• 0

Waarom ik niet blog

Ze vragen mij regelmatig waarom ik niet zakelijk blog. Ik als commercieel en marketing dier zou er toch de kansen van moeten inzien? Welnu ik zie natuurlijk ook kansen maar er zijn duidelijke redenen dat ik er toch van afzie welke ik zal proberen te verduidelijken.

 

Ik vind dat communicatie met als doel meer business en/of naamsbekendheid, gericht moet zijn op een duidelijke doelgroep met een duidelijke boodschap naar die doelgroep. Je kan hierbij 1 op 1 zenden via een persoonlijk gesprek en je verhaal goed afstemmen op wat je hoort van je klant. Of 1 op N zenden aan een geselecteerde doelgroep via een mailing, seminar, brochure, etc. gericht op een behoefte waarvan je weet (onderzoek) dat die leeft binnen die potentiële klant doelgroep.

 

Problemen die ik zelf dan ook heb met bloggen:

1. Het gebeurt op persoonlijke grond. De blogger zet zich neer als iemand met een belangrijke mening en reputatie waar naar geluisterd moet worden. Funest voor je gun aspect, welke klant houdt er nu van een betweter? Respect en reputatie moet je binnen een klant zelf verdienen en opbouwen is mijn ervaring, dat laat zich niet dwingen door zgn. slimme stukjes. Daarnaast kan het snel bedreigend overkomen voor personen die binnen je klant doelgroep het zelfde of gerelateerd werkveld hebben. Wie laat zich nu graag de les lezen? E.e.a. kan dus snel pedant of zelfs irritant over komen.

2. De communicatie via een blog is wide-casting. Dit in tegenstelling tot narrow-casting waarbij je een hele specifieke doelgroep kan benaderen. Je hebt bij wide-casting geen idee wie je boodschap allemaal te horen/zien krijgt en dit polariseert dan snel. Ook bij mogelijke potentiële klanten, waar je in een persoonlijk gesprek wel een goede klik mee zou hebben, kan je tegen de schenen schoppen omdat in je in die specifieke blog iets zegt dat hij/zij totaal anders ziet. Wat makkelijk kan want je kent hem/haar nog niet persoonlijk en ook de situatie niet. Simpele waarheden die in elke situatie toepasbaar zijn bestaan wat mij betreft niet, niet in business noch in wetenschap.

Ik vind dat je elke klant een persoonlijke boodschap moet kunnen geven. Geen klant is gelijk, geen behoefte hetzelfde.

 

Vandaar dat ik dus niet zakelijk blog. Ik kan me wel voorstellen dat er situaties zijn dat je juist wel besluit te bloggen en de hier genoemde nadelen wegvallen tegen de vermoede voordelen. Ik hoor graag welke afweging High-Levellers hier maken.

no-blog.thumb.jpg.dd3d14b99df84090d141f9ed06fa41bf.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom ik wel blog is eigenlijk simpel: ik kan het gebruiken om achtergrond-informatie te geven over reizen die ik op de reguliere website niet zo snel plaats. Handige weetjes over locaties etc. worden door potentiele klanten die op zoek zijn naar achtergrondinformatie goed gelezen. Een blog hoeft niet altijd een mening te verkondigen of stelling te nemen, een blog kan ook informatief en aanvullend zijn

Link naar reactie
  • 0

Leuk blog op een betweterforum ;)

 

Ik me wel voorstellen dat er situaties zijn dat je juist wel besluit te bloggen en de hier genoemde nadelen wegvallen tegen de vermoede voordelen. Ik hoor graag welke afweging High-Levellers hier maken.

 

Geen. Ik schrijf blogs of columns als ik daar behoefte aan heb of meen iets te melden te hebben wat interessant voor anderen is. Ik maak me niet zo druk om voor- en nadelen en "marketingkansen" of SEO; ik vind het gewoon leuk om te doen!

 

Een irritante pedante betweter

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De blogger zet zich neer als iemand met een belangrijke mening en reputatie waar naar geluisterd moet worden. Funest voor je gun aspect, welke klant houdt er nu van een betweter?

 

Hoeft helemaal niet. Via een blog kan je prima vertellen wat jou zoal bezig houdt zonder dat je dat op een manier doet alsof je een belangrijke mening hebt. Zo schreef ik vroeger blogs over wat er bij ons 'achter de schermen' gebeurde bij de webwinkel. Vinden je klanten hartstikke leuk en zorgt juist voor een grotere gunfactor.

 

Zelf geef ik trouwens niet echt het goede voorbeeld op dit moment. Ik vond het wel aardig om een verkapt piramidespel kapot te schrijven. Zorgt aan de ene kant voor een enorme gunfactor van mensen die het goed vinden dat zulke criminelen aangepakt worden, maar de criminelen zelf en hun talloze volgers zijn daar niet heel blij mee.

Link naar reactie
  • 0

 

Problemen die ik zelf dan ook heb met bloggen:

1. De blogger zet zich neer als iemand met een belangrijke mening en reputatie waar naar geluisterd moet worden. Funest voor je gun aspect, welke klant houdt er nu van een betweter?

 

Hang er van af. Ik heb een blog dat meer op nieuwsfeiten in een vrij specifieke branche gericht is. Slechts sporadisch gaat daar een eigen mening tussendoor, maar die dragen eerder bij aan de gunfactor dan dat het tegen me werkt. Juist af en toe een eigen mening onder eigen naam is in mijn branche onderscheidend is mijn gevoel

 

2. De communicatie via een blog is wide-casting. Dit in tegenstelling tot narrow-casting waarbij je een hele specifieke doelgroep kan benaderen.

