• 0

2000 jaar Marketing?

Ooit - men zegt ca. 2.000 jaar geleden - was er een verloofd stelletje in het gebied dat wij nu het Midden Oosten noemen. De man was timmerman en had inmiddels een eigen woning plus werkplaats, dus hij was er klaar voor om een gezinnetje te stichten. Om het huwelijk een feit te laten zijn, moest de timmerman zijn aanstaande nog wel zijn woning binnenvoeren. Voordat dit gebeurde, werd de vrouw - die nog maagd was - echter zwanger. Het was een raadsel hoe dit kon gebeuren, en normaal zou een vrouw in die tijdgeest en in die omgeving al snel van overspel, ontrouw, ontucht of iets dergelijks worden beticht en tot de dood door steniging worden veroordeeld.

 

Maar de optelsom van overlevering, geloofsovertuiging en de zucht naar een geloofwaardige uitleg (misschien om steniging te voorkomen?) leverde het volgende verhaal op: ‘De vrouw was draagmoeder van de zoon van God.’ Nooit eerder en nooit later is het voorgekomen dat een maagd zwanger werd zonder bevruchting, zelfs heden ten dage zullen vrouwen met zo’n verhaal niet gemakkelijk wegkomen bij hun aanstaande. De timmerman echter – een zeer gelovig mens – vond deze verklaring zeer plausibel en voerde de vrouw toch zijn huis in, waardoor zij – terwijl ze strikt genomen zwanger was van een ander – toch zijn vrouw werd.

 

De zoon werd geboren in een periode dat de overlevering over de zoon van God door de plaatselijke heerser toch wel als bedreiging werd opgevat. Hij beval voor de zekerheid om toch maar alle eerstgeboren zonen in die periode te doden. Het timmermansechtpaar wist hieraan te ontkomen. In die donkere periode van kortere dagen en lagere nachten stond er ook een hemellichaam fel te schijnen. Deze werd gezien als een wegwijzer en een teken dat deze zoon wel de nakomeling van de oppermachtige moest zijn. In de 33 jaar die volgden, werd de zoon steevast voorgehouden dat er een God was en dat hij daar de zoon van was en dus heel bijzonder was. Hem worden zelfs wonderen toegeschreven. Zoonlief die met deze opvattingen werd opgevoed, kon dus niet anders dan hier geloof aan hechten en gedroeg zich dan ook als zodanig.

 

Zoals elk geloof, had de stroming die hij vertegenwoordigde ook tegenstanders en uiteindelijk werd de ergernis zo groot dat men besloot om deze jongeman met die vreemde opvattingen, 33 jaar oud, maar te doden op een manier die voor die tijd zeer gebruikelijk was: kruisiging. De jongen was zozeer in de opvattingen gaan geloven, mede omdat dit door zijn naaste omgeving nooit werd ontkracht of tegengesproken, dat hij zelfs bereid was ervoor te sterven.

 

Het verhaal over de geboorte, het leven en de dood van deze bijzondere jongen ging, in de eeuwen die volgden, de wereld over. In gebieden waar men moeite had dit verhaal te zien als de enig echte religie, werd aansluiting gezocht met plaatselijke gebruiken. Zo werd er een verbinding gelegd met de periode dat de wintertijd inging en met de lokale gebruiken daaromheen. Bijvoorbeeld: In een bepaald gebied werd een boom mooi versierd als teken van die overgang van langer naar korter daglicht en vervolgens werd de boom in brand gestoken om de boze geesten weg te houden.

 

Door het verhaal erbij te vertellen dat de zoon van de oppermachtige precies in deze periode geboren was, werd de kwestie steeds geloofwaardiger gemaakt en geleidelijk vloeiden plaatselijke rituelen en het verhaal over deze jongen in elkaar over tot een aangepaste, lokaal aanvaardbare versie. En als je er maar trouw in geloofde, stond er aan het eind van je aardse bestaan een prachtige beloning te wachten. De rituelen rond de geboorte van deze jongen houden in de donkere periode van het jaar in diverse vormen nog steeds stand.

