• 0

Online promoten van stenen winkels

Via via ben ik in contact gekomen met een winkeliersvereniging hier in de buurt. Feit is dat de lokale winkeliers (lid van de vereniging) een fikse teruggang zien in de verkoop in hun winkels. Naast allerlei redenen wordt uiteraard de 'webwinkel' genoemd.

 

Het grappige is dat deze winkeliersvereniging maar liefst twee sites heeft waarop de leden zich kunnen profileren. Maar beide sites nodigen mij niet uit om daar te gaan winkelen. Deze sites, en met hen de honderden andere winkelcentra sites, zijn opgezet rondom de winkelier en niet rondom de klant. Tenminste, dat beleef ik niet zo als ik die sites bezoek.

 

Dit kun je oplossen door te denken vanuit de klant en de winkels te presenteren vanuit branches ipv winkelnamen. Daarnaast moet de presentatie van de winkels zelf veel beter. Fotootje van de gevel en een opsomming van de keten info is niet wat mij doet besluiten om te gaan shoppen... Ik wil verleid worden! Zowel door het aanbod, maar ook door aanbiedingen, wellicht door exclusieve Internet-only aanbiedingen (shotcodes??)

Hieromeen een goede social media integratie met minimaal Facebook en Twitter.

 

En dan de grote valkuil: het up to date houden van zo'n winkelierssite... Iedere week/maand nieuwe aanbiedingen, dat wordt een uitdaging. De sites die ik vanavond bekeken heb, hadden of geen, of een enkele aanbieding...

Wellicht dat samenwerking met het plaatselijke sufferdje hierin kan helpen, want die krijgen wel die info steeds aangeboden?

 

Anno nu moet het toch mogelijk zijn om via internet en social media meer klanten in die winkels te krijgen? Verschil in prijs met webwinkels kan toch niet de enige reden zijn dat online wint van offline?

 

Concrete vraag: waarom werken online initiatieven voor offline sales niet? Of niet goed genoeg? (of heb ik niet goed genoeg gezocht?)

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

 

Een site alleen gericht op het winkelaanbod lijkt mij een saaie bedoeling. Een site met ook toeristische informatie over de plaats en regio en voor de locals evt. een nieuws katern is al een stuk aantrekkelijker.

 

Het zal een hele klus worden de lokale winkeliers ervan te overtuigen dat het wekelijks updaten van informatie ( aanbiedingen) noodzakelijk is voor het voortbestaan van een gezamenlijke website.

 

@René,

Jij als retail-expert, heb jij een verklaring of idee, waarom lokale winkeliers niet veel hun gegevens/acties updaten?

Het lijkt er soms op, dat winkeliers zich vasthouden aan in het verleden behaalde successen of zelf aangeleerde marketing die voor hen in het verleden werkten, maar nu geen effect meer hebben op de consument. Koudwatervrees?

 

 

Vooral de "oudere" winkeliers zijn nog redelijk conservatief in hun marketing ondanks pogingen van de brancheorganisatie's en het HBD het gebruik van internet te promoten ziet men het nut er niet zo van in.

Nu is dit deels ook de schuld door de aanpak, ik ben een paar keer naar zo'n avond geweest en dan komt er een snelle jongen met een flitsende prezi presentatie waarbij de mooiste cijfers naar voren komen en verhalen over het "slijterijmeisje" die dmv social media klanten trok uit het hele land, wat natuurlijk de grootste onzin is, en daar de meeste winkeliers geen gebrek aan mensenkennis hebben prikken zij daar zo doorheen.

 

Ook komen nog steeds de verhalen voorbij over winkeliers die voor duizenden euro's een site hebben laten bouwen met allerlei beloftes die totaal niet functioneren en/of een SEO hebben die niet werkt wat ook niet bevorderlijk is voor de promotie van internet.

 

Er zal een duidelijke uitleg moeten komen dat internet een aanvulling kan zijn op de huidige bedrijfsvoering en niet dat de winkels binnenkort niet meer bestaan en men daarom voor internet moet kiezen maar dan moet dat wel met harde cijfers worden aangetoond en deze zijn er niet.

Ondanks alle onderzoeken is er nog geen onderzoek gedaan naar de omzet van ( dorp) winkels voor en na het gebruik van internet.

 

 

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 1

 

Anno nu moet het toch mogelijk zijn om via internet en social media meer klanten in die winkels te krijgen? Verschil in prijs met webwinkels kan toch niet de enige reden zijn dat online wint van offline?

