• 0

Dassie Rooibos Espresso

Omschrijving van je concept:

Dassie Rooibos Espresso is een uniek en innovatief nieuw FMCG product wat ik momenteel in de horeca verkoop. Het bestaat uit 100% rooibos die op een dusdanig fijne manier gemalen is dat het geschikt wordt om een espresso van te maken middels een regulier espresso apparaat (en dus ook andere koffiebereidingen zoals bijvoorbeeld cappuccino).

 

Website: www.dassierooibos.nl

 

Het is dus meer dan thee en anders dan koffie. Rooibos is zeer gezond en heeft tal van positieve eigenschappen op de gezondheid. Rooibos is van nature cafeinevrij en theinevrij. Het is looizuurarm en zit bomvol anti-oxidanten (wel 5x meer dan groene thee bijvoorbeeld). Rooibos espresso heeft een aardse/nootachtige smaak met een natuurlijk zoetje.

 

Dassie is voorlopig te verkrijgen in de horeca aangezien ik hier wil toetsen of het product aanslaat. Bovendien is het voor mij in deze fase nu nog makkelijk om de distributie te realiseren omdat het gaat om kleine oplages. Reacties zijn postitief maar omdat de consument het product nog niet kent is het moeilijk om de verkoop in de zaak te stimuleren.

 

Ik ben ook bezig met het uitwerken van cups die geschikt zijn voor bereiding via een nespresso (of geljiksoortig) apparaat. Deze wil ik gaan verkopen via mijn eigen webshop en in de toekomst ook in de retail (momenteel is dit nog niet geintegreerd in mijn site)

 

Ik koop de rooibos in van een gecertificeerde leverancier en is door de douane geklaard. De prijs van een zak van 250 gram is €7,00 excl btw. gemiddeld haal je 24 koppen uit een zak. De marge is daardoor voor de horecaondernemer niet heel veel anders dan reguliere koffie/thee. Zelf heb ik hotelschool gestudeerd en bedrijfskunde. Tevens werk ik momenteel als accountmanager in de horeca waardoor ik bekend ben met sales en de horecamarkt.

 

De naam Dassie komt van het beest Kaapse Klipdas, een diertje die leeft in de omgeving waar de Rooibos groeit. Zoals je op mijn site en de verpakking kunt zien probeer ik het Afrikaans een duidelijke rol te laten spelen in de propositie. Dassie is de main 'character' die het verhaal vertelt (Doe nie worrie en Nie die Koffie, Nie die stress slaan op het feit dat Rooibos vrij van cafeine is en dus in tegenstelling tot gewone koffie juist een rustgevend effect heeft). Interessante voetnoot is dat vrijwel alle cafeinevrije koffie op een chemische manier cafeine vrij wordt gemaakt. Rooibos is dit van nature.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Design verpakking, website, branding. Importeren van de rooibos uit Zuid Afrika. Distributie van de zakken in lokale horeca.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Een gezond alternatief voor koffie en thee aanbieden (het is eigenlijk een nieuwe productcategorie). Een nieuwe beleving creeren in de FMCG en horeca.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Momenteel is er nog geen soortgelijk concept in Nederland. Wat Dassie dus anders maakt is het feit dat het een nieuw product is. Tevens heb ik veel aandacht besteed aan het design van de verpakking en de uitstraling. Hier heb ik goed gekeken naar producten als bijvoorbeeld BOS ice tea en Fritz Kola die in mijn ogen veel waarde aan hun product toevoegen door uitstraling, story-telling en de verpakking.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik ben benieuwd naar jullie visie op dit nieuwe concept en de website/branding. Tevens ben ik benieuwd met welke uitdagingen ik in jullie ogen rekening moet houden bij het verder uitbouwen van mijn eigen FMCG product. Ik denk dan met name aan hoe maak ik een nieuw product (met beperkte middelen) bekend bij de consument. (promotie).

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geinig idee. Ben erg benieuwd naar de smaak.

Vanaf wanneer zijn de cups online te bestellen?

 

Voor het zelf produceren en afvullen van cups voor demo, proeven en vooralsnog kleine oplages kun je wellicht eens contact op nemen met Higherlevellid JanTax : die heeft zich enige tijd beziggehouden met ambachtelijk bereide koffiecups

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ben wel benieuwd hoe dat in de horeca en thuis gaat met wisselen en reinigen...