 

In de lage landen van Europa was er een geloof in een goedheiligman die - in de periode dat de dagen korter en donkerder werden - goede dingen voor kinderen deed en voor de kinderen die erin geloofden, was er een prachtige beloning te verwachten. Kinderen die stout waren, werden echter door de Moorse knechten van de goedheiligman ontvoerd om als slaaf te gaan werken. Kinderen werden met deze opvattingen opgevoed en hechtten daar geloof aan.

 

Na een tijdje, als ze wat ouder werden, werd de kinderen verteld dat het niet echt was, het bestaan van deze goedheiligman werd ontkracht en tegengesproken. Maar het jaarlijkse ritueel hield lang stand, de kinderen van voorheen haalden doodleuk hetzelfde trucje later weer met hun eigen kinderen uit.

 

De bewoners van de Europese landen, zoals Engeland, Spanje en de lage landen gingen de wereld over. Een nieuwe wereld werd ontdekt en die werd - na het nodige landje pikken - ingericht als nieuw te bewonen land, en de gebruiken en rituelen van de diverse culturen vloeiden geleidelijk in elkaar over. In sommige delen van de nieuwe wereld ontstond het geloof in ‘Santa Claus’, een dwergachtig figuur in een groen pakje die stoute kinderen in de donkere periode ontvoerde, maar lieve kinderen beloonde. Zijn naam lijkt verdacht veel op die van die Europese goedheiligman (Sint Nicolaas, al snel verbasterd tot Sinterklaas, klinkt bijna als ‘Santa Claus’). Kinderen werden met deze opvattingen opgevoed en konden daar alleen maar geloof aan hechten.

 

Daarbij werd dan ook steevast het verhaal van de jongen verteld die ooit in het Midden-Oosten was geboren uit een maagd. De boom werd versierd, Santa Claus was op jacht naar stoute kinderen en deelde stiekem prachtige beloningen uit aan lieve kinderen. De boom werd later verbrand of men stak andere dingen in de brand. Na een tijdje werd de kinderen verteld dat het verhaal van de jongen echt was, maar het bestaan van die groene dwerg Santa Claus werd ontkracht en tegengesproken. Maar dit jaarlijkse ritueel hield lang stand en de kinderen van voorheen haalden hetzelfde geintje later weer doodleuk met hun eigen kinderen uit.

 

In 1936 was er in die nieuwe wereld een fabrikant van een drankje die iets bedacht om het brouwsel breder onder de aandacht te krijgen. Het drankje viel namelijk bij veel mensen in de smaak en er werden soms zelfs wonderen aan toegeschreven. Hij bedacht dat Santa Claus degene moest zijn die dit wonderlijke drankje, Coca Cola genaamd, in de donkere periode van het jaar verdere bekendheid moest geven. Maar dan moest het wel positief worden gebracht, zonder dat Coca Cola ook verbonden kon zijn aan een dreigende figuur in een groen pakje die ook kinderen ontvoerde. Hij bedacht daarom een geheel nieuwe Santa Claus: een vrolijke, vriendelijke dikkerd in een roodwit pak, die als door een wonder met een fel verlichte arrenslede langs de hemel kon rijden. Kinderen werden met deze opvattingen opgevoed en hechtten daar geloof aan.

 

De boom werd versierd en Santa Claus deelde stiekem prachtige beloningen uit aan de kinderen. De boom werd later verbrand of men stak andere dingen in de brand. Maar na een tijdje werd de kinderen verteld dat die vrolijke, vriendelijke dikkerd in een roodwit pak niet bestond, zijn bestaan werd ontkracht en tegengesproken.

 

Dit jaarlijkse ritueel houdt nog steeds stand...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 3

Als deze column gevoelig ligt voor iemand vanuit de geloofsbeleving, kan ik dat best respecteren, al is het verhaal juist bedoeld om duidelijk te maken hoe je met bepaalde marketingtechnieken ineens iets geloofwaardig kan maken.

