• 0

Startkapitaal aantrekken

Beste lezers,

 

Ik ben onlangs een onderneming gestart, het loopt erg hard.

Nu loop ik tegen het volgende aan; ik werk nu 3 dagen voor mijn bedrijf vanuit huis, echter merk ik dat ik mij hier niet volledig kan concentreren.

 

Oplossing: bedrijfspand zoeken.

 

Echter is hier geld voor nodig, nu zijn er een aantal manieren om kapitaal aan te trekken:

- via een persoonlijk krediet. (max 10k mogelijk)

- via familie

- crowdfunding

 

Nu ben ik opzoek naar de beste en voordeligste manier, kan iemand mij hierbij adviseren?

Ik wil een kantoor in een bedrijfsverzampand huren, kosten 350 pm.

Ik heb maximaal 5 k nodig omdat ik alleen het bedrijfspand hiermee wil financieren, gezien er voor overige (loon, verzekeringen ed)kosten voldoende omzet is.

 

Ook is de mogelijkheid er om vanuit huis te blijven werken, maar dit vind ik zelf niet prettig.

 

Wat zouden jullie doen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo

 

Belangrijkste is natuurlijk dat je een goede businesscase hebt. Dus met je bedrijfsactiviteiten voldoende geld gaat verdienen voor je privé-uitgaven en belastingen/verzekeringen. Anders komt geen enkele financier uit de startblokken.

 

Familie vrienden is natuurlijk een goede optie. Aantrekkelijke fiscale faciliteiten voor de verstrekker.

Andere optie is de verhuurder van het pand laten meefinancieren: bijvoorbeeld 1/2 jaar gratis huur. Of: (slechter) een uitgestelde huur.

 

Als het allemaal niet lukt... wellicht een persoonlijke lening (op basias van voorheen loonstrook) of Qredits: www.qredits.nl

 

Zoals je ziet: mogelijkheden genoeg.

 

Succes

 

Peter Schuitmaker

 

 

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

De bedrijfactiviteiten die ik nu (nog) vanuit huis doe kunnen alle kosten dekken.

Maar omdat ik een pandje volledig moet inrichten en huren krijg ik te maken met extra kosten.

Laat ik zeggen dat ik voor sept/okt/nov 4k per maand binnen heb aan opdrachten. (dienstverlenende sector, lage overhead)

Alleen de facturenstroom moet op gang gaan komen, wanneer deze constant is, dan is het überhaupt geen probleem om te huren.

 

Een persoonlijke lening is zeker mogelijk, (in het verleden uit voorzorg een krediet afgesloten van 10k, maar deze nog nooit gebruikt) dus hier kan ik sowieso geld lenen.

 

Maar wat is het beste om te doen?

2 opties die sowieso mogelijk zijn; Prive lening & lening familie.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Lukas,

 

Dat je meer ruimte wilt om je beter te concentreren is voor kapitaalversterkers vooral een risico omdat je kosten stijgen. Je gaat voor de huur in een klap een verplichting aan voor een bepaalde periode, reken maar eens uit wat dat in totaal kost. Voor sept/okt/nov heb je dat gedekt, maar voor de rest van de looptijd van het contract loop je risico. Bijvoorbeeld als je ziek wordt of als je geen opdrachten krijgt.

 

Als je aannemelijk kunt maken dat het een investering is waardoor je nog (veel) meer winst kunt maken wordt het een stuk makkelijker om geld te krijgen.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een lening aangaan om een pand te kunnen huren van slechts 350 euro per maand? Dat lijkt mij een allesbehalve gezond idee. Als je straks groeit, en je hebt een grotere lening nodig, dan krijg je die niet omdat je reeds een lening hebt. Of als het een keer minder gaat, en je kan niet betalen, dan heb je ook een probleem. Zeker starters zou ik nooit adviseren om te lenen voor zoiets.