 

Concrete vraag: waarom werken online initiatieven voor offline sales niet? Of niet goed genoeg? (of heb ik niet goed genoeg gezocht?)

 

Omdat er geen visie ervoor is. Omdat mensen nog steeds er vanuit gaan dat de beslissingsketting so in elkaar gezet is:

 

Stap 1: Men ziet iets over product, op tv, radio, in de krant ----> Stap 2: Men gaat naar de winkel toe en bekijkt product. Winkelstraat is gezellig, het is leuk gepresenteerd en een medewerker geeft goede advies over de producten die daar liggen. -----> Stap 3: Men koopt product. ----> stap 4: Men geniet van product.

 

De meerderheid van kleine winkeliers denkt aan online presence als iets die bij stap 1 hoort. Maar voor de consument (ook voor B2B trouwens maar goed) het is nu minder direct; het gaat nu ongeveer zo:

 

Stap 1: Men ziet iets over product ------> Stap 2: Men gaat het Googelen ------> Stap 3: Men is toch in de stad om boodschappen te doen of zoiets en loopt langs de winkel te kijken. Winkelstraat is gezellig, het is leuk gepresenteerd en een medewerker geeft goede advies over de producten die daar liggen. ------> Stap 4: Men gaat recensies kijken en vergelijkt prijzen online, via smartphone of tablet of weer thuis, je kan het toch bestellen ------> Stap 5: Men koopt product, of in de winkel of van thuis. ---------> Stap 6: men geniet van product en gaat erover praten wat bij stap 2 voor een ander komt te horen.

 

De consument ziet geen multi channel of cross channel marketing; de mens ziet (als het goed is) een product of een ervaring. Maar het is niet mogelijk om eromheen te gaan: in-winkel verkoop begint nu thuis.

 

Ik ben het met TwaBla eens (altijd een goede begin :)); ik zou ook beginnen met een betekenis, een identiteit, een thema, een beeld voor je winkeliersvereniging en dan gewoon doen. Een plan eerst opzetten is natuurlijk niet verkeerd; makkelijker dan om te weten wat je dan moet doen en boodschap discipline te houden. Voor mijn cowerk ruimte is de boodschap: Treat it like your own: it is. (Is me trouwens nog niet gelukt om deze goed in het Nederlands te vertalen, helaas. Ik blijf het proberen.). Voor een vereniging waarmee ik bezig ben, is het : Je hoort erbij!

 

Ik vind dat een locale vereniging gunst heeft om rekening met de locatie te houden in de boodschap en dan moet je die kennen, plaatsen hebben nu eenmaal een soort identiteit, een geest. De lol die de Bosschenaar zo waardeert laat ze in Tilburg koud; en enzovoorts.

 

Dus, wat heeft de locatie te bieden? Als een goede consument ga ik het Googelen en dan kom ik deze tegen op Wikipedia: In de Hoeksche Waard zijn er tal van muziekverenigingen te vinden. Bijna elk dorp heeft zijn eigen vereniging.

 

Is't waar? Indien wel, hoe gaan we als winkeliersvereniging erop inspelen? Nu, dan nemen wij de thema "Daar zit muziek in" en eens per maand op de tweede dinsdag gaan we ervoor zorgen dat er muziek is in de winkelstraat. Verwerk het thema in de webpagina en een FB en LI en G+ en Twitter en weet ik veel wat opzetten met de thema. En dan moet je oppassen want heel veel mensen geloven, omdat ze nog vinden dat het niets anders is dan reclame maken, dat de boodschappen kale reclame moeten zijn.

 

Dat is de verkeerde insteek: niemand zoekt reclame op. Het verschil tussen een lekkere maaltijd en een stinkende massa ligt in de timing. Een consument wil je reclame en aanbieding horen op het moment dat hij klaar is om te kopen, en niet op het moment dat hij informatie aan het verzamelen is. De verhouding van informatie en discussie aan de ene kant en kale reclame aan de andere kant moet zwaarder wegen naar de eerste.

 

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik lees alle reacties met buitengewoon veel interesse! Top hoe er gereageerd wordt!