 

Maar dan meteen een mening over de persoon klaar hebben alsof ik dat met de Islam niet zou durven en mijn pijlen op de Christenen richt, vind ik dan wel weer kort door de bocht. Mohammed heeft zich zo'n 16 eeuwen geleden ook laten leiden door visioenen die niemand anders heeft kunnen controleren en wist dit zodanig uit te dragen dat ook hij veel volgelingen kent. Dus hetzelfde principe, maar dan met een andere naam. En onthoud dat wij, 'Nederlandsche Landjepikkers' tot en met 1948 eeuwenlang de grootste Islam-natie ter wereld waren, toen hadden we Indonesië nog als koninkrijksdeel.

 

Er zijn nu eenmaal kinderen die heilig in de Sint geloven, totdat ze erachter komen dat het een zorgvuldig opgezette, bedrieglijk geloofwaardige, jaarlijkse campagne is. Zo ook in de USA waar veel kinderen geloven in Santa Claus, terwijl dat een verzinsel is van Coca Cola. Het principe van overtuigen dat leidt tot iets werkelijk gaan geloven, daar ging het mij in de column om.

 

Ik ben dan ook blij dat het bij een meerderheid wel zo is overgekomen. (en dat het 'prikkelt' ;))

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 2

Jammer dat religie op de hak wordt genomen op HL. Ik denk dat er voldoende andere kanalen beschikbaar zijn om voor eigen kerk te prediken al is dat in dit geval dubbelzinnig.

 

Door specifiek de Christenen onder ons op een hoop te gooien met kinderen die een fantasie figuur aanbidden is denk ik behoorlijk kort door de bocht en op z'n minst beledigend voor sommigen.

 

Maar misschien zijn zij wel de makkelijkste prooi. Al had je gedurft ook de Islam op de hak te nemen dan had je denk ik de woorden voorzichtiger gekozen. Christenen kun je straffeloos beledigen natuurlijk maar wagen aan andere opties is een beetje te link is denk ik de motivatie.

Link naar reactie
  • 2
maar ik vraag me dan ook ten zeerste af wat de reacties zouden zijn als er een vergelijking met Allah genoemd zou worden.
MIjn reactie is kort en duidelijk: Ik ben (als kind) Christelijk opgevoed en niet Islamitisch of anderszins, dat - naast mijn achtergrond qua opleiding en (werk)ervaring - is dus mijn referentiekader. Was ik in een Islamitische cultuur opgegroeid met verder dezelfde achtergrond qua opleiding en (werk)ervaring, had ik dit stuk met andere namen opgetekend.

 

Verder verwijs ik naar mijn eerdere reactie.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Leuke vergelijking Hans. Mooie column.

 

Om een verhaal lang stand te laten houden moet de "verzinner" wel heel sterk geloven in zijn eigen verhaal. Ik denk zelfs zo sterk dat het in het geval van dat 2000 oude verhaal eigenlijk meer een "zeker weten" is. Anders laat je je niet omwille van je eigen verhaal om zeep brengen.

 

De analyse en reden waarom ik dat denk kun je hier lezen.

 

 

http://www.frontaalnaakt.nl/archives/00001750.html

Link naar reactie
  • 1

Jammer dat religie op de hak wordt genomen op HL. Ik denk dat er voldoende andere kanalen beschikbaar zijn om voor eigen kerk te prediken al is dat in dit geval dubbelzinnig.

 

Door specifiek de Christenen onder ons op een hoop te gooien met kinderen die een fantasie figuur aanbidden is denk ik behoorlijk kort door de bocht en op z'n minst beledigend voor sommigen.

[...]

 

Ik begrijp dat sommige Christenen zich beledigd voelen door deze column, maar dat is mijns inziens geheel ten onrechte. De column maakt impliciet duidelijk dat ook zoiets als geloof niet zomaar bij grote groepen mensen tussen de oren zit, maar een kwestie is van een goed product (in casu: een verantwoorde lifestyle) en een goed aansprekend verhaal keer op keer weer vertellen en de daad ook steeds weer bij het woord voegen (practice what you preach). Dat geldt immers voor de grootschalige duurzame acceptatie elk product.

