• 0

Maakt de anonieme consument mijn administratie incompleet?

Heren en dames, goedenavond,

 

Ik heb de afgelopen twee uur Higherlevel.nl en de Google zoekresultaten

afgespeurd naar een antwoord op bovenstaande vraag. Ik ben hier niet in geslaagd,

helaas moet ik u lastig vallen.

 

Al 5 jaar lang verkoop ik online informatieproducten m.b.t. een gevoelig en persoonlijk onderwerp.

Dit informatieproduct is digitaal te downloaden, er wordt afgerekend via iDeal of Paypal, de klant

krijgt automatisch een e-mail incl. downloadlink opgestuurd. Hiermee blijft mijn klant dus

volledig anoniem; een gerust gevoel.

 

Ik heb nu mijn administratie uit handen gegeven en neergelegd bij een belastingkantoor.

Dit kantoor wijst mij er op dat bij afwezigheid van de adresgegevens van de klant, de administratie incompleet is. En dus een probleem kan vormen voor onze beste kameraden van de Belastingdienst.

 

Natuurlijk, ik kan de adresgegevens opvragen en netjes invoeren. Echt vrees ik dat dit

een drempel in deze anonieme branche vormt en dus omzet misloop.

 

Ik hoor graag uw bevindingen.

 

Dirk N. Hendrik.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

De bakker heeft ook geen NAW gegevens van zijn klanten.

Ik vind het persoonlijk overigens een vrij domme opmerking van jouw 'belastingkantoor' (wat overigens geen belastingkantoor is, want daar heeft de overheid middels de befaamde belastingdienst monopoly op), met alle respect dan.

 

Een klein 'probleempje' voor je zou kunnen ontstaan wanneer een klant aangeeft ondernemer te zijn en een factuur zou vragen. Want dan moet je deze uitreiken. Echter moet de klant dan uiteraard zijn NAW gegevens verstrekken, want anders kan je helemaal geen factuur uitreiken. Dus in dat geval is het 'eigen schuld, dikke bult' voor de klant.

 

Niets aan de hand dus.

Behalve als je in de B2B bezig bent natuurlijk, maar dat zal toch niet gezien het 'een gevoelig en persoonlijk' iets is...

Link naar reactie
  • 0

Een iDEAL of Paypal-betaling is toch niet anoniem?

 

Besteller, betaler en gebruiker kunnen daarbij in het algemeen dezelfde of twee/drie verschillende personen zijn. Dit lijkt me geen probleem.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een klein 'probleempje' voor je zou kunnen ontstaan wanneer een klant aangeeft ondernemer te zijn en een factuur zou vragen. Want dan moet je deze uitreiken. Echter moet de klant dan uiteraard zijn NAW gegevens verstrekken, want anders kan je helemaal geen factuur uitreiken. Dus in dat geval is het 'eigen schuld, dikke bult' voor de klant.

 

Op zich helemaal eens met bovenstaande, maar ik denk dat als je informatieproduct minder dan 100 euro (incl btw) kost dan kun je zelfs aan ondernemers anonieme facturen blijven uitreiken onder de (sinds 2014 nieuwe) uitzonderingsregel van de vereenvoudigde factuur voor kleine bedragen

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich helemaal eens met bovenstaande, maar ik denk dat als je informatieproduct minder dan 100 euro (incl btw) kost dan kun je zelfs aan ondernemers anonieme facturen blijven uitreiken onder de (sinds 2014 nieuwe) uitzonderingsregel van de vereenvoudigde factuur voor kleine bedragen

 

Interessante informatie. Geldt dat ook voor online horeca bestellingen < 100 euro inc BTW ?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

btw regels gelden voor alle type transacties tenzij anders vermeld..

 

Dat neemt echter niet weg dat je bij horeca bestellingen wel verplicht kan zijn om de identiteit of leeftijd van de koper vast te stellen op grond van andere wetgeving bijv vanwege het voorkomen van verkoop van alcohol aan minderjarigen.

Link naar reactie
  • 0

Een iDEAL of Paypal-betaling is toch niet anoniem?

Misschien doelde het administratiekantoor daar juist ook op? De topicstarter heeft bij iDEAL-betalingen inderdaad onder andere IBAN en tenaamstelling van bankrekeningen, maar administreert die niet.

 

Dan wordt de vraagstelling eigenlijk ook een andere: de "anonieme consument" uit de topictitel is bij nader inzien helemaal niet zo anoniem. Nee, de topicstarter anonimiseert de klantgegevens zelf, waardoor die vervolgens niet zijn terug te vinden in de administratie.

Link naar reactie
  • 0

Voor leveranciers van digitale diensten is anoniem leveren vanaf 1 januari 2015 sowieso nog erg lastig, denk ik. Alle particulieren moeten vanaf dan worden belast met hun eigen btw. De leverancier moet die btw zelfs afdragen in het land van de klant. En om de juiste btw in rekening te kunnen brengen, moet de leverancier de lokatie vaststellen aan de hand van 2 of 3 bronnen.

