• 0

Oud klanten benaderen na afloop concurrentiebeding en aannemen oud-collega

Ik wil even met jullie van gedachten wisselen over de volgende casus;

 

Medewerker van een ICT bedrijf neemt ontslag en wordt gehouden aan concurrentiebeding+relatiebeding van 3 jaar. Deze medewerker start buiten de regio van het beding zijn eigen bedrijf als zelfstandige en bouwt in die 3 jaar een eigen klantenkring op om het beding niet te schenden.

 

Na 3 jaar is de zelfstandige toe aan uitbreiding. Hij neemt hierbij een oud medewerker van zijn vorige werkgever in dienst. Deze medewerker wordt eveneens gehouden aan een zelfde beding.

 

Voor de zelfstandige is het eigen beding van 3 jaar inmiddels voorbij. Dit betekent dat hij actief klanten van zijn vorige werkgever mag benaderen. "Toevalligerwijs" zijn dit dezelfde bedrijven als de relaties van de medewerker die hij op dat moment in dienst neemt (want dezelfde oude werkgever).

 

Natuurlijk zullen klanten van de oude werkgever nu extra genegen zijn over te stappen naar de zelfstandige, want deze is nog bekend van vroeger + neemt een medewerker in dienst waarmee de klanten nog een actuele klantrelatie hebben.

 

Vraag is nu;

 

Mag de zelfstandige de relaties van de oud werkgever benaderen (zijn eigen beding is inmiddels afgelopen echter dit zijn wel dezelfde relaties als die van de zojuist in dienst genomen medewerker die wel een actueel beding heeft lopen) en zijn dienstverlening aanbieden?

 

Lijkt me logisch dat de zojuist in dienst genomen medewerker dan zelf geen contact mag hebben met de relaties van de vorige werkgever maar dit is op te vangen door hem de eerste periode alleen in te zetten bij nieuwe klanten.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Been there, done that. Ik vraag me af waarom je zoveel energie in het benaderen van oud-relaties van je werkgever gaat steken als je 3 jaar lang al in staat bent geweest om het zonder te kunnen.

 

Natuurlijk zullen klanten van de oude werkgever nu extra genegen zijn over te stappen naar de zelfstandige

Waarom? Zijn ze zo ontevreden over hun huidige dienstverlener dan?

 

"Toevalligerwijs" zijn dit dezelfde bedrijven als de relaties van de medewerker die hij op dat moment in dienst neemt (want dezelfde oude werkgever).

Héél toevallig ja. Je loopt op het randje: je mag geen gebruik maken van de (klant)kennis van de nieuwe medewerker: die is immers nog gebonden aan zijn concurrentie- en relatiebeding, en ik neem aan ook aan geheimhouding, maar je zult - om een lastig juridisch gevecht te vermijden of indien nodig, te winnen, ook vooral de schijn niet tegen je moeten krijgen.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ben geen jurist maar mij lijkt in dit geval het beding voor de onderneming met de nieuwe medewerker opnieuw in te gaan. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om te toetsen of en hoe de nieuwe medewerker wordt ingezet bij het werven van nieuwe klanten.

En ook al zou het beding strikt genomen niet meer gelden (voor de oude medewerker) dan nog zou de oude werkgever zich m..i. kunnen beroepen op onrechtmatig handelen van met name de nieuwe onderneming. Wie in eerste instantie juridisch moet worden aangepakt, oude of nieuwe verlater of de onderneming, is aan een ter zake kundig advocaat.

Link naar reactie
  • 0

De redenen hiervan zijn de volgende;

- de oud collega verstaat zijn vak en is sowieso een aanwinst (ongeacht welke klanten bediend worden)

- zijn huidige klantrelaties hangen heel zwaar aan de persoon en er zullen er heel graag een aantal mee willen

- als er een aantal klanten overstappen is de nieuwe medewerker sneller rendabel te maken

 

Het is dus geen essentie maar wel een luxe als er een aantal klanten uit zichzelf mee willen. Dit moet niet ten koste van een zwaar juridisch spel gaan dus vandaar dat ik probeer uit te zoeken of een en ander mogelijk is zonder teveel "trammelant".

Link naar reactie
  • 0

Mij lijkt de tekst nu juist van ondergeschikt belang. Deze zijn vrijwel altijd redelijk standaard omdat de wet er eisen aan stelt.

Essentie is de mogelijke verwatering van de rechten nu er 2 bedingen (één geldig en één verlopen) door elkaar lopen. Maar zelfs zonder beding mag je niet zomaar gaan cuncureren met de oud werkgever.