 

Kan met een blog ook. Gewoon je onderwerpen beperken tot die specifieke doelgroep. De kantoormeubelmarkt is een relatief kleine markt. Specifiek voor die markt schrijven levert me een mailinglist op die voor 95% uit mijn doelgroep bestaat.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik rij geen brommer. Heb ik ook nooit gedaan. Dat was een bewuste keuze. Daar hebben allerlei mensen een mening over. Maar dat kon me toen en kan me nu niet veel schelen. Is dat een interessant onderwerp voor een apart topic? Ik kan daar wel een apart topic over openen. Of zelfs een blog aan wijden. Maar dan trek ik misschien wat veel aandacht voor mijn mening, en dat kon weleens averechts uitpakken. Want het kan me verder niet zoveel schelen, maar dat wil ik wel vertellen. Dus geen blog, maar wel een topic. Of gewoon aansluiten bij een topic over geen blogs.

 

???

 

Soms heb ik al halverwege de dag zin in een borrel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Waarom ik wel blog:

 

1 Mijn vakgebied gaat harder dan de markt en daarbij zie ik het als onze taak om de markt te laten zien wat mogelijk is.

2 Na een blog stijgen de bezoekersaantallen, mensen die vrijwillig komen en geïnteresseerde zijn het onderwerp.

3 Je legt een schat aan achtergrond informatie aan die voor verschillende doeleinden (bv werkstukken voor school) gebruikt kunnen worden. Soms krijgt een blog maanden na verschijning nog reactie.

 

Of 1 op N zenden aan een geselecteerde doelgroep via een mailing, seminar, brochure, etc. gericht op een behoefte waarvan je weet (onderzoek) dat die leeft binnen die potentiële klant doelgroep.

 

Waarom ik niet aan mailings doe en ze altijd weg gooi:

1 Een mail krijg je ongevraagd (terwijl je een blog zelf opzoekt)

2 Het heeft veel meer een verkoopdrang in zich dan een blog (funest voor de gunfactor)

 

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Waarom ik niet aan mailings doe en ze altijd weg gooi:

1 Een mail krijg je ongevraagd (terwijl je een blog zelf opzoekt)

2 Het heeft veel meer een verkoopdrang in zich dan een blog (funest voor de gunfactor)

 

Hallo Maarten,

 

Een mailing over je producten, diensten en ontwikkelingen naar bestaande klanten is toch niets mis mee?

Je hoort mij niet zeggen dat je veel new business te verwachten hebt als je blind 1000-en suspects een vage folder en/of mail stuurt :)

 

Groet

Gerard

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt er precies een verkeerd beeld bij. Je denkt in het benaderen van je doelgroep, terwijl je met goede en specifieke content juist een specifieke doelgroep aantrekt. Ook doordat je content gevonden word in de zoekmachines zal je dus gevonden worden door je doelgroep, en er niet naar op zoek moet.

 

Als je blogt voor iedereen dan zullen je resultaten al snel tegenvallen. Dat is ook de reden waarom je beter specifiek over een (of een selectie van) onderwerp(en) kan bloggen.

 

Daarnaast hoef je niet op persoonlijke basis te bloggen. Je kan ook prima vanuit je bedrijfsnaam bloggen, en laten zien waar je expertises liggen.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Een blogger is volgens mij niet gelijk een betweter.

Daarnaast merk ik dat mijn opdrachtgevers verwachten dat ik weet waar ik mee bezig ben.

Dus zo gek is het niet om af en toe iets te schrijven over wat jou bezighoudt en interesseert.

Ik geen toe mijn meest recente blog op een site over marketing was wat bijdehand van toon: ik moest dan ook even gehakt maken van een 'sprookje' dat rondzingt op internet. Maar volgens mij is er niets op tegen om met gezond verstand en eventueel wat lichte ironie een bubbel door te prikken.

Op een enkel maf artikel over videoclips na schrijf ik toch vooral over filmanalyse (hoe werkt het medium: erg leuk om bijvoorbeeld commercials te analyseren) en videomarketing (meer praktische informatie, die de lezer hopelijk helpt om geïnformeerde keuzes te maken). Met daarnaast af en toe een kijkje achter de schermen.

 

Wat Danny zegt: het is niet alleen maar blind zenden, maar ook een vorm van pull-marketing: mensen die bepaalde informatie zoeken, kunnen dat bij jou vinden.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt er precies een verkeerd beeld bij.

Danny,

 

In mij ogen is hier geen goed of verkeerd beeld. Beiden methoden zijn wat mij betreft goed naast elkaar bestaande benaderingswijze van business development.

1. Je kan zelf een doelgroep benaderen. Dat is een directe manier van business development en is zo oud als de weg naar Kralingen :)

2. Je kan je richten op content marketing waar je er van uit gaat dat mensen jou vinden als ze iets specifieks zoeken. Een meer indirecte manier van business development.

 

Elk bedrijf kiest hier zijn ideale mix. Dat doe ik zelf natuurlijk ook maar niet dus middels bloggen :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

waarom ik niet blog en het ook nooit zal doen is dat elke website waarin het woord blog voorkomt in de naam in china is geblokkeerd.

 

Ik heb ook niet echt het gevoel dat ik hierdoor iets onmisbaars mis om de laatste vrije minuten per dag aan te besteden. twitter is net zo waardeloos voor een ondernemer denk ik.

 

Tenzij je natuurlijk teveel vrije tijd hebt en dat is dan ook meteen een ongeluk of luxe, ligt er maar net aan wat de oorzaak is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.