 

Ik heb net snel even gezocht maar kon het zo niet terugvinden, maar er was een tijd terug in Alkmaar een dag voor vrouwen waaraan verschillende winkels meededen. Zo begon je in het hotel waar je make-up, kleding en kleurenadvies kreeg, vervolgens kon je gaan shoppen in Alkmaar en langs de verschillende winkels die meededen met verschillende acties > bonnen werden uitgedeeld bij het hotel) smiddags was er weer een hightea en kon je weer verder shoppen. Een geheel verzorgde dag, en mijn inziens was het helemaal vol. Het lijkt mij dat zulke initiatieven 'gemakkelijk' online kunnen worden opgezet en ook online kunnen promoten (vanuit heel NL kwamen mensen naar Alkmaar)

 

Helaas kon ik zo snel niet meer vinden waar het vanuit ging en wat het uiteindelijke resultaat was. Maar heb die dag ook winkeliers gesproken die niet meededen aan die actie, en die vroegen zich af waar al die vrouwen toch vandaag kwamen met die roze tasjes. Ook zij hebben profijt gehad van die dag.

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 1

 

Dat ben ik met je eens. Ik merk zelf dat veel winkeliers niet heel erg vaak naar zichzelf kijken naar wat er verbeterd kan worden. Pas op het moment dat er wat aan de hand is wat niet of nauwelijks teruggedraaid kan worden dan gebeurd er pas wat, een soort kat in het nauw effect. Veel gehoorde uitspraken die ik voor mijn kiezen kreeg waren: "Het kost tijd", "Het kost geld". Wellicht komt dit ook mede door de drempel van technologie, of het stukje rust wat sommige ondernemers missen om de tijd voor zichzelf te nemen om overzicht te houden. Het enkel en alleen bezig zijn met je zaak kan ervoor zorgen dat je met oogkleppen naar je eigen situatie kijkt. t.

 

 

The future is already here -- it's just not very evenly distributed. -William Gibson

 

Ik denk zelf dat de pijnpunt een gebrek is aan visie. Het is ook moeilijk te overzien; de kleine winkelier is vaak niet alleen in concurrentie met de andere winkels in de plaats van vestiging maar met winkels van ver weg. De oude aanpak gaat inderdaad niet meer zo lekker maar voor een nieuwe aanpak is er nog geen bewijs. Dus is het voor de winkelier het kiezen tussen het bekende en het onbekende en ra ra welke ze ervoor kiezen?

 

Apps en sites en social media en steun van de gemeente gaan er nergens op slaan en blijven niet werken zolang er geen visie is. Het zijn gereedschap en geen doel aan zich, maar dat zou je als kleine winkelier of gemeente er weinig van merken. Waar houden wij ons mee bezig? Eerst weten wat je wil bouwen en voor wie en dan pas je gereedschap kiezen of maken lijkt mij een verstandig begin.

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

bij ons is er een groeiende samenwerking met de 'sufferd' van Wegener, elke maand een prijsvraag op de site van de krant waarbij men een prijs kan winnen van de lokale winkelier. de prijsvraag wordt doorgeplaatst naar de verschillende winkelierssites en dat werkt behoorlijk goed. overigens hebben wij vijf winkeliersverenigingen en drie verschillende sites ...

 

Ik denk zelf dat een winkelierssite wegens gebrek aan geld en tijd niet meer zal zijn dan een infoportal waar men openingstijden en route kan bekijken, er is gewoon geen budget om een attractief en actueel geheel op te bouwen.

 

Daarnaast heb je het bijkomende prbleem dat je voor een groot deel afhankelijk bent van ketens waar de besluitvorming gewoonweg te traag is. Ook bij zelfstandigen wil het nog wel eens duren omdat ze gewoon meer te doen hebben.

 

er staan gewoon teveel neuzen een verschillende kant op en je je krijgt het nevertenooitniet in één en dezelfde richting!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

In deze winkeliersvereniging zitten gelukkig veel lokale winkels en niet veel ketens.

 

De neuzen dezelfde kant op: een alternatief bieden voor de online shopper!

De voordelen van online shoppen gecombineerd met gezellige winkelstraten. Wat zijn die voordelen dan? Prijsvoordeel, voorraad indicatie...? Gratis levering?

 

Voordelen offline winkelen: Gezelligheid in de winkelstraat, 'live' en 'goed' advies (dat gaat natuurlijk niet voor iedere winkel op), koopjes jagen, ...??

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Dit kan een leuke en lange discussie worden ;D

 

Deze vraag speelt al jaren zowel vanuit de winkeliers als vanuit de online branche en heb inmiddels al veel voorstellen voorbij horen komen met in theorie mooie vooruitzichten maar in de praktijk moeilijk uit te voeren of met meer nadelen dan voordelen.