 

De wetgeving:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:290:0001:0007:NL:PDF

 

Het MOSS, waarmee je toch nog enigszins 'makkelijk' 28 aangiftes per kwartaal vanuit Nederland kunt doen:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/telecom/one-stop-shop-guidelines_nl.pdf#one_stop

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

maar het is natuurlijk dan eerst de nog de vraag of de informatieproducten die TS / vraagsteller levert wel onder die nieuwe digitale diensten regeling gaat vallen.. De doelgroep die "getroffen" word door deze nieuwe regeling is nogal specifiek... en zeker niet van toepassing op elke internet ondernemer.. / webshop houder..

Link naar reactie
  • 0

Op basis van wat de vraagsteller aangaf, lijkt me daar geen twijfel over te bestaan. Hij gaf zelf aan dat het om uitsluitend electronische diensten ging ("online informatieproducten" die "digitaal te downloaden" zijn).

 

De website van de Belastingdienst is overigens ook erg duidelijk over dit onderwerp. Met name de informatie onder het kopje "Hoe bepaalt u de plaats van levering van de digitale diensten?" lijkt me anonieme levering volledig uit te sluiten.

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Vraag is misschien wel of het nog aansluit op de markt van dit moment.

 

Stel dat je je iets echt anoniem wilt verkopen, en daarom betaling in bitcoin accepteert. Dan heb je helemaal niets van de koper, niet eens het land van herkomst.

 

Als je dat fiscaal netjes wilt doen is het toch lastig. Uiteraard kun je aannemen dat je klanten ofwel particulier zijn, ofwel van buiten de EU afkomstig zijn waardoor je btw moet rekenen, maar is zoiets dan acceptabel voor de blastingdienst?

Link naar reactie
  • 0

Als je dingen door particulieren op “internationale schaal” via een website laat downloaden tegen betaling, dan zou ik zeggen dat je vanaf 01-01-2015 inderdaad het beste er voor kan zorgen dat je weet in welk land de bewuste particulier woont. Zodat je daar rekening mee kan houden bij het bepalen van je verschuldigde BTW.

 

Het land kan je dan bepalen op basis van het IP adres en de bankgegevens bijvoorbeeld. Wel extra werk, maar gezien de nieuwe richtlijnen lijkt dat mij wel verstandig.

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich wel, maar wat als je iets wilt verkopen waarvan de koper echt anoniem moet blijven?

 

Dat kan uiteraard iets volkomen legaals zijn met de beste intenties, maar hoe zou je dat 'netjes' kunnen oplossen met de belastingen/administratie? Ik neem aan dat je er wel btw over moet rekenen, maar geen factuur kunt maken. Bij een digitale dienst lijkt me het echter vreemd om een kasstelsel te hanteren, of is dat in zo'n geval toegestaan?

Link naar reactie
  • 0

Jawel.

 

Neem een voorbeeld:

Stel dat je een datingsite voor mensen boven de 2 meter hebt. Helemaal anoniem, alleen met e-mail adressen. Wanneer iemand 100,- euro overmaakt dan krijgt hij/zij inloggegevens en kan anonieme profielen inzien van andere lange mensen en onbeperkt zelf contact zoeken via e-mail en ‘erop los daten’.

 

Als ‘dating-ondernemer’ ben je dan BTW verschuldigd op het moment iemand geld overmaakt.

Het enige verschil straks is dit:

 

- Tot en met 31-12-2014 was je 17,36 euro (21%) Nederlandse BTW verschuldigd wanneer iemand met een Duits IP adres geld overmaakte van een Duitse bankrekening.

- Vanaf 01-01-2015 ben je dan Duitse BTW over de 100,- euro verschuldigd. Dus zou je eigenlijk de betalingen naar een land moeten kunnen herleiden. En dat is in de huidige situatie helemaal niet nodig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je dingen door particulieren op “internationale schaal” via een website laat downloaden tegen betaling, dan zou ik zeggen dat je vanaf 01-01-2015 inderdaad het beste er voor kan zorgen dat je weet in welk land de bewuste particulier woont. Zodat je daar rekening mee kan houden bij het bepalen van je verschuldigde BTW.

 

Het land kan je dan bepalen op basis van het IP adres en de bankgegevens bijvoorbeeld. Wel extra werk, maar gezien de nieuwe richtlijnen lijkt dat mij wel verstandig.

 

Dit is toch niet normaal meer. Dan ga je gewoon omzet verliezen vanwege deze regelgeving.

Als je bedrijf gevestigd is in NL. Dan betaal je toch gewoon 21% btw.

Als iemand uit Duitsland het product wil hebben dan blijft dat toch 21%. Of ga je dan ineens 19% afdragen? Beetje vreemd.

 

Link naar reactie
  • 0

Neem een voorbeeld:

Stel dat je een datingsite voor mensen boven de 2 meter hebt. Helemaal anoniem, alleen met e-mail adressen.