 

Wat gebeurt er met de fijngemalen thee onder druk en op hoge temperatuur?

 

Groet, Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In de horeca krijg ik altijd een kopje heet water en een zakje. Heb nog nooit een kant & klaar kopje thee gekregen. Naast het ritueel of de luxe varieert de sterkte waarop mensen hun thee drinken enorm. Van 2 seconden het zakje dippen tot meerdere minuten.

 

Voor thuis moet ik, noch afgezien van het schoonmaken wat Highio al noemt, langer wachten tot mijn espressoapparaat op temperatuur is dan dat het zetten van een kop thee duurt.

 

Wel erg leuke marketing voor rooibos als hippe drank :) (en niet / minder als andere manier van thee zetten)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg wel een veiligheidswaarschuwing "High risk of malicious website" op bovenstaande url zowel van de internet security software van mijn opdrachtgever als op mijn eigen laptop / internet security (waarschuwing voor mogelijke phishing pogingen)

 

dus dat moet je wel even nakijken denk ik..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

@ RT: Haha, ja het klopt dat Dassie een norse indruk heeft. Ik vond dit juist wel grappig. Dassie's zijn niet de mooiste beesten op onze aardbol, dat vond ik juist de charme.

 

@ Roel J; thanks, ik zal hier naar laten kijken, heb hier meer meldingen van gehad

 

@ Willem: Juist het feit dat Dassie het ritueel van het dippen doorbreekt versterkt in mijn ogen juist de propositie. Thee, in tegenstelling tot koffie, is in mijn ogen een product wat weinig innoveert gezien de volumes waarin het genuttigd wordt. Ik vind persoonlijk juist het 'gehannes' met een theezakje minder gebruiksvriendelijk. De espresso stijl komt wat meer 'sophisticated' over. Wat betreft de sterkte; rooibos is looizuurarm. Dit betekent dat de rooibos niet heel veel bitterder wordt als je het concentreert zoals met de meeste thee wel het geval is.

 

Ook het neerzetten van Rooibos als hip product is onderdeel van mijn propositie. Zoals eerder aangegeven heeft rooibos vele positive eigenschappen op de gezondheid. Echter, ik vind dat er rond rooibos (en veel andere theeproducten) als snel een 'geitenwollensokken' sfeer hangt. Dit probeer ik met Dassie te doorbreken.

 

Wat betreft de opmerking van jou en van Highio over het reinigen. Het is wel de bedoeling dat je het apparaat voor gebruik even doorspoelt en de filterdragen schoonspoelt. Dit is een extra handeling maar hetzelfde als je zou doen als je een reguliere espresso zou maken en wisselt van boon of een decaf variant. Dan spoel je het apparaat als het goed is ook door voor gebruik. Een zeer kleine extra handeling dus die het apparaat voldoende reinigt zo dat er geen contaminatie optreedt.

 

Rooibos is eigenlijk ook geen thee maar een plant met stuggere bladeren dan die van thee. Het verbrand dus niet, zoals de meeste soorten thee doen, bij temparaturen van boven de 85 graden. Ook is het ongevoelig voor de druk van het apparaat. Je kan deze techniek dan eigenlijk ook alleen goed toepassen bij Rooibos en weinig andere soorten thee

 

@ Frans: Ja ik heb monsterzakjes. Leuk als je vriendin dit wilt proberen! Waar is het restaurant/hotel gevestigd? Ze kan natuurlijk ook contact met mij opnemen via bart@dassierooibos.nl

 

@ Norbert: Thanks voor de tip. Cups zijn naar verwachting vanaf januari te bestellen. Qua smaak komt de cappuccino in de buurt van een chai achtige drank. De espresso heeft de volle aardse smaak van rooibos met een natuurlijk zoetje en een nootachtige toon.

Link naar reactie
  • 0

Eerste indruk: goed verhaal maar niet zo goed verteld. Ik moet even zoeken naar de echt interessante dimensies, want die rat belemmert mijn zicht. De graphics vind ik wel goed.

