• 0

Zakelijke kosten aftrekbaar | Wie, wat, waar, hoe?

Hallo,

 

Onderstaande vraag is weliswaar de meest basic vraag die er bestaat, maar ik ben als starter, met al die vakjargon op een heleboel sites (en ook hier op dit forum), best het spoor even bijster doordat er teveel informatie op me afkomt.

 

Ik heb de afgelopen weken een eigen boekhouding 'gebouwd' in Excel. Best vrij uitgebreid, en alles staat ook netjes met elkaar verbonden.

 

Waar ik het spoor voor nu even kwijt ben geraakt (don't shoot me) is de werkwijze van aftrek bij zakelijke kosten. Ter info: ik heb nooit boekhouden gehad tijdens mijn opleidingen en daarnaast heb ik me er tot een aantal maanden geleden ook nog nooit eerder in verdiept. Tot dusver snap ik alles en loopt het geheel aardig.

 

Vragen:

 

Reiskosten

1) Een treinkaartje kost €10,00. Hier geldt 6% (€0,60) btw over. Ik hou in mijn administratie bij dat ik €10,00 heb betaald, en trek 6% af als zijnde voorbelasting. Moet ik de resterende €9,40 nu met rust laten, of mag ik deze idem dito opgeven als voorbelasting? Tot dusver niet gedaan, maar het woordje 'aftrekbaar' verward me.

2) Het klinkt als vanzelfsprekend, maar wanneer de klant mij een treinkaart vooraf beschikbaar stelt (op hun kosten), mag ik hier dan niets mee doen in mijn eigen administratie? Zowel het vermelden als de btw? Tot dusver met rust gelaten.

 

Producten ter promotie onderneming

3) Ik heb o.a. een webhosting en visitekaartjes betaald (op naam onderneming. dus met btw-nummer). Ik neem als voorbeeld de visitekaartjes: €31,30 excl. btw á €6,57. Tot nu toe zou ik alleen het btw bedrag á €6,57 hebben opgegeven als voorbelasting, maar dit mag ik, voor zover ik (half) begrijp, ook met die overige €31,30 doen? Oftewel; het gehele bedrag trek ik af van de BTW die ik moet betalen?

4) Ik heb een WiFi-repeater aangeschaft, zodat er binnenshuis overal en op iedere verdieping een sterk internet-signaal beschikbaar is. Dit valt, voor zover ik begrijp, onder 'gemengd' gebruik?: €43,79 excl. btw á €9,20. Wat mag ik in dit geval aftrekken als voorbelasting? Het volledige BTW-bedrag en de helft (50/50-gebruik) van €43,79 á €21,90? Of alleen het bedrag van €21,90?

 

Tabel Kosten voor de onderneming + Eten & Drinken

site:belastingdienst

5) Er wordt gesteld dat je 73,5% mag aftrekken van o.a. eten, drinken en bijvoorbeeld een gevolgde cursus. Er wordt niet verder ingegaan op de vorm van eten & drinken, waar dit op diverse fora en sites wel gebeurd. Daar spreekt het meeste zich echter tegen. Zodoende voorbeelden:

 

a) Heen- en/of terugreis naar/van een klant: ik haal iets te eten op het station bij de AH. Ik bewaar de bon.

b) Ik spreek af met een klant op een terras of bij een horeca- en/of restaurantgelegenheid. Ik bestel eten en/of drinken.

Mag hier 73,5% vanaf getrokken worden als zijnde voorbelasting? (van €10,00 op de bon, trek ik €7,35 af als zijnde voorbelasting. Maakt het hier nog uit of je bonnen met en zonder BTW hebt?

 

Ik was van plan me aan deze gegevens te houden: http://www.lancelots.nl/forum/showpost.php?p=41561&postcount=9

 

Dank!t

 

Modedit: link ingekort

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe is de boekhouding over mijn eerste kwartaal nu wel 'compleet', alleen ben ik bewust het punt voorbelasting uit de weg gegaan en wou ik me daar in het volgende kwartaal pas op focussen. Indien ik nu iets verkeerd heb berekend, komt dit neer op het gegeven dat ik slechts 21% btw als voorbelasting over een zakelijke uitgave heb berekend ipv het hele bedrag. Meer ten nadele van mijzelf dus.

