Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Norbert Bakker

[Column] Geitiquette

Recommended Posts

Discussiëren over Geitiquette is leuk, maar het komt uiteindelijk toch op de praktijk aan. Ik vraag me af of deze vraag niet ook op een andere manier had kunnen worden beantwoord.

 

Als moderatoren kunnen wij alleen werken met de forumregels. Die beginnen als volgt:

 

Wij hebben gekozen voor een scherpe focus op actief en innovatief ondernemerschap. Dit houdt in dat vragen buiten deze focus niet worden toegestaan en worden gesloten of verwijderd.

 

De vraag heeft niets met deze vormen van ondernemerschap te maken en daarom is deze conform de regels gesloten.

 

In dit geval wilde TS na 3 jaar werkeloosheid samen met een vriend een onderneming beginnen, heeft zich ingeschreven bij KvK en Belastingdienst, maar op de een of andere manier is dat niet van de grond gekomen. Waarom dan niet de vraag gesteld wat TS precies wilde beginnen, wat hij allemaal gedaan heeft om daar een succes van te maken, welke problemen hij is tegengekomen?

 

Ik lees toch echt 36 weken werkloosheid en geen 36 maanden. Mede vanwege zijn leeftijd lijkt mij 36 weken ook waarschijnlijk. Verder geeft TS aan dat deze periode van werkloosheid de reden is waarom hij geen recht heeft op WWB. Dat klopt gewoon niet en dan gaan er bij moderatoren alarmbellen af (althans, bij deze moderator in ieder geval). Maar WWB-vragen zijn gelijk te stellen aan werknemersvragen en horen dus niet op dit forum thuis.

 

In plaats daarvan verwijzen we hem naar een uitzendbureau of adviseren hem auto's te gaan wassen. Of raden hem aan zich uit te laten schrijven bij de KvK. Dat kan uiteindelijk heel goed het beste voor TS blijken te zijn, maar in mijn optiek komt zo'n advies ná een paar gerichte vragen over zijn eerste stappen in het ondernemerschap.

 

Maar in dit geval is er dus geen ondernemer. Er is een man zonder inkomen maar met een inschrijving. Een inschrijving die het recht op WWB ontneemt. Dus als wij schrijven dat hij recht heeft op WWB maar bij een bezoekje aan de GSD hoort dat dat recht er niet is omdat hij ingeschreven staat is dat lijden in last. Vandaar: eerst uitschrijven en dan melden.

 

De vraag is wellicht wat onhandig geformuleerd, en we kunnen daarom heel gemakkelijk aannemen dat dit geen ondernemersvraag is en het topic sluiten. Maar in plaats van de aanname "er is nog niet eens een product of dienst dat je aanbiedt" (waarbij ik met name struikel over de toon van het "nog niet eens" in deze zin) en het topic te sluiten hadden we hier de daad bij het woord kunnen voegen en deze nieuweling wat hartelijker kunnen behandelen.

 

Ik begon al met de eerste regel van het forum: "Wij hebben gekozen voor een scherpe focus op actief en innovatief ondernemerschap." Daar sloeg de term nog niet eens op. In de vraag staat nog niet eens dat TS ondernemer wil zijn, TS wil inkomen. Dat snap ik, maar als dat buiten de focus van HL valt is dat geen vraag voor HL. Net zo min als schrijnende werknemersvragen of oprechte stamrechtvragen ook niet op HL thuis horen - ook al zou ik vanuit mijn sociaal rechtvaardigdheidsgevoel met name de werknemersvragen graag zou willen beantwoorden. Dat gebeurt dan ook wel, buiten HL om.

 

Ik ben veel meer van de knuffelmentaliteit dan de botte bijl. Dat is dan ook de reden dat ik niet simpel het topic sluit maar ook uitleg waarom het gesloten wordt en wat de volgende stap voor TS zou kunnen zijn. Waar ik wel heel erg voor ben is duidelijkheid en consequentheid. Daar valt in ieder geval actief modereren op de scope van HigherLevel onder.


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Laten we er vanuit gaan dat iedereen die hier komt (op de studenten- en werknemersvragen na) iets wil gaan ondernemen en dat wij hem of haar daarbij willen helpen. Zoveel mensen, zoveel wensen en andere handelswijzen.

