• 0

Wanneer is het nou spam en wanneer niet?

Heren/Dames,

 

Ik ben door mijn web-designer op mijn vingers getikt. Hij verklaart dat het niet of nauwelijks mogelijk is om per mail acquisitie uit te voeren, omdat je nagenoeg meteen de anti-spam wet overtreedt.

 

In regel 1 van die wet staat dat je expliciet toestemming moet hebben van de ontvanger, om een diegene of dat bedrijf, een commerciële mail te mogen verzenden.

 

Hier een link naar de betreffende wet en info op spanklacht.nl

 

https://www.spamklacht.nl/ik-verzend-elektronische-berichten/

 

Ik wil hier best een voorbeeld van de door mij opgestelde mail plaatsen, waaruit zal blijken dat ik geen bulkmail verzend en bedrijven netjes als in een brief benader.

 

Als je dus op die manier geen mail mag verzenden, is acquisitie nauwelijks mogelijk. In mijn ogen maak ik gewoon netjes gebruik van de elektronische mogelijkheden en bezorg ik de ontvanger geen spam. Als de ontvanger dergelijke mail niet zou willen ontvangen, zou die ook geen mailadres op de website moeten vermelden.

 

Wordt ik nu als mail-spammer beschouwd als ik zo handel???

 

Voorbeeld van mijn brief;

 

Aan:   -

      -

      -

 

Geachte Mevr./Meneer,

 

Al sinds het begin van de industrialisatie is faalbeleid de kern van elke ondernemingsuitvoering geworden. Zonder enige vorm van faalbeleid kan er geen sprake meer zijn van een onderneming met bestaansrecht. Toch zien we regelmatig zaken opduiken waarbij er intern de zaken niet goed zijn geregeld en het falen tot op consumentenniveau is doorgedrongen. Naast het veroorzaken van faalkosten, kunnen deze gebeurtenissen het imago van een bedrijf behoorlijk beschadigen.

 

Logisch overzicht bedrijfs-processen, die van invloed kunnen zijn om faalkosten te veroorzaken.

 

- Overeenkomsten met de klanten.

De inhoud van deze overeenkomsten moeten overeen komen met de realiteit. Dat geldt voor levertijd en productiecapaciteit, maar ook de voor technische eisen. Een overeenkomst aangaan op basis enkel en alleen op cijfers is een kortstondige bedrijfspolitiek.

 

- Ingekochte goederen/onderdelen.

Bij massaproductie van hele grote aantallen, moet altijd rekening worden gehouden met een bepaald afwijkend gedeelte. Met de MIL-STD-105 kan dan een standaardafwijking met de leveranciers worden overeengekomen, Dit gegeven kan dan weer in de overeenkomt met de opdrachtgever worden verwerkt, zodat in dit onderdeel zoveel mogelijk wordt uitgesloten.

Bij kleinere aantallen, lopen we evenveel risico, alleen kunnen we die veel moeilijker inschalen. Vaak ligt het risico in een te leveren goed functionerend eindproduct en zijn de kosten niet te overzien, als er pas in het eindtraject problemen te voorschijn komen.

Naast het vastleggen van de juiste kwaliteitseisen, kunnen we de leveranciers ook een eindcontrole laten doen en laten optekenen volgens DIN50049. En natuurlijk is het verstandig om zelf een ingangscontrole uit te voeren.

 

- Bedrijfsprocessen/voorschriften.

De interne bedrijfsprocessen en voorschriften, hebben ook een cruciale invloed op het eindresultaat. De juiste communicatie wordt daarmee gewaarborgd. Ik kijk soms nog met verbazing naar de "Bouw", waarvan bekend is dat er allerlei vervelende situaties kunnen ontstaan voor eigenaren van nieuwe huizen en appartementen. Heel veel zaken worden daar mondeling "geregeld", met ergernis en faalkosten op de koop toe.

 

- Machinebeheer.

De machines danwel het gereedschap, moeten ook aan de juiste kwaliteitseisen blijven voldoen. Als een machine onjuist wordt gebruikt, of te zwaar wordt belast, moet er reparatie plaatsvinden, ontstaan er extra kosten en/of produceren we volgens een verkeerde standaard, waardoor een aantal producten kan worden afgekeurd.

