• 0

wat als je niet op tijd belasting kan betalen omdat ING eruit ligt?

Ing ligt er al een paar dagen uit, nu vraag ik me af als dit duurt tot einde van de maand dan lukt het me niet om tijdig de belasting (lb en btw) te betalen, zou je je dan kunnen beroepen op overmacht (beroepen kan altijd maar zou de belastingdienst hier rekening mee houden)?

 

Normaal zou dit een hypothetische vraag zijn, ik had in ieder geval nooit gedacht dat het zou voorkomen dat bij een bank als ing zo lang problemen zouden zijn, maar het begint nu wel akelig dichtbij te komen >:(

 

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De datum van binnenkomst bij de Belastingdienst is leading. Al kunnen zij pas na een week zien wanneer het binnen gekomen is, dan houden zij tóch de datum binnenkomst aan. Het probleem zit vaak bij de bank. Zij halen het op de 1e van een rekening af en schrijven het bedrag dan bijvoorbeeld de 3e bij de Belastingdienst erbij. En die laatste datum is bepalend.

 

Valutering is al sinds 2009 bij wet verboden. Alle transacties worden op dezelfde datum af en bijgeboekt. Het enige wat kan gebeuren is dat banken betalingen die worden ingevoerd in het internet bankieren systeem na een bepaalde tijd pas de volgende dag verwerkt. maar dat is geen valutering maar slechts een vertraagde verwerking. Bij de meeste banken is ook te vinden tot hoe laat transacties kunnen worden aangeboden zodat ze nog dezelfde dag verwerkt kunnen worden.

 

Tevens is het via spoed overboeking a 4,50 euro nog steeds mogelijk om op dezelfde dag (dus de 31e) geld bij de belastingdienst te krijgen hoewel ook daar per bank andere tijden van indienen gelden. Dat zijn allemaal factoren die aan de ondernemer zijn om te controleren en dan te bepalen wat zijn uiterste termijn is waarop hij de betaling kan doen.

En welke deadline je ook stelt mensen zullen altijd argumenten vinden waarom dat geen goede deadline is voor hun situatie.. 97 van de 100 keer is het gewoon een kwestie van te lang uitgesteld. in een paar gevallen kun je een keer een geldige reden hebben zoals in het ziekenhuis liggen.. maar als je toevallig op wintersport bent to bad had je voor je vakantie maar even aangifte moeten doen..

Link naar reactie
  • 0

 

 

Valutering is al sinds 2009 bij wet verboden. Alle transacties worden op dezelfde datum af en bijgeboekt. Het enige wat kan gebeuren is dat banken betalingen die worden ingevoerd in het internet bankieren systeem na een bepaalde tijd pas de volgende dag verwerkt. maar dat is geen valutering maar slechts een vertraagde verwerking. Bij de meeste banken is ook te vinden tot hoe laat transacties kunnen worden aangeboden zodat ze nog dezelfde dag verwerkt kunnen worden.

 

Valutering mag dan tegenwoordig niet meer door banken worden toegepast, volgens mij wordt er nog wel degelijk een rentedag gepakt. Als ik ochtends bijvoorbeeld een overboeking doe van ABN Amro naar ING dan krijgt de overboeking bij beide banken dezelfde rentedatum. Maar voer ik de boeking pas in de namiddags in dan wordt de debitering wel direct uitgevoerd maar krijgt de bijschrijving door de ontvangende bank als rentedatum de volgende dag . Geen idee waar deze rentedag blijft, ik ben deze dag in ieder geval kwijt. Hetzelfde gebeurt ook als je bijvoorbeeld aan het einde van de middag een bedrag overboekt naar een spaarrekening bij Leaseplan of de ATB bank. In het verleden was er sprake van een verrekeningstijdstip tussen banken onderling welk volgens mij 12:00 uur was maar hoe dit tegenwoordig werkt, geen idee maar er verdwijnt nog steeds regelmatig een rentedagje. Daarnaast valt het me op dat incasso-opdrachten vaak pas avonds laat verwerkt worden, je denkt dan de dag af te sluiten met een positief saldo om de volgende ochtend te constateren dat je toch met je saldo te scherp aan de wind hebt gezeild ! Maar ja, ik probeer dan ook “hobbymatig” zo min mogelijk te betalen aan banken 

Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Paar jaar terug viel het me ook al eens op dat ondanks dat ik niet rood mag en kan staan ik toch elk kwartaal een paar euro's rente moest betalen. Blijkt dus dat de bank eerst de uitgaven verwerkt en daarna pas de inkomsten. Dus ook al heb je er zelf geen schuld aan, je kunt toch eventjes rood staan. Tja, de bank heeft zo zijn truukjes.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

In principe zal de belastingdienst een boete opleggen. Maar wanneer je kunt aantonen dat je niet op een andere manier had kunnen betalen dan kan de belastingdienst coulant zijn en de boete afboeken. Het komt wel vaker voor dat een aanslag of aangifte te laat overgemaakt wordt door een bank. In dat geval laat je bank contact met de ontvanger opnemen.

 

Nou dan heb je wel een heel coulante en niet-wetsgetrouwe ambtenaar getroffen. Dit is geen regel, maar uitzondering. De belastingschuldige is verantwoordelijk voor de betaling en is die om wat voor reden dan ook te laat, dan kan hij de schuld niet bij een ander leggen. Althans, daar heeft de BD geen boodschap aan.

Maar misschien dat dit de nieuwe koers is???

 

groet,

 

John

 

de ervaring die ik heb is, dat in sommige gevallen een betaling wel op tijd is ontvangen maar door de één of andere oorzaak niet correct verwerkt kon worden. er wordt dan in eerste instantie een boete opgelegd. als het "probleem" is opgelost wordt de boete alsnog gecorrigeerd. Ook in bijzondere omstandigheden is men, op een geval tot geval basis bereid of e.e.a. opnieuw te bekijken en in voorkomende situaties de boete te laten vervallen. het gaat daarbij in alle gevallen waar ik mee te maken heb gehad in de loop van de jaren om situaties waarbij er normaal gesproken altijd op tijd wordt ingediend en betaald.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Vergelijkbaar voorbeeld: je glasvezelprovider (Concepts-ict) levert je al 3 dagen geen signaal. Wanneer je van je klacht melding maakt laat men je enkele dagen in de waan dat het probleem zo is opgelost. Volgens de eigen website van Concepts-ict is er geen storing. Dat je niks meer kunt op internet qua mail, inloggen belastingdienst, leveranciers, internetbankieren, tsja .... Dat je vaste telefoonlijn eruit ligt en dat je dus niet eens kunt reageren op vragen, och ...

 

Zou het iets zijn dat een internetprovider/bank etc standaard een bericht naar je moet sturen met de door jou ondergane storing zodat je richting derden tenminste aantoonbaar kunt bewijzen dat je door overmacht de meest triviale zaken niet eens kunt uitvoeren.

Link naar reactie
  • 0
Zou het iets zijn dat een internetprovider/bank etc standaard een bericht naar je moet sturen met de door jou ondergane storing zodat je richting derden tenminste aantoonbaar kunt bewijzen dat je door overmacht de meest triviale zaken niet eens kunt uitvoeren.

 

Je kunt de schuld niet zo maar richting een internetprovider schuiven. Tegenwoordig heeft haast iedereen een internetaansluiting, je kunt dus ook bij familie, vrienden, buren etc even vragen of dat je mag internetten. Bij sommige bankfilialen kun je zelfs middels internet bankoverschrijvingen doen en niet te vergeten de betalingen via een mobiele telefoon.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Schets ik hierbij nog een leuke overmacht die ik onlangs dacht mee te maken.

Problemen met kpn mobiel... rekening van het gigantische bedrag van 4,50 was een maandje te laat. 1 SMSje en plop, enkele dagen later was ik afgesloten. Nu stond er op mijn toestel "geen dienst" en bellen naar t nummer gaf "deze mobiele telefoon in momenteel niet in gebruik". Met een andere telefoon de helpdesk gebeld... ja afgesloten, nee eerst betalen dan sluiten we pas weer aan.

 

Dus dan maar even betalen... VERGEET HET! SMS-code (TAN) komt NIET binnen op de AFGESLOTEN telefoon.

Dus wat nu? TAN naar een andere mobiel zetten? Ja, dat kan als je eerst alles blokkeert en dan 5 werkdagen wacht op stukken waarmee je naar een postkantoor moet on het te activeren op een nieuw mobiel nummer. (Als je je oude nummer weer terug hebt mag je dat ritueel nog een keer helemaal herhalen) Heel handig! Op dat moment liggen er natuurlijk ook belastingvorderingen die binnen een week overgemaakt moeten zijn...