 

Thee die gemaakt wordt als espresso, dat intrigeert. Ik ben dus gaan kijken of dat echt een nieuw verhaal en uniek is. Dus niet. Ik stuit op Redespresso en dat is tamelijk vergelijkbaar. Zij doen ook cups.

 

Volgens mij moet de categorie zwaarder neergezet worden. Tea'spresso is als verhaal belangrijker dan Dassie. Horeca en andere proeflokalen lijkt me een logisch kanaal, met name ook gespecialiseerde horeca en food. Ik zou eens kijken naar stations-formule, met wie kan je meeliften? Ook sampling is interessant en popup-verkoop, op festivals en in theaters bijvoorbeeld. En is er geen luchtvaartmaatschappij die zijn eersteklas-passagiers iets nieuws wil aanbieden?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

want die rat belemmert mijn zicht

Bekend misverstand :) Een klipdas is geen rat maar een mini-olifant

 

Ook sampling is interessant en popup-verkoop, op festivals en in theaters bijvoorbeeld.

om klein te beginnen: een proeverij op de eerstvolgende HL meeting wellicht?

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dastea, served from the espresso machine!

 

Hyrax Honeybush is ook een mooie alliteratie. Dat klopt nu inhoudelijk misschien wel niet, maar dan heb je alvast een mooie, Engelse naam voor een nieuwe variant. ;)

 

Minimaal doorspoelen en filterdrager reinigen moet dus voor en na gebruik en dat vraagt heel veel aandacht en discipline van personeel of gebruikers als je met één machine of dezelfde filterdrager werkt. Weet je zeker dat je de machine niet met een borsteltje zou moeten reinigen? Het warm uitserveren van een gecombineerde bestelling lijkt me toch een redelijke uitdaging.

 

Dit doet niet zozeer iets af aan het product of concept an sich, maar het is wel zeker een logistiek en personeel aandachtspunt.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zou beginnen om het merk (en beeldmerk) te registreren.

 

Persoonlijk heb ik wat moeite met het verhaal. Je legt de nadruk op wat er allemaal niet in zit, terwijl m.i. de klant wil weten wat er wel in zit, hoe gezond het is, dat het je relaxed en uiteraard ook hoe het smaakt. Ik zou het verhaal in die richting aanpassen. Maak er een superfood van!

 

De Dassie rat is leuk gevonden maar dat beeld past wellicht niet heel erg bij een rustgevende drank. Het beeld onderstreept wel het natuurlijke karakter het het deed mij denken aan de civetkat die past bij heel dure en exclusieve koffie, dat is dus wel positief.

 

Red Espresso vind ik overigens ook niet zo sterk omdat het product in het geheel niet smaakt als espresso en het ook die eigenschappen (shot cafeïne en smaak) niet heeft.

 

Niet eenvoudig om iets wat geen thee en geen koffie is en daar enkel verwantschap mee heeft door de manier van bereiden goed te vermarkten. Maar dat had je al gemerkt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk product! Leuk beeldmateriaal. Wel goed/hip gevoel over. Ik zou het uitproberen mocht ik het tegen komen in horeca.

 

Zou t ook vooral als een drankje met melk in de markt zetten. Zoals n latte maar dan op basis van rooibos ala de chai latte. Kan je ook een chai variatie maken, met de kruiden alvast door de rooibos? (maak zelf wel eens thuis chai, altijd op basis van rooibos). Denk dat daar helemaal interesse naar is.

 

Voor barista denk ik op zich makkelijk product op mee te werken. Alleen in dat filter (waar je zeg maar de piston in plaatst) van het espressoapparaat blijft altijd wat koffie achter, zeker als het bar personeel druk is is mijn ervaring... Ik zou me wel zorgen maken over de smaak... Ook al maak je de kop schoon met een borsteltje. Maar wellicht heb je dit al onderzocht?!

 

Link naar reactie
  • 0

grappig concept, wel even heel wat anders als de rooibos die er al is...

ik ben wel benieuwd hoe dat smaakt!

 

als je het ondersteunt met demo's wil ik wel testwinkel zijn voor directe verkoop,

ik verkoop ook reguliere rooibos, maar alleen teesakkies... ;D

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.