 

De toelaatbaarheid van de concurrentie beoordeelt de kantonrechter aan de hand van de criteria uit een arrest uit 1955 (Boogaard/Vesta HR 9 december 1955, NJ 1956, 157). Er is sprake van onrechtmatige concurrentie als de ex-werknemer (1) het duurzame bedrijfsdebiet van de voormalig werkgever (2) stelselmatig en substantieel afbreekt (3) met kennis en gegevens over klanten die hij vertrouwelijk heeft verkregen bij de voormalige werkgever. Het stelselmatig afbreken veronderstelt een actief optreden bij het benaderen van de klanten.

 

Zoals Norbert al aangeeft zit je minimaal op het randje (ik denk erover heen) en als klanten overstappen die duidelijk een sterke band hebben met de nieuwe medewerker mag actief benaderen worden verondersteld. Een nogo wat mij betreft dus.

Link naar reactie
  • 0

In het artikel uit de quote wordt een "stelselmatig afbreken van het duurzame bedrijfsdebiet van de voormalig werkgever" benoemd.

 

Ik vraag me af hoe het zit met de keuzevrijheid van een klant die ervoor wil kiezen om de dienstverlening in de vorm van een 1 specifieke persoon te willen volgen naar een andere werkgever.

 

In dat geval is er dus geen sprake van een actieve benadering maar stelt de klant zelf de persoonlijke band met een persoon boven de band met de oude werkgever en is deze klant bereid op grond daarvan over te stappen op de werkgever die deze persoon in dienst neemt.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ach, je krijgt de gebruikelijke mitsen en maren en dan weet je nog niks. Als het ooit eventueel voor de rechter komt weegt die de mitsen en maren af en komt tot een beslissing linksom of rechtsom. Je zal dus een risico moeten nemen. Ondernemen uh....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Het lijkt me voor de beantwoording wel relevant om de exacte tekst van het concurrentie-/relatiebeding te zien.
Precies, aan een relatie-/c.q. concurrentiebeding kleven nogal wat eisen qua bekendheid en instemming van de medewerker om het beding rechtsgeldig te laten zijn. Een voormalig werknemer mag namelijk ook weer niet teveel worden belemmerd elders werkzaamheden te verrichten. Als bijvoorbeeld in een arbeidscontract een beding van toepassing wordt verklaard wat elders (CAO, reglement, o.i.d.) is opgenomen, is het beding in beginsel ongeldig.

 

Even tussendoor: Is dit een vraag voor jezelf als ondernemer, voor een klant, voor studie? Komt op mij namelijk nogal hypothetisch over.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af hoe het zit met de keuzevrijheid van een klant die ervoor wil kiezen om de dienstverlening in de vorm van een 1 specifieke persoon te willen volgen naar een andere werkgever.

 

Een klant heeft absolute keuzevrijheid met welke onderneming hij zaken doet, tenzij hij zelf in de overeenkomst is gebonden aan bepaalde beperkingen, maar dat zal vaak niet het geval zijn, maar een onderneming heeft niet zozeer het recht te bepalen met welke persoon zij zaken willen doen (zeker als het om een werknemer gaat). Daarnaast zijn er 2 partijen in een overeenkomst en het kan zijn dat in bepaalde gevallen één van de partijen niet vrij is om een overeenkomst aan te gaan. Maar aangezien de werknemer overstapt van de ene werkgever naar de andere ontstaat er dus wel enige ruimte om een overeenkomst te sluiten tussen de 2 ondernemingen. Als er 1 of 2 klanten overstappen zal dit wellicht wel leiden tot scheve gezichten en wellicht tot boosheid bij de voormalig werkgever maar is er waarschijnlijk niet zo veel aan te doen. Als er echter meerdere klanten overstappen dan kun je er vrij zeker van zijn dat de door Hans aangehaalde jurisprudentie van stal word gehaald om te proberen jou en de werknemer aan te pakken.

 

De praktijk is ook dat men natuurlijk vrij eenvoudig de voormalig werknemer onder druk kan zetten en ik denk dat je als nieuwe werkgever niet kunt maken een gewone werknemer in een dergelijke moeilijke (juridische) positie te brengen. Het vraagt behoorlijk stalen zenuwen als je boetebeding word opgeëist en de juridische strijd aan te gaan en het is ook erg lastig vol te houden dat meerdere klanten op hetzelfde idee zijn gekomen om naar de nieuwe werkgever over te stappen en als dat wel is te voorzien omdat klanten dat aangeven dan doet de werknemer er verstandig aan om dit al (eventueel samen met de klanten, bijv middels een verklaring) voor zijn einde dienstverband met zijn werkgever te regelen.