 

Natuurlijk is er ook een andere manier mogelijk om grote groepen tot afnemer van jouw product te maken en dat is met hulp van de staat een monopoliepositie bemachtigen en in stand houden. Als het om religie gaat, hoef ik uiteraard geen specifieke namen te noemen. Gelukkig laat de praktijk zien dat het grote publiek in de meeste landen deze manier van het verkrijgen van een overgroot marktaandeel (in welke markt dan ook) niet in haar belang vindt.

 

Het middel om een dergelijk monopolie te voorkomen, is vrijheid van meningsuiting, zodat het publiek niet eenzijdig geïnformeerd wordt. En alleen daarom al zou ook een Christen blij moeten zijn met deze column van Hans.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 1

Heel goede column Hans met de nodige dubbele bodems en "tussen de regels" door statements. Hij is natuurlijk helemaal niet gericht tegen Christenen. Het Kerstverhaal is slechts een kapstok. Elke religie heeft zijn eigen verhalen. Vreemde is dat ze elkaar allemaal tegenspreken en allemaal claimen de enige waarheid in pacht te hebben.

 

Marketing en het uitdragen van religie hebben heel veel gemeenschappelijk. Zo veel dat merken het over gelovigen en missionarissen hebben. Ook hersenonderzoek laat zien dat bepaalde gebieden in de hersenen waarvan vaststaat dat daar religie wordt gevoeld hetzelfde zijn waar merkvoorkeuren worden gevoeld.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Je hebt recht op je persoonlijke overtuiging. Maar waar je het recht vandaan haalt om anderen te vertellen wat ze wel en niet mogen denken, mogen zeggen, is mij niet duidelijk. De suggestie dat de columnschrijver de islam niet durft aan te halen, is bovendien onder de gordel. Qua moordlust heeft de katholieke kerk en later ook de christelijke afsplitsing zijn sporen ook wel nagelaten.

 

Sinterklaas en Harry Potter zijn een stuk aardiger.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ik geloof in ieder geval wel in de bedrijfskundige boodschap van deze column. En daarbij zijn zoveel interessante voorbeelden en verhalen te vertellen!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Persoonlijk stoor ik me in het geheel niet aan deze column. Het staat eenieder vrij zijn eigen mening te geven over religie, dus ik zou niet weten waarom ik me daardoor gekwetst zou moeten voelen.

 

Ik heb hem trouwens vandaag even aan mijn schoonvader laten lezen (redelijk landelijk bekend gereformeerd emeritus-predikant)

Hij kon er smakelijk om lachen en was het op punten wel eens dat ook de Bijbel niet per definitie de waarheid is maar een product van zijn tijd, beïnvloed door politieke en aardse motieven. Dat doet in zijn ogen niets af aan de essentie.

 

Maar, zei hij, ik kan uren praten over overeenkomsten en verschillen tussen Bijbel en marketing, en daar schiet niemand in wezen wat mee op dus laat ik me beperken tot de stelling dat het Christendom en echt goede marketing in de kern gebaseerd is op waarheid.

 

Het werd wat te laat om verder te discussieren over de definitie van waarheid, maar ik ben het wel met hem eens dat ook goede marketing een kern van waarheid moet bevatten.

 

Dat is ook de reden dat ik die kerstman van coca cola zo'n nepperd vind denk ik.

 

Link naar reactie
  • 1
... in de kern gebaseerd is op waarheid...

 

'Misschien is niets geheel waar... en zelfs dat niet!' (Multatulli).

 

Hiermee geef ik meteen maar mijn levensovertuiging, nl. anarchisme en vrijdenken, prijs. Vanuit deze levensovertuiging, maar met nu eenmaal een culturele achtergrond, opvoeding en scholing gebaseerd op de Christelijke waarden en normen, las ik ook de bijbelverhalen, maar wel door een andere bril. Net als de vele interpretaties die er op de wereld zijn (en er ooit nog veel meer waren) van het al dan niet aanwezig zijn van een oppermachtige, kan en mag ik een verhaal over Jozef en Maria dus ook op mijn manier interpreteren.