 

Wat je beter kan doen is 2 maanden huur investeren in een hoekje in je huis, nieuw bureau, goede stoel (ikea), lekker kleurtje op de muur en een goed koffie apparaat. Dat werkt vaak al veel beter, en met 4-6 maanden heb je genoeg gespaard om alsnog te verhuizen.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

De bedrijfactiviteiten die ik nu (nog) vanuit huis doe kunnen alle kosten dekken.

Maar omdat ik een pandje volledig moet inrichten en huren krijg ik te maken met extra kosten.

Laat ik zeggen dat ik voor sept/okt/nov 4k per maand binnen heb aan opdrachten. (dienstverlenende sector, lage overhead)

Alleen de facturenstroom moet op gang gaan komen, wanneer deze constant is, dan is het überhaupt geen probleem om te huren.

 

Een persoonlijke lening is zeker mogelijk, (in het verleden uit voorzorg een krediet afgesloten van 10k, maar deze nog nooit gebruikt) dus hier kan ik sowieso geld lenen.

 

Maar wat is het beste om te doen?

2 opties die sowieso mogelijk zijn; Prive lening & lening familie.

 

 

Het lenen van familie kan wellicht goedkoper maar schept weer afhankelijkheid. Een PL is wat duurder maar dan sta je wel zelfstandig.

 

BEspreek dit ook even met de familie. Misschien voelen ze zich gepasseerd wanneer je een PL neemt.

 

Groet en succes

 

Peter Schuitmaker

 

 

[Mod edit: onderquote hersteld]

Link naar reactie
  • 1

Een lening aangaan om een pand te kunnen huren van slechts 350 euro per maand? D

 

Net als espen is het mij ook volslagen onduidelijk waarom je geld wil lenen om een werkruimte te huren.

Als je bedrijf zo goed loopt zoals je suggereert dan moet dit prima te bekostigen zijn uit de omzet.

 

Zet je nog niet voldoende om dan zou ik eerst even kijken of er thuis manieren zijn om effectiever te kunnen werken.

 

Mbt huren, laat je niet verleiden tot huurcontracten met looptijden van 5jaar zoals in het verleden gebruikelijk.

Er is zeker in de startershoek veel te huur met een flexibele opzegtermijn van 1 a 2 maanden.

 

Andere optie, kijk of je voor een gelimiteerde termijn bij iemand in kunt.

Link naar reactie
  • 0

Andere optie, kijk of je voor een gelimiteerde termijn bij iemand in kunt.

 

Vaak zijn bedrijfsverzamelgebouwen daar ook wel meedenkend in - zeker in deze tijd waarin veel kleine zelfstandigen weer de huur opzeggen en naar de zolderkamer terugkeren levert gedeelde huur hen meer op dan helemaal geen huurder hebben.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Familie vrienden is natuurlijk een goede optie. Aantrekkelijke fiscale faciliteiten voor de verstrekker.

 

Waar doel je precies op? Voor zover mij bekend zijn alle aantrekkelijke fiscale faciliteiten zolangzamerhand afgeschaft.

 

 

Hola

 

Tante Agaath is inderdaad per 2013 uit de wetteksten geschrapt. Geen fiscaal voordeel meer voor de verstrekkers.

Groet

 

Peter Schuitmaker

 

[Mod edit: onderquote hersteld]

Link naar reactie
  • 0

Je zit in de dienstverlenende sector. Zo te horen heb je aan alleen een werkplek genoeg. Geld lenen om voor 5000 euro een kantoortje op te knappen klinkt mij niet als zakelijk verstandig.

 

Voor die 350 euro per maand kun je waarschijnlijk ook wel een flex-kantoor in de buurt vinden waar je over voldoende faciliteiten en gebrek aan afleiding kunt beschikken.

 

Zelf zou ik dan voor een flexibele werkplek kiezen waarbij je niet perse over een eigen kantoorkamer beschikt, maar wel in een creatieve omgeving kunt werken wanneer dat jou uitkomt.

 

Voor een overzicht van flex-plekken zie de lijsten in dit topic.

