• 0

Volg dit profiel knop op een forum (Voorbeeld Higherlevel)

Momenteel help ik mee bij de bouw van een nieuw softwareplatform dat gebruikers samenbrengt in het vinden van antwoorden. Het lijkt in veel opzichten op Higherlevel (maar ook weer niet).

 

Vandaag ging het gesprek over het volgen van bepaalde vragen zoals je dat ook hier op Highervel kunt (abonneren). De gedachte is om ook een volgknop te maken op het profiel van een gebruiker zodat je op de hoogte wordt gebracht van een vraag of antwoord van deze gebruiker.

 

De discussie belandde op een moment op de privacy en de vraag in hoeverre deelnemers het idee zij 'gevolgd worden' nog prettig/acceptabel vinden. "Zou het gebruikers niet terughoudender maken?" was een van de opmerkingen.

Met dit platform wordt eenzelfde dynamiek nagestreefd als Higherlevel, namelijk transparantie in wie de vraag stelt en wie de antwoorden geeft. Ook dit platform moet een vraagbaak worden voor mensen op zoek naar antwoorden en tips.

 

Wat vinden jullie, maakt het je iets uit als andere gebruikers jou kunnen volgen op bijvoorbeeld dit platform?

 

Ik ben benieuwd welk gevoel jullie hebben bij een dergelijke functionaliteit.

Voor de duidelijkheid, het gaat dus niet over Higherlevel. Ik plaatste alleen

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik twijfel. Behalve de "ontvolg"-optie die Norbert zou willen zien, zou ik dan het liefst standaard willen kunnen instellen dat ik helemaal niet gevolgd wil worden of bijvoorbeeld alleen gevolgd wil worden door leden met een (volledig) ingevuld profiel.

Link naar reactie
  • 0

Misschien begrijp ik het concept verkeerd maar zijn er echt mensen die er serieus bezwaar tegen hebben dat anderen je op een openbaar forum volgen?

 

Dat is toch het hele idee van een forum? Wie weet wie allemaal zit te neuzen in wat ik de afgelopen maanden heb geschreven hier. Dat zorgt ervoor dat ik een beetje oplet wat ik allemaal uitkraam (gisteren had ik zelf ook een leermomentje daarin).

 

Zelfs mijn kinderen op school krijgen les in het 'omgaan met internet' dus ik verwacht van ondernemers dat ze de consequenties van hun schrijven echt wel begrijpen.

 

Als je niet gevolgd wil worden kun je hier op HL zelfs lekker anoniem aan de slag. Dat is eigenlijk een belangrijker vraag. Kun je op jouw platform een anoniem profiel aanmaken?

(Wil overigens niet de hele discussie over anoniem op HL weer opstarten, daar brand ik mijn vingers niet meer aan).

 

Volgens mij werkt het juist status verhogend als je veel 'followers' hebt.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Misschien begrijp ik het concept verkeerd maar zijn er echt mensen die er serieus bezwaar tegen hebben dat anderen je op een openbaar forum volgen?

 

Dat is toch het hele idee van een forum? Wie weet wie allemaal zit te neuzen in wat ik de afgelopen maanden heb geschreven hier. Dat zorgt ervoor dat ik een beetje oplet wat ik allemaal uitkraam (gisteren had ik zelf ook een leermomentje daarin).

 

Zelfs mijn kinderen op school krijgen les in het 'omgaan met internet' dus ik verwacht van ondernemers dat ze de consequenties van hun schrijven echt wel begrijpen.

 

Als je niet gevolgd wil worden kun je hier op HL zelfs lekker anoniem aan de slag. Dat is eigenlijk een belangrijker vraag. Kun je op jouw platform een anoniem profiel aanmaken?

(Wil overigens niet de hele discussie over anoniem op HL weer opstarten, daar brand ik mijn vingers niet meer aan).

 

Volgens mij werkt het juist status verhogend als je veel 'followers' hebt.

 

 

Helemaal mee eens! Persoonlijk vind ik het zelfs een compliment als mensen mij willen volgen.

Link naar reactie
  • 0

Kwestie van de doelgroep. Jongeren en techneuten weten dat privacy niet bestaat op Internet, de rest denkt van wel of vindt het 'eng'.