 

Ik maak/doe nog geen bergen omzet/uitgaven, zodoende dit niet erg nadelig uitvalt. Om diezelfde reden kan ik nu nog geen boekhouder bekostigen.

Link naar reactie
  • 0

Doe in hemelsnaam dan eerst een online cursus of zoiets en lees het gratis handboek ondernemen van de belastingdienst, want dit gaat helemaal fout. Je ziet het onderscheid tussen kosten en btw niet en het lukt je niet om de btw correct terug te rekenen.

Op een totaal van 10,- euro (incl. Btw) is het btw bedrag geen 60 cent. (Hoeveel is 9,40 plus 6% btw? Juist ja..)

 

Als je niet kunt boekhouden, kun je ook niet zeggen dat je boekhouding compleet is...

Leer zwemmen voordat je in het diepe springt!

Link naar reactie
  • -1

Poeh, poeh...

 

Tijdens het typen maakte ik een snelle hoofdreken-fout. Moest 9,43/0,57 zijn. Maar goed, daar ging het hier niet om.

Dat ik eerlijk aangeef dat ik een starter ben wil niet zeggen dat ik dom ben. Verantwoording lijkt me onnodig. Ik stel simpelweg vragen, waar dit forum voor is.

 

Dank voor je betweterigheid, denk ik?

Link naar reactie
  • 0

Geen dank hoor. Ik kom hier om te helpen. Ieder zijn manier, daar ben je tenslotte ondernemer voor. Succes met je boekhouding en als je nog verdere vragen hebt, dan kun die die hier gerust stellen...

 

Nb. Antwoord vraag 3: Nee. Kosten zijn geen btw en btw is geen omzet...

Link naar reactie
  • 0

Je maakt geen rekenfout; 6% van 10 euro is 60 cent. Het is een fout in het basisdenken.

Ook zie ik nergens te staan dat mmint zegt dat hij dom bent; wel dat je met de basis op weg geholpen moet worden en dat het wellicht raadzaam is om je op weg te laten helpen.

 

5. De aftrek van 73,5% heeft niets met de voorbelasting van doen maar wel met de (beperking in de) kostenaftrek in de inkomstenbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0

Even een "terzijde" over het supermarktvoorbeeld: je kunt lang discussieren over de aftrekbaarheid van kosten en btw rond zo'n kassabonnetje, maar dat wordt dan al snel een principekwesite. Een hoop gedoe voor een paar euro, met risico dat verkeerd te boeken. Stel je voor dat je belastingcontrole krijgt en je straks een uur met een controleur zit te debatteren of die ene kassabon van drie euro zesentwintig nu aan te merken is als onvermijdelijke reis- en verblijfskosten terwijl je voor je onderneming onderweg was, want heb je dat nu opgegeten bij overwerk of de volgende dag als ontbijt... Restaurantbonnen bewaar ik, supermarktbonnetjes niet. Die zijn wat mij betreft de moeite niet waard om in te gaan boeken.

 

Verder lijkt het me zeer verstanding om je in te lezen in het verschil tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting, want je haalt die twee helemaal door elkaar. Je wilt kosten aftrekken als voorbelasting bijvoorbeeld, en zo werkt het niet. Die excelsheet zelf bouwen is een enorm risico als je niet begrijpt hoe het werkt. Als je daar straks je aangifte op baseert en je krijgt controle, kom je behoorlijk in de problemen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met bovenstaande posters. Laat het een boekhouder doen of zoek er 1 die het samen met je wil doen. Dan kan je het zelf doen en achteraf laten controleren en bij vragen heb je dan een vraagbaak. Gezien het huidige kennisniveau zou dit zich dubbel en dwars terug verdienen denk ik.

 

Toch maar even kort antwoord op al je vragen:

 

1. De btw (€0,57) vraag je in de btw-aangifte terug als voorbelasting. Het restant (€9,43) trek je als kosten af in je aangifte inkomstenbelasting.

2. Correct, gewoon met rust laten.

3. De btw (€6,57) vraag je in de btw-aangifte terug als voorbelasting. Het restant (€31,30) trek je als kosten af in je aangifte inkomstenbelasting.

4. Als de verdeling 50/50 is tussen zakelijk en privé dan vraag je de helft van de btw terug als voorbelasting in de btw-aangifte(€4,60). En de helft van de kosten trek je vervolgens af als kosten in je aangifte inkomstenbelasting(€21,90).

