Zijn beschrijvende kopregels beter voor de leesbaarheid van HL en voor SEO?

Aanbevolen berichten

Met een moderatorjasje aan heb ik veel kopregels aangepast. Doorgaans zodanig dat in één oogopslag te zien is waar het topic over gaat. Volgens mij is dat nodig op een forum met dagelijks tientallen nieuwe berichten en bovendien beter voor de zoekmachines. Zelfs als sommige mensen heel pissig worden als je hun kopregel aanpast.

 

Ik snap best waarom mensen een topic starten met kernwoorden als probleem of gisteren, en soms een leuke kreet. Maar het maakt de index wollig. Vandaar dat ik geen fan ben van kopregels zoals Handen in het Haar.

 

Wat vinden anderen, eventueel vanuit SEO-optiek?

 

mod-edit: titel verduidelijkt

[mod edit 2: titel ingekort zodat er SEO staat ipv SE]

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Rationeel ben ik voor duidelijke, beschrijvende, kernachtige topictitels. Emotioneel ben ik voor de verlevendiging die bijzondere topictitels het forum brengen. Misschien is een combinatie mogelijk, bijvoorbeeld (om het voorbeeld aan te houden) "Handen in het haar: ben volgens Belastingdienst geen ondernemer meer".

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

De laatste tijd valt me weer op dat kopregels alleen incidenteel verduidelijkt worden. Als daar geen tijd voor gevonden kan worden, is er wellicht een taalgevoelige deelnemer bereid om als kopmod eens per dag schoonmaak te houden. Duidelijke kopregels bevorderen het leesgenot, stimuleren de beantwoording van vragen, geven een betere eerste indruk aan nieuwkomers en zijn gefressenes funden voor de zoekmachines.

 

Aandacht asjeblieft voor:

 

- tik-, taal- en spatiefouten;

- eigenaardig gebruik van hoofdletters en Kleine letters;

- onduidelijke afkortingen (kia, mia, vamil irt);

- te puntige koppen (schuldsanering);

- te algemene koppen (zzp);

- en leestekens.

 

Dit forum bestaat uit user generated content en dat kan in het topic zelf gerespecteerd worden, maar de kopregels zijn een belangrijk navigatie- en presentatie-instrument voor HL, dus daar mag het forumbelang voorrang krijgen. Nu staat de entree van dit mooie forum vol half uitgepakte dozen!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Goed om dit weer aan te stippen Twa. Duidelijke kopregels is zeker van belang. Moest daarom ook even nadenken bij de titel van dit topic ;) Wat ik hier mee bedoel is, dat het voor sommigen heel duidelijk en goed beschrijvend is en voor anderen niet.

 

V.w.b. - tik-, taal- en spatiefouten - eigenaardig gebruik van hoofdletters en Kleine letters- en leestekens vind ik het over het algemeen wel meevallen.

Maar - onduidelijke afkortingen (kia, mia, vamil irt) - te puntige koppen (schuldsanering) - te algemene koppen (zzp) verdient zeker wel de aandacht. Met name ook voor:

 

maar de kopregels zijn een belangrijk navigatie- en presentatie-instrument voor HL

Nieuwe bezoekers komen voor het merendeel via zoekmachines bij ons binnen op een dieperliggende pagina. Men typt op bijv. Google een zoekterm in die voor hen duidelijk is, maar niet altijd beschrijft wat er zoal op internet over dat onderwerp te vinden is. Mooi voorbeeld hierin kan zijn: kia, mia, vamil irt ? Terwijl een ondernemer dat helemaal niets zegt en waarschijnlijk zoekt op investeringsregeling of fiscale voordelen of belastingvoordeel of zelfs op energievoordeel? En daardoor niet bij de informatie terecht komt die we ook op HL te bieden hebben.

Alert er op zijn/blijven is zeker belangrijk. Ik ben in ieder geval weer wat scherper wat dit betreft.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Maar - onduidelijke afkortingen (kia, mia, vamil irt)

Het lijkt me dan weer niet handig om dit te gaan uitschrijven...

 

"Kia/mia/vamil irt stakende onderneming"

 

zou dan eigenlijk moeten worden herschreven als

 

"Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) en de desinvesteringsbijtellingskosten als gevolgen van een staking van een eenmanszaak met inbreng van roerende activa in een besloten vennootschap met geruis".

 

Sommige veel gebruikte fiscale afkortingen lijken me juist wél weer handig om te handhaven. ;)

 

Aan de andere kant irriteer (Laatste mod-edit: Vandaag om 12:57:32 door Richard Theuws) erger ik me dan weer wezenloos aan al die d/t/dt- of jouw/jou-fouten in zowel de de kopregels als de berichten zelf. "Klant betaald product", "Website verspreid virussen", etc.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Aan de andere kant irriteer ik me dan weer wezenloos aan al die d/t/dt- of jouw/jou-fouten in zowel de de kopregels als de berichten zelf. "Klant betaald product", "Website verspreid virussen", etc.

