terecht en er uitzonderingen gemaakt kunnen worden.

 

De strekking van je betoog is mij wel helder, ook wat mij betreft weer: back to business!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Elke godsdienst is gefundeerd op verhalen. De symboliek in deze verhalen gaat altijd over goed en kwaad, mededogen, lijden en een leven na de dood. Als ik hier zou melden dat God de maker en meester was van vuur en dat de mens uit mais is gemaakt door deze God (Maja geloof), is dat dan geloofwaardig voor aanhangers welk ander geloof dan ook? Nee, natuurlijk niet. Het is ook goed om je te realiseren dat deze verhalen haar oorsprong vinden in een andere tijd.

 

Iedereen heeft het volste recht te geloven in wat hij maar wil en ik heb diep respect voor elk geloof zolang dat het beste in de mens naar boven haalt. Iedereen moet daar ook alle ruimte voor krijgen. Daar hoort wel bij dat je ruimte moet geven aan de anders denkende of mensen die niet (meer) geloven. Zelfs Billy Graham erkent, tussen de regels door, dat er geen monopolie op de waarheid kan bestaan.

Link naar reactie
  • 0

Marketing heeft te maken met overtuigen. Als de ander maar hetzelfde gelooft (denkt, doet, laat etc.) dan creëer je veiligheid voor jezelf en (in bepaalde mate) voorspelbaarheid. Dit maakt de (je) wereld overzichtelijk. Ik denk inderdaad dat deze techniek 2000 jaar geleden ook werd gebruikt, al noemde men het toen nog geen marketing en was commercie niet zozeer de insteek.

 

Ik heb eens een workshop gevolgd waar met name centraal stond: Wat gebeurt er als je iemands vanzelfsprekendheden onderuit haalt. Of wel: datgene wat de ander als vanzelfsprekend beschouwt (geloof, bepaald gedrag, actie-reactie) ineens niet meer vanzelsprekend is. Als je dan plotseling onvoorspelbaar (afwijkend van wat als "gewoon" wordt ervaren) gedrag laat zien tast dat het veiligheidsgevoel van anderen aan omdat de wereld er ineens anders uit lijkt te zien dan ze gewend zijn.

 

Op het gevaar af afgeschoten te worden: kijk maar eens naar dictatoriale regimes. De "meute" volgt (noodgedwongen) maar als die meute of een deel daarvan in opstand komt en het niet meer slikt, is het chaos.

En dat is allemaal de schuld van de "vrijdenkenden" onder ons (zoals jij, Hans ;)). Vandaar dat je in dit topic ook reacties ziet van mensen die hun wereld (vanzelfsprekendheden) graag willen houden zoals die is en dit topic wellicht daarom als een aanval op die vanzelfsprekendheden beschouwen.

 

Bedenk ook eens wat er zou gebeuren als vanaf morgen alleen gele coca cola in de schappen van de supermarkt zou staan....

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

@Starterscoach: Uit jouw voorbeeld maak ik op dat er sprake is van belediging als vooropgezet doel, waarbij je de colportagepraktijken gebruikt om Yehova's getuigen te beledigen. Nu heb je altijd de vrijheid dat te doen. Pas indien een Yehova's getuige dit ook als beledigend ervaart, kan degene trachten via rechtsmiddelen jou die vrijheid te laten ontnemen, dus de vrijheid om zoiets te kunnen doen, geeft je nog niet het recht.

 

Net als bij het pikken van een brood: je kunt het doen, die beslissingsvrijheid heb je, maar het recht heb je niet. En ook hier geldt mijns inziens: 'Misschien is niets helemaal waar, en zelfs dat niet!', want er is weleens een predikant geweest die het van een hongerige dakloze wel kon goedkeuren, terwijl dit ontegenzeglijk een zonde is tegen het bijbelse achtste gebod, maar de dakloze paste op zichzelf wel weer het eerste werk van barmhartigheid, zoals in Matteüs 25 : 31 – 40 staat, toe.

 

Vast moet komen te staan dat jij het doel had te beledigen en dat de ander dit dan ook terecht zo heeft ervaren, het recht op beledigen bestaat inderdaad niet.

 

Ik zal altijd te goeder trouw met mijn vrijheden omgaan, maar ook mijn rechten beschermen. Zo ook mijn mening in de column, waarbij ik een klinische beschrijving van situaties hanteer om over een beïnvloedingsproces vragen te stellen. Want het is door de beïnvloeding dat men de situatie is gaan inkleuren.

