• 0

ZZP=er met 2 auto's op de zaak

Stel, als zzp-er schaf ik 2 hybride plug-in auto's aan van 40.000 euro per stuk met nul procent bijtelling, investeringsaftrek en millieu investerings aftrek. Uiteindelijk kom ik na afschrijving zo uit op een netto investering van ongeveer €16.700.

Gedurende het jaar rijdt is afwisselend met de ene en dan met de andere wagen naar mijn klanten. Mijn vrouw in ik gaan beide auto's ook prive gebruiken De bijtelling voor prive gebruik (0 procent) betaal ik natuurlijk netjes ;D

Wordt bovenstaande door de fiscus geaccepteerd? Dus mag ik alle kosten van beide auto's zakelijk opvoeren?

 

Alternatief is dat ik zakelijk 1 hybride plug-in auto aanschaf voor mezelf en in prive een auto van € 10.000 voor mijn vrouw. MIjn netto investering is €17.700 voor een auto van € 40.000 en een auto van € 10.000. Een groot verschil dus het spreekt voor zich dat ik graag voor de eerste optie ga.

 

Mag ik gewoon voor de eerste optie kiezen of is er iets wat ik vergeet?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Ik vraag me af hoe vaak het in werkelijkheid voorkomt dat een klant je beoordeelt op basis van de auto waar je in rijdt? Ik heb het eerste jaar dat ik zelfstandig was in mijn oude, rammelende VW Transporter gereden (mis m nog steeds :( ), nooit commentaar gehad, als iemand al zag waarin ik reed. En anders parkeer je om de hoek. Het zou voor mij zeker geen reden zijn om een tweede auto te nemen. En bovendien zit je dan nog met kleuren....voor iedere klant een andere kleur?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Hoi Alexander

 

wellicht zit ik iets te veel op de stoel van de inspecteur, maar vergeet niet dat hierover al veel geprocedeerd is. Ook t.a.v. de BV's. Als het persoonlijk belang van de DGA leidend is voor de keuze om de BV een bepaalde investering te laten doen dan kan de fiscus daar zeker tegenin gaan.

 

Ik haal niet voor niets echt zeer beroemde arresten aan. Deze hebben de maat gezet voor de afweging of een gedane investering wel zakelijk is. Het staat een ondernemer vrij om een dure Jaguar te kopen of een PC die veertien keer meer kan dan wat de ondernemer nodig heeft.

 

Het is een ander geval als ondernemers uit privé overweging zaken aanschaffen zoals twee nul procent bijtelling auto's. Of ligt het aan mij dat uit het verhaal van klopklop zeer evident is dat de afweging speelt tussen een op de zaak aan te schaffen tweede nul procent bijtelling auto of het alternatief, een goedkope occassion in privé?

 

Dat vervolgens beide auto's wisselend privé en zakelijk gebruikt worden, doet niet eens ter zake. Als dat wisselend kan dan kan het ook niet wisselend en is de tweede auto dus feitelijk verplicht privévermogen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als ik mij niet vergis is het bijtellingspercentage een minimum, zie ook:

De bijtellingspercentages zijn formeel een minimum. In de situatie dat de waarde van het werkelijke

privégebruik hoger is dan de bijtelling, moet deze werkelijke waarde bij het inkomen worden

opgeteld.

 

...

 

Het ligt op de weg van de inspecteur om een eventuele hogere bijtelling aan te tonen.

(bron www.aldautomotive.nl/Portals/Netherlands/Documents/---PDF/Auto%20en%20fiscus%202012.pdf)

De belastinginspecteur kan dus (proberen te) zeggen dat twee dezelfde auto's die toevallig 0% wel heel erg neigt naar veel (of alleen maar) privégebruik. Alleen dan moet hij dit wel aan zien te tonen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tim en ondertussen ook Peter, bedankt voor jullie snelle reactie.

 

Ik heb het artikel gelezen maar is het niet zo dat voor een auto met nul procent bijtelling de gemaakte kosten voor de auto per definitie groter zijn dan de bijtelling.

 

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is of / wat de criteria zijn op basis waarvan de belastingdienst aanneemt dat beide auto's zakelijk worden gebruikt. Dus bijvoorbeeld minimaal 1000 km zakelijke kilometers per auto. Of x% zakelijke kilometers per auto's

 

Het is toch aan de ondernemer om te bepalen hoe hij naar zijn werk gaat. Als dat om de week in een andere auto is dan is het toch niet aan de belastingdienst om te bepalen of dit zakelijk gezien verstandig is.

Dat er andere voordelen aan deze keuze hangen is toch geen zaak van de belastingdienst.

 

Zijn er zzp-er die gedurende langere perioden meerdere auto's op de zaak hebben gehad. Heeft de fiscus hier een probleem van gemaakt.

 

Worden twee auto's van de zaak wel toegestaan als mijn vrouw meewerkt in de zaak en dat ik haar als vorm van betaling een leaseauto aanbied? 't is maar een idee.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het is toch aan de ondernemer om te bepalen hoe hij naar zijn werk gaat. Als dat om de week in een andere auto is dan is het toch niet aan de belastingdienst om te bepalen of dit zakelijk gezien verstandig is.

Wel als jij de kosten daarvan wilt aftrekken. Denk je dat het mogelijk is als ZZP'er om 5 kantoren en 10 Bentleys zakelijk op te kunnen voeren, bijvoorbeeld?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Op zich vindt ik de nul procent bijtelling in combinatie met de verschillende investeringsaftrek mogelijkheden al heel bijzonder. Maar ja, als zo'n mooie regeling er is dan ben ik toch een dief van mijn eigen portemonnee als ik er geen gebruik van maak. En ja een stapje verder is dan te kijken of zo'n regeling ook nog slimmer gebruikt kan worden.

 

Dat ik geen 10 bentley's zakelijk kan verantwoorden lijkt mij logisch maar dit moet toch ergens aan getoets worden. Een bestel auto en een personen auto zou volgens mij geen probleem moeten zijn. Dus welke toetsings criteria gebruikt de belastingdienst en bij wie ligt de bewijslast.

 

ps. De opstelling van de fiscus is overigens ook niet altijd logisch. Waarom betaald de fiscus mee als ik zakelijk een Ferrari zou aanschaffen terwijl een golf me ook van A naar B brengt. De fiscus gaat hier volgens mij niet over in discussie.

 

Vooralsnog zal ik mijn idee om twee auto's zakelijk aan te schaffen laten varen.

 

Bedankt voor de reacties

 

Link naar reactie
  • 0
ps. De opstelling van de fiscus is overigens ook niet altijd logisch. Waarom betaald de fiscus mee als ik zakelijk een Ferrari zou aanschaffen terwijl een golf me ook van A naar B brengt. De fiscus gaat hier volgens mij niet over in discussie.

Zeker weten van wel. Als het allemaal redelijk is en te verklaren, dan mag het. Twee auto's voor een eenmanszaak is niet redelijk, want je kunt er maar 1 tegelijk rijden.

 

Jij weet net zo goed als ik dat je op zoek bent naar loopholes, maar geloof me - je bent niet de eerste, en dit soort simpele trucjes zijn allang afgedicht.

 

Concentreer je nou maar gewoon op geld verdienen, dan komt die tweede auto er vanzelf.

Link naar reactie
  • 0

Hier is weldegelijk zeer beroemde jurisprudentie over. Bekend onder het Jaguar arrest uit 1968 en het Cessna arrest uit 1983 (er is zelfs een tweede cessna arrest uit 2002). In deze zaken overwoog de Hoge Raad dat, hoewel de fiscus niet op de stoel van de ondernemer mag zitten t.a.v. diens uitgaven of investeringen, de fiscus weldegelijk in twijfel mag trekken of een door de onderneming aangekochte (in deze zaken) auto of vliegtuig qua daarmee gepaard gaande kosten in verhouding staan tot het zakelijk nut.

 

Neem even het Cessna arrest. Tandartsenpraktijk kocht een Cessna om ook snel te kunnen vliegen naar hun praktijk over de grens. De HR oordeelde dat de reis op zichzelf beschouwd zakelijk was, maar dat de extra kosten van het vervoer per eigen vliegtuig niet in verhouding stonden tot het nut wat daarmee gediend werd voor de onderneming. Daarbij kwam de zinsnede op dat "een redelijk denkend ondernemer niet kan volhouden dat deze wijze van reizen met het oog op de zakelijke belangen van de onderneming zijn gedaan".