 

 

Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer. ::)

Denk dat iedereen blij is met een strenge moderatie en behoud van focus en het tijdig sluiten van topics, dus daar ligt de discussie helemaal niet. Volgens mij blijft het in dit blog en volgende discussie gaan om het verschil tussen 'helaas past jouw vraag niet op dit forum, succes met je zoektocht' en 'ga lekker auto's wassen' wat voor vele nieuwkomers en bestaande leden een bepaald gevoel meegeeft waarop wordt geattendeerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens mij blijft het in dit blog en volgende discussie gaan om het verschil tussen 'helaas past jouw vraag niet op dit forum, succes met je zoektocht' en 'ga lekker auto's wassen' wat voor vele nieuwkomers en bestaande leden een bepaald gevoel meegeeft waarop wordt geattendeerd.

 

Yep. Als ik de reacties/suggesties tot dusverre mag resumeren:

 

[*]verwelkomen

[*]tone of voice

[*]corrigeren indien nodig, maar op gepaste wijze en met toelichting van het hoe en waarom

[*]verwijzen naar de zoekfunctie (of beter nog: linken naar de zoekresultaten of specifieke topics)

[*]aanvullende informatie vragen maar uitleggen waarom dat nodig / wenselijk is

 

Voel je vrij om dit aan te passen of aan te vullen

 

 

 


Gecertificeerd Risk management Consultant, partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement & verzekeringen

Specialist in AOV en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

De nieuwste B2Bsure  Blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dit laatste geval ging het om een werkzoekende die ons vroeg hem "met een geweldig idee verder kunnen helpen aan een uitkering of inkomsten." Midden in de nacht krijgt hij binnen een half uur antwoord. De autowas reactie was kort en krachtig, maar voor zover ik kan zien wel serieus antwoord op zijn vraag. In plaats van rustig verdere reacties af te wachten reageert TS vrij agressief met "Met serieuze reacties graag... bedoelde ik zeker geen kleutelklas reactie waar ik helemaal niks aan heb. Deze reactie heeft absoluut niets met mijn vraag te maken.". Bij iemand die zo reageert ben ik niet gemotiveerd om nog verder iets aan te dragen en wellicht velen met mij.

 

In dat topic blijft het vervolgens stil waarop Dennis om half acht besluit om het topic met uitgebreide toelichting en antwoord te sluiten. Volgens mij betrof dit inderdaad geen ondernemersvraag en is deze dus terecht gesloten. Wellicht had Dennis een aanmoediging kunnen geven voor TS om zijn vraag anders te formuleren en er een ondernemersvraag van te maken, maar dat was vast niet op de door TS gewenste manier verlopen en in plaats daarvan heeft Dennis dus inhoudelijk antwoord gegeven op zijn vraag.

 

De enige andere gepaste reactie was volgens mij indien het moderatieteam de TS met een PM zou hebben terecht gewezen op zijn kleuterklas opmerking en de intentie om te helpen en dat TS dan zelf zijn topic zou hebben aangepast of verwijderd. Maar met afwikkeling per PM hou je gegeven antwoorden privé terwijl ze wellicht toekomstige WWB-zoekers verder kunnen helpen. (Of misschien wil je dat juist niet vanwege de aanzuigende werking...)

 

Verder eens met Norbert, alhoewel dergelijke werkwijze niet zomaar bij alle forumleden te plaatsen is. Dit klink eerder als een moderatortaak. Dus als we willen dat newbees bij afwijkende vragen eerst verwelkomt worden, dan moet een eerste topic gesloten blijven totdat een moderator ernaar heeft gekeken en waar nodig verwelkomt cq. bijgestuurd. Dit gaat dan wel ten koste van de reactietijd en moeten de newbees voortaan eerst wachten tot hun nieuwe topic toegelaten is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat de laatste suggestie van mmint betreft: misschien is het mogelijk om nieuwelngen te verplichten zich est voor te stellen in het voorsteltopic? Kan kort maar geeft ons wel een idee met wie we te maken hebben, al dan niet anoniem, en vanuit welke achtergrond de vraag wordt gesteld. De newbee kan dan ook op gepaste wijze welkom worden geheten. Pas na zich voorgesteld te hebben kan een vraag gepost worden.


maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat de laatste suggestie van mmint betreft: misschien is het mogelijk om nieuwelngen te verplichten zich est voor te stellen in het voorsteltopic? Kan kort maar geeft ons wel een idee met wie we te maken hebben, al dan niet anoniem, en vanuit welke achtergrond de vraag wordt gesteld. De newbee kan dan ook op gepaste wijze welkom worden geheten. Pas na zich voorgesteld te hebben kan een vraag gepost worden.

Is wat mij betreft veel te zwaar, het ging erom dat sommige mensen af en toe onbeleefd reageren op nieuwkomers en dit af kan schrikken. Om dan de oplossing te zoeken in 'laat ze zich eerst maar even voorstellen' vind ik dan weer te ver gaan. Net zoals het nu genoemde topic komt een 'snel' antwoord met een link naar randstad en auto's wassen gewoon niet serieus en/of helpend over. Dan krijg je natuurlijk weer een sneer terug vanuit teleurstelling (en is ook niet goed natuurlijk) en houdt het op.

 

Ik begrijp ook niet goed waarom mensen zich dan geroepen voelen om een sneer of opvoedende reactie zo snel te plaatsen. Als je niet wilt bijdragen omdat het een rare of onterechte vraag is, doe je dat niet en gaat het topic vanzelf wel op slot nadat een mod het heeft gelezen (die zijn ook vrij snel). Is er wel iemand die wil helpen (ook al is het een vraag die simpel gevonden kan worden op google of wat dan ook), so be it, dan doet die persoon dat toch gewoon, maakt voor de rest weinig uit.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poeh, toch even een 'hand in eigen boezem' moment bij het lezen van Norberts Blogpost, zo van: "Ben ik soms ook zo?" En inderdaad, ook ik lees terug dat ik weleens een reactie geef, die behoorlijk tegen het 'afserveren' aanschurkt. Maar ik zie er wel een beetje een lijn in, want een nieuwkomer die heel open een vraag stelt en daarbij blijk geeft zelf nog weinig denkwerk of onderzoek eraan te hebben besteed, wordt door mij inderdaad eerst terugverwezen naar zichzelf, dat is althans mijn bedoeling, al kan dat anders overkomen. Puntje van aandacht voor mij dus hoe dat overkomt! Ik ben daar wel stellig in: iemand met een vaag idee die hier een balletje opgooit dat vaak eindigt met 'alle suggesties zijn welkom', raakt mijn irritatiegrens soms en daarvan vind ik dat degene eerst op zichzelf moet worden teruggeworpen.

 

Ik heb ook het vermoeden dat een mod soms net even te welwillend is - of wil zijn - in de beantwoording van een vraag die buiten de focus van HL valt, dan krijgt betreffende TS wel een advies mee of een weblink waar de vraag dan wellicht wel gesteld kan worden, wel gevolgd door een slotje. Tegen het licht van de focus van HL en tegen het licht van Norberts post, vraag ik mij soms wel af of dit dan wellicht toch teveel de andere kant van de 'afserveermedaille' is en dat het voor andere nieuwkomers wellicht uitnodigend werkt of kan werken om toch de vraag hier maar te stellen? Kortom, de focus in dat soort antwoorden ook beter bewaken misschien?

 

Succes en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Laten we er vanuit gaan dat iedereen die hier komt (op de studenten- en werknemersvragen na) iets wil gaan ondernemen en dat wij hem of haar daarbij willen helpen. Zoveel mensen, zoveel wensen en andere handelswijzen.

 

 

Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer. ::)

 

Ik las dat en ik zou bijna posten "hoe kom je met deze vraag op HL terecht" maar iemand anders had al iets dergelijks gepost. Ik denk dat zo'n vraag wel op slot mag, met een vriendelijke verwijzing van de moderator.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar ik zie er wel een beetje een lijn in, want een nieuwkomer die heel open een vraag stelt en daarbij blijk geeft zelf nog weinig denkwerk of onderzoek eraan te hebben besteed, wordt door mij inderdaad eerst terugverwezen naar zichzelf, dat is althans mijn bedoeling, al kan dat anders overkomen.