 

De reacties hierop die wellicht als 'beledigd' te betitelen zijn, kwamen mijns inziens voort uit een zeer eigengemaakte interpretatie van de tekst die mij vervolgens in de mond werd gelegd om zich vervolgens (ten onrechte door mij) beledigd te kunnen voelen.

 

Die vrijheid heeft men, evenals het recht dat te vermelden. Omgekeerd heb ik echter het recht te verduidelijken dat hier van beledigen geen sprake is, tenzij men er een eigen interpretatie aan geeft die ik - aantoonbaar - niet heb gebezigd.

 

En als je dat dan doet, kun je dus op een pad terechtkomen waar @Marjan volgens mij ook op doelt, dat je een aantal vanzelfsprekendheden, maar die een ander blijkbaar wel koestert, uitsluit, waardoor je opnieuw naar een kwestie kunt kijken. Maar je kunt van tevoren niet bevroeden dat dit als beledigend kan worden ervaren.

 

Het is een beetje zoals in de 'De nieuwe kleren van de keizer'. Ontdoe het van de hardnekkige aannames en overtuigingen die er over bestonden, kijk er dan ongehinderd door de ogen van een kind naar en het bleek dan toch maar dat de keizer naakt op de praalwagen rondreed. Voor de keizer niet leuk en voor degenen die plots de ogen geopend werden, soms ook niet.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Op het gevaar af afgeschoten te worden...
Laat ik het niet merken!

 

Bedenk ook eens wat er zou gebeuren als vanaf morgen alleen gele coca cola in de schappen van de supermarkt zou staan....
Om maar eens wat te noemen...

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@Starterscoach: Uit jouw voorbeeld maak ik op dat er sprake is van belediging als vooropgezet doel, waarbij je de colportagepraktijken gebruikt om Yehova's getuigen te beledigen. Nu heb je altijd de vrijheid dat te doen. Pas indien een Yehova's getuige dit ook als beledigend ervaart, kan degene trachten via rechtsmiddelen jou die vrijheid te laten ontnemen, dus de vrijheid om zoiets te kunnen doen, geeft je nog niet het recht.

Deze alinea geeft precies aan hoe gevaarlijk het gebruiken van een geloof als beeldspraak is.

 

In het door mij geschetste voorbeeld is het geen vooropgezet doel om mensen te beledigen. Echter omdat de kans groot is dat een lezer door eigen interpretatie denkt/voelt/ervaart dat het een belediging is (zoals jij nu ook ten onrechte denkt), zou het als een rechtstreekse belediging uitpakken, terwijl je die intentie helemaal niet hebt.

 

Dus als je een rijke woordenschat hebt, waarom zou je dan via het mijnenveld dat geloofsovertuiging heet, een denkwijze over marketing aan de man willen brengen, op een ondernemersforum?

Link naar reactie
  • 0
Dus als je een rijke woordenschat hebt, waarom zou je dan via het mijnenveld dat geloofsovertuiging heet, een denkwijze over marketing aan de man willen brengen, op een ondernemersforum?

 

Ik zou haast zeggen: "Juist daarom!" De processen die leiden tot een geloofsovertuiging lijken identiek te zijn aan processen die leiden tot de overtuiging dat er een kerstman bestaat. En waarom zou het één een 'mijnenveld' moeten zijn en het andere weer niet? Als die processen niet identiek zijn, zou ik graag willen weten waar ze verschillen.

 

Overigens heb ik zelfs een fout gemaakt in mijn column, dat ik bij dezen graag herstel, want Jezus is in de zomer geboren. Hoe rijmt dat met het feit dat we Zijn geboorte nu twee dagen in de winter vieren en pas een krappe week later de jaarwisseling, terwijl met Zijn geboorte onze jaartelling begon?

 

Ook dit bevestigt mijns inziens eens temeer, zoals ik ook in de column beschrijf, dat het geloof in Jezus bij bepaalde culturen op één of andere manier 'erin gemasseerd' moet zijn geweest door plaatselijke tradities en rituelen eraan te koppelen; als je dat kunstje maar goed genoeg verstaat, kun je dat als frisdrankfabrikant blijkbaar ook met een roodwitte goedzak uithalen.