 

Hi Peter, goed bedacht voorbeeld. In het geval van een juridisch bevel zul je toch de data die je hebt moeten verstrekken. Je kunt anonimiteit eigenlijk niet garanderen, behalve de belofte dat het nooit openbaar wordt gemaakt, gedeeld of doorverkocht.

 

Het Belastingdienst-artikel waar Joost naar linkt geeft aan dat je zelf het land mag bepalen met niet-tegenstrijdige bewijsmiddelen, bijvoorbeeld het IP-adres bij inschrijving.

 

Nou is een IP-adres niet bepaald betrouwbaar als bewijs voor de woonplaats van de klant:

 

[*] Nederlandse gebruikers die via Lycamobile of Vodafone internetten, krijgen vaak een IP-adres uit de UK.

[*] Gebruikers die hun privacy afschermen met een VPN (virtual private network) hebben wisselende IP-adressen uit heel Europa.

 

In het geval van een SEPA betaling, kun je in ieder geval achteraf herleiden waar de persoon vandaan kwam en je BTW daarop aanpassen. Een beetje vervelend voor je boekhouding, maar het kan.

 

 

Wanneer je bitcoinbetalingen zou accepteren voor je datingsite, heb je geen IBAN om het land af te leiden en zijn IP-adres en emailadres de enige privacy elementen in je voorbeeld. Ik kan me voorstellen dat je dan bij de betaling op basis van het land van het IP-adres een keuze maakt voor BTW en dat dat afdoende is.

 

De gedachte achter de wijziging naar "land van verbruik" zal zijn, dat BTW-tarief geen vestigingsvoordeel meer oplevert voor het land met het laagste tarief. Maar het wordt er voor de webwinkeliers niet makkelijker op!

--

Bouwt mee aan een nieuw financieel systeem.

CEO Bitmymoney.com

Link naar reactie
  • 0

Probleem opgelost.

 

Dat is mijns inziens iets te simpel gesteld, Ward.

 

Want als de Duitser (het komt overigens veel voor dat 'buitenlanders' zich melden op datingsites heb ik begrepen, vooral als het gaat over Belgen op Nederlandse sites en andersom) aanklikt dat hij in Nederland woont, maar zijn/haar IP adres en bankrekening uit Duitsland komt, dan denk ik dat de datingondernemer sinds deze week eigenlijk BTW in Duitsland verschuldigd is.

 

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je wel een punt. Ik bedoelde het meer als 80/20-regel: het is vaker wel dan niet op te lossen.

 

Een vergelijkbare complicatie is dan de Nederlander die vanuit een Duits internetcafé of hotel iets aanschaft. Die moet dan ter plekke toch zowel voor de koffie als de online aanschaf de Duitse btw betalen?

 

Of om de vraag anders te verwoorden: geeft op dat moment de hoedanigheid van de koper de doorslag (een Nederlander die bijvoorbeeld met iDEAL betaalt via een Nederlandse bankrekening) of de locatie waar de koopoverkomst wordt gesloten c.q. de digitale levering plaatsvindt (een Duits IP-adres)? Waar moet je, redelijkerwijs, op afgaan?

 

Juist de grensgevallen ;) maken het complex.

Link naar reactie
  • 0

De regeling is natuurlijk heel nieuw. En naar mijn smaak wordt ("door Brussel") meestal over dit soort 'moeilijke complicaties' overheen gewalst. (Mijn eigen mening slechts)

 

Nu heb ik hier zelf niet (althans op dit moment) rechtstreeks mee te maken. Maar als dat wel het geval zou zijn, dan zou ik de IP adressen en bankrekeningen van diegene 'achter de knoppen zit' vastleggen (in de database).

 

En op basis daarvan zou ik de verschuldigde BTW bepalen. Ik zou mij niet afvragen of de klant uit Duitsland misschien toch een verdwaalde Nederlander was.

Ik zou er van uitgaan dat het IP adres en bankrekening 'juist' is, m.a.w. dat deze van diegene zich registreert afkomstig is en dat dit gebeurt vanuit zijn eigen locatie.

 

Ik zou dan vinden dat ik aan deze nieuwe regeling voldoe.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De toelichting van de Europese Commissie (link zie ergens in de vorige berichten), die ik helaas wegens tijdsgebrek nog niet helemaal doorgeworsteld heb, spreekt in veel gevallen van een "vermoeden". Ook in Brussel lijkt men zich te realiseren dat bankgegevens en IP-adressen geen 100% zekerheid bieden.

 

Een Nederlander die in Duitsland iets aanschaft betaalt in de regel Duitse BTW, het gaat niet om de nationaliteit van de afnemer maar de plaats van levering.

Link naar reactie
  • 0

Allemachtig, dit kan toch niet waar zijn?

"Rekening houden met 75 verschillende btw-tarieven".

 

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor mij als app verkoper in de Apple appstore.

Meestal heeft Apple de papierhandel goed voor elkaar maar ik ben heel benieuwd naar ervaringen van andere app developers met deze nieuwe regels.

Er zijn nieuwe Algemene Voorwaarden hierover, dus maar weer wat avonden vrijmaken voor de kleine lettertjes doorspitten.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.