 

Vanuit mijn levensovertuiging gun ik de mensen hun emotie, die zij vanuit hun geloof in een oppermachtige vrijuit naar mij toe mogen tonen, maar dat dan graag zonder mij soortgelijke vrijheden te ontzeggen.

 

Ik probeerde het bijbelse verhaal eerst te ontdoen van alle verklaringen die er door geloof en overlevering aan gegeven zijn, en lees dan terug dat Maria feitelijk zwanger was van een ander toen zij in het huwelijk trad met Jozef. Dat men er behoefte aan had dit te verklaren, begrijp ik. (Maar verplaats je zelf maar eens in die situatie: je aanstaande vertelt je dat ze heel graag met je wil trouwen, maar dat ze ondertussen zwanger is van een ander. Ik zou me eerlijk gezegd ietwat in het ootje genomen voelen :'(, en de bruiloft op z'n minst eventjes uitstellen: understatement...) Dat diepgeworteld geloof tot de algemeen bekende verklaring leidde, kan ik ook weer begrijpen.

 

Zo heb ik ook Santa Claus proberen te ontdoen van alle verklaringen en ook daar het ontstaan van een hardnekkig geloof van miljoenen AngelSaksische kinderen verklaard en ook die is glashelder: dat is iets wat wij nu uitgekiende marketing zouden noemen! En nogmaals: ik vraag me dan (in de titel van de column) dan ook af: kan daar 2000 jaar geleden ook al sprake van zijn geweest? Waar zouden we terechtkomen als vragen stellen verboden werd? Misschien zijn er meer voorbeelden te noemen van het fenomeen dat marketingtechnieken tot hardnekkig geloven leidden?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Hans je column is meer dan lezenswaardig en voldoet aan de ongeschreven wet dat een column mag/moet prikkelen. Echter ...

 

Wat mijn levensovertuiging wel of niet is, is niet zo relevant. Maar wanneer ik de colportage-verkoop van glasvezelaanbieders ga vergelijken met de evangelisatie-technieken van Yehova's getuigen (wat ik dus niet doe), dan neem ik op de koop toe dat ik daarmee mensen voor het hoofd ga stoten cq beledig. En dat alleen omdat ik een betoog over colportage af wil steken. Het beledigen van anderen is in strijd met de huisregels van HL. Dan zal ik ermee moeten leren leven dat ik dat betoog niet op HL kwijt kan maar daar een ander medium voor dien te zoeken.

 

(Op HL geldt overigens geen vrijheid van meningsuiting, maar ik kan me vergissen.)

 

Ik kijk uit naar je nieuwe bijdragen Hans. (Daarom een dikke reus.)

 

 

Link naar reactie
  • 1
Het zou toch ook mooi zijn als iemand er zo misschien achter komt hoe en waarom hij / zij tot een bepaalde geloofsovertuiging is gekomen? Lijkt me - naast de marktingbenadering die ik koos - juist heel gezond om af en toe eens bij jezelf te rade te gaan waarom je in het leven staat zoals je erin staat...

 

Goed voorbeeld doet volgen..

 

Het feit dat U zelf aangeeft tot de groep te behoren die elke vorm van geloof afzweerd en hiermee tot de zware minderheid op deze planeet behoord zou al voldoende aanleiding kunnen zijn toch eens verder te kijken dan de neus lang is alvorens publiekelijk een oordeel te vellen over diegenen die het totaal niet met je eens zijn..

 

Dat had U van te voren kunnen bedenken.

 

Van een gezonde discussie loop ik nooit weg, maar dan is het wel zaak elkaar respecvol te behandelen. Met deze colum is denk ik deze discussie niet mogelijk. Ik zou zeggen; geniet van Uw atheisme zolang het mogelijk is en U steun biedt in de wereld van karikaturen en generalisaties die de onderbouwing zijn van Uw overtuigingen. Ik heb een andere kijk op de wereld en respect voor Uw mening en overtuiging is hiervan een groot onderdeel.

Link naar reactie
  • 1
Je gebruikt - bewust of onbewust - een aantal technieken uit de retorica die ook door populistische politici worden gehanteerd (niet zelden ingegeven door hun spin doctors) en die retoriek alleen al roept bij veel mensen gevoelens van weerstand op.