 

Een groene kabouter werd ooit verbonden aan de Kersttraditie en de Kerstraditie werd weer verbonden aan een nieuwe, roodwitte variant, en ook daar wordt weer in geloofd!

 

Daar houdt de vergelijking in mijn ogen ook niet op: "Als je zondigt, brand je eeuwig in de hel en als je je goed gedraagt, kom je in een paradijselijk hiernamaals." of "Wie zoet is, krijgt lekkers, wie stout is, de roe."

 

Waar mensen zich in dit geval beledigd om voelen, daar kan en zal ik mij niet voor excuseren. Door er een betekenis aan te geven waarvan ik onderbouwd kan aangeven dat ik dat juist heel anders bedoel, beledigt degene in feite zichzelf.

 

Om een paar voorbeelden te geven van de betekenis die op geen enkele manier door mij eraan gegeven is: op geen enkele manier heb ik profeten in mijn column als hoerenzonen afgeschilderd, Sinterklaas met God vergeleken of Maria als fornicator betiteld. Dat noem ik dus woorden in de mond leggen, en dat zou ik dan weer als belediging kunnen opvatten. (doe ik niet, hoor)

 

De vergelijking gaat over de beïnvloedingsprocessen en als voorbeeld neem ik de beste marketingtruc ooit van het sterkste merk op Aarde, dat in 1936 toevallig de keus heeft gemaakt om het kerstverhaal in die truc te betrekken, net zoals er lokale tradities in het kerstverhaal werden betrokken. Mijn vraagstelling en vergelijking is erop gericht die truc als het ware af te pellen, zoals je een ui kunt afpellen tot je bij de kern komt.

 

Het zou toch ook mooi zijn als iemand er zo misschien achter komt hoe en waarom hij / zij tot een bepaalde geloofsovertuiging is gekomen? Lijkt me - naast de marktingbenadering die ik koos - juist heel gezond om af en toe eens bij jezelf te rade te gaan waarom je in het leven staat zoals je erin staat...

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Het zou toch ook mooi zijn als iemand er zo misschien achter komt hoe en waarom hij / zij tot een bepaalde geloofsovertuiging is gekomen? Lijkt me - naast de marktingbenadering die ik koos - juist heel gezond om af en toe eens bij jezelf te rade te gaan waarom je in het leven staat zoals je erin staat...

 

Je vat de filosofie van mijn bedrijf (dat niet voor niets SALTO Advies heet) goed samen ;): Maak eens een salto (en aan mij dan om de klant en mijzelf - te behoeden voor een salto mortale....)

Al was dat vast (ook) niet de bedoeling, lol.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij staat hier ook nog een leuke aanvulling.

 

lifestyle

 

vooral deze zinsnede:

Bedrijven en producenten die hun marketing op een specifieke doelgroep met een bepaalde lifestyle richten, kunnen hiervan sterk profiteren doordat ze voorzien in een vermeende 'behoefte' die bij een bepaalde uiterlijke stijl van leven hoort. Of ze kunnen de producten of diensten door de gevoelsmatige koppeling aan een gewenste lifestyle juist gekocht worden door personen die daar bij willen horen.

 

En wat te denken van merkbeleving? De Zweedse auto met diagonaal in de grille staat toch niet bekend om zijn lage prijs, maar evenmin om de slechte kwaliteit? En als ik in een 'ster' wil rijden, neem ik wel een taxi ;)

 

Ik bid nie veur bruune bonen! (beetje marketing voor Drenthe moet kunnen in deze ;D )

 

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

@Patrick: Inderdaad is beleving een belangrijk gegeven wat mensen doet besluiten om ergens al dan niet hun geld aan uit te geven. Pine & Gilmore hebben hier het boek 'De Beleveniseconomie' over geschreven, dat is zo'n beetje mijn 'bijbel' geworden.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

Nou dwarrelt het een beetje. Lifestyle is al sinds de jaren tachtig een thema in reclame, waar merken met bepaalde levensstijlen geassocieerd worden. Dan krijg je dus Blue Band voor zorgzame moeders.

 

Merkbeleving is iets anders dan experience marketing. Om de vergelijking met religie overeind te houden: merkbeleving is de emotie die door je heengaat als je de symbolen ziet, denk aan de kruisvaarders met hun vlaggen. Experience marketing is een latijnse mis met een pastoor die kerkgangers bespettert.