 

Uiteraard heb ik hier ook wel eens over na lopen denken en alles op een rijtje gezet en kom er ook niet echt uit maar zal in de loop van de avond een poging wagen mijn idee te posten.

Het is een heel verhaal en daar ontbreekt mij nu de tijd voor.

 

Leuk innitiatief is http://www.9straatjesonline.com/?gclid=COfwms7crq4CFccl3god-1vARA sloeg vorig jaar ivm de grote media aandacht wel aan maar is nu ook een dood vogeltje.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Rene: Dat is bij zo'n beetje alles wat ik gevonden heb: in het begin vol enthousiasme, daarna bloedt het dood.

 

Hoe kan dat toch? En waarom werkt het lokale sufferdje wel? Of mag je dat niet met elkaar vergelijken?

 

Gebrek aan redactie? Want het is mij wel duidelijk dat hier dagelijks/wekelijks iemand heel erg mee bezig moet zijn.

Onderschatten de winkeliers wat van hen verwacht wordt?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Of je een stenen winkel echt op internet zou moeten willen promoten dat weet ik niet. Ik denk dat je het beter bij de basis, dus de winkels zelf, kan aanpakken. Ik ben geen expert op het gebied in detailhandel in stenen winkels maar ik kan wel aangeven wat voor mij negatieve ervaringen zijn en waar ik denk dat beter kan.

 

Wat ik zelf erg vervelend vind ik als ik in een bijvoorbeeld een kleding winkel sta maar ze dat leuke kledingstuk niet meer in mijn maat hebben. Of als het nieuwe computerspel wat ik wilde hebben uitverkocht is. Dat is gewoon zonde! Ben ik voor niets naar de winkel gegaan. Zoiets zou je op internet nooit gebeuren. Biedt als stenen winkel nou eens de mogelijkheid om de producten thuis te bezorgen. "Uitverkocht? Morgen zonder extra kosten thuisbezorgd!" Hoef je nooit meer nee te verkopen. Lijkt mij ideaal en zou voor mij reden zijn om toch eens naar een stenen winkel te gaan in plaats van het op internet te bestellen. Of nog beter; koppel je winkelvoorraad aan een website zodat ik thuis kan kijken of het zin heeft om even naar de winkel te fietsen om dat product daar te kopen.

 

Verder vind ik zelf het altijd een ramp als ik eens naar een andere stad wil. In een gemiddelde stad kan je je auto met geen goed fatsoen kwijt. Bovendien ben je aan de reis en parkeergeld al meer kwijt dan aan de verzendkosten van welke online winkel dan ook. Dit is misschien niet iets wat een zelfstandige winkelier kan oplossen, maar ik zou pleiten voor veel en gratis parkeergelegenheid bij de gemeente, of eventueel verhuizen naar de rand van de stad.

 

Het voordeel van het winkelen in een stad vind ik de horeca. Tijdens het winkelen kan ik ook even met een goede bak koffie of koud biertje in het zonnetje zitten. Of gelijk mijn avond eten scoren bij een restaurant in de buurt. Hier zouden winkels ook wel meer op in kunnen spelen. Meer gemengde activiteit in een straat. Combineer het ook met wat meer entertainment zodat shoppen in een stad echt een beleving wordt.

 

Dat zijn een beetje mijn gedachten als consument.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou erg gaan samenwerken met lokale media. Houd acties. Maak het interactief. Dus dat er zowel online als ik de winkel actie mogelijk is. Bijvoorbeeld dat de klant online mee kan doen met een bepaalde actie. En dan de 'scrore' uitprint en daarmee bepaalde korting kan krijgen bij de winkel.

 

En maak het inderdaad nuttig om de winkeliersvereniging website te bezoeken.

Link naar reactie
  • 0

TwaBla: kun je die toelichten, ik snap niet precies wat je bedoelt.

 

Een dorpscentrum, wijkcentrum of wat voor centrum dan ook is niet een toevallig samenraapsel van (oude) functies maar een ontmoetingspunt. Als die oude functies niet meer nodig zijn, omdat we met de auto overal naartoe kunnen en onze boodschapbehoeften online ingevuld worden, zal je nieuwe functies moeten bedenken. Reclame of websites of facebookpagina's dragen niks bij als ze de oude boodschap herhalen. Je zal een andere boodschap moeten bedenken.