5a. Precies wat rond zegt, ik zou de discussie niet aangaan gezien het geringe belang.

5b. De btw hierop is niet aftrekbaar. Het geheel aan kosten neem je mee als kosten in je aangifte inkomstenbelasting. Vervolgens corrigeer je het beperkt aftrekbare deel in het daarvoor bestemde deel van de aangifte. Hier maak je ook de keuze tussen een aftrekbeperking van €4.400 of 26,5%.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Eric: zijn post komt nu, naar wat ik kan zien, iets minder schreeuwerig over dan voorheen. Zodoende mijn reactie.

 

@Ron en @Robbert: Top en dank voor jullie input!

 

Ik haalde de omzet- en inkomstenbelasting inderdaad door elkaar. Wees gerust, het Excel-spreadsheet is voor nu weliswaar vrij uitgebreid, maar slechts ingevuld met de basisgegevens die nodig zijn voor het juist invullen van de aangifte omzetbelasting. Het zat 'm voor mij (voor nu) meer in de zaken er omheen (voorbelasting, zakelijke kosten ergens vanaf kunnen trekken, etc.).

 

Volgende maand een bijeenkomst bij de KvK over deze twee zaken op de planning staan, dus dan hoop ik iets meer aanvullend inzicht te krijgen. De informatie die op internet valt terug te vinden (tezamen met de voorbeelden hier op dit forum) zijn niet altijd even ophelderend. Tenminste, als je onderaan de ladder begint en liever voorbeelden ziet, dan dat er heel concreet over fiscale zus en fiscale zo wordt gesproken.

 

Jullie verhaal (vooral ook na de antwoorden van Robbert) maken het meteen een stuk duidelijker (hoe simpel/basis dit ook mag klinken). Dus dank daarvoor!

 

De reden dat ik eten en drinken aanhaal bij iets als een AH to Go op het treinstation, is omdat ik hier maandelijks (als ik dit zou willen) toch wel het nodige weg kan slepen. Een flesje water (hoewel ook navulbaar) komt neer op €2,00, neem daar iets te eten bij, en je komt per keer al neer op iets van €4,00 á €5,00. 10-20 klussen per maand is dan minstens €40,00 á €50,00.

 

En Ron, je geeft aan dat je juist wel je restaurantbonnen bewaart. Dat spreekt een hoop berichten op internet (andere fora/sites) tegen die juist stellen dat je wel bonnen van supermarkten mag verrekenen, maar niet de bonnen uit restaurants. Dat is meteen ook de reden waarom ik het hier nog even navroeg ;)

 

En die boekhouder komt eraan, alleen moet ik de boel (met een lege bankrekening) wel eerst stabiel zien te krijgen ;)

 

Thanks!

Link naar reactie
  • 0

En Ron, je geeft aan dat je juist wel je restaurantbonnen bewaart. Dat spreekt een hoop berichten op internet (andere fora/sites) tegen die juist stellen dat je wel bonnen van supermarkten mag verrekenen, maar niet de bonnen uit restaurants. Dat is meteen ook de reden waarom ik het hier nog even navroeg ;)

 

Dan begrijp je het toch nog niet helemaal. De BTW van die restaurantbonnen is inderdaad niet verrekenbaar voor de omzetbelasting. Maar het totaal van de bon inclusief BTW is voor 73,5% wel aftrekbaar voor de inkomstenbelasting (wanneer het een zakelijke uitgave is, natuurlijk). Zie de door jou zelf aangehaalde link.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

De reden dat ik eten en drinken aanhaal bij iets als een AH to Go op het treinstation, is omdat ik hier maandelijks (als ik dit zou willen) toch wel het nodige weg kan slepen. Een flesje water (hoewel ook navulbaar) komt neer op €2,00, neem daar iets te eten bij, en je komt per keer al neer op iets van €4,00 á €5,00. 10-20 klussen per maand is dan minstens €40,00 á €50,00.

 

En die boekhouder komt eraan, alleen moet ik de boel (met een lege bankrekening) wel eerst stabiel zien te krijgen ;)

 

Thanks!