 

Goede gebruikersvoorschriften en een degelijk onderhoudsplan voorkomen kosten en problemen.

 

- Personeel.

Juist in de deze periode, waarin vele Oost Europeanen steeds meer op de werkvloer verschijnen, is het van het hoogste belang om de voorschriften daarop af te stemmen. Grafische/optische weergave is altijd veel duidelijker dan een droge tekst. Dat personeel in veel gevallen aan de juiste opleidingseisen moet voldoen is een open deur natuurlijk.

 

- Samenvatting.

 

Hou het simpel. In de VS gebruiken ze daar een leuke afkorting voor "KISS", die voor iedereen wel duidelijk is. Preventief faalbeleid loopt dus door het hele bedrijf. Elk onderdeel daarvan kan bij verkeerd functioneren schade, danwel faalkosten veroorzaken. De mate van preventief faalbeleid bepalen we zelf.

 

Indien er onderdelen in uw bedrijf zijn, die preventief onder de loep moeten worden genomen en/of moeten worden verbeterd, neem dan gerust contact op. Ondergetekende houdt van duidelijkheid en heeft tot doel processen te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Het spreekt vanzelf dat daarmee onnodige faalkosten en imagoverlies moeten worden voorkomen.

 

U kunt nog steeds enige PDF-voorbeeld-documenten ophalen:

 

http://docs.odemssystems.com/

 

Ik hoop binnenkort een surf-voorbeeld online te kunnen presenteren.

 

Met vriendelijke groet,

 

P.J.Odems   -   Kwaliteitskundige/Technisch Documentalist

Odems Technical Services

Mendelssohnstraat 80

5144GH Waalwijk

 

0416

06

 

Indien U mijn mail/informatie niet meer wenst te ontvangen, geef me dat dan even kort door, zodat ik dat in de toekomst kan voorkomen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In principe kunnen we dus gewoon gaan spammen (ook al mag het niet), als we het niet te gek maken.

 

Bijkomend voordeel van dit topic is eigenlijk dat de “spambrief” van TS nu door zo’n 1000 HL-leden gelezen is. Mooi gratis reclame! ;D

 

Het begin van de brief is overigens wat curieus: “Geachte Mevr./Meneer”.

Waarom moet mevrouw afgekort worden?

Zie ook taaladvies.

Maar dit terzijde.

 

 

Link naar reactie
  • 1
Na eerste bestudering lijkt mij dat het mag, mits je aangeeft wat je post adres is en de mogelijkheid bied om een verzoek in te dienen om de e-mail toezending te staken . als je zou besluiten dat men kenbaar kunnen maken dat ze hier geen prijs op stellen aan: naam bedrijf. Naam van de verantwoordelijke en een geldig e-mail adres en/of post adres of nummer dan geld lid 4 van art11.7 van de telecomunicatie wet.

 

Da's makkelijk. Een artikel eruit zoeken dat ruimte biedt en vervolgens de rest maar negeren.

Lid 1 is ook gewoon van toepassing en daar staat in dat het niet mag zonder voorafgaande toestemming.

 

Lid 4 is pas van toepassing als aan lid 1 is voldaan.

 

Het mag dus niet.

 

Gr

Devlinx

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

LOL.... daar gaan we weer...... Ik denk dat er twee mogelijkheden ten grondslag liggen aan dit gedrocht:

 

- tekst opgesteld door Franstalige ambtenaren, die geheel niet weten waartoe de wet dient

 

- NL vertaling door NL-talige ambtenaren, die evengoed niet weten d=waartoe de wet moet dienen en wat de praktische impact betekent

 

Samenvatting: weggegooid geld!

Link naar reactie
  • 0

Heb je wel eens meegemaakt dat iemand die een voorstel van wet maakt enig idee heeft (of het zich zelfs maar afvraagt) hoe hieraan in de praktijk uitvoering gegeven moet worden?

 

Eh..... nou, ik verdiep me er normaliter niet zo in...... we hebben het er nog wel over....

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe moet je dit dan uitleggen?