 

Ooit weleens op je knieën gezeten op een steenharde kerkvloer?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@ Twabla: Idd beetje zijspoortje, maar in sommige gevallen ook niet: De Efteling is het grootste merk - en een dito bekende experience - van ons land. Op de keper beschouwd, betaal je daar echter een forse prijs voor het feit dat je van je totale bezoekduur misschien wel 80% in een rij staat. Dat je daar ook succesvol een andere beleving aan kunt geven, wordt misschien wel bewezen door het feit dat je lang in de rij moet staan (en dat ook nog doet!)

 

... alvorens publiekelijk een oordeel te vellen over diegenen die het totaal niet met je eens zijn ...
Uw oordeel dat ik zo 'n oordeel zou vellen, is onterecht en aantoonbaar onjuist geïnterpreteerd, leest u e.e.a. nog eens rustig terug: ik stel vragen over processen, die in mijn ogen verdacht veel op elkaar lijken.

 

Van een gezonde discussie loop ik nooit weg, maar dan is het wel zaak elkaar respecvol te behandelen... Ik heb een andere kijk op de wereld en respect voor Uw mening en overtuiging is hiervan een groot onderdeel...
Dat laatste vind ik inmiddels wat lastig om van u aan te nemen; op het gevaar af in herhaling te vallen en misschien zelfs in de verdediging te gaan: een frisdrankmerk (het grootste merk ter wereld) bedenkt in 1936 een zeer succesvolle marketingcampagne die gekoppeld is aan de Kerstviering, daarvan heb ik een doorredenering gemaakt tot aan de oorsprong van dat Kerstverhaal en hoe dit vervolgens aan allerlei lokale gebruiken is gekoppeld. Hierbij interesseer ik mij vanuit een marketingvisie hoe zulke koppelingen kunnen leiden tot een bepaalde manier van overtuigd raken en geloven.

 

Volharden in uw volstrekt andere interpretatie, maar ondergetekende met evenveel volharding daarop aanspreken, zou ik dan weer kunnen opvatten als een gebrek aan respect. Ik kan mij zelfs voorstellen dat ik vanuit uw volharding in de eigen interpretatie uw respect wellicht niet eens verdien, maar ik beschik over voldoende zelfrespect om te beseffen dat ik het bedoeld heb zoals ik het heb beschreven en zelfs - inmiddels uitputtend - nader heb toegelicht. U hebt de vrijheid en het recht er anders over te denken, maar dat doet u dan wel over uw verhaal en niet over het mijne.

 

Zonder 'gehinderd' te worden door een geloof in een oppermachtige, vind ook ik veel handige tips terug in diverse wereldreligies en geloofsovertuigingen, bijvoorbeeld: de meeste van de 10 geboden vind ik handige richtlijnen, de 7 (fysieke en geestelijke) werken van barmhartigheid idem dito.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Nog een parallel: je ziet sinds enkele jaren veel aandacht voor story telling in marketing. Dat wordt door veel marketeers zo uitgelegd dat elk aannemelijk verhaal gebruikt kan worden. Dat leidt tot fantasieverhaaltjes, fabricaties en complete geschiedsvervalsing. Wie weet dat Coca-Cola ontstaan is uit wijn die met cocaïne aangesterkt was: een zeer geliefd drankje eind 19e eeuw? Wie weet dat Heroïne een handelsmerk van Bayer was?

 

Kerken zijn al eeuwen de grootste story tellers van allemaal. Er zijn zoveel verdraaingen, tijdsgebonden interpretaties en later toegevoegde moralistische regeltjes dat het echte verhaal verloren is gegaan. Zelfs het beeld van Jezus verschilt per cultuur en tijd.

 

Jesus_Ethiopia.jpg.b9f4219a118faffc791e98b494394824.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Veel geloofsmythes vertonen opvallende overeenkomsten zoals het belang van de zonnewende op 25 december, zodat de seizoenscyclus weer begint.

Verder is de oorlogsmachine ook niet vies van een mythe hier of daar.

Een oud CIA-man en zakenrelatie van de president met een baard die volkvijand nr.1 is omdat hij het symbool van het kapitalisme vernietigd zou hebben toevallig op het moment dat de defensiesystemen oefenen. Als dat geen succesvolle marketing is...

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.