 

Als ik dat verleng naar de vraag van klopklop dan lijkt mij dat ook vrijwel evident. Waarom moet de onderneming twee identieke auto's aanschafffen die slechts 1 zakelijk doel kunnen dienen: het vervoeren van de ondernemer of diens personeel?

 

Het willen aanschaffen van 2 (nota bene identieke) auto's met nul bijtelling kan dan ook aangemerkt worden als onzakelijk en slechts dienend ter bevrediging van de persoonlijke behoeften van de ondernemer (dus niet de onderneming).

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

;D

 

Met ICT middelen is vaak het zakelijk argument dat je op verschillende locaties met verschillende voorzieningen moet (kunnen) werken. Een PC op tafel, een laptop voor locaties en een Ipad voor in de trein kan ik wel verdedigen.

 

Twee plugin hybrids voor een eenmanszaak zonder personeel niet. Zolang de ondernemer zichzelf niet kan splitsen of klonen, staat er een auto stil. En daarmee houdt het fiscaal gezien wel op.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Leuke case.

 

Ik stel me een situatie voor. Je woont vlabij een natuurgebied waar je van alle kanten in kan komen, maar er niet doorheen om doorgaand verkeer door dit gebied te mijden.

Toevallig ligt het bedrijf waar je werkt aan de andere kant. Om er te komen moet je of: met één auto twintig kilometer (in de spits een uur) omrijden of: met twee auto's één kilometer het gebied in en twee minuten lopen naar de auto waar je aan de andere kant weer één kilometer in de tweede auto moet rijden naar het bedrijf. (Reistijd zes minuten.)

Aanvulling: voor bezoek aan klanten heb je aan beide kanten een auto nodig.

 

Hoe zou de BD hieover oordelen?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de actie radius, en oplaad tijd bekijk heb je er misschien wel 3 nodig op een drukke werkdag ;D

Precies Raoul, dat was ook mijn gedachte.

 

Stel dat je de auto (accu) 's ochtends leeg rijdt en je 's middags na de lunch de andere auto meeneemt is het zakelijk nuttig om er 2 te hebben.

 

Het argument van redundantie kan ook van toepassing zijn. Om 1 werkende Fyra-trein te rijden, moet je er 6 op de balans hebben staan.

Link naar reactie
  • 0

Er wordt hier aangenomen dat je 2 identieke 0% bijtelling auto's op de zaak zet, maar dat hoeft natuurlijk niet de situatie te zijn.

Een Mitsubishi Outlander PHEV is een grote SUV met een totaal ander imago dan een Toyota Prius Plugin.

Maar beide zijn elektrisch-hybride auto's met 0% bijtelling.

 

Met een dikke SUV kun je je bij bepaalde klanten niet vertonen. Ze denken al gauw dat ze te veel voor je betalen, of ze hebben een hekel aan "Patsers met een PC Hooft Traktor". En hij is volgens dat soort mensen ook "echt niet milieuvriendelijk". Het is voor je business geen goed idee om met zo'n auto voor te rijden. Met een bescheiden Prius scoor je dan beter.

 

Andersom geldt het ook. In bepaalde kringen kun je je beter niet met een Prius vertonen. Ik heb al veel mensen heel negatief over de Prius, EN over Prius-rijders, horen praten. Persoonlijk vind ik het wel een mooie auto.

 

Samengevat: Het is uitermate goed te verdedigen dat je beide, niet-identieke, auto's op de zaak hebt staan. Ook als zelfstandige zonder personeel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uh grappig topic..... Wat als de TS zijn vrouw als chauffeur op één van beide auto's bezoldigd? Er zijn genoeg bedrijven waarvan de directeur een eigen auto heeft op de zaak, maar ook een auto met chauffeur op de zaak.

 

Ik weet niet wat klopklop doet maar als hij soms zijn euro's beter kan verdienen vanaf de achterbank van een auto, dan valt hier iets voor te zeggen. Zijn vrouw moet dan wel beloond worden als chauffeur en ze moet er natuurlijk de tijd voor hebben.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.