Je ergert je aan, of iets irriteert je ;)

Nu erger ik me hier weer aan. Dat irriteert me! >;(

 

Ik zie dat je m'n oorspronkelijke bericht inmiddels al hebt aangepast, zoals dat dan in de toekomst zou moeten gebeuren. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Sommige veel gebruikte fiscale afkortingen lijken me juist wél weer handig om te handhaven. ;
Dan nog kan bekeken worden of in het openingsbericht aanknopingspunten staan om de kopregel te verduidelijken en lelijke afkortingen of overdreven jargon te vermijden.

 

Van mij mogen de berichten zelf 100% user generated blijven. Dus geen redactie in de content zelf, wel op de index.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik heb de topictitel even verduidelijkt 8)

 

Je hebt wel een punt inderdaad en zal er wat beter op letten. Of een taalmodder/kopmother een optie is weet ik niet maar zal er zelf weer wat scherper op zijn.

 

Los daarvan: We hebben een ´meld bericht aan moderator´ knop. Als iemand betere koptitels heeft dan kun je die iig daarin kwijt als suggestie

 

Edit: Qua seo zal het niet heul veel effect hebben zolang de topictitel niet integraal in de url wordt opgenomen.

Link naar reactie

Tja, wat is daar nou voor uitdaging aan? Als je enige een niet bestaand woord gebruikt zul je daar natuurlijk gemakkelijk op gevonden worden.

 

Ook gevonden worden op "kopregels" of "beschrijvende kopregels" is niet echt een uitdaging, op die termen wordt vrijwel niet gezocht dus niemand doet de moeite zijn pagina daarop te optimaliseren. Als dit topic nu op de zoekterm SEO op de eerste pagina van Google zou belanden zou dat wel zeer opmerkelijk zijn ;)

 

Maar goed, om even antwoord te geven op de vraag: de "kopregel" (ik zou het eerder titel noemen) wordt zowel voor de title tag als voor de H1 tag gebruikt. Dat zijn de 2 belangrijkste elementen op SEO gebied, daaraan ziet Google in eerste instantie waar de pagina (in dit geval het topic) over gaat. Dus ja, beschrijvende kopregels hebben absoluut invloed op de vindbaarheid van het topic in Google. Als de URL dan ook nog eens diezelfde beschrijving zou gebruiken zou het helemaal mooi zijn natuurlijk.

 

Voor gebruikers is het natuurlijk ook beter, want ook wij zien dan in 1 oogopslag waar een topic over gaat. Stukken beter dan een titel als "HELP!" of "Wat vinden jullie van mijn idee?".

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Tja, wat is daar nou voor uitdaging aan? Als je enige een niet bestaand woord gebruikt zul je daar natuurlijk gemakkelijk op gevonden worden.
Voor je gaat optimaliseren moet je toch echt het probleem definiëren. In dit geval is dat of de beschrijvende kopregel een beter zoekresultaat oplevert dan een beschrijving in het bericht. Wat dus tegen mekaar afgezet wordt is het effect van woord X in de kopregel tegenover datzelfde woord X in de tekst. En niet of woord X herkend wordt. Loepzuiver.

 

Wordt dat geen A/B-testing genoemd?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik dacht dat je bedoelde dat je zelf een niet bestaand woord ging verzinnen om vervolgens te kijken of je daarop gevonden zou worden. Dat gebeurt namelijk ook weleens in de SEO wereld, ook voor A/B testen, maar dan moeten wel alle andere factoren gelijk zijn anders weet je nog niks.

 

Dus even kijken of ik je goed begrijp: jij wilt 2 topics aanmaken over woord X. In topic 1 gebruik je woord X wel in de kopregel en in topic 2 gebruik je woord X niet in de kopregel maar in de tekst.

 

Dat zou een goede A/B test kunnen zijn, maar dan moeten de topics wel op vrijwel hetzelfde moment gepubliceerd worden, de rest van de tekst moet exact gelijk zijn en er mogen geen reacties op komen... leuk experiment, maar ik weet vrij zeker dat topic 1 gaat winnen ;)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Tja, wat is daar nou voor uitdaging aan? Als je enige een niet bestaand woord gebruikt zul je daar natuurlijk gemakkelijk op gevonden worden.
Voor je gaat optimaliseren moet je toch echt het probleem definiëren. In dit geval is dat of de beschrijvende kopregel een beter zoekresultaat oplevert dan een beschrijving in het bericht.

Nee, de goed/beter/best betaalde slimmeriken bij Google zijn al een stap verder: het draait niet langer om de match tussen de vraag van een zoekende en de vraagstelling in een webtekst, maar om de geboden antwoorden en oplossingen. Google kan daarmee lekenvragen in lekentermen matchen aan hoogwaardige antwoorden in vaktermen.

 

Aan dat hele gedoe van SEO-cowboys rondom hun veredelde kroonjuwelen keywords komt daarmee eindelijk definitief een einde.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.