 

Dit staat wel haaks op elkaar, een belastinginspecteur bepaalt niet waaraan jij je geld uitgeeft en ik al helemaal niet. ;)

 

Met een lege bankrekening maandelijks € 40,00 tot € 50,00 uitgeven aan water en een broodje, wat je als je het vanuit huis meeneemt hooguit € 8,00 kost. Op deze manier veroorzaak je vele kassabonnetjes die tegen een bepaald tarief door je toekomstige boekhouder verwerkt worden. En om die € 40,00 tot € 50,00 terug te verdienen, zal je minimaal € 200,00 moeten factureren.

 

Gewon een kleine tip, geld wat je niet hoeft uit te geven, is een maximale besparing. En je kan je eerder een boekhouder veroorloven, want dat is dan wel weer een goeie uitgave is.

 

Link naar reactie
  • 0

RiVe,

 

Dank voor je reactie.

 

Dit voorbeeld was ook niet bedoeld om letterlijk 'de gang van zaken' te simuleren. Meer ter informatie-inwinning voor mijn administratie :)

 

- Nee, ik heb niet letterlijk €0,00 op mijn rekening, maar het scheelt niet veel. Het is momenteel behappen met iedere klus die ik binnensleep.

- Nee, ik geef op zich niet veel uit aan voedselwaren 'on the go' (het was ter illustratie). Ik hou dit soort kosten liever of helemaal wel of helemaal niet bij. Gezien de toekomstige kosten daarin kunnen schommelen, hou ik deze liever wel bij (ik administreer graag zo uitgebreid mogelijk, maar wel dat het nog overzichtelijk blijft voor iemand die mijn administratie er voor de eerste keer op naslaat).

 

Zou je, tot slot, misschien nog even willen toelichten wat je bedoelt met de minimale facturatie van €200,00?

 

Top! :)

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk, € 200,00 is geen exact bedrag, wat overdreven misschien, maar in de € 200,00 die je factureert zitten alle kosten die je beroepsmatig maakt, ook belasting, telefoonkosten, computer, reiskosten, boekhouder enz. enz.

 

En al je van die € 200,00 alle kosten aftrekt, hou je veel minder over, misschien in jouw geval wel € 80,00, maar elke euro die je uitgeeft gaat van je winst af. En in jouw geval moet je misschien wel € 160,00 factureren om € 50,00 terug te verdienen.

 

Eigenlijk ben jij de enigste die inzicht heeft in al je kosten, je bent ook de enigste die de kosten kan verminderen waar mogelijk is. Volgend jaar mag je met de belastingdienst de IB afrekenen, meestal per kwartaal een verrekening met de BTW, en dan is het wel aan te raden dat het geld aanwezig is. :)

 

Link naar reactie
  • 0
Wees gerust, het Excel-spreadsheet is voor nu weliswaar vrij uitgebreid, maar slechts ingevuld met de basisgegevens die nodig zijn voor het juist invullen van de aangifte omzetbelasting. Het zat 'm voor mij (voor nu) meer in de zaken er omheen (voorbelasting, zakelijke kosten ergens vanaf kunnen trekken, etc.).

 

Ik maak/doe nog geen bergen omzet/uitgaven, zodoende dit niet erg nadelig uitvalt. Om diezelfde reden kan ik nu nog geen boekhouder bekostigen.

 

Overweeg eens de overstap naar speedbalance nog tot 31 december gratis te downloaden. :) daarna kan je hetzelfde bij Banana downloaden voor 99 euri. :-\

 

Ben er zelf dit jaar weer helemaal mee begonnen. Simpel computerboekhouden met mooie overzichten voor btw balans en winst&verlies rekening. Werk nu zelf ook met kostenplaatsen e.d. en dat gaat perfect en ook nog eens voor nop. Hoef je in Excel het wiel niet opnieuw uit te vinden ;)

 

En te weinig kennis over boekhouden? Hier vind je voor een habbekrats prima boeken en cursussen. ;D

 

Link naar reactie
  • 0
Ik stel simpelweg vragen, waar dit forum voor is.
Dat waag ik te betwijfelen, een hele cursus administratie zul je hier niet krijgen, je dient zelf wel over een basis te beschikken en dus ook eerst zelf onderzoek te doen. Als je over bepaalde details dan nog concrete vragen hebt, word je hier met plezier verder geholpen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.