 

U bent ondernemer en wilt ongevraagde berichten blijven ontvangen

 

Ondernemers of bedrijven die wèl ongevraagde berichten willen ontvangen kunnen hiervoor toestemming geven. Dat kunnen ze doen door een e-mailadres of mobiel telefoonnummer met dit doel bekend te maken op hun website. Let op: vermeld daarbij precies voor welke doeleinden men deze berichten mag versturen, bijvoorbeeld alleen voor reclame over kantoormeubilair. Dan is het verzenden van informatie over bijvoorbeeld uitzendkrachten naar dat adres verboden.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
Na eerste bestudering lijkt mij dat het mag, mits je aangeeft wat je post adres is en de mogelijkheid bied om een verzoek in te dienen om de e-mail toezending te staken .

Ik snap niet waar je dat vandaan haalt. Simpel vertaald zijn de punten van de spamklacht pagina:

1. Je mag mensen niet spammen

2. Je mag bedrijven alleen ongevaardg emails sturen als

a. ze een emailadres op hun website hebben staan waarbij expliciet vermeld wordt dat het wel mag

b. het een buitenlands bedrijf is

3. Je mag je eigen klanten wel email sturen

4. als je commerciele emails stuurt moet je

a. duidelijk maken wie je bent

b. de ontvanger de mogelijkheid bieden het stop te kunnen zetten

Link naar reactie
  • 1
Bovendien valt het me van het MKB zwaar tegen dat er nauwelijks tegengeluiden gehoord zijn. Men reageert doorgaans als hier op HL. erg gezapig dus.

Als ondernemer zie ik me graag als lid van het MKB, dus bij deze wil ik wel luid en duidelijk reageren:

- NEEEEE, ik wil GEEEEN ongevraagde mail van verkopers

- Mijn e-mail adres staat NIET op mijn website voor aquisitie

- Als ik ergens behoefte aan heb zoek ik zelf wel.

- Val mij NIET lastig met ongevraagde post waarin je probeert iets te verkopen

- Bel me ook niet op. Mijn telefoonnummer staat op m'n website voor klanten

- Als ik regelmatige mails wil ontvangen schrijf ik mezelf wel in

- Kom ook NIET aan de deur om iets te verkopen

- Als ik iets wil kopen ga ik zelf naar een winkel of webshop

- Als ik iets zoek google ik het wel

- Op ongevraagde folders zit ik ook niet te wachten. Als ik ze wil geef ik me er wel voor op.

- Val me niet lastig, ik ben ondernemer, geen spamfilter!

 

Duidelijk genoeg?

 

Blinde acquisitie zie ik als een enorm zwaktebod. Kan je jezelf niet op andere wijze presenteren? Kan je je diensten niet op andere manieren kenbaar maken? Wat is er mis met netwerken, beursen bezoeken, zorgen dat je te vinden bent, expertise tonen, mond-tot-mond reclame, etc.?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Na eerste bestudering lijkt mij dat het mag, mits je aangeeft wat je post adres is en de mogelijkheid bied om een verzoek in te dienen om de e-mail toezending te staken .

Ik snap niet waar je dat vandaan haalt. Simpel vertaald zijn de punten van de spamklacht pagina:

1. Je mag mensen niet spammen

2. Je mag bedrijven alleen ongevaardg emails sturen als

a. ze een emailadres op hun website hebben staan waarbij expliciet vermeld wordt dat het wel mag

b. het een buitenlands bedrijf is

3. Je mag je eigen klanten wel email sturen

4. als je commerciele emails stuurt moet je

a. duidelijk maken wie je bent

b. de ontvanger de mogelijkheid bieden het stop te kunnen zetten

 

 

Een heldere checklist. (anoniempje2012 interpreteert de wet wel vreemd: kan hij zijn bevinding onderbouwen? Nevermind: onderbouwing gelezen en te licht bevonden ;-) )

En intussen zijn de regels sinds januari verder aangescherpt:

http://www.mt.nl/90/53701/management/nieuwe-e-mailregels-nog-strenger.html

 

Enkele relevante punten:

- Voordat iemand toestemming geeft moet diegenen weten hoevaak hij/zij mail kan verwachten.