 

Als de juridische procedure word gestart tegen jou dan loop je ook tegen een vergelijkbaar probleem aan of alle klanten wel daadwerkelijk zelf het initiatief genomen hebben om naar jou over te stappen of dat ze toch zijn benaderd, en hoewel er bij het "smeden" van de plannetjes voor de overstaap vaak makkelijk over word gedacht, terwijl het juridisch lastig kan zijn om aan te tonen en ook klanten zullen niet blij zijn in een juridische procedure betrokken te worden en het zal ook geen zekerheidje zijn dat ze jou versie zomaar volmondig zullen ondersteunen. De klant zal ook naar zijn eigen belangen kijken en vooral nagaan hoe de contacten tot stand zijn gekomen en zal meestal niet bereid zijn om de feiten zo te presenteren dat ze voordelig zijn voor jou.

 

Kortom.. het lijkt altijd een kans als je klanten van een oud werkgever "in te pikken" maar het gezond verstand zegt dat je er beter van weg kan blijven en het ook daadwerkelijk aan het toeval over te laten dat een klant de overstap wil wagen.

Link naar reactie
  • 0

Was het niet veel handiger geweest als je je oud collega niet in dienst had genomen, maar als hij zich als ZZP-er door jou in had laten huren?

Dan blijft het nog steeds op het randje, maar je loopt dan iets veiliger. Ik denk dat je op deze wijze over het randje gaat; temeer omdat je ook aangeeft dat een aantal klanten sterk aan je nieuwe werknemer hangen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als het beding slim geformuleerd is dan zal daar wel iets van direct of indirect in staan waarmee bovenstaande constructie afgevangen is.

 

Ik herken de situatie wel van klanten die sterk aan één persoon hangen. Het is heel verleidelijk om daar munt uit te slaan, ook omdat klant graag met zijn favo IT-er mee verhuist, maar je moet hier gewoon niet aan willen beginnen. Er zal altijd de schijn ontstaan dat de latere verlater zijn klant mee neemt en niet jij de klant benaderd hebt, in alle redelijkheid denk ik dat de oude werkgever een sterk punt heeft door zich hier tegen te verzetten.

 

Zelf heb ik goede afpsraken gemaakt met mijn voormalig wekgever. We hebben het concurrentiebeding zo afgesproken dat het alleen de klanten betreft waar ik zelf werkzaam ben geweest en voor een eriode van een jaar, de rest van werkgevers klantenkring mag ik gewoon benaderen. Ook huurt de oud-werkgever mij of mijn mensen af en toe in, onderdeel van die overeenkomst is dat ik deze klanten een jaar na inzet niet zal benaderen of op andere manier direct voor zal werken.

 

Dan dat type klanten die het liefst met mij mee gingen. De keuze is dus om ofwel het contact een jaar te verbreken en na een jaar ze direct te kunnen bedienen. Ofwel om mij in te laten huren door de voormalig werkgever en zo voor die klanten te kunnen werken, nadeel is alleen dat ik bij iedere inzet weer een jaar langer niet direct voor klant kan werken.

 

Bottomline is dat je veel beter door kunt gaan met het uitbouwen van je eigen klantenkring en daar ook je nieuwe werknemer voor in kunt zetten. Hoe verleidelijk het ook is, laat die loyale klanten van je nieuwe werknemer maar lekker links liggen.

 

Drie jaar is een lange tijd voor een concurrentiebeding trouwens...

Link naar reactie
  • 0

Allemaal hartelijk dank voor de reacties!

Heeft mij veel extra inzicht gegeven in de do's en dont's rondom de case. Al blijft het inderdaad zo dat niemand je vooraf zekerheid kan geven totdat het daadwerkelijk voor een rechter komt.

 

Het muntje kan dan net linksom of juist rechtsom vallen.

 

De drie jaar in het concurrentiebeding zijn voor mijn gevoel tamelijk onredelijk en ik denk dat dit sowieso wel teruggebracht zal worden naar 1 jaar mocht het ooit zover komen maar ik denk er toch nog even 2x over na voordat ik aan deze constructie mijn handen ga branden...

 

Bovendien is er ook niets leuker dan aan je oude werkgever te laten zien dat je klanten uit het verleden niet nodig hebt om je bedrijf te laten groeien...

Link naar reactie
  • 0
De drie jaar in het concurrentiebeding zijn voor mijn gevoel tamelijk onredelijk en ik denk dat dit sowieso wel teruggebracht zal worden naar 1 jaar mocht het ooit zover komen...

 

 

Waarom is het beding nu onredelijk en waarom was het dat niet op het moment dat je de arbeidsovereenkomst aanging? Toen heb je immers in volledige vrijheid ingestemd met het beding. Wil je die kaart spelen, wat ik mij goed voor kan stellen, dan zul je daar ook een antwoord op moeten kunnen formuleren.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.