 

Maar waarom zou ik uberhaupt iemand op een forum willen volgen?? Als ik mensen volg is dat omdat ze een bepaalde stroom informatie leveren die een zekere consistente inhoud en/of waarde voor me heeft. Posts op fora zijn juist heel divers; de reacties op beginnersvragen van een software developer guru - die op youtube / twitter / etc geweldig is - hoef ik niet te volgen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie de privacy niet als bezwaar, hetgeen je post is door iedereen te lezen.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat leden het gevoel krijgen dat iemand over hun schouder meekijkt en ze dat simpelweg niet prettig vinden. Of dat volgers juist alleen (of meer) gaan reageren op reacties in plaats van op het topic zelf. Of dat erg is weet ik niet, maar de dynamiek verandert dan wel denk ik (wellicht werkt het ook meer off-topic reacties in de hand?).

 

Wellicht een idee om de optie om te volgen alleen beschikbaar te maken voor die leden die al een connectie met elkaar hebben?

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Het ligt denk ik toch wel gevoeliger dan algemeen aangenomen wordt. Eén-op-één relaties en een community zijn toch twee verschillende zaken. Stalken of naspeuren blijven nog altijd mijn voornaamste redenen om beperkt anoniem online te opereren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Het idee achter deze knop op dit platform is precies wat Sandra verwoord: "Handige feature voor degenen met tijdgebrek maar die geen nuttige posts wil missen."

 

Verder ben ik blij dat we hier niet de discussie kregen die we in ons team wel hadden, het privacy hangijzer. Dat dit onderwerp op dit kritische forum niet naar voren komt sterkt mij in mijn gedachten dat het volgen van gebruikers op dit platform geen issue gaat worden.

Link naar reactie
  • 0

De kleine steekproef of peiling die je nu op HL doet, is niet representatief. Kijk maar naar de profielen van de reageerders. We/ze zijn (bijna) zonder uitzondering forumverslaafd en schaamteloos! ;D

 

Voor recente berichten van individuele HL-gebruikers kun je trouwens ook een RSS feed aanmaken. Dit doen misschien weinig gebruikers, maar het kan wel.

 

I.p.v. connecties zou dat misschien een aardige 'sociale' of 'heavy user' functie zijn: Wie volgt wie? Of wie leest wat? En dan kun je ook HL berichten op andere platforms gaan delen. 8)

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

 

 

 

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kijk maar naar de profielen van de reageerders. We/ze zijn (bijna) zonder uitzondering forumverslaafd en schaamteloos! ;D

Hier móet ik gewoon op reageren, ik kan niet anders :P

 

Ik heb voor mezelf een tekst sentiment analyse tool gemaakt.

Die wilde ik eerst op de Twitter API zetten maar Twitter is niet aardig voor developers.

Soms gooi ik er wat teksten van HL reageerders in.

 

Je kan dan heel leuk sorteren op 'overwegend positief' en 'overwegend negatief'.

Ik ga niet zeggen wie er met welke score uit komt, kijk bovendien maar naar mijn sig. ;D

 

Maar even serieus: Vaak leer ik hier op HL het meeste van mensen die me in eerste instantie irriteren en die ik dus niet zou 'volgen'. Als je alleen maar 'gelijksoortige' meningen volgt steek je er weinig van op.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Verder ben ik blij dat we hier niet de discussie kregen die we in ons team wel hadden, het privacy hangijzer. Dat dit onderwerp op dit kritische forum niet naar voren komt sterkt mij in mijn gedachten dat het volgen van gebruikers op dit platform geen issue gaat worden.

Dat komt omdat privacy hier ook helemaal niet in het geding is - het is informatie die toch al gevonden kan worden, en dit biedt alleen een andere route. Je hoort ook niemand klagen over privacy m.b.t. de zoekfunctie in een forum. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaag ging het gesprek over het volgen van bepaalde vragen zoals je dat ook hier op Highervel kunt (abonneren). De gedachte is om ook een volgknop te maken op het profiel van een gebruiker zodat je op de hoogte wordt gebracht van een vraag of antwoord van deze gebruiker.

Waarom zou je iemand willen volgen? Er zijn hier op HL mensen wier/ns mening en kennis ik respecteer, maar ik ben nou ook weer niet zo'n fan dat ik al hun reacties als nectar tot me wil nemen. Ik kom ze wel tegen bij topics die mijn interesse wekken. En de rest is minder relevant.

 

Dan zijn er ook mensen wier/ns reacties ik kan missen als kiespijn. Omdat ze overal op reageren. Betweterig zijn, maar gepikeerd reageren op kritiek. Zeuren. Is er geen knop te bedenken om die mensen onzichtbaar te maken? Daar is door het mod-team wel eens over gediscussieerd: reacties van notoire trollen alleen zichtbaar te maken voor hen zelf.