 

Yep - en die discussie is 4 jaar geleden ook al een keer gevoerd, en blijkbaar zonder resultaat... ;)

 

Maar dan nog kun je dat op verschillende manieren aanpakken. Welk van de twee hieronder zou de meeste kans maken op zinnige reakties?

 

Digibeet 1

hoi hoi i kwil dus mijn draadloze internet aansluiten maar het werkt niet. WAT DOE IK FOUT!!?!1?

 

Digibeet 2

Ik heb vandaag de hele dag geprobeerd mijn mobiele internet aan de praat te krijgen, maar het wil maar niet lukken. Ik heb eerst de standaard installatie gedaan zonder succes. Daarna heb ik de laatste drivers geinstalleerd, enm ook dat werkte niet. Daarna op een forum gevonden dat het soms te maken hebben met het dwarsliggende fiepje tussen de halve bits, maar ook nadat ik die weer recht had gelegd gebeurde er niets. Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen?

 

Beide dezelfde vraag, in essentie, maar Digibeet 1 krijgt de wind van voren, en Digibeet 2 krijgt een antwoord. Vreemd he? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Laten we er vanuit gaan dat iedereen die hier komt (op de studenten- en werknemersvragen na) iets wil gaan ondernemen en dat wij hem of haar daarbij willen helpen. Zoveel mensen, zoveel wensen en andere handelswijzen.

 

 

Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer. ::)

 

Misschien lief én naief dan. Maar aansluitend op de laatste post van Peter, ik denk dat digibeet 2 er zonder hulp ook wel komt en digibeet 1 JUIST onze (sturende) hulp nodig heeft. Kom vaak genoeg 'gevallen' tegen waarbij ik had gehoopt dat ze ergens hun vraag (hoe geformuleerd dan ook) hadden gesteld voordat ze er mee aan de slag gingen.....

 

Mooi Topic haal je aan TwaBla ;), na de openingspost is de reactie van Espen in mijn ogen prima. De reactie van TS is daarna gewoon ondankbaar. Ik zeg ook niet dat je 'lief' moet blijven, hier mag best kritisch op gereageerd worden in de trant van dat dit een antwoord is op zijn zeer brede en algemene vraag.

 

Maar goed, ik heb het 'probleem' ook niet geconstateerd en was gewoon mee aan het denken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

... na de openingspost is de reactie van Espen in mijn ogen prima.

 

Daar verschillen we dan dus duidelijk van mening ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi Topic haal je aan TwaBla ;), na de openingspost is de reactie van Espen in mijn ogen prima. De reactie van TS is daarna gewoon ondankbaar. Ik zeg ook niet dat je 'lief' moet blijven, hier mag best kritisch op gereageerd worden in de trant van dat dit een antwoord is op zijn zeer brede en algemene vraag.

 

En ik ben het daar uitdrukkelijk mee eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites
...ik denk dat digibeet 2 er zonder hulp ook wel komt en digibeet 1 JUIST onze (sturende) hulp nodig heeft.

 

Maar willen we hulp bieden, of handjes vasthouden? Nummertje 2 komt er met een beetje hulp wel uit, nummertje 1 wekt de indruk dat 'ie een luie donder is die te beroerd is om zelf ook maar het kleinste beetje moeite te doen - het tegengestelde van ondernemen, dus. Ik vind #1 hier op die manier niet thuishoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom, iedereen pakt alles weer op een andere manier op. Dit zal op deze manier nog een lang discussiepunt blijven.

 

@Peter, misschien ben ik dan te 'lief en naief' om juist deze mensen te willen beschermen omdat ik bang ben dat ze het anders op hun manier gaan doen. Verder denk ik dat je met opbouwende kritiek #1 ook tot #2 kunt brengen of komt dan het naïeve weer om de hoek kijken? Maar ik snap je standpunt, en ben het er ook wel mee eens dat deze ondernemers ook juist van hun fouten kunnen leren.