 

Tjonge John. Juist jouw "analyse" zit mijns inziens vol met valse retorica. Je valt de vorm aan en probeert daarmee de boodschap te ridiculiseren. Eerdere gelovige reageerders doen dat door ongenuanceerde versterking van de gekozen woorden of door opeens overdreven respectvol te worden. Blijkbaar zijn er mensen die bang zijn dat zij of anderen aan het twijfelen gebracht worden. Dan heb ik goed nieuws. Twijfel is heel gezond.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
Blijkbaar zijn er mensen die bang zijn dat zij of anderen aan het twijfelen gebracht worden. Dan heb ik goed nieuws. Twijfel is heel gezond.
Inderdaad, dank je Hans, zo zit ik er ook in.

 

Bij tijd en wijle word je door een ander inzicht geprikkeld en maakt die prikkeling blijkbaar iets los: je voelt de behoefte om het te negeren, te accepteren, te bestrijden of er wellicht eens dieper over na te denken. De keus ligt bij jezelf, maar ik denk ook dat het laatste in veel gevallen de beste keus is; als het je prikkelt, onderzoek het dan eens.

 

Hoe kan het dat bepaalde zekerheden (zoals Marjan aangaf) die je koesterde in je bestaan, door een ietwat andere blik ineens niet meer zo zeker lijken te zijn? In plaats van met alleen maar weerstand vanwege de vorm o.i.d. zou je zelfs met een sterkere overtuiging uit je twijfel kunnen komen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Ik had de column al eerder gelezen, maar nog niet de mogelijkheid gehad om te reageren. Bij deze wil ik nog even aangeven, leuke column. Jammer dat sommige zich door deze column aangevallen voelen, want hier had ieder willekeurig geloof kunnen staan. Met de aanloop naar kest, en bijna iedereen die dit verhaal kent, is het een 'prikkelende' vergelijking aan de reacties te zien. Precies zoals een column moet zijn, alleen jammer dat er teveel op de 'gekozen manier' wordt ingegaan.

 

Mooi voorbeeld van knap staaltje (personal)branding door de eeuwen heen.

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 1

Het lijkt er sterk op dat een discussie over de processen die leiden tot rotsvaste overtuigingen die je als marketeer graag zou willen bereiken er niet meer inzit, het gaat inmiddels vooral over de vorm van de column

 

Mijn persoonlijke visie? ook ik ben opgegroeid met een christelijke achtergrond, al hebben mijn ouders mij altijd voorgehouden dat ze willen dat ik kennis neem van de gebruiken en gewoontes maar dat het "belijden van het geloof" een eigen keuze is, uiteindelijk speelt geloof geen grote rol in mijn leven, maar ik ben wel blij met wat ik weet over het geloof. Ergo, ik ken het verhaal en kan het met enige afstand lezen zonder een gevoel dat dit niet zou mogen. Maar ik weet en tot op zekere hoogte begrijp ik dat dit voor anderen in de samenleving wel tot de onbespreekbare onderwerpen hoort.

 

Maar als ondernemer is hier volgens mij ook wel een heel belangrijke les uit te trekken voor je marketinginspanningen (onder de aanname de vergroten van naamsbekendheid en omzetgroei het doel zijn). Je kunt best kiezen voor een prikkelende campagne maar je moet altijd heel goed nadenken over de risico's daarvan dat een onderwerp verkeerd valt en je vooral negatief in de aandacht staat of wat milder gezegd, dat de gesprekken en discussies over de vorm gaan en niet de buzz of aandacht creëert die je beoogde waarbij iedereen je product wil hebben. Bij de beoordeling of de keuze van het prikkelende onderwerp is het dus ook veel belangrijker dat je doelgroep hem acceptabel vind en niet zozeer of je zelf vind dat het een acceptabel onderwerp is, ook al zijn er hele mooie parallellen te trekken tussen je onderwerp en je bedrijf of product. Als je publiek ze niet accepteert of als ze zelfs maar begrip op kunnen brengen voor de criticasters zullen de parallellen "sterven in schoonheid". Dit verklaart dan ook meteen waarom in "mainstream marketing" delicate onderwerpen op grote afstand worden gehouden, het afbreuk risico is gewoon te groot.