 

Link naar reactie
  • 0

Echter is hier geld voor nodig, nu zijn er een aantal manieren om kapitaal aan te trekken:

- via een persoonlijk krediet. (max 10k mogelijk)

- via familie

- crowdfunding

 

Nu ben ik opzoek naar de beste en voordeligste manier, kan iemand mij hierbij adviseren?

 

Het belangrijkste verschil tussen de financieringsvormen die je hier noemt zijn de rente of vergoeding die je erover betaald. FIscaal word de ene of de andere financieringsvorm niet of nauwelijks bevoordeeld. alle kosten van een persoonlijk krediet zijn gewoon aftrekbaar. zoals eerder al werd opgemerkt kan lenen van familie goedkoper zijn. Crowdfunding lijkt me in dit geval niet echt een optie enerzijds omdat dit zeker voor een dienstverlener vaak een duurdere financieringsvorm is (hogere rentes/ vergoedingen, bij crowdfunding heb je een zeer goede pitch nodig waardoor mensen geinteresseerd raken, veel succesvolle crowdfunding projecten draaien om nieuwe producten die mensen graag willen hebben of waar de ondernemer gebruik kan maken van het verschil tussen de consumentenverkoopprijs en de kostprijs om een hoog rendement op de investering te tonen op basis van de verkoopprijs. Voor een dienstverlener die (beperkt beschikbare) uren moet verkopen is het een stuk minder aantrekkelijk om zijn of haar diensten aan te bieden als onderdeel van het rendement op de crowdfunding lenign.

Daarbij lijkt mij de wens om een kantoor te huren omdat je thuis niet lekker werkt en nu kantoormeubilair moet aanschaffen zeer lastig om een aansprekend crowdfunding verhaal van te maken.

 

Aangezien je al een persoonlijk krediet van 10k hebt dat ongebruikt is zou ik dat gewoon inzetten voor je plannen. Je zegt max 5K nodig te hebben voor de inrichting van een kantoor dan blijft er dus nog genoeg kredietruimte over om later ook andere plannen uit te voeren en de (rente)kosten van een persoonlijk krediet zijn gewoon aftrekbaar.

 

En als je toch naar goedkopere manieren zoekt.. 5000 euro om een klein kantoor in te richten is best veel. Bedrijfsverzamelgebouwen hebben vaak een goede basis inrichting (wanden en vloerbedekking, soms zelfs wat kastruimte) en vaak is er wel een spreekkamer of vergaderzaal(tje) waar je prima je klanten kunt ontvangen.

Je kunt ook de inrichting van je kantoor dan ook in stappen te doen.. met een bureau, een stoel en een kast kun je echt van start en dan ben je echt geen 5000 euro kwijt. hoef je er ook niet voor te lenen en kom je niet gelijk in de problemen als over 4 maanden de order stroom toch niet zo vorospoedig doorloopt als het nu doet.

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is niet zozeer het geld, daar kan ik aankomen.

Omdat ik nu vanuit huis werk, daar te veel afgeleid ben, moet ik opzoek naar een pandje.

Het bedrag dat ik nu nodig heb, is over ca 6 maanden volledig teruggestort, gezien het feit dat er veel werk is binnengekomen.

Maar om deze opdrachten (goed) uit te voeren ben ik afhankelijk van mijn concentratie..

 

Pandje wat ik zoek moet in Nijmegen zitten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@mmint,

Deze optie heb ik reeds gezien, helaas heb ik een vaste telefoonlijn nodig en een afgeschermde ruimte (ook weer ivm de concentratie)

Ik heb zelf in Schaijk nog een kantoor unit leeg staan 'for the time being' als dat bereikbaar is voor je.

 

Edit: Staat ook al een (groot) bureau in :)

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

blijkbaar voor de inrichting oid.

 

Waarom denk je dat je je wel kan concentreren in een apart kantoor, en waarom lukt dat nu niet? Daar zou ik iig even over nadenken. Als je een speciale hoek of kamer in je huis inricht kom je vaak ook al heel veel verder.

logo & grafisch design

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.