 

Verder heb ik nog niet eerder een probleem constateert, maar daarvoor reageer ik zelf misschien nog te weinig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Peter, misschien ben ik dan te 'lief en naief' om juist deze mensen te willen beschermen omdat ik bang ben dat ze het anders op hun manier gaan doen.

 

Ik niet - daarom moet mijn dochter ook zelf haar werkstukken maken. Ze leert er niets van als ik dat voor haar doe. ;)

 

Verder heb ik nog niet eerder een probleem constateert, maar daarvoor reageer ik zelf misschien nog te weinig.

 

Die quote hierboven is uit 2009, dus het is absoluut geen nieuw issue.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom komt deze discussie nooit tot een conclusie - hoe je daarmee omgaat is van persoon tot persoon verschilllend. De een vindt een schop onder de kont toepasselijk terwijl de ander een aai over het bolletje verkiest, en sommigen interpreteren een duwtje in de rug als een trap in de onderrug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Als het goed is, merkt de doorsnee bezoeker amper wat door moderatie gefilterd wordt. Dat is al verwijderd of weggezakt in de ranking. Volgens mij gaat dat meestal snel, netjes en tamelijk correct.

 

Wat overblijft zijn incidentele berichten die tot discussie leiden, en soms wordt die discussie fel of vals. Daar kunnen we met z'n allen wat aan doen, gewoon door even de adem in te houden (voor degenen die ongeduldig zijn) of tegenwicht te bieden als je het waarneemt bij een ander.

 

Wie heeft een creatief idee om eindeloos gehakketak op een zijspoor te zetten, want daar zouden we iets aan hebben?


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Als het goed is, merkt de doorsnee bezoeker amper wat door moderatie gefilterd wordt. Dat is al verwijderd of weggezakt in de ranking. Volgens mij gaat dat meestal snel, netjes en tamelijk correct.

 

Wat overblijft zijn incidentele berichten die tot discussie leiden, en soms wordt die discussie fel of vals. Daar kunnen we met z'n allen wat aan doen, gewoon door even de adem in te houden (voor degenen die ongeduldig zijn) of tegenwicht te bieden als je het waarneemt bij een ander.

 

Wie heeft een creatief idee om eindeloos gehakketak op een zijspoor te zetten, want daar zouden we iets aan hebben?

LIjkt mij het meest efficient als er een situatie ontstaat waarbij diegenen die geen mod zijn, ook niet de eerste 'negatieve' reactie plaatsen. iedereen weet dat de mods er heel snel (en soms hard maar verreweg altijd netjes en eerlijk) een slotje op zetten als iets al vaker te vinden is op HL of hier niet thuishoort. Als dan een 'normaal' lid perse eerder antwoord wil geven en dat flauw of onaardig doet, heeft dat werkelijk waar geen enkele toegevoegde waarde. Mocht een lid wel normaal antwoord willen geven, is de stemming al meestal omgeslagen. Dus als een ieder een nieuwe post ziet die volgens jezelf niet voldoet, dan reageer je gewoon niet tot een mod dit wel doet. Heeft zelfde effect en wellicht is iemand anders wel in een hele gulle bui en wil die wel een antwoord geven, dat maakt dan toch ook niemand uit. Waarom zou iemand anders het interesseren als iemand een te makkelijke vraag stelt en een ander geeft er antwoord op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

... en sommigen interpreteren een duwtje in de rug als een trap in de onderrug.

 

Interessant voorbeeld. Want als je de rest van dat topic doorleest, dan zie je hoe het afloopt met deze oorspronkelijk niet op dit forum thuishorende vraag.

 

De vraagsteller krijgt na zijn oorspronkelijk zure reactie een keurige uitleg over het hoe en waarom en krijgt vervolgens - omdat het topic niet direct wordt gesloten - ook nog eens de kans om op zijn "vergissing" te reageren. Dat doet hij in mijn optiek heel netjes en daarna wordt hij ook nog eens geholpen met een aanbod voor gratis hulp en een uitgebreid antwoord.

 

Het resultaat voor de vraagsteller is dubbel: een antwoord op zijn vraag en duidelijkheid over waar hij hier wel of niet mee terecht kan, zonder dat er een onaangenaam gevoel blijft hangen.

 

Wat dat betreft vind ik je voorbeeld van die twee digibeten ook bijzonder. Want jij vindt de vraag van #1 hier niet thuishoren, maar mij lijken vragen over de installatie van mobiel internet hier sowieso niet op zijn plaats. Of wel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
De vraagsteller krijgt na zijn oorspronkelijk zure reactie een keurige uitleg over het hoe en waarom en krijgt vervolgens - omdat het topic niet direct wordt gesloten - ook nog eens de kans om op zijn "vergissing" te reageren. Dat doet hij in mijn optiek heel netjes en daarna wordt hij ook nog eens geholpen met een aanbod voor gratis hulp en een uitgebreid antwoord.

 

Dat was een beetje mijn punt - het is maar net hoe iemand iets opvat.

 

Wat dat betreft vind ik je voorbeeld van die twee digibeten ook bijzonder. Want jij vindt de vraag van #1 hier niet thuishoren, maar mij lijken vragen over de installatie van mobiel internet hier sowieso niet op zijn plaats. Of wel?

 

Klopt, maar het was ook maar een voorbeeldje. We hebben ongeveer letterlijk vragen als "nou ik ga dus voor mezelf beginnen en moet ik nou ook belasting betalen?" gehad - dat was misschien een betere geweest... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig trouwens hoe geitiquette collectief de deur uit gaat als het een onderwerp als Open Circles betreft... ;)

 

Nee hoor. Ons luistert.

 

En welkom op dit forum Alexander. ;D


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het (niet geheel toevallig) gisteren bij The Next Event met oppergeit Mikky nog even over de geitenbrij van hoeder Norbert gehad.

 

Het is een onderwerp dat elke paar jaar op Higherlevel voorbij komt. Een aantal jaren geleden hebben we afgesproken dat de eerste die ziet dat iemand als eerste bericht een vraag heeft geplaatst, die nieuweling in de eerste zin even welkom heet op HL. Dan voelt de nieuweling zich welkom en worden de actieve leden er even aan herinnerd dat het een draadje van een nieuweling is. Dat heeft toen een tijdje goed gewerkt. Maar de actieve leden veranderen en dus is ook dat wat naar de achtergrond gegaan.

 

Ik gok dat we allemaal snappen dat (aspirant-) ondernemers over een drempel stappen als ze hier als nieuweling meteen een vraag stellen - zeker degenen die in vooral in de 'echte' wereld leven en geen ervaring hebben met online fora. Veel van die nieuwelingen zijn door hun gebrek aan ervaring met ondernemerschap en met online fora, de eerste keer niet in staat om de juiste informatie te geven en hun vraag precies goed te formuleren.

 

Het doel van Higherlevel is wat mij betreft nog altijd zo veel mogelijk ondernemers zo goed mogelijk helpen. Bij nieuwelingen kunnen we dat onder andere doen door hen online het gevoel te geven dat hun vraag welkom is op HL en door hen het gevoel te geven dat we hen en hun vraag serieus nemen.

 

Door de veelheid aan discussies die hier voorbijkomen is het best moeilijk er altijd bij stil te staan of het gaat om een vraag van iemand met ervaring op HL of van een nieuweling. Zeker als iemand anders in zijn enthousiasme al op die vraag heeft gereageerd. Ik heb Mikky gevraagd of het mogelijk is dat er onder elke eerste post van een nieuweling die meteen een vraag durft te stellen, een automatisch berichtje van een paar regels kan komen waarin de nieuweling online welkom wordt geheten. Dan weten wij allemaal dat het om een nieuweling gaat en kunnen we wat makkelijker rekening houden met de - niet alleen door Norbert gewaardeerde - Geitiquette richting nieuwe boeren.

 

Tot zover de twee centen van een hele oude boer die maar zo af en toe langs deze wei komt en het jammer vindt dat er tussen de bergen prachtige hulpvaardige berichten waarin collega-boeren belangeloos hun agrarische kennis delen, ook regelmatig wat zure brei voor startende HL-boeren staat.

 

 

 

 


Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 19 leden online en 369 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept