Sinds ongeveer 2 jaar heb ik een eenmanszaak die niet van de grond komt, misschien dat hier ideeën zijn over manieren waarop ik sales en marketing effectiever zou kunnen doen?
Mijn probleem; ik heb geen klanten, sterker nog ik kom niet eens in contact met potentiële klanten.
Mijn achtergrond
Zelf ben ik ingenieur (opgeleid in elektrotechniek + als hobby affiniteit met mechanische ontwerpen) met zeer weinig kennis van marketing en sales. Ik heb flinke angst voor cold-calling, maar misschien dat ik me daar overheen moet zetten? Tips voor leesmateriaal over cold-calling zijn welkom.
Het bedrijf
In de eenmanszaak wil ik op project basis elektronica/apparatuur ontwerpen en ontwikkelen. Ik wil dus niet in-house werken om even bij te schieten als consultant (daar zijn detacheringsbureaus voor). Daarbij wil ik mij richten op technologie ontwikkelingen voor onderzoeksinstituten (denk aan Fraunhofer, CERN, Technische Universiteiten, etc).
Op papier worden door mij tot in de details ideeën uitgewerkt van de klant om ze daarna eventueel te (laten) produceren, testen en op te leveren.
De meerwaarde voor de klant ten opzichte van een eigen ontwikkeling is: mijn ervaring in het ontwerpen en bouwen van apparatuur/elektronica en de klant hoeft zelf geen man-power in huis te hebben/halen voor de ontwikkeling. Dit laatste betekend in het geval van bepaalde onderzoeksorganisaties dat ze zich kunnen focussen op hun eigen research: veel onderzoeksgroepen hebben elektronica niet als achtergrond, maar hebben wel bepaalde specifieke op maat gemaakte apparatuur nodig.
Het uiteindelijke doel is uitgroeien tot een technologie ontwikkelende dienstverlener voor onderzoeksorganisaties. Zoals bijvoorbeeld: http://www.innovationservices.philips.com/search/service-catalog maar dan dus specifiek gericht op meer experimentele technologie voor onderzoeksorganisaties.
Financieel
Ik heb geen schulden, maar ook geen kapitaal om serieus mee te investeren. Dit wil ik graag zou houden, dus in het kort: uitbesteden is voor mij op dit moment geen optie, tenzij het op no-cure-no-pay basis is (een illusie?). Als no-cure-no-pay toch een optie zou kunnen zijn en echt bestaat, zou ik best bereid zijn 10-20% van het totale project bedrag in te leveren aan sales (achteraf). Als iemand hier ervaring mee heeft of iets zou willen proberen is dit info die zeer welkom is.
Tot nu toe
Mijn eerste opdracht heb ik gedaan voor een (toen) oud werkgever; ik had voor die specifieke opdracht dus al nauw contact. Dit is voor zover ik weet de enige opdracht die uitbesteed is (ze hebben zelf een engineering afdeling). Daarna heb ik voor een oud-klasgenoot een mini opdracht gedaan (vertalen van software) die niet onder mijn core business valt. Ik heb wat offertes voor een potentiële klant gedaan (die niet tot mijn doelgroep behoort), maar die is volgens mij nooit serieus geïnteresseerd geweest.
Enkele maanden geleden heb ik zelf mijn website geoptimaliseerd voor zoekmachines (Engelstalig) en een kleine adwords campagne gestart. Deze loopt nog steeds. De campagne is gericht op Europa, een paar Arabische (rijke) landen en Noord Amerika. Daardoor heb ik nu na 2 maanden ongeveer 100 (non-bouncing) nieuwe bezoekers op m'n site ontvangen, waarvan veruit de meesten uit de United Arab Emirates, Qatar en Israel lijken te komen.
Telefoontjes, emails of andere uitingen van interesse heb ik niet mogen ontvangen.
Iemand tips? Zal ik gewoon gaan bellen? Kan ik mensen voor mij laten bellen? Hoe leer ik mijn markt kennen? Ik heb al gehoord van aandacht trekken m.b.v. een blog over technologie, daar geloof ik niet echt in + is geen core business, maar mochten er goede argumenten bestaan hoor ik het graag. Andere ideeën?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
geobeo
geobeo
Sinds ongeveer 2 jaar heb ik een eenmanszaak die niet van de grond komt, misschien dat hier ideeën zijn over manieren waarop ik sales en marketing effectiever zou kunnen doen?