- Het gebruik van een noreply-emailadres is niet langer toegestaan

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 1

Nou...dat is dus wat ik ook dacht.... de huisjurist van NL betitelt dit dus ook als spam. Maar.... na een discussie vanavond hier in huis, blijkt de KvK ook onderricht te geven over marketing via email aan kunstenaars e.d. Daarbij kwam precies hetzelfde naar voren..... De wet is dus niet duidelijk. ofwel niet duidelijk voor het MKB. Bovendien valt het me van het MKB zwaar tegen dat er nauwelijks tegengeluiden gehoord zijn. Men reageert doorgaans als hier op HL. erg gezapig dus.

 

In 2009 is de kritiek en de wet blijkbaar aan je voorbegegaan. Eerst was er sprake van dat het in juli 2009 ingevoerd zou worden, dat is na protest uitgesteld naar oktober 2009.

Er is toen aardig wat geklaagd. Inmiddels is de wet realiteit en bij een deel van de ondernemers ingeburgerd.

(En bij een ander deel nog altijd niet bekend.)

 

Dat wetgeving en realiteit nog al eens op gespannen voet met elkaar staan, is natuurlijk geen nieuws meer.

De ene wet is zo dichtgetimmerd dat het dingen onhandig onmogelijk maakt, de andere wet is zo slap geformuleerd dat het zo aan flarden geschoten wordt. (Dat laatste is het makkelijkst te bereiken als er een senator, door belanghebbenden ingehuurd als mol, de wet bij de formulering al zwak maakt :-p)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens zie ik nog wel ruimte voor een businessmodel die mailacquisitie zou legaliseren. Er is wel een markt voor.

Vervolgens kwam er een gedachte van Herman.

Ik zie dat het langszamerhand het beste "spammen" is op beurzen. Je kan hier ongecontroleerd je gang gaan. Het kost wel wat maar ja. :)

Dat riep bij mij de gedachte van een "online-beurs". Als je dan gaat bedenken hoe zoiets eruit zou kunnen zien ... Hmmm. Als je ziet hoe een site als Flavourites webshops aanprijst dan zou het misschien ook mogelijk zou om een dergelijk systeem los te laten op business-to-business bedrijven.

Link naar reactie
  • 0

En wat hebben we nu aan een onwerkbare wet?

 

Helaas blijkt het juist onwerkbaar als deze wet er niet zou zijn. Dan zit dus elke dag je mailbox vol met spam. Dat de een vindt dat zijn bericht er netjes uitziet en lijkt op een brief, of dat de aanbieding ECHT goed bij jouw bedrijf past, doet daar toch helemaal niets aan af? Dan kun je dus een uurtje gaan zitten filteren tussen je 'normale' mails en de junk. De enige partijen waar deze wet 'onwerkbaar' voor is, zijn diegenen die blind mailtjes de deur uit willen knallen naar onbekenden in de hoop op zaken.

 

Als je deal echt zo goed is en veel kans heeft op voordeel voor beide partijen dan blijft een ieder nog vrij om dit te doen via een ouderwetse brief of telefoontje (mits het geen vof of EMZ is en ingeschreven is in het bel-me-niet register natuurlijk). Dus allemaal niet zo onwerkbaar want je kunt je boodschap dus gewoon prima kwijt, zit alleen een drempel op van zeg € 0,30 per brief die je moet betalen voor een postzegel. Diegenen met een goede aanbieding en kans op slagen, die hebben dit er voor over, diegenen die met hagel willen schieten en het niet erg vinden dat je daarmee een groot deel van de ontvangers onnodig stoort, hebben het er niet voor over. Ik ben in ieder geval erg blij met de wet zoals deze nu is.

 

@anoniempje2012 , niet om een sneer na te geven, maar voor iemand die in de juridische dienstverlening zit (al begrijp ik die term niet echt goed) is het vreemd een vrij simpele wettekst volledig 180 graden verkeerd te interpreteren.