 

Vraag je af welke functie dat centrum vervult overdag (voor je non-actieve bewoners), 's avonds, in het weekend, in de vakantie. Voor gepensioneerden, voor jongeren, voor jonge ouders, voor gezinnen met opgroeiende kinderen, voor alleenstaanden, voor sporters, voor dagjesmensen, voor toeristen. Maak een matrix van momenten en doelgroepen en kies een paar kruispunten op die matrix om gezamenlijk wat te doen. Niet alleen winkels, ook horeca en anderen.

 

Als je activiteiten hebt, volgt de communicatie vanzelf. Dus die website en facebook volgt op....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waarom bedenken winkeliersverenigingen (afhankelijk van de locatie) geen gezamenlijke initiatieven zoals gratis parkeren, gratis bezorging met een gezamenlijk busje en werkstudenten of afhaalpunt buiten openingstijden?

 

Waarom communiceren winkeliers beschikbaarheid van artikelen/maten niet? Internet niet als doel, maar als praktisch middel! Waarom biedt een winkeliersvereniging geen platform voor individuele leden, maar ontwikkelt iedereen zijn eigen prutswebsite? Volgens mij ontbreekt het aan samenwerking en prioriteit voor dit soort zaken. Hoe zit het met de lokale activiteit van ketenmedewerkers op dit gebied?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Henri, de (soms) individualistische benadering van winkels dat hun online presentatie duur, niet effectief of veel tijd zou kosten komen vaak van ondernemers die offline eigenlijk ook al een beetje stilstonden. Ze zijn niet echt up-to-date in de mogelijkheden of hebben niet echt de tijd genomen om hiervoor een oplossing te vinden, omdat de zaak draaiende gehouden moet worden. Als je eerste prioriteit de vaste kosten dekken is, is het lastig om een budget vrij te maken voor site, etc.

Tevens is online verkoop een heel ander vakgebied dan offline verkoop.

 

Ter vooronderzoek voor een app (eigen initiatief) heb ik diverse gesprekken gehad met lokale ondernemers in Amsterdam en Den Haag hoe hun het hoofd boven water houden tussen de grote ketens als Zara, H&M, AH etc. Bij een enkeling was de online presentatie een prioriteit, bij de rest was het veelal proberen rond te komen om de vaste lasten van huur, elektra etc elke maand rond te breien. Daar gaat al veel tijd in zitten, dat ruimte/extra tijd voor vernieuwing pas ergens op plek 3, 4 of verder komt.

 

Dat het ene winkelhart een toeristische attractie is en meer aantrekkingskracht heeft wordt volgens mij eerder veroorzaakt door een historisch stadshart. Almere heeft geen lange historie - ik heb de opbouw zelfs nog van dichtbij meegemaakt. Dit alleen al kan een bepaald beeld scheppen dat voor een bezoeker wel of niet interessant is. Voor toeristen is historie toch net dat beetje extra (aan cultuur) dat de meerwaarde voor een bezoek versterkt, de plek en de sfeer is uniek t.o.v. je uitgangspositie (thuisbasis).

 

De in dit topic genoemde voorbeelden spreken mij aan en de link die ik bij de lokale ondernemer mis, is het bundelen van krachten om gezamelijk een stap naar voren te maken naar de consument. Een voorbeeld zoals de site van de 9 straatjes vind ik prima qua uitvoering, ik kende hem zelf geeneens, maar het schort hem denk ik wel een beetje aan de promotie en marketing om het in beeld te brengen bij consumenten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom bedenken winkeliersverenigingen (afhankelijk van de locatie) geen gezamenlijke initiatieven zoals gratis parkeren, gratis bezorging met een gezamenlijk busje en werkstudenten of afhaalpunt buiten openingstijden?

winkeliersverenigingen bedenken het gratis parkeren wel, maar er is geen gemeente in NL die daaraan meewerkt, zelfs als het parkeerbeheer MEER kost dan de opbrengsten... ik heb er ervaring mee, het is net alsof je tegen een betonnen muur praat!

wij mogen god op onze knieën danken dat het parkeerbeleid is teruggebracht naar twee zones (stuk simpeler) en dat het op de koopzondag gratis parkeren is.

 

Het moeilijke is dat je met veel verschillende culturen te maken hebt, de wil is er vaak wel maar het ontbreekt aan tijd, mankracht en vooral geld. Het kost enorm veel tijd om alle verschillende ondernemers op 1 lijn te krijgen en dan heb ik het nog niet over indolente filiaalmanagers, de meerderheid ziet het belang er echt helemaal niet van in.