 

De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend: de afsluiting bleek na nog een telefoontje eenzijdig: kon alleen niet meer bellen. Daarvoor moest echter wel de telefoon UITGEZET worden en weer aan... (hadden ze dat meteen even kunnen zeggen?!) En toen bleek inderdaad wel sms te kunnen worden ontvangen. Binnen een dag weer aangesloten (voor maar liefst 25 euro op de volgende rekening)

 

Maar ook hiermee wil ik even laten zien hoe kwetsbaar je bent als je op de techniek vertrouwt en je de alternatieven niet meer kent. Ik verlang bijna weer terug naar de ouderwetse acceptgiro in de bekende enveloppen maar ik heb ze niet eens meer en weet niet eens meer of dat nog KAN.

Link naar reactie
  • 0

Wees gerust, de belastingdienst stuurt nog steeds acceptgiro's (die volgens mij nauwelijks meer gebruikt worden) en die kun je nog gewoon invullen, ondertekenen en aan je bankkantoor sturen.

Volgens mij kun je bij de bank ook d.m.v. storting een factuur voldoen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Na het lezen van jullie berichten, was ik er toch niet helemaal gerust op dat de belastingdienst mijn te late betaling van de (zojuist) ingediende BTW aangifte door de vingers zou zien. Dus besloot ik even met de bank te overleggen wat ik nu het beste kon doen. Ik had de betaling namelijk al ingediend, maar in de middag, wat betekent dat deze pas na het weekend bij de belastingdienst zal worden bijgeschreven.

 

De oplossing was om een tweede boeking te doen, maar dan met spoed. Deze wordt namelijk (mits niet te laat in de middag gedaan) dezelfde (werk)dag nog bijgeschreven bij de ontvanger. Nu maar hopen dat de belastingdienst het teveel gestorte bedrag een beetje bijtijds weer terug stort. Klein detail is wel dat alleen bank overboekingen en geen acceptgiro opdrachten met spoed kunnen worden gedaan door mijn bank, betalingskenmerk heb ik uiteraard wel duidelijk vermeld in de omschrijving.

 

Conclusie: het lijkt erop dat het dus toch wel mogelijk is om de aangifte en de betaling op de laatste dag te doen (laat het de volgende keer uiteraard niet zo ver meer komen...).

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me niet al te druk maken eigenlijk. Formeel gezien moet het verschuldigde bedrag natuurlijk op of voor 31 januari op de rekening van de belastingdienst zijn bijgeschreven. Anderzijds heb je daar weinig controle over: jij maakt het welliswaar op tijd over, maar de banken doen er een werkdag over om dit te verwerken.

 

Ergens is de bank van de belastingdienst medeverantwoordelijk voor enige vertraging in het overboeken. Het kan zo zijn dat jij vrijdagmiddag (31 jan) de opdracht hebt gegeven maar het bedrag pas de maandag daarna is bijgeschreven bij de belastingdienst.

 

Voor die ene werkdag zul je niet direct een boete oid krijgen, en mocht dat wel gebeuren dan kun je daarover in gesprek gaan. Als je duidelijk kunt maken dat je op vrijdag binnen kantooruren de opdracht hebt aangeboden, maar deze om een of andere reden pas laster is verwerkt, lijkt het me waarschijnlijk dat men hier coulant mee om zal gaan.

 

Een dubbele overboeking zul je over het algemeen ook wel terug krijgen, al kan het even duren voordat de belastingdienst ziet dat je teveel betaalt hebt en het overschot terugstort (mits je geen andere betalingsverplichtingen hebt naar de belastingdienst). Uiteraard heb je sowieso recht op teruggave van het teveel betaalde, als dat niet binnen een paar weken vanzelf wordt teruggestort kun je eens contact opnemen.

Link naar reactie
  • 0

Afgelopen jaar heb ik het 1x meegemaakt dat de BTW op de 1e was bijgeschreven bij de belastingdienst i.p.v. de 31e. Nietsvermoedend kreeg ik een maand na dato een melding dat de BTW te laat was bijgeschreven en daarom een waarschuwing.

 

Ooit een keer de BTW vanaf mijn privérekening betaald omdat er inlogproblemen waren met de zakelijke rekening, een tweede bankrekening bij een andere bank is altijd nuttig.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.