Link naar reactie
  • 0

- Het gebruik van een noreply-emailadres is niet langer toegestaan

 

noreply @ belastingdienst.nl :: Gaan die straks even in de fout :P

 

Dat riep bij mij de gedachte van een "online-beurs". Als je dan gaat bedenken hoe zoiets eruit zou kunnen zien ... Hmmm. Als je ziet hoe een site als Flavourites webshops aanprijst dan zou het misschien ook mogelijk zou om een dergelijk systeem los te laten op business-to-business bedrijven

 

Of landelijk een open spamdag introduceren. Vergelijkbaar met een soort negatieve autoloze zondag, of legale koopzondag.

 

Allemaal spammen op de eerste van de maand en dan daarna weer even niet. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even een opmerking over sociale media en dan specifiek over hét medium voor ondernemers. LinkedIN. Ik ben daar ook actief en heb rondgekeken en vastgesteld dat het voor 95% wordt bevolkt door dienstverleners e.d. Bovendien bestaat het ook uit allerlei verschillende groepen, die wel of niet gesloten zijn en die bepaald niet doelgroepen van mijn beoogde klanten vertegenwoordigen. Een advertentie zetten in je "eigen" groep heeft geen enkele zin en als er al een groep zou bestaan die voor echte producenten is gebouwd, dan is die ook gesloten omdat elk lid daar echt niet in verblijft om van buitenaf continue gespamd te worden. Technisch gezien is hiermee de weg naar potentiële klanten dus nagenoeg afgesneden.

 

Maar misschien moeten we die discussie maar in een nieuw topic voeren.

Link naar reactie
  • 0

Peter, als ik dit topic een beetje door lees dan is jouw zoektocht niet echt wat de definitie van spam is en wanneer je potentiële klanten nou wel of niet een mail mag sturen, maar is jouw zoektocht meer hoe je acquisitie via internet in het algemeen moet uitvoeren.

Link naar reactie
  • 0

Peter, als ik dit topic een beetje door lees dan is jouw zoektocht niet echt wat de definitie van spam is en wanneer je potentiële klanten nou wel of niet een mail mag sturen, maar is jouw zoektocht meer hoe je acquisitie via internet in het algemeen moet uitvoeren.

 

Daar komt het wel op neer ja.

 

Ik moet nu (fietsen) naar de werkplaats. Drukke orders en woensdag een belangrijke bespreking. Later meer.

Link naar reactie
  • 0

- Het gebruik van een noreply-emailadres is niet langer toegestaan

 

noreply @ belastingdienst.nl :: Gaan die straks even in de fout :P

 

lol, ik neem aan dat dat geen nieuwsbrief betreft?

Voor (automatische) notificaties, zoals 'pakket is verzonden', 'aanvraag is verwerkt', etc gelden die regels namelijk niet.

Het is juist in het leven geroepen om de irritante nieuwsbrieven makkelijker opzegbaar te maken. Soms staat er nog altijd niet hoe je je kunt afmelden en als het adres dan ook nog eens 'noreply' is, wordt het dus heel moeilijk om je af te melden.

 

@Peter:

Hoe vervelend het ook is, het lijkt erop dat je misschien toch papier moet inzetten om de eerste stap te zetten. Eventueel met een directe verwijzing naar het web (QR?) waar men zich kan aanmelden voor een nieuwsbrief. Als de vorige nieuwsbrief te lezen is, kunnen ze gelijk beoordelen of het inderdaad interessant is. Combineer het eventueel met een goede video en een inhoudelijk sterk blog en je kunt beginnen met een strategie waarbij je niet alleen jouw propositie naar de bedrijven brengt, maar waarbij de zoekende bedrijven jouw propositie gaan 'vinden'.

 

Bij echte bulk is het misschien te veel werk, maar 'post -> nabellen -> gelijk toestemming vragen voor emails' zou een manier kunnen zijn na een papieren start toch digital te kunnen gaan.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment heb ik (nog) 194 bedrijven die mijn mail wél willen ontvangen. Er hebben zich er 2 afgemeld. Zoals ik al schreef heb ik de inhoud geheel aangepast. We gaan dus kijken wat ik uit die 194 kan halen.

 

Bedankt voor de info Walter. Komt redelijk overeen met wat ik van plan ben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.