 

Overigens kan je deelnemers prima 'volgen' via hun profiel.

 

En misschien moeten we die Tekst Sentiment Analyse Tool eens op het totale forum toepassen. Ik ken die tools wel van social media monitoring en daar zijn ze net zo effectief als die vertaalrobots. Niet zo, dus. Maar ik ben wel benieuwd wat Hans nou weer uitgevogeld heeft.

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank je Frans. ::)

 

Volgens mij ging dit topic ook niet over nieuwe HL functies (hoewel altijd interessant) maar over een nieuw platform van Nico.

 

De tekstanalyse tool waar ik soms aan werk is hetzelfde soort scriptjes waarmee webcare bedrijven social media in de gaten proberen te houden of er iets negatiefs of positiefs over je merk gezegd wordt.

Twabla heeft gelijk dat de intelligentie in die scripts nog niet super is. Sterker nog, zelfs de allergrootste mega mainframe van HP kan nog geen vijf minuten een normaal menselijk gesprek volhouden. Da's best wel grappig eigenlijk.

 

Maar het is wel razend interessant om een data analyse te doen op alles wat iedereen hier uitkraamt.

Sommige mensen hebben wel duizenden berichten alleen al op deze site staan. Kun je na gaan hoeveel Google (die elke zucht die je op Internet laat indexeert) over je persoonlijkheid weet.

 

Je kan vaak mooie 'knooppunten' zien, welke persoon is een 'Influencer'.

Die mensen moet je dus veel 'reuzen' geven als je hier komt om te netwerken. ;D

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Misschien kunnen we de messias-button invoeren. Een superreus die je eens per maand mag uitdelen als je erg enthousiast bent over een deelnemer of z/h bijdrage. Onzichtbaar en de uitslag elke 1e van de volgende maand in een top tien. Met een gift voucher als beloning namens de gemeenschap.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je iemand willen volgen? Er zijn hier op HL mensen wier/ns mening en kennis ik respecteer, maar ik ben nou ook weer niet zo'n fan dat ik al hun reacties als nectar tot me wil nemen.

 

In zijn algemeenheid kan ik me wel iets voorstellen bij een tool waarmee ik een groep personen die mijn interesse heeft gebundeld kan volgen.

 

Stel nou dat ik net zoals op twitter een groep kan aanmaken waar ik een set personen ingooi, waarbij ik op gezette tijden de reacties van mijn ´interessegroep´ in een timeline even kan scannen.

Lijkt me wel wat

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Privacy is een raar ding. Voor een deel is het een functie van of je het gevoel hebt dat je privacy geniet, wat dat betreft kan ik de opdrachtgevers van het forum wel volgen (ha ha!).

 

Ik moet denken aan het verhaal van de vrouw die naar een feest in een Amsterdamse straat ging. Overal hingen bordjes dat er foto's konden worden genomen, iedereen die dat wou kon haar zien. Op het moment dat haar jurk openvalt drukt een man zijn gezicht in haar kruis. Knip, Nieuwe Revu maakt een foto en drukt die bij een artikel over moderne bandeloosheid af.

 

Wat zei de rechter? Privacyschending. Blijkbaar is ook de context belangrijk waarin je iets openbaar maakt. (Mocht de uitspraak je verontwaardiging wekken, lees dan eerst het artikel, want de nuance die daarin wordt aangebracht kan ik niet in twee alinea's kwijt.)

 

Een ander voorbeeld: laatst liet De Correspondent een site bouwen waar je koffiekoppen kon kopen met foto's van kinderen erop. Die foto's had de nieuwssite van het internet geplukt waar ze door fotograferende ouders onder een liberale licentie voor elk denkbaar gebruik waren vrijgegeven. Alhoewel daar uiteindelijk geen stennis is over gemaakt, snapte wel iedereen die het artikel las wat er zo raar was aan dit hergebruik.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Technische functies zijn leuk maar, ik vind eigenlijk dit platform zoals het nu is al mooi genoeg.

 

Fijne mensen, super waardevolle informatie en af en toe krijg ik van iemand om de oren waardoor ik weer met beide beentjes op de grond sta. De onderwerpen zijn altijd interessant en de moderatie is prima, het loopt hier zelden uit de hand.

 

Voor een eenpitter zoals ik is het prettig om met andere ondernemers te praten.

Iemand in loondienst heeft vaak hele andere zorgen dan jij.

 

Of het nu de 'ups' of de 'downs' zijn, ik kan het hier allemaal kwijt.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.