 

Maar er zit wel weldegelijk een interessante discussie in het ongrijpbare van marketing en het onverwachte succes of falen. Een grappig internet filmpje van een tiener word een ware (marketing) hit en niet lang daar na ontstaat de term "viral marketing" en gaan bedrijven proberen die grappige tiener te evenaren of te overtreffen met allerlei varianten van you-tube filmpjes. Het is jammer dat die discussie niet van de grond komt door de gekozen vorm.

 

Als ik kijk een hedendaagse versie van het Coca cola Santa Claus verhaal qua succes moet noemen dan vind ik dat Apple toch wel een heel eind komt.. Apple heeft een merkkracht weten te ontwikkelen waardoor er een buzz ontstaat van "dit moet je hebben" en sommige Apple addicts vertonen grote loyaliteit in het verdedigen van Apple als er kritiek komt op de producten, de gedachte.. het lijk wel een religie.. is wel eens bij mij op gekomen.. Voor mijn gevoel is er in het begin altijd een (grote?) geluksfactor in het aanslaan van een campagne of merkbeleving, maar als dat eenmaal ontstaat vraagt het vooral een goede marketeer die in staat is het ontstane succes vast te houden en uit te bouwen.

 

25 jaar geleden kreeg ik het vak reclame-leer op de Middelbare Detailhandelsschool, wat mij het meest is bijgebleven van dat vak is de uitspraak van de docent, een man uit de praktijk. Het grootste probleem van je marketingbudget is dat ongeveer 50% van dat budget weggegooid geld is, de grootste uitdaging is uit te vinden wát weggegooid geld zou zijn.. Voor mij is dat altijd een leidraad geweest in de gevallen dat ik als controller betrokken was bij marketingprojecten. hoe vind ik de voorstellen die het meest waarschijnlijk weggegooid geld zijn, zonder de creativiteit en X-factor van de campagne eruit te knuppelen want van marketing zelf heb ik te weinig verstand,.

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Ook andere geloven hebben zich bestaande rituelen toegeeigend, net zoals Coca-Cola onze sinterklaas heeft afgepakt. Het slachtfeest bestond immers al lang voordat de islam opkwam. Elke cultuur heeft eetfeesten. Dan worden de restjes opgemaakt, vetgemeste dieren bereid voor de winter, goede vangsten gevierd. Dat doen bedrijven nu voor commerciële doeleinden. De nieuwjaarsduik was al een evenement voordat Unox zijn worstevingers er aan waagde. Die mannen van unilever hebben zelfs geprobeerd de elfstedentocht te kapen!

 

Marketeers en missionarissen: geen respect voor tradities. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Al had je gedurft ook de Islam op de hak te nemen dan had je denk ik de woorden voorzichtiger gekozen. Christenen kun je straffeloos beledigen natuurlijk maar wagen aan andere opties is een beetje te link is denk ik de motivatie.

 

Volledig eens met hr Stuyver. We mogen hier in Nederland vanalles roepen, maar ik vraag me dan ook ten zeerste af wat de reacties zouden zijn als er een vergelijking met Allah genoemd zou worden.

 

Ik begrijp de strekking van de collumn zeker en voel me er niet persoonlijk door aangevallen, maar ik begrijp het gevoel van Paul.

 

Soms gaat het er immers niet om wat je zegt, maar juist om wat je niet zegt.

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Religie is toch ook gewoon business. Het Vaticaan heeft bijvoorbeeld een omzet van 245 miljoen euro in 2010. Of de bijbel, het best verkochte boek allertijden. Lijken mij mooie voorbeelden van commercieel successen.

 

Ergens in de geschiedenis was er gewoon vraag naar een verklaring voor dingen die mensen toen niet snapten. Daar zijn gewoon een paar goede ondernemers handig ingesprongen en die hebben die vraag beantwoord met het opzetten van verschillende religies, als je het mij vraagt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 44 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.