 

Grote ketens zijn enorm medeschuldig, bijv Cen A betaalt geen cent aan de WV als het niet verplicht is in het huurcontract, maar ze verwachten wel dat er een Sint en een kerstman in het centrum rondlopen....

Gemeente hoef je niet op te rekenen, die betalen onder dwang nog net 25K en daar houdt het echt mee op.

 

voor alles moet je tegenwoordig vergunningen aanvragen, ehbo-ers regelen, etc,etc en nog meer van dat soort ongein; je kunt gewoon ook niet meer zonder evenementenbureau.. tel uit je winst!

 

vooral in historische binnensteden is de versnippering een probleem, in nieuwbouwcentra is dat ondervangen door verplichte bijdrage in de promotiepot waardoor het daar gewoon beter is geregeld. Het enige dwangmiddel wat overblijft is de reclamebelasting, een effectief middel om parasiterende middenstanders te dwingen mee te betalen, maar dat wordt alweer onderuit geschoffeld door Detailhandel Nederland, notabene onze eigen belangenvereniging... (mijn broek zakte af bij dat nieuws)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Henri,

 

De folder en het plaatselijke suffertje zijn nog steeds erg effectief, de folder gaat meestal uit van ( franchise) ketens of in combinatie met een leverancier of inkooporganisatie en in het plaatselijke suffertje staan nog wel eens de advertenties van de zelfstandige winkeliers onder het motto: adverteren doet verkopen.

 

Gezamelijke sites van winkeliers op internet zijn er bijna niet en als die er al zijn dan zijn ze ontvindbaar en aleen te vinden door de naam van de website in te toetsen. Winkelcentrums hebben meestal wel een site maar daarop vind je alleen informatie over de openingstijden, een plattegrondje en agenda met de festiviteiten.

 

Er zijn wel heel wat sites die, tegen betaling, de plaatselijke winkeliers promoten. De één nog mooier dan de ander inclusief virtuele rondleidingen etc. maar ook deze sites slaan niet aan.

 

Blijft de vraag over waarom moet een fysieke winkel zich dmv een gezamelijke site online presenteren?

 

Het hebben van een website is voor de meeste winkels al voldoende al ken ik ook paar goed lopende zaken die dat niet eens hebben. SEO is voor zo'n website ook niet belangrijk immers is de site bedoelt voor het verstrekken van informatie aan mensen in het verzorgingsgebied en die zullen direct de naam van de winkel intoetsen ipv een zoekterm.

 

Het klinkt misschien wat vreemd maar in veel gevallen is promotie cq marketing dmv internet helemaal niet nodig voor winkeliers daar zij het nog steeds moeten hebben van mond-tot-mond. Op het net vind je alleen maar verhalen over de noodzaak maar er is ook nog een grote groep mensen die alleen maar het internet gebruiken voor social media, het nieuws en naslagwerk die ook nog wel eens Marktplaats bezoeken als men iets zoekt.

 

Mensen die online kopen kopen daar voor het gemak of de lage prijs en dat zijn nu net zaken wat een fysieke winkel niet kan bieden dus waarom zou deze dan geld steken in online promotie?

 

Een fysieke winkel is geen webwinkel en moet het ook niet hebben van internet koopjesjagers en mits zij het internetverhaal serieus nemen en het logistiek aan kunnen, wat beide een een grote investering vergt, kunnen zij ook niet profiteren van de "gemakshopper".

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

9 straatjes, PC hoofstraats heeft dit ook... ik promoot ook zo gebieden maar reisgidsen en stedengidsen doen dit ook.

 

Er kan veel meer gebruik gemaakt gaan worden van acties, speciale openingsdagen, korting weet-ik-wat-allemaal. Het moet allemaal niet zo moeilijk zijn maar.... het belang is het gezamenlijk doen... dit kan een winkeliersvereniging zijn maar ook een derde partij. Als je soms al hoort dat kerstverlichting in een winkelstraat al tot problemen brengt.....

 

Ik promoot graag een leuke wijk, online gratis en voor niets! Ik verdien er dan ook nog aan maar... met 1 van mijn sites ben ik nu 2 maanden bezig en heb 3 wijken gepromoot. Geheel op eigen initiatief (maar ik informeer de ons gekozen bedrijven en 'hotspots' dat ze een vermelding hebben) en serieus bij 2 van deze wijken heb ik een mail gekregen 'als X erbij staat dan wil ik er niet bij' ....

Wij zijn redelijk vrij te schrijven wat wij willen maar dan haal ik beiden bedrijven weg

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.