Mijn probleem; ik heb geen klanten, sterker nog ik kom niet eens in contact met potentiële klanten.
Mijn achtergrond
Zelf ben ik ingenieur (opgeleid in elektrotechniek + als hobby affiniteit met mechanische ontwerpen) met zeer weinig kennis van marketing en sales. Ik heb flinke angst voor cold-calling, maar misschien dat ik me daar overheen moet zetten? Tips voor leesmateriaal over cold-calling zijn welkom.
Het bedrijf
In de eenmanszaak wil ik op project basis elektronica/apparatuur ontwerpen en ontwikkelen. Ik wil dus niet in-house werken om even bij te schieten als consultant (daar zijn detacheringsbureaus voor). Daarbij wil ik mij richten op technologie ontwikkelingen voor onderzoeksinstituten (denk aan Fraunhofer, CERN, Technische Universiteiten, etc).
Op papier worden door mij tot in de details ideeën uitgewerkt van de klant om ze daarna eventueel te (laten) produceren, testen en op te leveren.
De meerwaarde voor de klant ten opzichte van een eigen ontwikkeling is: mijn ervaring in het ontwerpen en bouwen van apparatuur/elektronica en de klant hoeft zelf geen man-power in huis te hebben/halen voor de ontwikkeling. Dit laatste betekend in het geval van bepaalde onderzoeksorganisaties dat ze zich kunnen focussen op hun eigen research: veel onderzoeksgroepen hebben elektronica niet als achtergrond, maar hebben wel bepaalde specifieke op maat gemaakte apparatuur nodig.
Het uiteindelijke doel is uitgroeien tot een technologie ontwikkelende dienstverlener voor onderzoeksorganisaties. Zoals bijvoorbeeld: http://www.innovationservices.philips.com/search/service-catalog maar dan dus specifiek gericht op meer experimentele technologie voor onderzoeksorganisaties.
Financieel
Ik heb geen schulden, maar ook geen kapitaal om serieus mee te investeren. Dit wil ik graag zou houden, dus in het kort: uitbesteden is voor mij op dit moment geen optie, tenzij het op no-cure-no-pay basis is (een illusie?). Als no-cure-no-pay toch een optie zou kunnen zijn en echt bestaat, zou ik best bereid zijn 10-20% van het totale project bedrag in te leveren aan sales (achteraf). Als iemand hier ervaring mee heeft of iets zou willen proberen is dit info die zeer welkom is.
Tot nu toe
Mijn eerste opdracht heb ik gedaan voor een (toen) oud werkgever; ik had voor die specifieke opdracht dus al nauw contact. Dit is voor zover ik weet de enige opdracht die uitbesteed is (ze hebben zelf een engineering afdeling). Daarna heb ik voor een oud-klasgenoot een mini opdracht gedaan (vertalen van software) die niet onder mijn core business valt. Ik heb wat offertes voor een potentiële klant gedaan (die niet tot mijn doelgroep behoort), maar die is volgens mij nooit serieus geïnteresseerd geweest.
Enkele maanden geleden heb ik zelf mijn website geoptimaliseerd voor zoekmachines (Engelstalig) en een kleine adwords campagne gestart. Deze loopt nog steeds. De campagne is gericht op Europa, een paar Arabische (rijke) landen en Noord Amerika. Daardoor heb ik nu na 2 maanden ongeveer 100 (non-bouncing) nieuwe bezoekers op m'n site ontvangen, waarvan veruit de meesten uit de United Arab Emirates, Qatar en Israel lijken te komen.
Telefoontjes, emails of andere uitingen van interesse heb ik niet mogen ontvangen.
Iemand tips? Zal ik gewoon gaan bellen? Kan ik mensen voor mij laten bellen? Hoe leer ik mijn markt kennen? Ik heb al gehoord van aandacht trekken m.b.v. een blog over technologie, daar geloof ik niet echt in + is geen core business, maar mochten er goede argumenten bestaan hoor ik het graag. Andere ideeën?
Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/41684-high-tech-design-services-verkopen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag