Ze vragen mij regelmatig waarom ik niet zakelijk blog. Ik als commercieel en marketing dier zou er toch de kansen van moeten inzien? Welnu ik zie natuurlijk ook kansen maar er zijn duidelijke redenen dat ik er toch van afzie welke ik zal proberen te verduidelijken.
Ik vind dat communicatie met als doel meer business en/of naamsbekendheid, gericht moet zijn op een duidelijke doelgroep met een duidelijke boodschap naar die doelgroep. Je kan hierbij 1 op 1 zenden via een persoonlijk gesprek en je verhaal goed afstemmen op wat je hoort van je klant. Of 1 op N zenden aan een geselecteerde doelgroep via een mailing, seminar, brochure, etc. gericht op een behoefte waarvan je weet (onderzoek) dat die leeft binnen die potentiële klant doelgroep.
Problemen die ik zelf dan ook heb met bloggen:
1. Het gebeurt op persoonlijke grond. De blogger zet zich neer als iemand met een belangrijke mening en reputatie waar naar geluisterd moet worden. Funest voor je gun aspect, welke klant houdt er nu van een betweter? Respect en reputatie moet je binnen een klant zelf verdienen en opbouwen is mijn ervaring, dat laat zich niet dwingen door zgn. slimme stukjes. Daarnaast kan het snel bedreigend overkomen voor personen die binnen je klant doelgroep het zelfde of gerelateerd werkveld hebben. Wie laat zich nu graag de les lezen? E.e.a. kan dus snel pedant of zelfs irritant over komen.
2. De communicatie via een blog is wide-casting. Dit in tegenstelling tot narrow-casting waarbij je een hele specifieke doelgroep kan benaderen. Je hebt bij wide-casting geen idee wie je boodschap allemaal te horen/zien krijgt en dit polariseert dan snel. Ook bij mogelijke potentiële klanten, waar je in een persoonlijk gesprek wel een goede klik mee zou hebben, kan je tegen de schenen schoppen omdat in je in die specifieke blog iets zegt dat hij/zij totaal anders ziet. Wat makkelijk kan want je kent hem/haar nog niet persoonlijk en ook de situatie niet. Simpele waarheden die in elke situatie toepasbaar zijn bestaan wat mij betreft niet, niet in business noch in wetenschap.
Ik vind dat je elke klant een persoonlijke boodschap moet kunnen geven. Geen klant is gelijk, geen behoefte hetzelfde.
Vandaar dat ik dus niet zakelijk blog. Ik kan me wel voorstellen dat er situaties zijn dat je juist wel besluit te bloggen en de hier genoemde nadelen wegvallen tegen de vermoede voordelen. Ik hoor graag welke afweging High-Levellers hier maken.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gerard G
Gerard G
Ze vragen mij regelmatig waarom ik niet zakelijk blog. Ik als commercieel en marketing dier zou er toch de kansen van moeten inzien? Welnu ik zie natuurlijk ook kansen maar er zijn duidelijke redenen dat ik er toch van afzie welke ik zal proberen te verduidelijken.
Ik vind dat communicatie met als doel meer business en/of naamsbekendheid, gericht moet zijn op een duidelijke doelgroep met een duidelijke boodschap naar die doelgroep. Je kan hierbij 1 op 1 zenden via een persoonlijk gesprek en je verhaal goed afstemmen op wat je hoort van je klant. Of 1 op N zenden aan een geselecteerde doelgroep via een mailing, seminar, brochure, etc. gericht op een behoefte waarvan je weet (onderzoek) dat die leeft binnen die potentiële klant doelgroep.
Problemen die ik zelf dan ook heb met bloggen:
1. Het gebeurt op persoonlijke grond. De blogger zet zich neer als iemand met een belangrijke mening en reputatie waar naar geluisterd moet worden. Funest voor je gun aspect, welke klant houdt er nu van een betweter? Respect en reputatie moet je binnen een klant zelf verdienen en opbouwen is mijn ervaring, dat laat zich niet dwingen door zgn. slimme stukjes. Daarnaast kan het snel bedreigend overkomen voor personen die binnen je klant doelgroep het zelfde of gerelateerd werkveld hebben. Wie laat zich nu graag de les lezen? E.e.a. kan dus snel pedant of zelfs irritant over komen.
2. De communicatie via een blog is wide-casting. Dit in tegenstelling tot narrow-casting waarbij je een hele specifieke doelgroep kan benaderen. Je hebt bij wide-casting geen idee wie je boodschap allemaal te horen/zien krijgt en dit polariseert dan snel. Ook bij mogelijke potentiële klanten, waar je in een persoonlijk gesprek wel een goede klik mee zou hebben, kan je tegen de schenen schoppen omdat in je in die specifieke blog iets zegt dat hij/zij totaal anders ziet. Wat makkelijk kan want je kent hem/haar nog niet persoonlijk en ook de situatie niet. Simpele waarheden die in elke situatie toepasbaar zijn bestaan wat mij betreft niet, niet in business noch in wetenschap.
Ik vind dat je elke klant een persoonlijke boodschap moet kunnen geven. Geen klant is gelijk, geen behoefte hetzelfde.
Vandaar dat ik dus niet zakelijk blog. Ik kan me wel voorstellen dat er situaties zijn dat je juist wel besluit te bloggen en de hier genoemde nadelen wegvallen tegen de vermoede voordelen. Ik hoor graag welke afweging High-Levellers hier maken.
Gerard Groenewegen
http://nl.linkedin.com/in/gerardgroenewegen
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag